abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 september 2015 @ 23:05:11 #1
448544 gebruikervanhetfokforum
de enige echte Fok! gebruiker
pi_156285232
Is het moeilijk om een auto om te bouwen van benzine naar elektrisch? Dus dat je de motor verwijdert en vervangt door een kleine elektromotor en accu's.
Een elektrische motor is zo ver ik weet helemaal niet zo groot. Is het aannemelijk dat je over een paar jaar een ombouw kit kan kopen?
De motor heeft toch ergens een aansluiting tussen het blok en de wielen zitten. Als je daar een grote stofzuiger motor opzet en een zooi accu's ben je er toch? Of denk ik te simpel?

[ Bericht 10% gewijzigd door gebruikervanhetfokforum op 21-09-2015 23:37:17 ]
De gebruikersnaam die je hieronder moet kiezen kan later niet meer worden veranderd (ook niet als je het héél lief vraagt!) en blijft altijd bestaan. Ook als je je afmeldt zal deze gebruikersnaam, inclusief alle ermee geplaatste posts, blijven bestaa
pi_156286372
Accu's zijn redelijk zwaar dus je moet ze wel goed verdelen, anders gaat de auto vreemd weggedrag vertonen. Verder worden ook veel onderdelen rechtsreeks aangedreven door de motor (rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, airco). Daar zul je ook oplossingen voor moeten bedenken.
  maandag 21 september 2015 @ 23:52:37 #3
pi_156286724
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 23:40 schreef Palomar het volgende:
Accu's zijn redelijk zwaar dus je moet ze wel goed verdelen, anders gaat de auto vreemd weggedrag vertonen. Verder worden ook veel onderdelen rechtsreeks aangedreven door de motor (rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, airco). Daar zul je ook oplossingen voor moeten bedenken.
Ja, daarom doen we de accu's in een aanhangwagentje. Of voor auto's die niet over een trekhaak beschikken in een ski koffer op het dak. Rem en stuurbekrachtiging zijn niet nodig. Dat heeft een oude auto sowieso niet.
De gebruikersnaam die je hieronder moet kiezen kan later niet meer worden veranderd (ook niet als je het héél lief vraagt!) en blijft altijd bestaan. Ook als je je afmeldt zal deze gebruikersnaam, inclusief alle ermee geplaatste posts, blijven bestaa
pi_156287071
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 23:52 schreef gebruikervanhetfokforum het volgende:

[..]

Rem en stuurbekrachtiging zijn niet nodig. Dat heeft een oude auto sowieso niet.
Niet nodig? :o Weet je hoe zwaar/moeilijk een auto remt zonder rembekrachtiging? :{ En hoe zwaar sturen opeens wordt als de stuurbekrachtiging uitvalt, vooral bij het parkeren? :{
pi_156287335
Het is opzich wel mogelijk en in de jaren 90 waren er ook wel enkele bedrijfjes die zich hier mee bezig hielden (kan me herinneren dat er zelfs yugo's en skoda's omgebouwd werden). Houdt er rekening mee dat een ombouw niet goedkoop is en het niet gemakkelijk is een goed resultaat verglijkbaar met moderne elektrokarren te halen is.
  dinsdag 22 september 2015 @ 00:24:02 #6
pi_156287390
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:09 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Niet nodig? :o Weet je hoe zwaar/moeilijk een auto remt zonder rembekrachtiging? :{ En hoe zwaar sturen opeens wordt als de stuurbekrachtiging uitvalt, vooral bij het parkeren? :{
Ja ik heb zelf een auto zonder rem of stuurbekrachtiging. Als remmen moeilijk gaat zijn je remschijven versleten. En sturen is alleen zwaar als je stilstaat. En aangezien de motor veel kleiner word is er ruimte over om dergelijke systemen in te bouwen voor zwakkere chauffeurs. Eventueel kan er op de aanhangwagen een hydrologisch apparaat om druk voor de rembekrachtiging te leveren.
pi_156287528
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:24 schreef gebruikervanhetfokforum het volgende:

[..]

Ja ik heb zelf een auto zonder rem of stuurbekrachtiging. Als remmen moeilijk gaat zijn je remschijven versleten. En sturen is alleen zwaar als je stilstaat. En aangezien de motor veel kleiner word is er ruimte over om dergelijke systemen in te bouwen voor zwakkere chauffeurs. Eventueel kan er op de aanhangwagen een hydrologisch apparaat om druk voor de rembekrachtiging te leveren.
Euhmm... het rempedaal bij een auto waar wel rembekrachtiging op zit, wordt hard als je na afzetten v/d motor er nog een stuk of 3-4 keer op trapt. Daarna wordt het remmen dus veel zwaarder :{ Dat heeft niks met slijtage v/d schijven of blokken te maken.

Stuurbekrachtiging... tja... hoe lager de snelheid, hoe zwaarder het sturen wordt als de bekrachtiging wegvalt :{ Ik heb met mijn auto wel eens zonder stuurbekrachtiging gereden omdat de multiriem eraf was en hij nog naar de garage moest worden gereden... het was echt niet relaxt sturen... :o
  dinsdag 22 september 2015 @ 00:35:51 #8
pi_156287635
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:30 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Euhmm... het rempedaal bij een auto waar wel rembekrachtiging op zit, wordt hard als je na afzetten v/d motor er nog een stuk of 3-4 keer op trapt. Daarna wordt het remmen dus veel zwaarder :{ Dat heeft niks met slijtage v/d schijven of blokken te maken.

Stuurbekrachtiging... tja... hoe lager de snelheid, hoe zwaarder het sturen wordt als de bekrachtiging wegvalt :{ Ik heb met mijn auto wel eens zonder stuurbekrachtiging gereden omdat de multiriem eraf was en hij nog naar de garage moest worden gereden... het was echt niet relaxt sturen... :o
Oké maar we bouwen natuurlijk direct een autonoom stuur gas rem en schakel systeem in. Dus dan hoef je zelf helemaal niet te sturen en kun je gewoon relaxen op de bijrijdersstoel.

pi_156288581
Er is minstens één iemand die dit met een Land Rover heeft gedaan, wellicht zelfs meer. Maar met degene die het in NL heeft gedaan zou je via de Land Rover prikkerspagina mee in contact moeten kunnen komen.
pi_156288678
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:30 schreef Fien1989 het volgende:
Dat een auto waar stuurbekrachtiging op zit erg zwaar stuurt als de bekrachtiging uitvalt, heeft er ook mee te maken dat de tandwieloverbrenging in het stuurhuis anders is.
Vroegah heb ik wel gereden met Volkswagen T4 Transporters busjes waar helemaal geen bekrachtiging inzat, dat stuurde wel een beetje zwaar met parkeren enzo, maar daar was wel mee te rijden.
En zo,n Transporter is heel wat zwaarder dan jou Megane ;)
pi_156288859
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:24 schreef gebruikervanhetfokforum het volgende:

[..]

Je vergeet iets heel belangrijks.
Een oude auto zonder die hulpmiddelen is gewoon goed te rijden uiteraard maar als er zoiets als stuurbekrachtiging op zit heb je te maken met een bestaand systeem.
Als dat systeem is uitgevallen om wat voor reden dan ook gaat het tegen je werken.
Een auto zonder stuurbekrachting stuurt een stuk makkelijker dan een auto met een kapotte installatie, dat gaat echt tegen je werken.
pi_156290128
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 05:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Je vergeet iets heel belangrijks.
Een oude auto zonder die hulpmiddelen is gewoon goed te rijden uiteraard maar als er zoiets als stuurbekrachtiging op zit heb je te maken met een bestaand systeem.
Als dat systeem is uitgevallen om wat voor reden dan ook gaat het tegen je werken.
Een auto zonder stuurbekrachting stuurt een stuk makkelijker dan een auto met een kapotte installatie, dat gaat echt tegen je werken.
Een accupakket maakt de auto echter wel een stuk zwaarder, waardoor stuur- en rembekrachtiging wel eens geen overbodige luxe kan worden. Sowieso moet je ws. sterkere remmen monteren.

Al is bijv. een oud model fiat pandaatje of suzuki alto ws. wel goed om te bouwen zonder teveel aanpassingen. Een BMW 5-serie oid wordt al wat lastiger denk ik.
pi_156290474
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 23:52 schreef gebruikervanhetfokforum het volgende:

[..]

Ja, daarom doen we de accu's in een aanhangwagentje. Of voor auto's die niet over een trekhaak beschikken in een ski koffer op het dak. Rem en stuurbekrachtiging zijn niet nodig. Dat heeft een oude auto sowieso niet.
Ja laten we vooral heel veel gewicht heel hoog plaatsen, dat zal vast leuk rijden in bochten..
pi_156292037
quote:
5s.gif Op maandag 21 september 2015 23:05 schreef gebruikervanhetfokforum het volgende:
... Of denk ik te simpel?
Ja, nogal. Maar dromen mag.
pi_156292385
Je hebt een zooi controllers nodig, ook zul je beveiligingsmaatregelen moeten nemen anders zegt de RDW doei als je hem wilt omkeuren.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_156292518
Hier verderop staat een oude Kever die omgebouwd is naar electrisch. Kan er straks wel effe een foto van maken
  dinsdag 22 september 2015 @ 11:30:43 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156292742
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:18 schreef pvdplanet het volgende:
Hier verderop staat een oude Kever die omgebouwd is naar electrisch. Kan er straks wel effe een foto van maken
Ik weet dat er nu iemand bezig is met de Golf Citystromer uit '85, ook een erg leuk project.
pi_156293282
http://goo.gl/maps/jN2su

Het is een Kever cabrio, te zien op streetview aan de laadpaal
  dinsdag 22 september 2015 @ 18:34:58 #21
pi_156301936
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 09:21 schreef Palomar het volgende:

[..]

Een accupakket maakt de auto echter wel een stuk zwaarder, waardoor stuur- en rembekrachtiging wel eens geen overbodige luxe kan worden. Sowieso moet je ws. sterkere remmen monteren.

Al is bijv. een oud model fiat pandaatje of suzuki alto ws. wel goed om te bouwen zonder teveel aanpassingen. Een BMW 5-serie oid wordt al wat lastiger denk ik.
Daarom doen we de accu's ook in een aanhangwagen.
  dinsdag 22 september 2015 @ 18:48:33 #22
pi_156302253
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 09:41 schreef Fleauris het volgende:

[..]

Ja laten we vooral heel veel gewicht heel hoog plaatsen, dat zal vast leuk rijden in bochten..
Voor auto's die dat niet aankunnen ontwerpen we een soort trekhaak die op de imperiaal past. Daar kan de aanhangwagen dan met een ijzeren beugel aan vast. Zie het rode gedeelte in de illustratie.

[ Bericht 1% gewijzigd door gebruikervanhetfokforum op 22-09-2015 18:54:56 ]
pi_156302482
Elektrische auto's mogen (tot op heden) niets trekken
pi_156303727
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 18:48 schreef gebruikervanhetfokforum het volgende:

[..]

Voor auto's die dat niet aankunnen ontwerpen we een soort trekhaak die op de imperiaal past. Daar kan de aanhangwagen dan met een ijzeren beugel aan vast. Zie het rode gedeelte in de illustratie.
[ afbeelding ]
Ondeugdelijke elektrische installatie, geen type goedkeuring.
  dinsdag 22 september 2015 @ 19:59:08 #25
pi_156304075
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 19:45 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Ondeugdelijke elektrische installatie, geen type goedkeuring.
Het is nog in concept status. Goedkeuring en dergelijke komen wel goed. We gebruiken natuurlijk stevige accu kabels tussen de accu en de elektro motor.
Er komt voor de lange stukken ook een extra aanhangwagentje met een range extender op benzine. Voor het geval je bijvoorbeeld op vakantie gaat en geen tijd hebt om tussentijds op te laden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')