gebruikervanhetfokforum | maandag 21 september 2015 @ 23:05 |
![]() Een elektrische motor is zo ver ik weet helemaal niet zo groot. Is het aannemelijk dat je over een paar jaar een ombouw kit kan kopen? De motor heeft toch ergens een aansluiting tussen het blok en de wielen zitten. Als je daar een grote stofzuiger motor opzet en een zooi accu's ben je er toch? Of denk ik te simpel? [ Bericht 10% gewijzigd door gebruikervanhetfokforum op 21-09-2015 23:37:17 ] | |
Palomar | maandag 21 september 2015 @ 23:40 |
Accu's zijn redelijk zwaar dus je moet ze wel goed verdelen, anders gaat de auto vreemd weggedrag vertonen. Verder worden ook veel onderdelen rechtsreeks aangedreven door de motor (rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, airco). Daar zul je ook oplossingen voor moeten bedenken. | |
gebruikervanhetfokforum | maandag 21 september 2015 @ 23:52 |
Ja, daarom doen we de accu's in een aanhangwagentje. Of voor auto's die niet over een trekhaak beschikken in een ski koffer op het dak. Rem en stuurbekrachtiging zijn niet nodig. Dat heeft een oude auto sowieso niet. | |
Fien1989 | dinsdag 22 september 2015 @ 00:09 |
Niet nodig? ![]() ![]() ![]() | |
vaduz | dinsdag 22 september 2015 @ 00:21 |
Het is opzich wel mogelijk en in de jaren 90 waren er ook wel enkele bedrijfjes die zich hier mee bezig hielden (kan me herinneren dat er zelfs yugo's en skoda's omgebouwd werden). Houdt er rekening mee dat een ombouw niet goedkoop is en het niet gemakkelijk is een goed resultaat verglijkbaar met moderne elektrokarren te halen is. | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 00:24 |
Ja ik heb zelf een auto zonder rem of stuurbekrachtiging. Als remmen moeilijk gaat zijn je remschijven versleten. En sturen is alleen zwaar als je stilstaat. En aangezien de motor veel kleiner word is er ruimte over om dergelijke systemen in te bouwen voor zwakkere chauffeurs. Eventueel kan er op de aanhangwagen een hydrologisch apparaat om druk voor de rembekrachtiging te leveren. | |
Fien1989 | dinsdag 22 september 2015 @ 00:30 |
Euhmm... het rempedaal bij een auto waar wel rembekrachtiging op zit, wordt hard als je na afzetten v/d motor er nog een stuk of 3-4 keer op trapt. Daarna wordt het remmen dus veel zwaarder ![]() Stuurbekrachtiging... tja... hoe lager de snelheid, hoe zwaarder het sturen wordt als de bekrachtiging wegvalt ![]() ![]() | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 00:35 |
![]() Oké maar we bouwen natuurlijk direct een autonoom stuur gas rem en schakel systeem in. Dus dan hoef je zelf helemaal niet te sturen en kun je gewoon relaxen op de bijrijdersstoel. ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 22 september 2015 @ 02:32 |
Er is minstens één iemand die dit met een Land Rover heeft gedaan, wellicht zelfs meer. Maar met degene die het in NL heeft gedaan zou je via de Land Rover prikkerspagina mee in contact moeten kunnen komen. | |
bluemoon23 | dinsdag 22 september 2015 @ 03:05 |
Dat een auto waar stuurbekrachtiging op zit erg zwaar stuurt als de bekrachtiging uitvalt, heeft er ook mee te maken dat de tandwieloverbrenging in het stuurhuis anders is. Vroegah heb ik wel gereden met Volkswagen T4 Transporters busjes waar helemaal geen bekrachtiging inzat, dat stuurde wel een beetje zwaar met parkeren enzo, maar daar was wel mee te rijden. En zo,n Transporter is heel wat zwaarder dan jou Megane ![]() | |
bluemoon23 | dinsdag 22 september 2015 @ 03:09 |
http://www.hybridcars.com(...)ar-conversion-25839/ http://www.electriccarinternational.com/kits.php Zomaar een paar links... | |
vannelle | dinsdag 22 september 2015 @ 05:57 |
Je vergeet iets heel belangrijks. Een oude auto zonder die hulpmiddelen is gewoon goed te rijden uiteraard maar als er zoiets als stuurbekrachtiging op zit heb je te maken met een bestaand systeem. Als dat systeem is uitgevallen om wat voor reden dan ook gaat het tegen je werken. Een auto zonder stuurbekrachting stuurt een stuk makkelijker dan een auto met een kapotte installatie, dat gaat echt tegen je werken. | |
Palomar | dinsdag 22 september 2015 @ 09:21 |
Een accupakket maakt de auto echter wel een stuk zwaarder, waardoor stuur- en rembekrachtiging wel eens geen overbodige luxe kan worden. Sowieso moet je ws. sterkere remmen monteren. Al is bijv. een oud model fiat pandaatje of suzuki alto ws. wel goed om te bouwen zonder teveel aanpassingen. Een BMW 5-serie oid wordt al wat lastiger denk ik. | |
Fleauris | dinsdag 22 september 2015 @ 09:41 |
Ja laten we vooral heel veel gewicht heel hoog plaatsen, dat zal vast leuk rijden in bochten.. | |
DonJames | dinsdag 22 september 2015 @ 10:52 |
Ja, nogal. Maar dromen mag. | |
eXplorer1 | dinsdag 22 september 2015 @ 11:10 |
Je hebt een zooi controllers nodig, ook zul je beveiligingsmaatregelen moeten nemen anders zegt de RDW doei als je hem wilt omkeuren. | |
pvdplanet | dinsdag 22 september 2015 @ 11:18 |
Hier verderop staat een oude Kever die omgebouwd is naar electrisch. Kan er straks wel effe een foto van maken | |
ueberduitser | dinsdag 22 september 2015 @ 11:30 |
Ik weet dat er nu iemand bezig is met de Golf Citystromer uit '85, ook een erg leuk project. | |
tbonesteak289 | dinsdag 22 september 2015 @ 11:40 |
http://electricvolvo.voltive.nl/ Of zoiets. | |
pvdplanet | dinsdag 22 september 2015 @ 11:57 |
http://goo.gl/maps/jN2su Het is een Kever cabrio, te zien op streetview aan de laadpaal | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 18:34 |
Daarom doen we de accu's ook in een aanhangwagen. | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 18:48 |
Voor auto's die dat niet aankunnen ontwerpen we een soort trekhaak die op de imperiaal past. Daar kan de aanhangwagen dan met een ijzeren beugel aan vast. Zie het rode gedeelte in de illustratie. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door gebruikervanhetfokforum op 22-09-2015 18:54:56 ] | |
Fleauris | dinsdag 22 september 2015 @ 18:58 |
Elektrische auto's mogen (tot op heden) niets trekken | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 september 2015 @ 19:45 |
Ondeugdelijke elektrische installatie, geen type goedkeuring. | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 19:59 |
Het is nog in concept status. Goedkeuring en dergelijke komen wel goed. We gebruiken natuurlijk stevige accu kabels tussen de accu en de elektro motor. Er komt voor de lange stukken ook een extra aanhangwagentje met een range extender op benzine. Voor het geval je bijvoorbeeld op vakantie gaat en geen tijd hebt om tussentijds op te laden. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 september 2015 @ 20:02 |
Mooi, saillant detail; alleen mensen met een NEN 9140 (duur, 600 euro per 2 jaar), mogen werken aan dit systeem (en dus ook de stekkers loshalen). Jan met de pet zal dit echt niet gaan betalen. | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 20:04 |
Je mag je elektrische auto toch ook gewoon zelf opladen? Waarom zou je er dan niet een powerbank op mogen aansluiten. Doe ik bij mijn telefoon ook af en toe zonder dure keuring. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 september 2015 @ 20:07 |
Ja, maar daar staat geen 400Volt verbinding op. | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 20:13 |
De auto heeft ook geen 400Volt op. Een normale auto accu is maar 12 Volt dus dat zullen wij voor dit systeem ook gebruiken. Als je accu dan leeg is kun je gewoon aan een andere auto auto achter de accu aanhangwagen slepen. Daarvan doe je de motor dan wel aan en kun je de aanhangwagen aan opladen. Dat is alsnog zuiniger omdat je dan niet de hele tijd de verbrandingsmotor aan hoeft te hebben. | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 20:14 |
Om dit te omzeilen gebruiken we geen stekkers maar draadloos opladen. Net als bij moderne smartphones. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 september 2015 @ 20:17 |
Toevallig ben ik thuis in deze materie, om draadloos te kunnen opladen, is de afstand tussen de spoel en de metalen plaat maximaal 14cm toelaatbaar. Daarna kost het meer energie om te kunnen laden dan je zal laden maw, je krijgt de stroom nooit efficiënt over. Zet het nou uit je hoofd, het is niks, het wordt niks en het zal zo blijven. | |
Fer | dinsdag 22 september 2015 @ 20:21 |
Het is een leuke gimmick voor autoshows enzo, maar daar blijft het ook bij. Laat het echt werk maar aan Tesla en Renault over. Die stuurbekrachtiging is tegenwoordig electrisch, of electrohydraulish, niet spannend. Rembekrachtiging los je op met rrn vacuumpomp. Motor en controller is gewoon te koop. Adapterplaat naar de bak te bouwen. Grootste uitdaging is de accu. Er zijn vele mogelijkheden, maar het zal altijd duur, zwaar zijn, een beperkte levensduur hebben en snelladen ook heel moeilijk te realiseren. Een Zoe kun je in 10 minuten snelladen. Er is een Amerikaan die het met AA penlites heeft gedaan. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 september 2015 @ 20:23 |
Koeling van de accu is ook nog een detail ![]() | |
gebruikervanhetfokforum | dinsdag 22 september 2015 @ 23:40 |
Accu is groot genoeg om een airconditioning op aan te sluiten. | |
-Richard- | woensdag 23 september 2015 @ 13:19 |
| |
Chuck-N0rr1s | woensdag 23 september 2015 @ 18:19 |
![]() ![]() ![]() | |
Barcaconia | woensdag 23 september 2015 @ 18:29 |
Je kunt het nog veel simpeler, als je toch een aanhangertje er achter hangt kun je daar ook een afstotende magneet opzetten zodat je auto van je aanhanger afgestoten wordt. Veel goedkoper kun je niet rijden.![]() | |
Fer | woensdag 23 september 2015 @ 19:45 |
Hoe ga je die magneet dan koelen? Airco werkt niet buiten. | |
Leandra | woensdag 23 september 2015 @ 19:52 |
http://rebbl.com/ http://he-cars.com/ http://elektrischeoldtimer.nl/the-blog/ | |
vaginabeheerder | woensdag 23 september 2015 @ 21:28 |
Ook bij een jeep cj5 http://newelectric.nl/jeep-cj-5-conversion/ | |
Straatcommando. | woensdag 23 september 2015 @ 21:36 |
De restwarmte kan je weer goed gebruiken voor de verwarming in de auto ![]() | |
Oceanview | woensdag 23 september 2015 @ 22:54 |
![]() ![]() | |
vaduz | donderdag 18 februari 2016 @ 14:32 |
Nog updates? | |
#ANONIEM | donderdag 18 februari 2016 @ 14:33 |
Yo, TS, [cimg] bestaat ook nog eh! Zoveel lol! ![]() ![]() ![]() | |
rival | donderdag 18 februari 2016 @ 14:42 |
Gewicht wil je zo laag mogelijk plaatsen. zeker niet op je dak. | |
T42 | donderdag 18 februari 2016 @ 15:47 |
handig bij noodstop dat je aanhanger binnen komt Je dak kan niet zoveel hebben een 75kg | |
T42 | donderdag 18 februari 2016 @ 15:48 |
Youtube en dan mighty car mods die hebben een electro ombouw auto | |
Fer | donderdag 18 februari 2016 @ 18:21 |
Doorgaans is er voldoende ruimte onder de motorkap en onder de auto, waar de brandstoftank heeft gezeten. Ook leuk, een electrische 106 of Saxo met slechte (lood)accu kopen en een nieuwe Li-ion pakket erin bouwen. | |
TR08 | zaterdag 20 februari 2016 @ 11:39 |
Een kameraad van me heeft het gedaan. Eerst met een Daihatsu Cuore als proof of principle en toen voor onder andere Essent een hele reeks golfjes naar elektrisch omgebouwd. Ook in samenwerking met de importeur een reeks Lotussen. Heb zelf de eerste Lotus eens mogen rijden. Echt bloedsnel en super om te rijden. Laden kan met 240V of 400V. Bij 240V duurt alles wat langer omdat je de laadstroom moet begrenzen op een waarde onder die van de zekering. Voor hele lange stukken had hij in een aanhanger de oude benzinemotor aan een generator gekoppeld en dan onderweg met een kabel de auto op laden. Niet ideaal maar voor een prototype moet je wat. Kijk hier voor diverse projecten: http://www.innosysdelft.com/en/projects ![]() ![]() Hou wel rekening met dat zo'n ombouw niet zo eenvoudig is en zeker bij de eerste veel geld kost. | |
Stokken_en_stenen | zaterdag 20 februari 2016 @ 12:00 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
PascalDutch | maandag 22 februari 2016 @ 10:38 |
Don't feed the troll |