Fien1989 | woensdag 16 september 2015 @ 01:45 |
Ik heb nog steeds mijn Renault Mégane hatchback uit 1999, met 1.6 16v (K4M) motor en 4-traps (DP0) automaat ![]() De tellerstand is nu halverwege 305.000km, maar omdat hij naderhand teruggedraaid bleek, heeft hij dus in feite al zo'n 365.000km gereden ![]() Ondanks dat rijdt hij nog prima. Ook de automaat schakelt nog prima ![]() ![]() Echter, nu komt er duur onderhoud aan, waarbij ik mij afvraag hoeveel plezier deze auto er nog van gaat hebben ![]() Over 4000km is hij toe aan een kleine beurt (oliewissel+wat filtertjes, e.e.a. nalopen). Over ongeveer 1,5 maand dus. Als er geen mankementen aan het licht komen, is dat niet heel duur, dus gewoon doen ![]() Maar... 8000km na die kleine beurt (ongeveer 4 maandjes vanaf nu) is de distributieriem+toebehoren weer aan de beurt. Dat kost bij de Renault-garage 800 euro en bij een universeel die de originele d-riem+rollen gebruikt (maar imitatie waterpomp) tussen de 500-600 euro ![]() ![]() Normaal gaat de d-riem + toebehoren 120.000km mee, dus valt de prijs mee. Maar in dit geval heeft de auto al bijna 380.000km erop zitten tegen de tijd dat de riem vervangen wordt. Hoe ver zou hij kunnen komen met een nieuwe riem? Zal hij nog minstens de 450.000km kunnen halen zonder extreem dure reparaties (als motor- of automaatproblemen)? ![]() Een andere optie is om de riem tegen die tijd niet te vervangen en met de oude door te rijden. Maar dan loop ik willens en wetens het risico dat de motor kapot gaat lopen ![]() ![]() ![]() En nog een andere mogelijkheid is om de auto voor die tijd te verkopen. Maar veel levert hij dan niet op en bovendien wil ik 'm eigenlijk niet kwijt, het is en blijft mijn eerste auto, waar ik nog steeds ontzettend veel van hou ![]() ![]() De auto heeft verder behalve dit (PTA / Koelfan draait soms door na uitzetten, totdat de accu leeg is :-{) en het kraken v/d achtervering bij drempels als er gewicht >50kg achterin zit/ligt (had het al toen ik 'm kocht), op het moment geen andere technische problemen. Altijd direct starten en rijden ![]() Ook het interieur ziet er voor z'n leeftijd nog goed uit, alleen het stuurwiel heeft echt zichtbare slijtage. Stoelbekleding is op alle zitplaatsen nog goed. De airco werkt ook nog. De buitenkant van de auto... voornamelijk verkleuring/vaal worden van de motorkap en een beetje het bestuurdersportier (rood hè...). Ook blanke lak die loslaat v/d buitenspiegel-behuizing. En voor z'n leeftijd her en der lichte krasjes en zo. Voor de rest valt het allemaal wel mee, geen grote roestplekken of aanrijdingsschade o.i.d. tot nu toe. Wel steeds meer steenslag-schade op de motorkap, maar dat is volgens mij inherent aan de hoeveelheid kilometers. De staat lijkt dus nog best redelijk voor z'n leeftijd en het aantal kilometers ![]() Zou deze auto eigenlijk zonder extreem dure reparaties nog minstens de 450.000km kunnen halen als ik op tijd de distributieriem laat vervangen? ![]() -------------- Naast het feit dat ik deze auto niet graag weg wil doen omwille van dat het mijn eerste auto is èn ik er nog tevreden mee ben, vind ik het ook gewoon helemaal niet leuk om een andere auto te moeten kopen ![]() ![]() Bij aankoop van deze auto bleek ik naderhand ook nogal opgelicht te zijn ![]() Maar niks ervan was waar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oh ja, en binnen een maand na aankoop ging de automaat in storingsstand... druksolonoids moesten worden vervangen ![]() Al-met-al een hoop extra kosten erbij gekregen doordat "meneer autoverkoper" niet eerlijk was geweest tegen me ![]() ![]() Hij is nu wèl onderhouden en ik weet wanneer wat gedaan is. Maar bij een andere auto kopen begint alle ellende weer opnieuw ![]() ![]() | |
whatdafuck | woensdag 16 september 2015 @ 05:57 |
Goede motoren die K4M 1.6 16v'tjes van Renault. Ze lijken bijna onverwoestbaar, heb hier dan ook hele goede ervaringen mee gehad in m'n eerste Clio van 2001. Zelden onderhoud laten doen, 2x distributie laten doen, ben tot de 370.000km gekomen. Maar, altijd hoog in de toeren gereden, voluit in de 1e versnelling etc. Je zou je auto kunnen oprijden, tenzij je nog een paar honder over hebt voor onderhoud, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je de 450.000 gaat halen ![]() | |
eRKa | woensdag 16 september 2015 @ 06:28 |
Ik zou de kleine beurt overslaan, wel zelf vloeistof niveaus checken. En dan bijtijds een merkloze garage zoeken met Renault ervaring en die d-riem laten vervangen. Voor het geld dat daarmee gemoeid is, heb je geen nieuwe. Daarna alleen klein onderhoud doen. Koelfan kan niet lastig zijn, defect relais of fan schakelaar. Onderdelen kosten samen Max ¤40 exclusief montage. | |
gewoonmeppen | woensdag 16 september 2015 @ 08:39 |
Er staat er één met 420k op de klok op Marktplaats, maar niemand kan de de garantie geven dat de jouwe dat ook haalt. http://link.marktplaats.nl/m965174697 | |
Barcaconia | woensdag 16 september 2015 @ 08:56 |
De keuze is dus eigenlijk voor 1000-1500 euro een onbekend projectiel te kopen of voor 1000-1500 het risico nemen dat je met je huidige auto waarvan je weet wat je hebt een groot probleem krijgt. Ik zou het laatste kiezen. Even alle werkzaamheden aan je huidige voertuig laten doen dan heb je net zo veel of meer zekerheid dat je een goede auto koopt. Tenslotte: als je een andere koopt heb je net zo weinig zekerheid dat motor en versnellingsbak het uithouden dan je nu hebt. | |
Clicks_nl | woensdag 16 september 2015 @ 09:52 |
Hier op dit moment een vergelijkbaar dilemma. Ford focus 1.8 tddi met 310k op de teller. Distributie ergens in komend half jaar aan de beurt. Voorbanden moeten eigenlijk voor de winter vervangen worden en nu begint er ook een schokbreker te kraken als ik over een drempel ofzo ga. Aan de andere kant de afgelopen drie jaar behalve normaal onderhoud (banden, uitlaat, olie, koelvloeistof etc) nooit iets mee aan de hand. Dagwaarde is zo'n 1200 euro en de kosten die komende maanden komen gaan daar dus ook in de buurt komen. Ik heb besloten het wel te doen. Als ik deze inruil en er zeg een 1500 euro bijleg weet ik ook niet wat ik heb. De auto's die ik interessant vind (station, diesel, max 8 jaar, max 200k km, niet Frans) zitten al gauw rond de 5000 euro | |
Fien1989 | woensdag 16 september 2015 @ 13:45 |
De kleine beurt overslaan?! Gaat hij dan niet juist korter mee? ![]() Dat probleem met die koelfan zat er al in toen ik de auto kocht. Al een paar keer door een garage naar laten kijken, maar heeft nooit wat opgeleverd, omdat het probleem niet ter plekke reproduceerbaar is ![]() Zelf kan ik niet vinden waar het relais zit in de auto en kan 'm ook niet zelf vervangen ![]() Maar dat is er een met een handbak, geen automaat ![]() ![]() In de motor zelf heb ik wel redelijk wat vertrouwen, ik vrees vooral voor de automaat die het misschien niet kan halen ![]() De garage-meneer die het onderhoud doet is namelijk niet zo te spreken over dit type automaatbak ![]() ![]() Of hij heeft toevallig al die pech-bakken onder handen gehad, of deze is uitzonderlijk goed... Hmmm... maar dan moet hij dus ook wel tot ongeveer 450.000 kunnen komen, anders gaat hij wel erg kort mee voor wat het onderhoud kost ![]() Stel dat hij bij 400k al stuk gaat, is dat wel erg zuur als de d-riem pas bij 380k is vervangen ![]() Dat is met deze nogal eens anders geweest ![]() ![]() Ik heb 'm nu 3 jaar en 4 maanden en er is wel meer mee aan de hand geweest dan alleen "regulier onderhoud" ![]() ![]() De groene dingetjes waren kleine dingen die ik zelf had gedaan. Verder was bij aankoop ook de deurvergrendelings-motor in het linker portier stuk en nog ergens een deursensor die afgebroken was, verkoper had er niks over gezegd ![]() In het lijstje staan de km-standen zoals op de tellerbak in de auto, dus geen rekening gehouden met 60k teruggedraaid. [ Bericht 1% gewijzigd door Fien1989 op 16-09-2015 13:51:37 ] | |
DonJames | woensdag 16 september 2015 @ 14:03 |
Valt niet zo veel van te zeggen ben ik bang, heb nog steeds geen glazen bol die dat soort dingen juist voorspelt.. Maar ik zou nu gewoon de kleine beurt laten doen, en over 4 maanden maar weer zien of je de db-riem laat vervangen. Voor hetzelfde geld overlijdt het ding volgende week aan iets heel anders.. | |
Pizza_Boom | woensdag 16 september 2015 @ 15:21 |
Als je het vol zou houden, met hetgeen DonJames zegt in acht nemend, zou ik hem lekker blijven rijden. Je hebt een spruitstuk vervangen, etc. Sinds januari 2014 heb je voldoende kosten gemaakt van grote dingen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 16 september 2015 @ 19:37 |
Om eerlijk te zijn, ik zie niet heel veel extreem aparte dingen voor een auto van deze km-stand en leeftijd. Je moet je zelf afvragen hoelang je er nog in wil blijven rijden. Is dat meer dan 2 jaar, dan lekker vervangen die handel (incl waterpomp), en gaan. | |
eXplorer1 | woensdag 16 september 2015 @ 19:43 |
4500km in 1.5 maand? Respect dat je dat wil doen op benzine ipv diesel of LPG. Houd er ook rekening mee dat een distri die vervangen moet worden ook een hele deuk heeft op de restwaarde al zal dat zowiezo niet veel zijn. Houd er ook rekening mee dat je wellicht je draagarmrubbers, fuseekogels en dergelijke gaat krijgen binnenkort. | |
Fer | woensdag 16 september 2015 @ 19:57 |
Jammer dat ht nog best veel geld is, riem en pomp enzo bij elkaar. Niemand zal kunnen voorspellen dat volgende maand een roestige bout breekt van een poelie, of een lagerschaal opeens gaat tikken, maar helemaal vreemd is het ook niet na 16 jaar 380000km. Misschien gaat die automaat wel 600000km mee, aan de andere kant, ze slijten wel langzaam. | |
vaginabeheerder | woensdag 16 september 2015 @ 20:15 |
Als je hem inruilt krijg je er waarschijnlijk niet veel voor. Ik zou hem lekker oprijden en niet teveel geld meer aan uitgeven. Rustig aan op zoek gaan naar een vervanger. Een distributieriem springt niet zomaar kapot. Je kan hem ook houden maar dan gaan er gezien de leeftijd wel meer kosten bij komen vermoed ik. | |
eRKa | woensdag 16 september 2015 @ 20:35 |
In het koelfan systeem zitten behalve de draden maar een paar onderdelen: • Koelfan (duh) • Thermostaatschakelaar • Relais tbv fan De fan is wel in orde, daar gaan we even vanuit. Verder is het dan of de schakelaar van ¤13,50 of het relais van ¤6,50. Daarom gewoon allebei laten vervangen, de schakelaar komt nog een paar ltr koelvloeistof bij en een half uurtje(max!) werkplaatstarief voor de montage. Relais is minutenwerk voor de enigszins kundige monteur. Voor dat geld allebei (laten) vervangen, van alle gedoe af (kortsluiting in bedrading dargelaten, maar omdat het allen bij warm weer gebeurt zal het de schakelaar zijn). [ Bericht 1% gewijzigd door eRKa op 16-09-2015 21:33:38 ] | |
Straatcommando. | woensdag 16 september 2015 @ 20:53 |
Gewoon doen. Ken je geen handige harrie ergens? Laat je die de kleine beurt en evt de riem doen Onderdelen zijn de kosten opzich niet namelijk en als jou zo hoor.. Ik heb eeuwig spijt dat ik mn eerste auto weggedaan heb. | |
Fien1989 | woensdag 16 september 2015 @ 22:30 |
Ik moet niet te hard praten dat de auto weinig problemen heeft... ik ontdek net dat mijn kofferbak-klep niet meer v/h slot wil gaan ![]() ![]() ![]() Ten tijde dat ik deze auto kocht, ging ik ervan uit dat er maar 15.000km per jaar mee gereden zou worden ![]() En dan nog, voor een budget van rond de ¤1500, wel alle opties willen die op deze zit èn geen te zware auto i.v.m. MRB... kan je niet zoveel anders kopen dan een benzine-auto. Daarbij mag je met een oude diesel niet in veel Duitse steden komen... dan hoef ik 'm sowieso niet, want ik wil wel een auto waar ik overal in mag ![]() ![]() Hmmm... maar dan moet ik wel een garage vinden die dat gaat doen, niet meer, niet minder. De garage-meneer waar ik heen ga, kan dat namelijk niet, hij had toen ik ermee kwam gezegd "ik weet het niet" en is er verder niks meer aan gedaan ![]() Naar een Renault-garage gaan, daar zullen ze het misschien wel weten, maar daar betaal je over het algemeen ook vrij veel voor de onderdelen en montagekosten ![]() Ik laat de auto meestal onderhouden en repareren bij een garage-meneer die in het weekend "bijklust". Op werkdagen is hij automaatbakken-monteur ![]() Hij doet tot nu toe alle beurten en vorige keer ook de d-riem met toebehoren... maar toen was het zo goedkoop omdat hij zich in de benodigde tijd had vergist... ik vrees dat het deze keer niet voor 440 gaat lukken ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 16 september 2015 @ 22:49 |
![]() ![]() | |
Fer | woensdag 16 september 2015 @ 23:27 |
Is die riem nu 5 jaar of 120000km ? Misschien kan ie wel wat langer erin blijven en ondertussen je geld sparen voor iets anders, een Honda of Toyota of Nissan helemaal oprijden. | |
derLudolf | woensdag 16 september 2015 @ 23:40 |
Oh als die handige Harry het al eens heeft gegaan kan hij het en tweede keer sneller vervangen ![]() Ik zou hem trouwens laten vervangen. Je weet nu wat je hebt. Koop je wat voor ¤1500 dan is het ook een gok wat je koopt... | |
Fien1989 | woensdag 16 september 2015 @ 23:56 |
Het is 5 jaar OF 120.000km afhankelijk van wat eerder komt. Aangezien ik er relatief veel mee rij, is de 120.000km bij mij eerder ![]() Een Toyota of Nissan voor die prijs en dan niet zwaarder of hoger verbruik dan de Mégane, maar wel 5-deurs, automaat, ABS, stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, airco en trekhaak was destijds vrijwel niet te vinden. Nu waarschijnlijk ook niet. Enige was deze Mégane en nog een Suzuki Swift (die was wel veel lichter, dus minder MRB), maar dat stond aan de andere kant v/h land en met een 1.0 motor... waarschijnlijk niet heel handig om af en toe een boedelbak mee te trekken of wat door te rijden op de Duitse snelwegen ![]() Ik vrees dat die meneer de komende keer meer gaat rekenen voor de d-riem vervangen ![]() ![]() | |
eRKa | donderdag 17 september 2015 @ 07:23 |
Een complete set die niet van Renault komt, kost net niet de helft.... Zelf altijd goede ervaringen met Gates en Winparts. Op een auto van deze leeftijd zou ik geen dure originele spullen meer gebruiken. | |
house_is_a_feeling | donderdag 17 september 2015 @ 07:45 |
Als je voor iets anders zou gaan voldoet een Mitsubishi Carisma aan je eisen. Retebetrouwbaar! | |
bluemoon23 | donderdag 17 september 2015 @ 13:28 |
Gates is gewoon goed spul inderdaad, die ook OEM spul maakt voor veel autofabrikanten. Kan best dat het originele Renault spul daar ook weg komt ...... | |
Fien1989 | donderdag 17 september 2015 @ 13:38 |
Die set is exclusief de multiriem, die ook mee wordt vervangen met de distributieset. Dus deze komt er ook nog bij van ¤93,51: https://www.winparts.nl/m(...)0-gates/p423016.html Dan is het hooguit ¤100,- goedkoper dan volledig origineel Renault. De distributieset wil ik liever origineel, is toch wel een belangrijk onderdeel. De waterpomp en de multiriem-set mag van mij wèl imitatie zijn gezien de leeftijd v/d auto ![]() Maar die komen niet zo vaak voor met de door mij gewenste opties en t/m ¤1500. Ik heb ze welgeteld 2 of 3 keer gezien die volledig aan mijn eisen voldeden, maar toen had ik mijn Mégane al. Wat ik vergeet bij te vermelden, is dat het ook een hatchback (of station) moet zijn i.v.m. vervoeren van spullen. De Carisma komt vaker voor als sedan dan hatchback ![]() ![]() Waar ik ook wel eens naar gekeken heb een Suzuki Baleno station, dat zijn gek genoeg één v/d weinige stations die zo licht zijn. Maar ja... komen ook niet vaak voor in "mijn smaak" en daarbij is het verbruik vrij fors. | |
DonJames | donderdag 17 september 2015 @ 13:59 |
Riemspanner voor de multiriem zou ik overslaan, tenzij die er heel slecht uitziet. Als die spanrol kapot gaat is er niet zo veel aan de hand (in tegenstelling tot die van de db-riem). Is toch weer 100 euro! De originele riem komt ook gewoon bij Gates of Conti o.i.d. vandaan ![]() | |
DonJames | donderdag 17 september 2015 @ 14:54 |
Overigens gaat bij mij a.s. zaterdag een nieuwe distributieriem op m'n Volvo 850. Ook hoge kilometerstand (375k), ook automaat. Dat gekke ding heeft trouwens aan onderhoud en reparaties de afgelopen 7 jaar nog geen 1500 euro gekost.. Nee, niet per jaar, totaal. Inclusief kosten voor de APK ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 17 september 2015 @ 15:22 |
Hoge kilometerstand? Volvo 850? ![]() ![]() | |
DonJames | donderdag 17 september 2015 @ 15:25 |
Valt voor zo'n ding wel mee inderdaad, ze zijn behoorlijk onverwoestbaar. De bijnaam van mijn 850 is overigens "de kakkerlak" ![]() | |
Hendroit | donderdag 17 september 2015 @ 19:04 |
Gewoon doorrijden niks meer aan doen. Als de riem knapt ruilmotor erin laten zetten en dan gaat ie weer een paar jaar mee. | |
derLudolf | donderdag 17 september 2015 @ 19:06 |
375k? Man je Volvo is net ingelopen | |
T42 | zaterdag 26 september 2015 @ 19:33 |
ik tuffel rond in mijn opel met 310dk en daar komt gewoon een nieuwe riem in. overschrijven was duurder dan de aanschafwaarde. de postzegel van RDW is al duurder. ![]() heb er in jaar 60'000 op gezet verder alleen de uitlaat 2 plaatsen gelast en 2 andere bandjes. verder heb ik een vriend die monteur is ![]() | |
BlauweCoupe | zondag 27 september 2015 @ 14:03 |
Gewoon nieuwe riem in laten zetten. Wanneer die knapt, is je auto redelijk total loss. Rijdt je auto echter nog, verdien je die 500¤ wel terug aan de meerprijs die je voor de auto tweedehands terugkrijgt. |