abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156171230
DOOGEE (en ook vele andere merken) zetten steeds meer in op het goedkopere segment met deze budgettelefoons. Want serieus, 50 dollar voor een telefoon met deze specificaties is natuurlijk geen geld. Belangrijk om te melden is dat er twee varianten zijn, de gewone X5 die over 3G beschikt, of de 'pro' variant met 2GB werkgeheugen, 16GB opslag en de MT6735 chip voor 4G mogelijkheden. Dealextreme heeft de 'standaard' versie beschikbaar gesteld ter review.

Specificaties
5-inch HD-scherm, 1280x720 pixels (gorilla glass)
MTK6580 quad-core processor
Dual sim, dual standby met 3G netwerk
1GB werkgeheugen / 8GB interne opslag
5MP camera achter, 2MP camera voor
Android 5.1
Bluetooth 4.0 / GPS, A-GPS / microSD uitbreiding
2400mAh batterij
143x72.2x8.8mm (lxbxh)

Unboxing
Een simpel doosje met daarin de telefoon, een al geplaatste screenprotector, oplader, kabel en een boekje. De oplader zelf ziet er nogal goedkoop uit en zou ik ook niet echt vertrouwen dus het advies om deze weg te doen en een 'Westerse' oplader te gebruiken of een goede Chinese (Nillkin / Blitzwolf).

Bouwkwaliteit / design
50 dollar, en zo'n 59 dollar als je hem via Chinese webshops moet halen. Wat krijg je daar überhaupt voor? De telefoon zelf is simpel maar heeft wel een strak design. Een beetje hoekig (en daarom voelt het soms wat scherp aan bij de randen) maar wel een prettige achterkant. Een beetje vergelijkbaar qua gevoel met een Jiayu G4S met zo'n rubber-idee. Bovenop het toestel de microUSB-aansluiting naast de 3.5mm jack, onderop de speaker en microfoon. Aan de achterkant nog de 5MP camera met flits die netjes is geplaatst en niet uitsteekt.

En natuurlijk merk je dat je geen 'luxe' telefoon in handen hebt, maar dat zijn allemaal puntjes wat wel werkt, maar gewoon wat goedkoper is afgewerkt. Als voorbeeld de plastic knoppen die erop zitten die goedkoop aanvoelen en de wat scherpe randen. Desondanks ben ik zeker niet ontevreden, juist eerder positief verrast.

Het scherm
Qua scherm is het een 720P IPS-paneel van 5-inch. De kleuren zijn wat flets maar het scherm kan behoorlijk helder. Het scherm zelf reageert ook goed en de double-tap werkt ook. Al met al een positieve ervaring. Kijkhoeken zijn prima. Ook is er nog gebruik gemaakt van Gorilla Glass wat netjes is voor deze prijs.

Prestaties
In deze telefoon is een MTK6580 ingebouwd, een 1.3GHz quad-core processor in combinatie met 1GB werkgeheugen en dat gaat eigenlijk prima samen. Voor de basis zaken werkt de X5 prima en zal je geen problemen ondervinden. Heb je echter veel apps die je normaal wilt draaien (widgets, alternatief toetsenbord etc) zal je wel merken dat het wat trager is aangezien het werkgeheugen dan niet toereikend is. Maar los van dat starten apps best snel op en stelt de processor niet teleur. Qua benchmarks hier wat voorbeelden:

Antutu: 20264
Geekbench 3: 359 single-core, 1185 multi-core
Quadrant: 9007
Ice Storm Extreme: 2006

Overig
Over het wifi en het bereik valt weinig te vertellen, dit werkt gewoon en zal voldoen aan je verwachtingen die je kan hebben voor dit bedrag. Hier merk je het budget-gedeelte vooral in de wat mindere speaker op hoog volume. GPS werkt ook behoorlijk goed met na 4 seconde een prima fix.

Software
DOOGEE heeft zijn eigen soort skin over Android 5.1 heen gegooid waarbij de icoontjes net weer wat anders zijn. Ook vind je een paar toestenbord apps die je gewoon eraf kan gooien. Het is dus een redelijk 'kale' Android wat ik altijd op prijs stel. Wel is gelukkig double-tap ingesteld wat ik zelf een prettige toevoeging vind.

Camera
5MP is natuurlijk niet veel, toch valt het me voor foto's van dichtbij niet tegen. Foto's voor veraf merk je wel de beperkingen van de sensor wat ook niet zo gek is.

Batterij
Een 2400mAh batterij met deze specificaties zouden moeten resulteren in best behoorlijke resultaten en dit is ook zeker wel te halen. Zelf ben ik een lichte gebruiker, en dan zijn de 2 dagen makkelijk te halen. Ik zal nog eens een film op de repeat laten draaien om te kijken hoeveel uur dit kan voordat hij helemaal leeg is en dit dan nog even toevoegen.

Conclusie
Voor de +/- 59 dollar kan je hier geen miskoop mee doen. Het is een ideale budgettelefoon en valt niet eens tegen qua snelheid in het dagelijks gebruik. Dus zoek je een basistelefoon is deze zeker aan te raden. Bij DX kost hij 63 dollar op het moment, maar je kan natuurlijk even bij de andere shops kijken of hij daar goedkoper is (eventueel met gebruik van coupons die er zijn voor FOK!).
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_156171326
En voor vragen / dingen die ik kan testen voor je, laat maar weten ;)
Top 5 China producten
pi_156216239
Is het scherm buiten (in de zon) nog een beetje okay?
Drugs are good mkay?
pi_156216355
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 10:24 schreef Party_P het volgende:
Is het scherm buiten (in de zon) nog een beetje okay?
Buiten prima, in de volle zon ga je wel wat moeite krijgen om het goed te kunnen lezen maar eigenlijk vind ik dit niet zo gek voor een telefoon van dit bedrag :)
Top 5 China producten
  donderdag 1 oktober 2015 @ 13:14:54 #5
448907 TomOConnor
You Might Know Me.
pi_156520800
Goede review! Is het bereik een beetje in orde?

Telefoonspecificatie:
2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 850/1900/2100MHz

tegen de NL'se zendmasten:
2G: 800/1800Mhz (T-Mobile 900 ipv 800)
3G: 900/2100Mhz

Lijkt er dan toch op dat het bereik in gebouwen erg zal tegenvallen. Bij welke provider zit je en hoe ervaar jij het bereik?
pi_156520984
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:14 schreef TomOConnor het volgende:
Goede review! Is het bereik een beetje in orde?

Telefoonspecificatie:
2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 850/1900/2100MHz

tegen de NL'se zendmasten:
2G: 800/1800Mhz (T-Mobile 900 ipv 800)
3G: 900/2100Mhz

Lijkt er dan toch op dat het bereik in gebouwen erg zal tegenvallen. Bij welke provider zit je en hoe ervaar jij het bereik?
Zelf Simyo (KPN) en had daar geen problemen mee op dit gebied. Sowieso heb ik wel meer last met Vodafone waar ik woon qua bereik (werkmobiel). Verder heb ik geen problemen ervaren, hooguit dat het niet altijd even snel is maar voor gebruik van whatsapp / mail merk je dit qua snelheid niet erg natuurlijk.
Top 5 China producten
pi_156574965
Naja, de foto's van de camera doen aan alsof de telefoon uit 2003 komt. Maar toen hadden we nog geen 5MP sensors. De camera is dus gewoon vrij slecht. Net genoeg voor casual foto's wanneer je toevallig geen echte camera bij je hebt. Of om een foto van de schade te maken, wanneer je een ongeluk hebt gehad.
pi_156590234
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 18:15 schreef RetepV het volgende:
Naja, de foto's van de camera doen aan alsof de telefoon uit 2003 komt. Maar toen hadden we nog geen 5MP sensors. De camera is dus gewoon vrij slecht. Net genoeg voor casual foto's wanneer je toevallig geen echte camera bij je hebt. Of om een foto van de schade te maken, wanneer je een ongeluk hebt gehad.
Bijvoorbeeld, maar het kost ook maar 50 dollar natuurlijk dus daar kan je niet teveel van verwachten.
Top 5 China producten
pi_156593585
Ik heb een doogee van 150 dollar, ook dit tevreden mee. Twee sim kaarten, 16 Gb, octacore processor, 5,5" scherm, 13 megapixel camera en android 4.4.2. Ook mooi afgewerkt. Kan geen Europese telefoon tegenop voor dat geld.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_156709904
Wat?? 17 september? ik wacht hier gvd nu al 8 weken op. :P
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')