abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156442278
Roken in eigen tuin of op balkon straks ook taboe?

Als het aan Clean Air Nederland ligt, mogen rokers straks geen sigaret meer opsteken op hun balkon, in hun tuin en zelfs niet in hun eigen huis. Dat wil zeggen, als de buren er last van hebben. De antirokersclub is bezig een rechtszaak voor te bereiden.

Clean Air Nederland moet nog bepalen met welke casus zij de meeste kans maakt op de gewenste gerechtelijke uitspraak. ,,Ik denk meteen aan een bejaarde vrouw die ziek wordt in haar eigen flat, omdat haar onderbuurman continu sigaren zit te roken op zijn balkon,'' zegt voorzitter Tom Voeten. ,,Of flatbewoners die roken op een balkon naast de slaapkamer van de baby van de buren. Dat vind ik bijna misdadig.''

Een sterk voorbeeld is een vereiste. In het Burgerlijk Wetboek is weliswaar opgenomen dat buren elkaar niet mogen hinderen 'door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen', maar de klager moet aantonen dat zijn buren daarbij onrechtmatig handelen.

Privésfeer
Het is de vraag of dat kan. ,,De rechter zou kunnen zeggen dat het bij het stadsleven hoort,'' zegt Michel Vols, docent rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,En als iemand longkanker heeft, komt dat dan door zijn rokende buurman, of rookte hij ook mee in het café?''

Vols verwacht dat de roker niet bang hoeft te zijn dat hij straks zelfs niet meer op zijn balkon of in zijn eigen tuin mag roken. ,,In de privésfeer mag je meer dan in de publieke ruimte.''

Premnitz
Toch heeft het hoogste rechtscollege in Duitsland begin dit jaar een ouder echtpaar uit de gemeente Premnitz, dat zich stoorde aan hun op het balkon rokende onderburen, in het gelijk gesteld.

Clean Air Nederland hoopt op een soortgelijke uitspraak. Voorlopig heeft de vereniging zijn handen vol aan de bodemprocedure tegen de Staat om een verbod op rookruimtes in de horeca af te dwingen.
pi_156442286
Ja joh, laten we ook voor elkaar gaan bepalen wat we eten, hoeveel alcohol we nuttigen en of je kinderen zou mogen krijgen. :')
  Forum Admin maandag 28 september 2015 @ 07:42:11 #3
35723 crew  GGMM
pi_156442296
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 07:41 schreef anonymoussie het volgende:
Ja joh, laten we ook voor elkaar gaan bepalen wat we eten, hoeveel alcohol we nuttigen en of je kinderen zou mogen krijgen. :')
Wat een scheve vergelijking.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_156442309
quote:
Zometeen zeg je nog dat alcohol schadelijker is dan tabak :')
pi_156442336
Het gaat erom dat je niet de leefstijl voor anderen gaat zitten bepalen.
pi_156442346
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 07:43 schreef CudiKid het volgende:

[..]

Zometeen zeg je nog dat alcohol schadelijker is dan tabak :')
Een verslaving aan alcohol lijkt jou beter dan verslaving aan sigaretten?
pi_156442352
quote:
3s.gif Op maandag 28 september 2015 07:49 schreef anonymoussie het volgende:
Het gaat erom dat je niet de leefstijl voor anderen gaat zitten bepalen.
Wel als anderen er last van hebben.
pi_156442354
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 07:51 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Wel als anderen er last van hebben.
Hoe heeft iemand last als je in jouw huis een sigaret rookt :?
  maandag 28 september 2015 @ 07:52:59 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156442355
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 07:52 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Heb je je eigen artikel gelezen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 28 september 2015 @ 07:54:44 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_156442371
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 07:52 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Nee, ze gaan voor de grap die rechtzaak aanspannen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_156442372
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 07:52 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Heb je je eigen artikel gelezen?
Of in je eigen tuin :?
Want natuurlijk blaas je de rook uit recht in het gezicht van je buur. :')
  maandag 28 september 2015 @ 07:58:32 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_156442396
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 07:54 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Of in je eigen tuin :?
Want natuurlijk blaas je de rook uit recht in het gezicht van je buur. :')
Daar gaat het toch niet om? HEt gaat er om dat er in een aantal gevallen mensen echt last hebben van die sigarenrook. Ik heb bijvoorbeeld een klein tuintje en als mijn buren weer eens met een groepje zitten te blowen stinkt mijn hele huis er ook naar. Word ik niet erg gelukkig van.
pi_156442408
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 07:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Daar gaat het toch niet om? HEt gaat er om dat er in een aantal gevallen mensen echt last hebben van die sigarenrook. Ik heb bijvoorbeeld een klein tuintje en als mijn buren weer eens met een groepje zitten te blowen stinkt mijn hele huis er ook naar. Word ik niet erg gelukkig van.
Als dat heel regelmatig gebeurt kan dat vervelend zijn.
pi_156442423
Iedereen doet wel eens iets wat als overlast ervaren kan worden. Wat is het volgende? Barbecuen?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 28 september 2015 @ 08:04:36 #15
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_156442433
Ik snap niet hoe iemand zo'n meurend stuk brandend papier tussen z'n lippen kan steken. Het is een van de meest smerige luchtjes die bestaat. Het maakt me verder echt niet uit of iemand z'n lichaam ermee wil verpesten, en je moet ook zelf weten of je voor schut wil lopen - want het ziet toch ook wel behoorlijk gay uit: een vent met een peuk. Maar die stank kan ik niet mee leven.
pi_156442438
Die principiële anti-rokers zijn wel het leukste. Laatst begon er één te hoesten toen ze mijn sigaret zag. Toen stak ik 'm maar aan. :')
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_156442442
wat zijn mensen toch een mietjes tegenwoordig. eewww een stinkje hellup gauw de politie bellen
pi_156442515
quote:
Dat laatste zou voor bepaalde mensen wel goed zijn
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  maandag 28 september 2015 @ 08:19:37 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_156442533
quote:
9s.gif Op maandag 28 september 2015 08:00 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Als dat heel regelmatig gebeurt kan dat vervelend zijn.
Precies. En ik denk dat het hier om gaat.
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 08:06 schreef pokkerdepok het volgende:
wat zijn mensen toch een mietjes tegenwoordig. eewww een stinkje hellup gauw de politie bellen
Ja, want zo gaat dat tegenwoordig |:(
pi_156442550
Die Duitser is trouwens rechtszaken aan het voeren en in de tussentijd mag ie gewoon roken.
pi_156442557
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 08:19 schreef kanovinnie het volgende:

Ja, want zo gaat dat tegenwoordig |:(
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 08:04 schreef FritzWepper het volgende:
Ik snap niet hoe iemand zo'n meurend stuk brandend papier tussen z'n lippen kan steken. Het is een van de meest smerige luchtjes die bestaat. Het maakt me verder echt niet uit of iemand z'n lichaam ermee wil verpesten, en je moet ook zelf weten of je voor schut wil lopen - want het ziet toch ook wel behoorlijk gay uit: een vent met een peuk. Maar die stank kan ik niet mee leven.
kennelijk wel ja
  maandag 28 september 2015 @ 08:24:55 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_156442570
Hoe wil je dit gaan handhaven eigenlijk? Het lukt niet eens meer om boeven te vangen? En denk niet dat de politie snel gaar uitrukken omdat er in de tuin of huis iemand een peukje rookt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_156442611
Een verbod op Old Spice *O*

Alles komt toch nog goed met de wereld ^O^

En die scherpe parfums van dames in de bus of trein, eindelijk een verbod.

bivd kijkt met u mee.
pi_156442613
Ben drie weken geleden gestopt na ruim 20 jaar roken dus het zal me aan mijn reet roesten.
  maandag 28 september 2015 @ 08:31:10 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156442622
quote:
In het Burgerlijk Wetboek is weliswaar opgenomen dat buren elkaar niet mogen hinderen 'door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen', maar de klager moet aantonen dat zijn buren daarbij onrechtmatig handelen.
Dit lijkt mij overigens meer dan afdoende. Tijd voor een goedkoop apparaat waarmee je het aantal partikels in de lucht kan meten. Met wat videomateriaal en documentatie opbouw kan je aantonen dat je buren daar de oorzaak zijn van de meetwaarden. Dan lijkt het mij dat je een zaak hebt waarin je buren beboet kunnen worden.

Harde muziek is ook een vorm van overlast. Daar is de oplossing ook niet voor om dan maar het afspelen van muziek op je balkon te verbieden maar door grenzen te stellen (na 10 uur 's avonds niet meer dan X decibel) en transgressies dan en daar aan te pakken.

Dit alles natuurlijk nadat je hebt geprobeerd om gewoon eens met je buren te praten over hun gedrag.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')