-Richard- | woensdag 30 september 2015 @ 13:53 |
Hallo hallo, Ik zou graag mijn motor rijbewijs halen (geen probleem) en een motor kopen. Nu ben ik een liefhebber van het SuperMotard type. Een crosmotor met kenteken en weg-banden dus. Nou staat in mijn ogen dé motor, te koop. Deze heeft op het kenteken 15 kW. Geen probleem dus. Echter is deze in werkelijkheid ontgrenst en heeft 77 pk op het achterwiel. Leuk, het schrikt mij niet af en zou het zelf ook zo doen. Nu rest me de vraag; hoe zit het daarmee. De motor heeft op kenteken 15 kW maar wordt dit ook gecontroleerd? Zijn er net als scooters rollenbanken voor motoren die onder de 35kw grens zitten? Iemand enig idee? Mvg | |
craftyvirus | woensdag 30 september 2015 @ 13:59 |
De motor is anders dan op je kentekenbewijs staat vermeld... daar kan je problemen mee krijgen. In theorie kunnen ze je op een rollenbank zetten en het vermogen testen. Of dat ook echt gaat gebeuren is de vraag. Maar als ik jou zou zien rijden en je trekt toevallig een keer het gas open dan zie ik wel of je een 15kw fiets heb of niet... Dus dan zou ik je controleren.. Enne, als je een ongeluk krijgt heb en ze gaan op onderzoek uit, komen ze er achter dat je hebt gereden op een voertuig waar je geen rijbewijs voor hebt. Zeg dan maar dag tegen je dekking ![]() | |
PeeJay1980 | woensdag 30 september 2015 @ 15:03 |
77pk op het achterwiel? Dan ben ik wel erg benieuwd wat voor omgebouwde crosser dat moet zijn. Mijn KTM's hadden beide veel minder vermogen op het kenteken dan in het echt. En dat zullen alle van crossmotoren afgeleide motoren hebben. Die worden vanwege emissie-eisen extreem geknepen om te voldoen en door de keuring te komen. Mijn 11pk (op kenteken) KTM had meer dan 50pk op het wiel. Ik kreeg er een andere sproeier en naald bij en er wordt vermeldt dat als je met de keuringsinstellingen blijft rijden, het motorblok schade zal oplopen. Persoonlijk ken ik geen verhalen van mensen waarbij die na een ongeval de motorfiets een technische keuring onderging, om te zien of deze nog aan de kenteken-eisen voldoet. Ook op bijvoorbeeld het motor-forum ben ik nog geen voorbeelden tegengekomen. En er zijn geen rollenbanken bij de politie die meten of je aan het vermogen voldoet. In het ergste geval zal de RDW een machine op een dynobank zetten, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. | |
Henkerbedenker | woensdag 30 september 2015 @ 15:35 |
Bij VW gaat dat nog tenminste nog automatisch. VW crosser kopen ts! | |
DieselTank | woensdag 30 september 2015 @ 17:25 |
Wat ga je met je supermoto doen dan? Ook een beetje bij mensen in de tuin rossen ofzo ![]() ![]() ![]() | |
-Richard- | woensdag 30 september 2015 @ 17:45 |
Thanks voor je reactie! ![]() Geen KTM, Aprilia SXV 550. Vind het een fantastische machine om te zien en te horen. Het rijden zal niet anders zijn vermoed ik. Ik heb 2 rechter handen en ervaring met blokrevisie's van tot nu toe schakelbrommers en scooters. Een SXV is best onderhouds gevoelig maar dat is elke crosser. Belangrijk bij de SXV is dat hij alle update's heeft gekregen. Gewoon recreatie en woon-werk in de zomer. Woon 17 km van het werk af dus dat is prima. Ik ga niet zoals Superretards rijden ![]() Wel leuk om te zien, maar betwijfel echt heel erg of ik dat zou doen. Voorlopig te bang om iets te slopen zegmaar ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door -Richard- op 30-09-2015 17:52:48 ] | |
#ANONIEM | woensdag 30 september 2015 @ 17:58 |
Dat lijkt me best lastig met (ont)koppelen. ![]() | |
-Richard- | woensdag 30 september 2015 @ 18:16 |
Wen je aan ![]() | |
Knutsel-Smurf | woensdag 30 september 2015 @ 22:04 |
Een sm is leuk maar daar ga je niet lekker even een dagje mee toeren etc. Mijn ervaring is dat je er niet normaal mee kunt rijden. Wheelies / driften / stoppies... Spelen dus maakt het leuk. Een lange 80 weg of door de weilanden toeren is gewoon doodsaai. Maar terugkomend op je vraag: je bent officieel illegaal bezig en rijdt dan onverzekerd. Maar als dit je droom machine is en hij nu geknepen is naar 11kw. Dan moet hij hoogstwaarschijnlijk ook te knijpen zijn naar 35kw. Duik hier eens in, heb je alsnog je droom SM en rijdt het nog best leuk ook (zeker omdat je weet dat het op papier allemaal klopt, een zorg minder). | |
DieselTank | woensdag 30 september 2015 @ 22:21 |
Als je een supermotard koopt hoef je niet bang te zijn om iets te slopen hoor, als hij valt heb je bijna geen schade ![]() Ik kijk vooral jake the gardensnake en zijn vriendjes een beetje.... Maar verder is het niet verstandiger om op een DRZ 400 van suzuki te beginnen? Ik heb vernomen dat die dingen oerbetrouwbaar zijn... En dat weet ik zo 123 van aprilia niet. | |
DieselTank | woensdag 30 september 2015 @ 22:23 |
Ligt eraan welke zadel je hebt ![]() Verder ligt het er ook aan wat je leuk vind, 80 wegen gaan nog wel maar polderwegen bijvoorbeeld kunnen heel mooi wezen. Snelweg is alleen voor mensen die levensmoe zijn. | |
PeeJay1980 | donderdag 1 oktober 2015 @ 10:08 |
Je kan je in Nederland prima vermaken op een supermotard ![]() Ah, een SXV. Die 77pk heb ik dan serieuze twijfels over. Mocht de machine dit wel hebben, dan vraag ik mij af hoe geschikt dit nog voor de openbare weg is. En de Aprilia's vragen veel onderhoud. Erg veel. Kijk maar op het motor-forum. Kortgezegd is het aanhouden van de intervallen van Aprilia risicovol. Zeker met een flink aangepaste SXV, zoals die jij op het oog hebt. | |
Martijn137 | donderdag 1 oktober 2015 @ 10:56 |
waarom niet voor deze motorfiets gaan; V&A / [TK] Kawasaki KLX650 Supermotard / Supermoto. Zeer uniek! is als het goed is standaard 35kw, geen gezeik eromheen dus ![]() http://www.motorcyclespec(...)aki_klx650r%2096.htm en denk niet dat je er minder plezier op hebt in vergelijking met de Aprilia..... ![]() | |
-Richard- | donderdag 1 oktober 2015 @ 15:26 |
Heb inderdaad gisteren nog even verder gekeken. De belevenis op de motor zelf is kort gezegd fantastisch. Maar het onderhoud is inderdaad erg intensief en risicovol. Ik ga het niet doen, hoe mooi die machine ook is.. Jullie hebben gelijk ![]() Best een mooie machine, origineel echt spuug lelijk haha. Misschien eens over na denken ![]() Quick search levert me op dat er wel eens kop problemen mee zijn, mij kennende ga ik dat ervaren, no problemo maar 2e hand natuurlijk geen onderdeel meer te vinden... Wat vind men van een KTM 525 EXC (4takt) dan? Het is voor een ritje van 17 km en hoofdzakelijk recreatie, 15/20 minuten rijden (w/w dan). [ Bericht 2% gewijzigd door -Richard- op 01-10-2015 16:11:36 ] | |
Martijn137 | donderdag 1 oktober 2015 @ 17:45 |
nouja, als je leest dat hij het motorblok al uit elkaar heeft gehad verwacht ik binnen kort weinig problemen ermee. mits alles goed is uitgevoerd natuurlijk..... anders gewoon ff contact leggen met de aanbieder en vragen waarom het blok gereviseerd is ? ![]() | |
-Richard- | donderdag 1 oktober 2015 @ 17:47 |
Heb het niet zo met voertuigen waarvoor je niet fatsoenlijk onderdelen kan krijgen. ![]() Lijkt me wel een motor met weinig onderhoud inderaad. Eerst maar eens het rijbewijs natuurlijk, maar mag me graag van te voren verdiepen haha. | |
Nero22 | donderdag 1 oktober 2015 @ 19:44 |
Kijk eens naar de Yamaha XT660X. Leuke dingen en vergen niet belachelijk veel onderhoud. Standaard hebben ze 35kw. Trust me: vlot zat en dik geluid. ![]() | |
PeeJay1980 | vrijdag 2 oktober 2015 @ 10:54 |
KTM heeft wat supermoto's betreft wel mijn voorkeur. En de LC4 blokken zijn hierbij verreweg het betrouwbaarste. Dus dat zijn de KTM 690SM en de Duke bijvoorbeeld. De 525EXC vraagt meer onderhoudt, maar is ook de fellere machine. Lichter qua gewicht en meer vermogen. Het is een competitieblok. De LC4's blijven in dat opzicht iets achter, maar die lenen zich wel beter voor woon-werk. Het is gewoon comfortabeler. | |
-Richard- | vrijdag 2 oktober 2015 @ 16:05 |
Makes sense. LC4 blokken zijn betrouwbaar, dat geloof ik meteen. Maar de fietsen waar die op geleverd zitten zien er in mijn ogen niet mooi uit. Een Duke is een ding appart natuurlijk, trekt me voorkeur niet echt ![]() 525 dus, kan ik nu nog beginnen met het rijbewijs of is wachten tot volgend seizoen verstandiger? Als ik nu begin heb ik begin volgend jaar het pasje, maar heb ik evt wel winter sneeuw problemen ? Kwa temp maakt het me niet echt uit natuurlijk (bikkel ftw). | |
Martijn137 | vrijdag 2 oktober 2015 @ 16:16 |
als temperatuur je niet uitmaakt, gewoon gaan lessen dan, de rijschool zal het zelf wel afzeggen als er sneeuw en of ijzel ligt ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Martijn137 op 02-10-2015 16:21:54 ] | |
Nero22 | vrijdag 2 oktober 2015 @ 16:18 |
Ik heb in januari gelest, en omdat het weer gewoon goed was had ik binnen 4 weken mijn rijbewijs. | |
Maegrim | vrijdag 2 oktober 2015 @ 17:59 |
in december afrijden ging ook prima ![]() | |
-Richard- | vrijdag 2 oktober 2015 @ 19:19 |
Mooi mooi ![]() Morgen even theorie boek lenen en theorie plannen Thanks mensen ![]() |