abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156153165
Hallo,

ik heb een vraag over de Voorlopige Aanslag voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Om hier in aanmerking voor te komen moeten beide ouders werken en fiscale partners zijn, de minstverdienende persoon moet minimaal circa 4800¤ verdienen. Hierdoor krijg je de IACK maandelijks of jaarlijks, wij willen maandelijks.

Mijn vraag is: Bij de Voorlopige aanslag, die ik namens mijn vrouw invul (verdient minder) vraagt de BD ook naar onze hypotheek/woningwaarde etc. Echter heb 'ik' hiervoor al een Voorlopige Aanslag ingevuld en krijgen wij maandelijks Hypotheekrenteaftrek. Moet ik dan bij de Voorlopige Aanslag van mijn vrouw ook al deze woninggegevens weer invullen? Anders lijkt het net alsof je 2x HRA aanvraagt? Er komen ook beide keren verschillende bedragen uit bij het eind (1x geprobeerd mét alle woninggegevens en 1x geprobeerd zónder alle woninggegevens).

Ik hoor graag of jullie hier een idee over hebben. Alvast bedankt.
  woensdag 16 september 2015 @ 21:08:14 #2
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_156153344
Dat laatste lijkt me nogal aannemelijk.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_156157420
Óf invullen dat jullie geen woning hebben óf de hele eigenwoningaftrek invullen en deze bij de verdeling van aftrekposten compleet toewijzen aan jezelf.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_156160661
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:40 schreef MyTiredFeet het volgende:
Óf invullen dat jullie geen woning hebben óf de hele eigenwoningaftrek invullen en deze bij de verdeling van aftrekposten compleet toewijzen aan jezelf.
Zeker niet invullen dat jullie geen woning hebben. Dan wijzigt de hypotheekrenteaftrek partner, lees: stopt de hypotheekrenteaftrek partner. Dus gewoon de VA aanvullen en gezamenlijk indienen: bij uw partner dezelfde gegevens t.a.v. de hypotheekrenteaftrek inclusief de verdeling (op zijn naam). De teruggave vanwege de IACK gaat als minstverdienende partner naar u. Uw partner zal geen nieuwe VA krijgen als er niets voor hem is gewijzigd.

N.B: Als uw inkomen lager is dan zo'n ¤ 6400 heeft het verzoeken om teruggaaf vanwege de IACK geen zin. Uw inkomen is dan te laag om deze korting te kunnen verzilveren. Tot bijna ¤ 6400 inkomen is immers al 'belastingvrij' vanwege de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.
pi_156160993
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 00:47 schreef belfis het volgende:
Zeker niet invullen dat jullie geen woning hebben. Dan wijzigt de hypotheekrenteaftrek partner, lees: stopt de hypotheekrenteaftrek partner.
Niet wanneer je enkel een voorlopige teruggave voor de partner aanvraagt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_156165152
In het digitale programma VA2015 wordt naar de fiscaal partner gevraagd. En of deze ook een voorlopige aanslag wil aanvragen (ja) Als bij de persoon met de hypotheekrenteaftrek de inkomensgegevens of de betaalde rente van de hypotheek niet vermeld worden, stopt de voorlopige teruggaaf van deze persoon.
pi_156175168
Bedankt voor jullie antwoorden. Maar als ik alles goed invul (dus woning en idee van IACK) dan kan ik op een gegeven moment 'verdelen'. Hoe weet ik hoeveel ik bij wie moet invullen?

Als ik alles bij mijn vrouw zet dan krijgt zij (wij) een veel lager bedrag terug per maand, net iets boven de HRA. De bedoeling is dat ik de HRA (omstreeks 175¤) en de IACK (omstreeks 100¤) terugkrijg, maar hoe ik het ook verdeel ik kom hier niet op (bij lange na niet). Terwijl als ik bij mijn vrouw zet dat ze geen woning heeft, dan klopt de IACK precies!

Hoe moet ik dat dan invullen?

Ter info: de HRA hebben we al een tijdje, die loopt toch automatisch door? Dan hoef ik (man) toch geen VA aan te vragen?
pi_156178936
De verdeling is vrij om zelf in te vullen. Indien het kan is het het handigste dat je het zo invult dat 1 iemand 1 euro onder de aanslaggrens komt.
Verder worden evt fouten rechtgetrokken bij je aangifte, dus heel erg is het niet als je teveel of te weinig krijgt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_156189626
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 19:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
De verdeling is vrij om zelf in te vullen. Indien het kan is het het handigste dat je het zo invult dat 1 iemand 1 euro onder de aanslaggrens komt.
Verder worden evt fouten rechtgetrokken bij je aangifte, dus heel erg is het niet als je teveel of te weinig krijgt.
@Kadar2013:
Mijn bovenstaande antwoorden bedoelen te zeggen dat u uw voorlopige aanslag (teruggaaf) hetzelfde moet laten. Dus gewoon het inkomen zo laten en ook de verdeling van de hypotheekrenteaftrek. U heeft het hoogste inkomen, alle rente gaat bij de verdeling naar u toe. Het is niet mogelijk dat u de IACK krijgt en daarmee uw voorlopige teruggaaf ophoogt. De Voorlopige Teruggaaf vanwege de IACK gaat dus naar uw partner, want zij heeft het laagste inkomen. Dat is nu eenmaal niet anders. Hetzelfde zal eruit komen bij de belastingaangifte a.s. jaar. Ook dan verzilvert uw partner de IACK. En niet u. Met verdeling heeft dit niets te maken. Er wordt immers geen inkomen verdeeld vanwege de IACK. De IACK is een korting op de te betalen belasting van de minstverdienende partner.

N.B: nogmaals de waarschuwing dat u niet in de fout gaat door uw inkomen en uw hypotheekrenteaftrek uit de Voorlopige Aanvraag weg te laten. U krijgt gegarandeerd dan een gewijzigde voorlopige aanslag (teruggaaf) van ¤ 0. Ergo: de reeds ontvangen teruggaaf vanwege de hypotheekrenteaftrek moet terugbetaald worden. Uw inkomen wordt immers door u per ongeluk op ¤ 0 gesteld door dit inkomen weg te laten.

U dient dus uw VA gezamenlijk in. Uw VA blijft gelijk en uw partner krijgt een voorlopige teruggaaf vanwege de IACK. Alleen uw partner zal antwoord krijgen van de Belastingdienst. U niet als uw inkomensgegevens en aftrek niet wijzigen.

Dat bij de werkelijke aangifte alles wordt rechtgetrokken moge waar zijn. Je wil toch de ellende van terugbetalen voorkomen. En alle verwarring daaromheen.
De tip hierboven om bij de verdeling net 1 euro onder de aanslaggrens van ¤ 45 te verdelen is in zijn algemeenheid juist. Als 2 partners een voorlopige teruggaaf hebben is deze 'slimme' verdeling vaak mogelijk. Maar dat gaat meestal alleen op als beide partners een inkomen hebben in dezelfde schijf / schijven (schijf 2 of 3) Uw partner lijkt mij een inkomen te hebben in schijf 1. De winst van het benutten van de aanslaggrens van partner 1 gaat meestal ten nadele van de totale teruggaaf vanwege de aftrek in een hogere belastingschijf partner 2.
pi_156200492
Ik haak ook even in met een vraag hierover:

Ik en mijn partner krijgen nu helemaal geen voorlopige teruggave. De HRA krijgen we jaarlijks, na het doen van aangifte, uitbetaald.

Nu ga ik, als minstverdienende partner, in 2016 ook recht krijgen op de iack. Ik zou deze echter graag al maandelijks ontvangen. Mijn partner wil de HRA echter jaarlijks blijven krijgen en dus niet meenemen in de voorlopige teruggaaf. Kan dat ook? Ik doe dus (in 2016) een aanvraag voor een voorlopige teruggave. Kunnen we daarin (partner vraagt dus géén voorlopige teruggave aan) de hra gewoon weglaten?
  vrijdag 18 september 2015 @ 16:34:21 #11
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_156200755
Ja, dat kan.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_156205082
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 september 2015 01:37 schreef belfis het volgende:

[..]

@Kadar2013:
Mijn bovenstaande antwoorden bedoelen te zeggen dat u uw voorlopige aanslag (teruggaaf) hetzelfde moet laten. Dus gewoon het inkomen zo laten en ook de verdeling van de hypotheekrenteaftrek. U heeft het hoogste inkomen, alle rente gaat bij de verdeling naar u toe. Het is niet mogelijk dat u de IACK krijgt en daarmee uw voorlopige teruggaaf ophoogt. De Voorlopige Teruggaaf vanwege de IACK gaat dus naar uw partner, want zij heeft het laagste inkomen. Dat is nu eenmaal niet anders. Hetzelfde zal eruit komen bij de belastingaangifte a.s. jaar. Ook dan verzilvert uw partner de IACK. En niet u. Met verdeling heeft dit niets te maken. Er wordt immers geen inkomen verdeeld vanwege de IACK. De IACK is een korting op de te betalen belasting van de minstverdienende partner.

N.B: nogmaals de waarschuwing dat u niet in de fout gaat door uw inkomen en uw hypotheekrenteaftrek uit de Voorlopige Aanvraag weg te laten. U krijgt gegarandeerd dan een gewijzigde voorlopige aanslag (teruggaaf) van ¤ 0. Ergo: de reeds ontvangen teruggaaf vanwege de hypotheekrenteaftrek moet terugbetaald worden. Uw inkomen wordt immers door u per ongeluk op ¤ 0 gesteld door dit inkomen weg te laten.

U dient dus uw VA gezamenlijk in. Uw VA blijft gelijk en uw partner krijgt een voorlopige teruggaaf vanwege de IACK. Alleen uw partner zal antwoord krijgen van de Belastingdienst. U niet als uw inkomensgegevens en aftrek niet wijzigen.

Dat bij de werkelijke aangifte alles wordt rechtgetrokken moge waar zijn. Je wil toch de ellende van terugbetalen voorkomen. En alle verwarring daaromheen.
De tip hierboven om bij de verdeling net 1 euro onder de aanslaggrens van ¤ 45 te verdelen is in zijn algemeenheid juist. Als 2 partners een voorlopige teruggaaf hebben is deze 'slimme' verdeling vaak mogelijk. Maar dat gaat meestal alleen op als beide partners een inkomen hebben in dezelfde schijf / schijven (schijf 2 of 3) Uw partner lijkt mij een inkomen te hebben in schijf 1. De winst van het benutten van de aanslaggrens van partner 1 gaat meestal ten nadele van de totale teruggaaf vanwege de aftrek in een hogere belastingschijf partner 2.
Wederom bedankt voor je info. Ik blijf het lastig vinden, misschien komt dat doordat onze hypotheekadviseur onze HRA heeft geregeld (ik heb hen gemachtigd), toen hebben hun alleen voor mij een VA geregeld - inkomsten van mijn vrouw niet eens meegenomen (?). Maar, samen dus de VA invullen, ik zit nu in Mijn Belastingdienst maar ik kan dat nergens zien. Ik snap dat de IACK op mijn vrouw d'r naam komt, maar toch vraagt hij telkens om te verdelen. En dan houden we veel minder over (het lijkt mij dat dat totaalbedrag HRA + IACK is?) op het eind.
pi_156205695
@ Belfis: excuus, ik heb het gevonden (samen VA invullen). Ik heb alles ingevuld, en alles bij mij (man) onderverdeeld. Hierdoor krijgt bij mijn vrouw precies de IACK terug en ik 'behoud' de HRA.

Super bedankt!
pi_156209960
Een VA invullen is vaak een beetje gedoe. Maar gelukkig bent u er nu uitgekomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')