Vlaanderen.quote:Op zondag 27 september 2015 00:22 schreef dimmak het volgende:
Schotland, Catelonie, Friesland. Who's next?
Alleen tegen Limburg of Groningen, tenzij je bijbetaalt of een volle spaarkaart hebt.quote:Op zondag 27 september 2015 00:37 schreef dimmak het volgende:
[..]
Kunnen we die ruilen voor Friesland?
Madrid zal gewoon doen wat ze altijd doen, negeren.quote:Op zondag 27 september 2015 01:06 schreef Childofthe90s het volgende:
Ik zie Spanje Catalonië nog niet zo snel loslaten, ook niet bij een zeer eenduidige uitslag. Ook zie ik de Catalanen de wapens niet oppakken zoals in Oekraïne/Syrië, er is immers ook geen enkel land dat wapens gaat leveren aan Catalonië. Massale protesten, mogelijk, maar zie het niet verder gaan dan dat. De andere EU landen zullen zich ook niet willen bemoeien met dit vraagstuk, omdat ze er allemaal mee te maken kunnen krijgen (Schotland, Frans Baskenland, Beieren, Vlaanderen, Noord-Italië, noem maar op).
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als vreedzame protesten worden neergeslagen, dan kunnen de andere landen niet langer hun mond houden. Vooral de Europese Commissie zal een grote mond hebben, zij proberen met hun regiobeleid de natiestaten te verzwakken. Nog een optie: guerilla ETA/IRA/PKK-style.
Als Catalonie een eigen munt gaat invoeren, eigen wetten gaat opstellen, eigen belastingen gaat heffen en geen betalingen doet aan de Spaanse overheid, dan is het niet zo zeer de vraag of de Catalanen de wapens oppakken, dan is het de vraag of de Spaanse overheid de wapens pakt.quote:Op zondag 27 september 2015 01:06 schreef Childofthe90s het volgende:
Ik zie Spanje Catalonië nog niet zo snel loslaten, ook niet bij een zeer eenduidige uitslag. Ook zie ik de Catalanen de wapens niet oppakken zoals in Oekraïne/Syrië, er is immers ook geen enkel land dat wapens gaat leveren aan Catalonië. Massale protesten, mogelijk, maar zie het niet verder gaan dan dat. De andere EU landen zullen zich ook niet willen bemoeien met dit vraagstuk, omdat ze er allemaal mee te maken kunnen krijgen (Schotland, Frans Baskenland, Beieren, Vlaanderen, Noord-Italië, noem maar op).
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als vreedzame protesten worden neergeslagen, dan kunnen de andere landen niet langer hun mond houden. Vooral de Europese Commissie zal een grote mond hebben, zij proberen met hun regiobeleid de natiestaten te verzwakken. Nog een optie: guerilla ETA/IRA/PKK-style.
Lijkt me niet dat er 'wapens opgepakt' worden, ze liggen al jaren met elkaar overhoop en als Spanje zoiets doet worden ze waarschijnlijk geschorst door de EU en NAVO.quote:Op zondag 27 september 2015 01:15 schreef Slaro het volgende:
[..]
Als Catalonie een eigen munt gaat invoeren, eigen wetten gaat opstellen, eigen belastingen gaat heffen en geen betalingen doet aan de Spaanse overheid, dan is het niet zo zeer de vraag of de Catalanen de wapens oppakken, dan is het de vraag of de Spaanse overheid de wapens pakt.
Waarom zou Spanje geschorst worden door de NAVO en Turkije niet, Hongarije wordt evenmin geschorst in de EU, misschien als er een bloederige burgeroorlog uitbreekt dat de situatie verandert maar wat militairen in de straten van Barcelona en de Spaanse overheid denkt deze brand geblust te hebben.quote:Op zondag 27 september 2015 01:22 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat er 'wapens opgepakt' worden, ze liggen al jaren met elkaar overhoop en als Spanje zoiets doet worden ze waarschijnlijk geschorst door de EU en NAVO.
En dan is het de vraag of de rest van de EU Catalonië gaat boycotten, want als dat zo is, is het snel gedaan met die onafhankelijkheidsdrang.quote:Op zondag 27 september 2015 01:15 schreef Slaro het volgende:
[..]
Als Catalonie een eigen munt gaat invoeren, eigen wetten gaat opstellen, eigen belastingen gaat heffen en geen betalingen doet aan de Spaanse overheid, dan is het niet zo zeer de vraag of de Catalanen de wapens oppakken, dan is het de vraag of de Spaanse overheid de wapens pakt.
Dat kan Europa doen, maar Catalonie gaat Spanje boycotten, dus dan is Spanje minstens zo hard getroffen gezien die afhankelijkheid onderling.quote:Op zondag 27 september 2015 01:23 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
En dan is het de vraag of de rest van de EU Catalonië gaat boycotten, want als dat zo is, is het snel gedaan met die onafhankelijkheidsdrang.
Het lijkt me dat beide partijen er dus baat bij hebben zich niet zo op te stellen.quote:Op zondag 27 september 2015 01:24 schreef Slaro het volgende:
[..]
Dat kan Europa doen, maar Catalonie gaat Spanje boycotten, dus dan is Spanje minstens zo hard getroffen gezien die afhankelijkheid onderling.
NAVO niet meteen maar EU wel, ik zie Turkije trouwens ook nog wel uit de NAVO verdwijnen als de situatie daar verder escaleert na de verkiezingen. Met geweld los je geen problemen op.quote:Op zondag 27 september 2015 01:23 schreef Slaro het volgende:
[..]
Waarom zou Spanje geschorst worden door de NAVO en Turkije niet, Hongarije wordt evenmin geschorst in de EU, misschien als er een bloederige burgeroorlog uitbreekt dat de situatie verandert maar wat militairen in de straten van Barcelona en de Spaanse overheid denkt deze brand geblust te hebben.
Ik zie ons nog eerder een oorlog met de 'terroristen' (lees: Koerden) worden ingesleept dan dat Turkije wordt geschorst.quote:Op zondag 27 september 2015 01:28 schreef UpsideDown het volgende:
ik zie Turkije trouwens ook nog wel uit de NAVO verdwijnen als de situatie daar verder escaleert na de verkiezingen.
Je kan landen volgens mij niet dwingen uit de NAVO of de EU te stappen.quote:Op zondag 27 september 2015 01:28 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
NAVO niet meteen maar EU wel, ik zie Turkije trouwens ook nog wel uit de NAVO verdwijnen als de situatie daar verder escaleert na de verkiezingen. Met geweld los je geen problemen op.
Artikel 7 Unieverdrag, is wel mogelijk. Uit de EU dan in dit geval.quote:Op zondag 27 september 2015 01:31 schreef Slaro het volgende:
[..]
Je kan landen volgens mij niet dwingen uit de NAVO of de EU te stappen.
Je kan een land wel schorsen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als er een coup is gepleegd of het land buitensporig geweld tegen zijn bevolking gebruikt etc etc.quote:Op zondag 27 september 2015 01:31 schreef Slaro het volgende:
[..]
Je kan landen volgens mij niet dwingen uit de NAVO of de EU te stappen.
quote:
http://eur-lex.europa.eu/(...)uri=CELEX:12012E/TXTquote:Artikel 7
De Unie ziet toe op de samenhang tussen haar verschillende beleidsmaatregelen en optredens, rekening houdend met het geheel van haar doelstellingen en met inachtneming van het beginsel van bevoegdheidstoedeling.
Misschien, hoe dan ook, zo'n vaart zal het wel niet lopen maar ben toch benieuwd wat de Spaanse regering doet als Catalonie de daad bij het woord voegt.quote:Op zondag 27 september 2015 01:37 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Je kan een land wel schorsen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als er een coup is gepleegd of het land buitensporig geweld tegen zijn bevolking gebruikt etc etc.
Overigens zie ik dit scenario niet snel plaatsvinden in Spanje, de burgeroorlog zal men waarschijnlijk niet terugverlangen.
Waarschijnlijk hetzelfde als Servië met Kosovo, de eerste 5 jaar niet erkennen, daarna ebt het langzaam weg en gaan ze weer met elkaar praten. Ik vind het spannender wat de EU dan gaat doen, erkennen of niet.quote:Op zondag 27 september 2015 01:43 schreef Slaro het volgende:
[..]
Misschien, hoe dan ook, zo'n vaart zal het wel niet lopen maar ben toch benieuwd wat de Spaanse regering doet als Catalonie de daad bij het woord voegt.
Maar Servie is noch lid van de EU noch van de NAVO.quote:Op zondag 27 september 2015 01:47 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hetzelfde als Servië met Kosovo, de eerste 5 jaar niet erkennen, daarna ebt het langzaam weg en gaan ze weer met elkaar praten. Ik vind het spannender wat de EU dan gaat doen, erkennen of niet.
Dat is het werkingsverdrag. Ik heb het over het Verdrag betreffende de Europese Unie, jij over het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Ik weet, nogal omslachtig, maar er zijn dus twee hoofdverdragen.quote:Op zondag 27 september 2015 01:42 schreef Slaro het volgende:
[..]
[..]
http://eur-lex.europa.eu/(...)uri=CELEX:12012E/TXT
Hoe dan?!
quote:Wanneer de in lid 2 bedoelde constatering is gedaan, kan de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen besluiten tot schorsing van bepaalde rechten die uit de toepassing van de Verdragen op de lidstaat in kwestie voortvloeien, met inbegrip van de stemrechten van de vertegenwoordiger van de regering van die lidstaat in de Raad.
De topclubs willen al langer naar een Europese topcompetitie.quote:Op zondag 27 september 2015 03:13 schreef Hathor het volgende:
Wat voor baat kan FC Barcelona nou hebben bij een afscheiding? De Spaanse competitie is zo'n beetje de sterkste competitie ter wereld, en dat willen ze dan opgeven voor een of andere Catalaanse flutcompetitie?
Misschien hopen ze zo een paar honderd miljoen schuld af te kunnen schuiven.quote:Op zondag 27 september 2015 03:13 schreef Hathor het volgende:
Wat voor baat kan FC Barcelona nou hebben bij een afscheiding? De Spaanse competitie is zo'n beetje de sterkste competitie ter wereld, en dat willen ze dan opgeven voor een of andere Catalaanse flutcompetitie?
Waarom zou het zich niet als zelfstandig land in stand kunnen houden?quote:Op zondag 27 september 2015 06:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Misschien hopen ze zo een paar honderd miljoen schuld af te kunnen schuiven.
Onzalig gedoe trouwens weer, die hele onafhankelijkheidsbeweging. Alsof het zich als zelfstandig land in stand zou kunnen houden.
Ten koste van alle nationale competities? Dat gaat nooit gebeuren natuurlijk, daar is teveel geld mee gemoeid. Bovendien is er al zo'n Europese topcompetitie, het heet champions league, dat is zo'n beetje het prive feestje geworden van een select aantal clubs uit Spanje, Engeland, Duitsland en Italie, de rest doet alleen mee als opvulling.quote:Op zondag 27 september 2015 04:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De topclubs willen al langer naar een Europese topcompetitie.
Moet je ook nog even lid 2 erbij noemen toch.quote:Op zondag 27 september 2015 02:16 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Dat is het werkingsverdrag. Ik heb het over het Verdrag betreffende de Europese Unie, jij over het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Ik weet, nogal omslachtig, maar er zijn dus twee hoofdverdragen.
[..]
De Spaanse competitie heeft gezegd dat er in dit geval geen plaats meer is voor FC Barcelona, toch heeft het de club en prominenten binnen en van de club niet weerhouden om de onafhankelijkheidsbeweging te steunen, dus wat dat betreft interessant.quote:Op zondag 27 september 2015 11:51 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ten koste van alle nationale competities? Dat gaat nooit gebeuren natuurlijk, daar is teveel geld mee gemoeid. Bovendien is er al zo'n Europese topcompetitie, het heet champions league, dat is zo'n beetje het prive feestje geworden van een select aantal clubs uit Spanje, Engeland, Duitsland en Italie, de rest doet alleen mee als opvulling.
Vergeten ze erbij te zeggen hoe sterk Legia Nord aan het groeien is.quote:Op zondag 27 september 2015 12:17 schreef Dance99Vv het volgende:
Spanje heeft het er maar moeilijk mee , met al die seperatisten, basken, catalanen,andalusionisten.
[ afbeelding ]
Here is what we see for Europe. There are many rising trends toward separatist movements. This will rise further and we will see this begin to emerge as a far more common trend over the next two years. This weekend, we have the Catalan Vote which cannot be suppressed and it should trigger unilateral steps towards region's secession from Spain. Keep in mind that Spain was formed with the marriage of Ferdinand and Isabella. Catalan independence seeks to reverse that merger and this is being driven by the insanity of Spain trying to stay inside the Euro forcing austerity and rising taxation upon the people in the midst of wholesale corruption.
http://www.armstrongeconomics.com/armstrong_economics_blog/page/2
Maar zou jij het dan geen devaluatie van de Spaanse competitie vinden? Barca en Real zijn DE clubs van Spanje, als er daar een van weg valt is de competitie ineens de helft minder interessant. Nooit meer El Classico...ik moet er niet aan denken.quote:Op zondag 27 september 2015 12:16 schreef Slaro het volgende:
[..]
De Spaanse competitie heeft gezegd dat er in dit geval geen plaats meer is voor FC Barcelona, toch heeft het de club en prominenten binnen en van de club niet weerhouden om de onafhankelijkheidsbeweging te steunen, dus wat dat betreft interessant.
Ik ben een voetbalfan maar het is echt de wereld op z'n kop als ik een onafhankelijkheidsbeweging niet steun uit angst dat een voetbalcompetitie minder interessant zou worden.quote:Op zondag 27 september 2015 12:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Maar zou jij het dan geen devaluatie van de Spaanse competitie vinden? Barca en Real zijn DE clubs van Spanje, als er daar een van weg valt is de competitie ineens de helft minder interessant. Nooit meer El Classico...ik moet er niet aan denken.
Dat was toch een beetje een twijfel-geval, maar hier het kaartje van wat dan padanie zou moeten worden.quote:Op zondag 27 september 2015 12:42 schreef Slaro het volgende:
[..]
Vergeten ze erbij te zeggen hoe sterk Legia Nord aan het groeien is.
Kan zijn maar ze groeien, verder is de onafhankelijkheidsbeweging van en rond Venetie erg sterk, om er nog een individueel gebied even bij te pakken.quote:Op zondag 27 september 2015 12:52 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Dat was toch een beetje een twijfel-geval, maar hier het kaartje van wat dan padanie zou moeten worden.
[ afbeelding ]
Niet onvermeld dient te blijven, dat Umberto Bossi niet altijd even helder was in zijn daadwerkelijke bedoelingen. Enerzijds is hij zo ver gegaan, dat hij de republiek Padania heeft uitgeroepen, anderzijds heeft hij als minister van staatshervormingen onder het tweede kabinet Berlusconi, behoorlijk wat water bij de separatistische wijn gedaan. Na de val dit kabinet ging hij zich echter weer extremer uiten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lega_Nord
Ik heb het kaartje van lega nord er even bijgezet maar ga er niet verder op in omdat het in dit topic over spanje , catalonia gaat. Zou dan nogal offtopic gaanquote:Op zondag 27 september 2015 13:05 schreef Slaro het volgende:
[..]
Kan zijn maar ze groeien, verder is de onafhankelijkheidsbeweging van en rond Venetie erg sterk, om er nog een individueel gebied even bij te pakken.
Dan is Barcelona opeens het Celtic van het Zuidenquote:Op zondag 27 september 2015 12:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Maar zou jij het dan geen devaluatie van de Spaanse competitie vinden? Barca en Real zijn DE clubs van Spanje, als er daar een van weg valt is de competitie ineens de helft minder interessant. Nooit meer El Classico...ik moet er niet aan denken.
Tsja, en of je daar nou zo blij mee moet zijn...quote:Op zondag 27 september 2015 13:18 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dan is Barcelona opeens het Celtic van het Zuiden
Real Madrid en Barcelona zijn rivalen natuurlijk, maar ze hebben elkaar ook nodig. De glans van beiden clubs verdwijnt als die prachtige tweestrijd verdwijnt.quote:Op zondag 27 september 2015 13:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tsja, en of je daar nou zo blij mee moet zijn...
Hoezo zou dat niet kunnen?quote:Op zondag 27 september 2015 06:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Misschien hopen ze zo een paar honderd miljoen schuld af te kunnen schuiven.
Onzalig gedoe trouwens weer, die hele onafhankelijkheidsbeweging. Alsof het zich als zelfstandig land in stand zou kunnen houden.
Het heeft ook met identiteit en cultuur te maken, de Randstad is volgens mij niet heel separatistisch ingesteld om maar een voorbeeld te noemen, de omvang van de regionale inkomsten versterkt hoogstens de daadkracht van een beweging.quote:Op zondag 27 september 2015 13:51 schreef Dance99Vv het volgende:
[ afbeelding ]
http://slideplayer.nl/slide/2822641/
Het plaatje laat de inkomsten zien per hoofd v.d. bevolking per regio.(2008)
kleurentabel: naar beneden hoe hoger het inkomen
Hoe groter de regionale inkomsten hoe groter de kans dat die gebieden zich willen afscheiden.
Dit zie je zowel binnen landsgrenzen als in de EU
Dat zie ik niet snel gebeuren, dan eerder de heroprichting van de Republiek Venetië en de heraansluiting van Zuid-Tirol bij Oostenrijk.quote:Op zondag 27 september 2015 12:52 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Dat was toch een beetje een twijfel-geval, maar hier het kaartje van wat dan padanie zou moeten worden.
[ afbeelding ]
Niet onvermeld dient te blijven, dat Umberto Bossi niet altijd even helder was in zijn daadwerkelijke bedoelingen. Enerzijds is hij zo ver gegaan, dat hij de republiek Padania heeft uitgeroepen, anderzijds heeft hij als minister van staatshervormingen onder het tweede kabinet Berlusconi, behoorlijk wat water bij de separatistische wijn gedaan. Na de val dit kabinet ging hij zich echter weer extremer uiten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lega_Nord
Je kwam zelf met lega nord aanzetten , waar het financieel en economisch aspect zeker een rol speelt om seperatisme te voeden. I.m.o. heeft geld er wel vaak mee te maken.quote:Op zondag 27 september 2015 15:08 schreef Slaro het volgende:
[..]
Het heeft ook met identiteit en cultuur te maken, de Randstad is volgens mij niet heel separatistisch ingesteld om maar een voorbeeld te noemen, de omvang van de regionale inkomsten versterkt hoogstens de daadkracht van een beweging.
Neem een regio met weinig inkomsten, dan kan die identiteit er nog wel zijn, maar dan is er minder stootkracht terwijl dit voor een regio als Vlaanderen bijvoorbeeld heel anders is.
Zoals ik het lees heeft lega nord daar een belangrijke voortrekkersrol in. en ook in dit geval is geld(verdeling/afstaan) een belangrijke drijfveerquote:Op zondag 27 september 2015 15:18 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat zie ik niet snel gebeuren, dan eerder de heroprichting van de Republiek Venetië en de heraansluiting van Zuid-Tirol bij Oostenrijk.
Ook bij Lega Nord versterkt dat de beweging alleen maar, toch is het niet de essentie, je hoort Vlaanderen toch ook roepen dat Wallonnie hun leegzuigt terwijl de Vlaamse onafhankelijkheidsbeweging ook al bestond toen Vlaanderen een arm boerengat was.quote:Op zondag 27 september 2015 15:28 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Je kwam zelf met lega nord aanzetten , waar het financieel en economisch aspect zeker een rol speelt om seperatisme te voeden. I.m.o. heeft geld er wel vaak mee te maken.
[..]
Zoals ik het lees heeft lega nord daar een belangrijke voortrekkersrol in. en ook in dit geval is geld(verdeling/afstaan) een belangrijke drijfveer
Ik ontken ook niet wat je zei, bracht het alleen even terug naar wat je eerder aandroeg, zoals je ook al zei ,dat geld de stootkracht versterkt is wat ik volmondig bevestig. Voor wat betreft belgie heb ik te weinig kennis, wel weet ik dat de taalbarrière een belangrijk punt is en de daaruit volgende gevolgen, meer dan het geld aspect.quote:Op zondag 27 september 2015 15:40 schreef Slaro het volgende:
[..]
Ook bij Lega Nord versterkt dat de beweging alleen maar, toch is het niet de essentie, je hoort Vlaanderen toch ook roepen dat Wallonnie hun leegzuigt terwijl de Vlaamse onafhankelijkheidsbeweging ook al bestond toen Vlaanderen een arm boerengat was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |