abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156420259
We krijgen zo een mooi beeld van welke gemeente gastvrij zijn en welke niet. Sommige burgers bieden hulp aan en organiseren evenementen en andere burgers staat liever te demonsteren met vlaggen en leuzen of gaan over op nog schrijnender acties.

Hier ben ik het iig wel heel sterk mee eens

quote:
'Vluchtelingen eerlijk verdelen over arme en rijke gemeenten'

De opvang van vluchtelingen moet beter worden verdeeld over arme en rijke gemeenten in Nederland. Daar gaan we wat aan doen, zei PvdA-leider Diederik Samsom zondagmiddag in het televisieprogramma Buitenhof.

Hij constateerde dat asielzoekers 'vrij vaak' worden opgevangen in de 'wat armere gemeenten' in ons land. 'Dat is een vorm van onrecht waar we wat aan gaan doen de komende tijd', aldus Samsom.

De PvdA-leider noemde de opvang van de enorm gegroeide stroom vluchtelingen een enorme opgave. 'Dit is voor niemand leuk. Hier makkelijk over doen is niet aan de orde.' Hij riep PvdA-raadsleden en wethouders in het land op veel te praten met mensen die een asielzoekerscentrum in hun buurt of gemeente zien komen. Omwonenden moeten betrokken worden bij de vormgeving, de timing, de omvang en de locatie van de vluchtelingenopvang, aldus Samsom.

Spankracht
Hij erkende dat dit de 'spankracht van Nederland' op de proef stelt. Samsom verwacht niet dat de forse aantallen vluchtelingen al snel zullen dalen. Wat het maximum is dat Nederland aan vluchtelingen kan opvangen, wilde hij niet zeggen.

Samsom zei in Buitenhof verder dat hij partijleider blijft tot de volgende verkiezingen, die gepland staan voor maart 2017. Of hij dan weer de lijst wil trekken, beslist hij volgend jaar oktober.

Samsom erkende verder dat het terugdringen van de werkloosheid niet snel genoeg gaat. Er komen nieuwe banen bij, maar mensen die zich eerder terugtrokken van de arbeidsmarkt melden zich weer, waardoor de werkloosheid niet net zo snel daalt als het aantal banen toeneemt. Hij voorspelde dat er volgend jaar 100.000 nieuwe banen bijkomen.
Bron: Volkskrant
Gemeente woerden zet zich ook al lekker op de kaart

quote:
Leuzen tegen vluchtelingen gekalkt op station Woerden

De voorkant van station Woerden is in de nacht van zaterdag op zondag beklad met leuzen tegen vluchtelingen.
Dat heeft de NS zondag tegenover NU.nl bevestigd.

Op het station waren teksten als 'Vluchtelingen nee!' en 'Oprotten naar eigen land' geschreven. Het is onbekend wie de teksten op de pui van het station heeft geschreven.

De NS gaat aangifte doen van de bekladding, zo maakte een woordvoerder zondag bekend.

Slechte raadgever
Burgemeester Viktor Molkenboer van Woerden laat zondag in een reactie weten dat het station zo snel mogelijk is schoongemaakt. "Het zijn uitingen van woede en angst", denkt hij. "Ik snap het deels wel, maar het zijn doorgaans slechte raadgevers." Hij beklemtoont dat de ruime meerderheid van zijn gemeente wel open staat voor opvang.

Molkenboer merkt dat er bij tegenstanders nog te veel onduidelijkheid is over de vluchtelingen. "Dat is iets waar wij als gemeente in de verdere loop van dit traject rekening mee gaan houden", stelt hij. De burgemeester sluit zich hiermee aan bij een oproep die het Rode Kruis vorige week deed voor het in het leven roepen van een grote overheidscampagne over de vluchtelingen.

Noodopvang
Het is volgens Woerden.tv de eerste keer dat er op deze manier onvrede wordt geuit over de mogelijke komst van vluchtelingen naar Woerden. In Montfoort moesten wel eerder al spandoeken worden verwijderd. Daar waren felle anti-islamuitingen op geschreven.

De gemeente Woerden staat klaar om tijdelijk vijfhonderd asielzoekers op te vangen in een sporthal. Het zou gaan om noodopvang van drie maal 24 uur. Vooralsnog heeft het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) geen gebruikgemaakt van het aanbod.

Bron: Nu.nl
Maar het kan ook anders.

quote:
Syrische oud-profvoetballer doet mee aan wedstrijd Harlingen

Bij de recreatieve voetbalwedstrijd die zaterdagmiddag werd georganiseerd tussen de vluchtelingen in de noodopvang in Harlingen en de inwoners van de stad, deed ook de Syrische oud-profvoetballer Mahdi mee. De wedstrijd werd georganiseerd door sportcoach en jongerenwerker Stijn Kooiman, om een gedeelte van de vluchtelingen in de Waddenhal wat afleiding te geven.

Volgens Kooiman viel de oud-professional door zijn goede spel al snel op tussen de andere spelers. Mahdi heeft ongeveer een jaar lang in het nationale elftal van Syrië.

Hij is zeer te spreken over de wedstrijd die zaterdagmiddag op poten werd gezet. Verder is hij heel dankbaar voor de noodopvang die de Harlingers bieden.

Ook de komende dagen worden er bij de noodopvang verschillende sportieve activiteiten gehouden.

Bron: Omroep Friesland
Verder ziet het er niet naar uit dat het bij deze aantallen blijft en moeten we de bijbehorende problemen zeker serieus nemen.

Nederlanders zijn iig weer lekkers verdeeld en de spanningen zullen alleen nog maar verder oplopen. Hoe denken jullie hierover.

Kan Nederland dit goed opvangen, zelfs als er nog vele duizenden extra vluchtelingen bijkomen en het ontevreden angstige gevoel bij bepaalde mensen zieke vormen aanneemt?
pi_156420295
Wat is precies het doel van dit topic?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_156420323
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 13:52 schreef Odaiba het volgende:
Nederlanders zijn iig weer lekkers verdeeld en de spanningen zullen alleen nog maar verder oplopen. Hoe denken jullie hierover.
Ik heb jarenlang vlak bij een asielzoekerscentrum gewoond, en heb hier nooit enige overlast van ervaren. Er zullen vast wel incidenten zijn, maar het hoeft niet zo te zijn dat je per se hinder ondervindt.
pi_156420347
Het zijn vooral die kneusjes die elkaar o.a. op PVV fbpagina's lekker blijven opjutten. Op een gegeven moment gaat het gewoon meer nergens over daar.
pi_156420351
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 13:54 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is precies het doel van dit topic?
Beetje delen hoe het gaat met de opvang van vluchtelingen in Nederland?

Laten zien dat het niet alleen maar tegen vluchtelingen zijn is, maar ook de positieve berichten de ruimte geven, maar niet blind, als het slecht gaat moeten we dat ook kunnen bespreken.
pi_156420387
Er is veel angst onder Nederlanders. Het zou al opschieten als Rutte, onze Koning en Maxima de energie niet zouden steken in het toespreken van de VN, maar het goed toespreken van de eigen bevolking. Met name waar de lat ligt van wat Nederland aan zou kunnen is een vraag die de meesten wel beantwoord willen zien.

We doen nu allemaal maar wat, maar hebben blijkbaar een stukje leiderschap nodig. Maar Rutte vindt een gesprek met Bono in New York blijkbaar interessanter. Het plan lijkt vooralsnog: geen plan. En dat geeft onrust.
pi_156420414
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 13:56 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik heb jarenlang vlak bij een asielzoekerscentrum gewoond, en heb hier nooit enige overlast van ervaren. Er zullen vast wel incidenten zijn, maar het hoeft niet zo te zijn dat je per se hinder ondervindt.
Hier waren er ook wat ontevreden burgers, maar ik krijg de indruk dat die hier maar heel klein zijn en elkaar niet opjutten. Men is over het algemeen redelijk positief over de noodopvang van vluchtelingen en zetten zich positief in door spullen in te zamelen en evenementen te organiseren of workshops.

Wel vind ik dat dit beter werkt dan wanneer je als gemeente besluit duizenden op te vangen. Een paar honderd is controleerbaar en cureert misschien ook niet zo snel problemen tussen de opgevangen personen.
pi_156420468
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 13:56 schreef Ludd het volgende:

[..]

Zeker 95% van alle mensen die overlast 'ervaren' hebben dat ook maar van horen zeggen (lees: Ze hebben een bericht op Facebook gelezen).
pi_156420487
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:03 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Zeker 95% van alle mensen die overlast 'ervaren' hebben dat ook maar van horen zeggen (lees: Ze hebben een bericht op Facebook gelezen).
Idd. Of van die gemanipuleerde foto's gezien in de media.
pi_156420524
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:03 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ik heb geen facebook meer, is de retoriek hiermee nog emotioneler in vergelijking met de Zwarte Pieten kwestie?
  zondag 27 september 2015 @ 14:07:11 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_156420556
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 13:59 schreef Toefjes het volgende:
Er is veel angst onder Nederlanders. Het zou al opschieten als Rutte, onze Koning en Maxima de energie niet zouden steken in het toespreken van de VN, maar het goed toespreken van de eigen bevolking. Met name waar de lat ligt van wat Nederland aan zou kunnen is een vraag die de meesten wel beantwoord willen zien.

We doen nu allemaal maar wat, maar hebben blijkbaar een stukje leiderschap nodig. Maar Rutte vindt een gesprek met Bono in New York blijkbaar interessanter. Het plan lijkt vooralsnog: geen plan. En dat geeft onrust.
Mark Rutte :') Je kunt nog beter een chimpansee aan de knoppen zetten van het landsbestuur.
pi_156420641
Alsof dat gedeelte van het volk nog zal luisteren naar iemand als Rutte of Koning Willem-Alexander.
pi_156420708
Natuurlijk duikt de PvdA meteen op die constatering dat armere gemeenten meer vluchtelingen opvangen, maar vermeldt er niet bij dat:
- opvang gunstig is voor de gemeentefinanciën. Gemeenten krijgen een bijdrage van het rijk naar rato van het aantal inwoners, asielzoekers tellen mee als inwoners, maar kosten de gemeente weinig omdat het COA het leeuwendeel betaalt.
- armere gemeenten nu eenmaal vaak krimpgemeenten zijn en die hebben dus wat meer leegstaande gebouwen en ruimte.

Beetje PvdA-Pavlovreactie dus.
pi_156420808
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:11 schreef Odaiba het volgende:
Alsof dat gedeelte van het volk nog zal luisteren naar iemand als Rutte of Koning Willem-Alexander.
Het signaal dat ze nu afgeven is er 1 van desinteresse, weinig tot niet communiceren leidt altijd tot problemen. van kleinschalig zoals een huwelijk, tot grootschalig zoals het internationale politieke toneel. En alles er tussenin.
pi_156420839
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 13:59 schreef Toefjes het volgende:

Ja, maar dan wel in absolute getallen hè: aangeven waar het maximum ligt. Niet net zoals Zijlstra doet, om hete brij heen praten, of Samsom 6% van alle vluchtelingen die EU binnenkomen. Als er dan 4M komen in de loop van een jaar, moet je er 240K opvangen, dat lijkt me te hoog gegrepen, gelet op de historische cijfers. Ik zou inzetten op maximaal 90K-100K. En dan idd koppelen aan een 5-jarige verblijfsvergunning. Je hebt immers ook de vluchtelingen uit Eritrea, Ethiopië, Somalië nog. En wat te doen met: Afghanen, Bangladeshianen, Pakistanen, Irakezen? Die komen ook hierheen.

En als Rutte "het volk" toespreekt werkt dat alleen maar als een rode lap op een stier, vrees ik. Hij is niet van die statuur dat hij "het volk" dusdanig kan toespreken dat het wat rustiger wordt op dit front. Laat staan Wim-Alex of Maxima.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 27-09-2015 14:36:04 ]
I´m back.
pi_156420867
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:05 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik heb geen facebook meer, is de retoriek hiermee nog emotioneler in vergelijking met de Zwarte Pieten kwestie?
Laat ik met een praktijkvoorbeeldje komen, dit zijn een paar van de reacties op het nieuws dat er in een sporthal bij mij in de buurt noodopvang voor 72 uur voor 250 vluchtelingen zou komen (er zijn trouwens 0 incidenten geweest, als ze het niet hadden aangekondigd had waarschijnlijk niemand überhaupt doorgehad dat er opvang was geweest):

quote:
Ray ******* wegblijven is vies volk ben er klaar mee
Vind ik leuk · Beantwoorden · 1 · 25 september om 13:57
quote:
Anastasia ******** Mensen??? De goed mensen zijn nog in hun eigen land!! Zonder cent.. Deze maken de buurt en veiligheid kapot.: mensen met dochters komen op aan t letten. Alsof t nie al erg genoeg was aan t worden.: paarden die open gesneden werden.. Vrouwen,dochters die verkracht worden in opvang terreinen. Ouders met dochters OGEN OPEN!!! Eten en drinken wat hun gegeven word, gooien ze weg.: ondankbaar gewoon. Wij moeten ook vechten dus waarom doen hun het niet in eigen land.: kijken als er oorlog is in Nederland : welk land helpt ons gratis?????
Vind ik leuk · Beantwoorden · 88 · 24 september om 19:43 · Bewerkt
quote:
Dylan ******* Leuk een dierentuin smile-emoticon
Vind ik leuk · Beantwoorden · 25 september om 0:43
quote:
Patrick ****** Voor de onozele dom oren. IS. Heeft in februari aangegeven 1000den is strijders naar de eu te sturen. Dit zal geschieden via heel veel vluchtelingen. Dus stelletje hypocrieten. IS heeft in april europa officieel de oorlog verklaard. World war 3. Is begonnen alleen snappen velen het niet. .
Vind ik leuk · 9 · 24 september om 20:27
pi_156420918
Echt, geef die mensen a.u.b. een cursusje Nederlandse spelling. En snel een beetje.

:'( :'( :'( :'( :'(
pi_156420919
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:20 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Laat ik met een praktijkvoorbeeldje komen, dit zijn een paar van de reacties op het nieuws dat er in een sporthal bij mij in de buurt noodopvang voor 72 uur voor 250 vluchtelingen zou komen (er zijn trouwens 0 incidenten geweest, als ze het niet hadden aangekondigd had waarschijnlijk niemand überhaupt doorgehad dat er opvang was geweest):

[..]

[..]

[..]

[..]

Met zulke inwoners heb je geen vijanden meer nodig ;( Bedankt voor het delen in elk geval
  zondag 27 september 2015 @ 14:23:23 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_156420936
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar dan wel in absolute getallen hè: aangeven waar het maximum ligt. Niet net zoals Zijlstra doet, om hete brij heen praten, of Samsom 6% van alle vluchtelingen die EU binnenkomen. Als er dan 4M komen in de loop van een jaar, moet je er 240K opvangen, dat lijkt me te hooggegrepen, gelet op de historische cijfers. Ik zou inzetten op maximaal 90K-100K. En dan idd koppelen aan een 5 jarige verblijfsvergunning. Je hebt immers ook de vluchtelingen uit Eritrea, Ethiopië, Somalië nog. En wat te doen met: Afghanen, Bangladeshianen, Pakistanen, Irakezen? Die komen ook hierheen.

En als Rutte "het volk" toespreekt werkt dat alleen maar als een rode lap op een stier, vrees ik. Hij is niet van die statuur dat hij "het volk" dusdanig kan toespreken dat het wat rustiger wordt op dit front. Laat staan Wim-Alex of Maxima.
100K lijkt mij aan aannemelijk aantal. In de periode 2000-2001 zaten we in NL op een dikke 85.000 qua mensen in AZC's, dus gelet op de crisis van nu is dat te overzien.

Mensen uit Afghanistan, Bangladesh, Pakistan etc zoveel mogelijk tijdig eruit pikken en z.s.m. uit de mix halen. Snel terugsturen dus, klinkt hard maar is de enige oplossing.
pi_156420972
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar dan wel in absolute getallen hè: aangeven waar het maximum ligt. Niet net zoals Zijlstra doet, om hete brij heen praten, of Samsom 6% van alle vluchtelingen die EU binnenkomen. Als er dan 4M komen in de loop van een jaar, moet je er 240K opvangen, dat lijkt me te hooggegrepen, gelet op de historische cijfers. Ik zou inzetten op maximaal 90K-100K. En dan idd koppelen aan een 5 jarige verblijfsvergunning. Je hebt immers ook de vluchtelingen uit Eritrea, Ethiopië, Somalië nog. En wat te doen met: Afghanen, Bangladeshianen, Pakistanen, Irakezen? Die komen ook hierheen.

Precies, absolute aantallen. Gewoon een koers waar we op moeten varen. 100K lijkt mij een mooi aantal, maar ik ben geen expert op dat vlak.
pi_156420976
Kan de vluchtelingen geen ongelijk geven, zeker als je in Amsterdam wilt wonen. ^O^

1000 extra woningen voor vluchtelingen in Amsterdam.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_extra_huizen__.html
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_156420979
Altijd opmerkelijk dat degenen die zich het luidst opwerpen als de bewakers van de Nederlandse cultuur, normen en waarden, het slechtst zijn in de Nederlandse taal en structureel blijk geven zelf niet over normen en waarden te beschikken. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_156421151
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Altijd opmerkelijk dat degenen die zich het luidst opwerpen als de bewakers van de Nederlandse cultuur, normen en waarden, het slechtst zijn in de Nederlandse taal en structureel blijk geven zelf niet over normen en waarden te beschikken. :')
Inderdaad ja! Met andere woorden, het zijn meestal niet de slimsten.
pi_156421178
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Altijd opmerkelijk dat sommige mensen alleen maar van het meest positieve scenario uitgaan. Nog even en die mensen gaan roepen dat we dankbaar moeten zijn dat zulke intelligente mensen als de groepen immigranten naar ons land willen komen. :')
  zondag 27 september 2015 @ 14:36:20 #25
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_156421188
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 14:24 schreef -Hakuna- het volgende:
Kan de vluchtelingen geen ongelijk geven, zeker als je in Amsterdam wilt wonen. ^O^

1000 extra woningen voor vluchtelingen in Amsterdam.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_extra_huizen__.html
Er zijn ook mensen die behoefte hebben aan een woning in de randstad. Ik zelf moet zon 2.5-3uur per dag reizen, en ik kan lang wachten voor ik aan de beurt ben.

Als je vluchtelingen wilt opvangen, ok, maar doe dat in een stad met minder woningnood.
graag op anoniem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')