Cremant kende ik nog niet. Sekt staat bij mij op 2.quote:Op zondag 13 september 2015 17:20 schreef RobinOok het volgende:
1, Cava
2. Crémant
3. Prosecco
4. Sekt
4. Champagne (Ik haat betalen voor "een merknaam" en dat is champagne)5
Ja, is gewoon Champagne van buiten de Champage regio. :-)quote:Op zondag 13 september 2015 17:23 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Cremant kende ik nog niet. Sekt staat bij mij op 2.
Ja. Had t net opgezocht.quote:Op zondag 13 september 2015 17:27 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, is gewoon Champagne van buiten de Champage regio. :-)
Dat noemden ze vroeger volgens mij Champenoise. Gelukkig nu niet meer, want ik vind dat nogal kinderachtig en nep klinken. Als een soort Jip & Janneke champagne.![]()
Nee, crémant, klinkt sukken beter!
Dit, maar mijn ervaringen met sekt en prosecco zijn beperkt.quote:Op zondag 13 september 2015 17:20 schreef RobinOok het volgende:
1, Cava
2. Crémant
3. Prosecco
4. Sekt
4. Champagne (Ik haat betalen voor "een merknaam" en dat is champagne)5
Naast het feit dat je een punt hebt: champagne is (te) duur, is een dergelijke test tamelijk nietszeggend. Mensen zijn meestal geneigd om bij zo'n test de voorkeur te geven aan het zoetste/makkelijkst te drinken drankje. Daarnaast is genieten van een drankje veel meer dan alleen de smaak. Een goed verhaal, een mooi etiket, het gezelschap, het moment, et cetera. Dat alles maakt een drankje lekkerder.quote:Op maandag 14 september 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk idee voor een feestje, bubbels proeven. Neem een stel flessen bubbels (cava, champagne, sekt, cremant, krimsekt, etc) en wikkel ze in alufolie en daarna in plastic folie. Haal de kurken er van af en laat iemand anders ze nummeren.
Nu weet niemand wat er in welke fles zit.
Hang een groot vel papier op en ga lekker proeven, schrijf op wat men van de verschillende flessen vindt en geef een cijfer.
Aan het eind van de avond onthul je dan welke wijn wint.
Ik voorspel, zeer verrassende resultaten, vooral met mensen die altijd beweren dat échte champagne toch echt het lekkerste is.
Hoezo nietszeggend?quote:Op maandag 14 september 2015 17:21 schreef Z het volgende:
[..]
Naast het feit dat je een punt hebt: champagne is (te) duur, is een dergelijke test tamelijk nietszeggend. Mensen zijn meestal geneigd om bij zo'n test de voorkeur te geven aan het zoetste/makkelijkst te drinken drankje. Daarnaast is genieten van een drankje veel meer dan alleen de smaak. Een goed verhaal, een mooi etiket, het gezelschap, het moment, et cetera. Dat alles maakt een drankje lekkerder.
Ik hou zelf van alle bubbels en kan Vouvray nog toevoegen aan het lijstje. En wisten jelui dat er ook prima "champagnes" in Engeland gemaakt worden? Bijvoorbeeld Nyetimber of Ridgeview.
Omdat zo'n test de werkelijkheid niet nabootst. Ga jij voortaan je wijntjes geblindeerd drinken in een restaurant?quote:Op maandag 14 september 2015 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoezo nietszeggend?
Als mensen blind de sekt of de cava van 10-15 euro het lekkerst vinden en champagne van 80 euro de fles niet te zuipen, waarom zou je dan champagne kopen? Voor de pats? Het gelul? Het etiket?
Misschien is het daarom juist veelzeggend. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar het is juist interessant om te kijken wat mensen vinden als het alleen om smaak gaat. Dat mensen de voorkeur geven aan het zoetste of makkelijkste te drinken drankje, komt absoluut niet overeen met mijn ervaring.quote:Op maandag 14 september 2015 17:21 schreef Z het volgende:
[..]
Naast het feit dat je een punt hebt: champagne is (te) duur, is een dergelijke test tamelijk nietszeggend. Mensen zijn meestal geneigd om bij zo'n test de voorkeur te geven aan het zoetste/makkelijkst te drinken drankje. Daarnaast is genieten van een drankje veel meer dan alleen de smaak. Een goed verhaal, een mooi etiket, het gezelschap, het moment, et cetera. Dat alles maakt een drankje lekkerder.
Ik hou zelf van alle bubbels en kan Vouvray nog toevoegen aan het lijstje. En wisten jelui dat er ook prima "champagnes" in Engeland gemaakt worden? Bijvoorbeeld Nyetimber of Ridgeview.
Het hangt nogal af van je publiek. In het algemeen, met ongetrainde wijndrinkers, is het wel zo dat ze gaan voor relatief simpel en fruitig.quote:Op maandag 14 september 2015 17:34 schreef Bramito het volgende:
[..]
Misschien is het daarom juist veelzeggend. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar het is juist interessant om te kijken wat mensen vinden als het alleen om smaak gaat. Dat mensen de voorkeur geven aan het zoetste of makkelijkste te drinken drankje, komt absoluut niet overeen met mijn ervaring.
Die moet je ook niet op je feestje uitnodigenquote:Op maandag 14 september 2015 17:40 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Het hangt nogal af van je publiek. In het algemeen, met ongetrainde wijndrinkers, is het wel zo dat ze gaan voor relatief simpel en fruitig.
Toch champagne. Met het risico dat Piet los gaat ;-) maar ik vind champagne wel toegevoegde waarde hebben t.o.v. crémant en sekt. Ik hou van stevige zuren en de kenmerkende toastgeur vind je in andere mousseux meestal niet terug. Dat is gegeneraliseerd, want ik heb ook weleens een heel fijne crémant gedronken en zeker waardeloze champagne, maar ja, als ik moet kiezen, dan toch... En de prijs speelt in zekere zin ook een rol - juist omdat het wat duurder is en ik het niet vaak kan betalen, is champagne dan dus wel een echte verwennerij waar ik die enkele keer extra van geniet.quote:Op zondag 13 september 2015 17:17 schreef MrSalazar het volgende:
Ik ga voor Cava. Prosecco is niet zo lekker, en champagne te duur. Wat is jullie keus?
Juist wel, veel goedkoper. ;-)quote:Op maandag 14 september 2015 17:46 schreef Bramito het volgende:
[..]
Die moet je ook niet op je feestje uitnodigen
Ik heb ook wijnproeverijen en andere proeverijen zo georganiseerd, ook in en samen met restaurants.quote:Op maandag 14 september 2015 17:28 schreef Z het volgende:
[..]
Omdat zo'n test de werkelijkheid niet nabootst. Ga jij voortaan je wijntjes geblindeerd drinken in een restaurant?
Ik raad je aan eens een dubbelblinde proeverij te doen, kijken of je echt de champagne er uit haalt en je deze het lekkerste vind.quote:Op maandag 14 september 2015 17:56 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Toch champagne. Met het risico dat Piet los gaat ;-) maar ik vind champagne wel toegevoegde waarde hebben t.o.v. crémant en sekt. Ik hou van stevige zuren en de kenmerkende toastgeur vind je in andere mousseux meestal niet terug. Dat is gegeneraliseerd, want ik heb ook weleens een heel fijne crémant gedronken en zeker waardeloze champagne, maar ja, als ik moet kiezen, dan toch... En de prijs speelt in zekere zin ook een rol - juist omdat het wat duurder is en ik het niet vaak kan betalen, is champagne dan dus wel een echte verwennerij waar ik die enkele keer extra van geniet.
Dat het duur is, is deels marketing, zeker bij de grote huizen. Maar het is erg arbeidsintensief, de grond is duur en het duurt lang voor je een fles champagne hebt. Dus het alleen op marketing gooien is een beetje flauw. Met de hand je druiven plukken en een minimale rijpingstijd die bijna twee keer zo lang is als bij Cava zorgen er gewoon voor dat het een duur product is.
Prosecco vind ik ook lekker, maar is gewoon een heel andere wijn en die moet je niet eens met champagne, crémant, etc. willen vergelijken. Er zit ook veel kwaliteitsverschil tussen verschillende prosecco's. De goedkoopste wijnen worden gewoon met bubbels volgespoten en hebben dus nogal agressieve bubbels, net als cola. Verder is het meestal frizzante en geen spumante. Een fatsoenlijke prosecco vind ik echter heel fijn in de zomer op een terrasje of in de tuin.
Maar het is ook maar net wat je zoekt en voor welke gelegenheid. Ik heb vorig jaar op een beurs een mousserende wijn op uit de Gaillac (L'enclos des roses) en dat vond ik ook echt prima. Zoiets zou ik bijvoorbeeld kopen voor een feestje waar ook mensen komen die niet zo vaak wijn drinken, want kwalitatief prima en wat vriendelijker en fruitiger.
Overigens een leuk weetje: op mousserende wijn zit meer belasting dan op stille wijn. Daar moest de EU nu eens wat aan doen! ;-)
[..]
Juist wel, veel goedkoper. ;-)
Bij voorkeur zelfs geheelonthouders en Schultenbraudrinkers. Dan blijft er meer geld over voor mijn wijn.
Heb ik met champagne nooit gedaan, wel met andere dingen. Kwaliteit haal je er gewoon uit als je getraind bent. (En ja, dat ben ik, gecertificeerd enz.)quote:Op maandag 14 september 2015 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik raad je aan eens een dubbelblinde proeverij te doen, kijken of je echt de champagne er uit haalt en je deze het lekkerste vindt.
Juist omdat je de kwaliteit eruit haalt moet je het eens doen. Neem dan ook een wat exclusievere brut nature cava.quote:Op maandag 14 september 2015 18:17 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Heb ik met champagne nooit gedaan, wel met andere dingen. Kwaliteit haal je er gewoon uit als je getraind bent. (En ja, dat ben ik, gecertificeerd enz.)
Nogmaals, voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat champagne altijd beter of lekkerder is dan alle andere mousserende wijnen - absoluut niet, want ik drink liever een supermarktprosecco dan een Piper Heidsieck NV bijvoorbeeld - maar wel dat goede champagne kwaliteiten heeft die je zelden bij andere mousserende wijnen ziet en dat ik daar toevallig erg gelukkig van word.
Ik bedoelde nooit blind, voor alle duidelijkheid. Verder wel ook kwalitatief goede mousseux-anders-dan-champagne op, vooral cava.quote:Op maandag 14 september 2015 19:55 schreef Bramito het volgende:
[..]
Juist omdat je de kwaliteit eruit haalt moet je het eens doen. Neem dan ook een wat exclusievere brut nature cava.
Verder heeft ieder zn smaak. Het zijn sowieso andere druiven dus het is een beetje appels en peren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |