Hallo vrienden.
Ik ben al vanaf mijn 18e liefhebber van honda.
met name de sportieve modellen zoals CRX, en Type R's.
Enkele jaren terug heb ik me een honda civic EJ9 aangeschaft.
dit is van origine een 1.4 liter 16v met 90 pk.
De ''oma auto'' moest natuurlijk gaan dienen als straat legale racer en werd als eerst voorzien van een 1.6 liter b16a2 VTEC motor:
dit is maarliefst een 160 pk motor zonder turbo, uit slechts 1600cc!
![153qxki.jpg]()
OMG wat loopt dat als een beest!
tegelijk maar even de motor voorzien van wat extra's:
- Cold air intake
Home made:
![5a2igz.jpg]()
- SRS 4-1 RVS header
- RVS SRS Catback
- SRS verstelbare testpipe
- K&N filter
echter: de auto moest wat mij betreft ook nog wat afvallen. Dus heb ik het interieur behoorlijk gestript:
Ook kreeg hij gelijk lichtere aluminium draagarmen achter.
![qxkw03.jpg]()
![21log42.jpg]()
jaha... leuk.. toch vond ik dat het uiterlijk moest worden aan gepakt.
De auto werd dan ook voorzien van:
- Type R grille
- VTI skirts
- VTI spoiler met uplift
- Honda velgen met nieuwe michelins 195
- VTI achterlip
- Nieuwe paint job ( orginele kleur )
Daarna zag hij er als volgt uit:
![25uocpd.jpg]()
![1z4kgig.jpg]()
![23js769.jpg]()
![zwnh53.jpg]()
ja, met dit vermogen moet het onderstel ook aangepast worden wil je niet alleen maar rechtdoor.
Tevens moest de auto een stuk stijver worden!
De civic kreeg een volledig instelbare schroefset van H&R, voor de stijfheid een X- profiel in de kofferruimte, en een Brace aan de onderkant.
![2agj6uc.jpg]()
Ik was inmiddels eigenlijk wel benieuwd naar het vermogen...
Wat zou er van deze VTEC nog over zijn na 15 jaar?
Dus.. op naar de vermogensbank!
Nondeju! dit was even een tegenvaller. Ondanks dat de motor echt lekker liep en behoorlijk snel was. een tegenvallende 144.5 pk
![33w5thx.jpg]()
Ondanks dat, moest de auto voorzien worden van nieuwe betere remmerij.
Ik had met een setje 262 mm brembo voor remschijven gekocht met ferodo blokken
origineel was 242 mm.
![urpd5.jpg]()
![2evcmxy.jpg]()
Ondanks de paar pk's verlies. toch nog wat prijzen weten binnen te slepen tijdens drag races.
De auto was ook echt niet traag hoor!
![24lihzm.jpg]()
toch vrat het aan me... PK verlies, gewend aan het vermogen etc.
Tja wat doen we dan? Turbo? njaa de auto begon in de VTEC een btje olie te verbruiken.
Opzich niet vreemd gezien het VTEC systeem werkt op olie druk, maargoed het zat me niet helemaal lekker. Ik wilde sneller.
Via EBAY een Japans blok op de kop weten te tikken
Het werd een JDM '96 spec B18c type R
leuk ingepakt kadootje
![m97f3l.jpg]()
Gelijk ff inspecteren die handel
![13yihbd.jpg]()
Leuk speelgoed!, echter de verkoper uit engeland had niet alles geleverd zoals hij had beloofd!
pfff de ontsteking mist, de start motor mist, er missen sensoren etc etc.
genoodzaakt een donor auto te kopen -_-
Na lang zoeken eentje gevonden, met een mega gaar chassis. maar met goede B16 motor.
![2zpjq4h.jpg]()
het is welliswaar geen b18cr. maar onderdelen zijn uitwisselbaar.
![v6428h.jpg]()
![2dwc215.jpg]()
Oke.. het overbouwen kan beginnen. Ik had dit nog nooit gedaan.
wel veel meegekeken met andere swaps. maargoed ik heb 2 handen met 5 vingers elks, dus waarom kan ik dit niet?
Met behulp van internet:
Wielen los
Wielnaven los
Fusees los
Stukje draagarm los
Assen eruit
Inlaatbuis los
Strutbar los
Slangen los
Aftappen alles
Radiateur los
Kabels los
Spruitstuk los
in je eentje best nog een hele klus.
Ik heb ook geen garage ofzo tot mijn beschikking dus doe alles op de oprit.
gezien het hollandse kutweer heb ik maar mijn eigen cheap ass garage gebouwd.
![2i251fm.jpg]()
Ok. voor nu even genoeg...
ik houd jullie op de hoogte!
[ Bericht 0% gewijzigd door scoober op 15-09-2015 21:02:35 ]