quote:
Op dinsdag 15 september 2015 17:14 schreef Nouweetikhetooknietmeer het volgende:Ik wilde de afslaan en daar gleed de scooter onder me vandaan. Stuk over asfalt gegleden, was mijn 5e adres ofzo. HAH over de weg, tassen zaten goed vol.
Lichte hersenschudding, rechter knie en heup zwaar gekneusd. Kan nog steeds niet zonder pijnstillers.
Dank je wel!
Zorg iig dat je banden op goede spanning zijn met voldoende profiel. Die van mij heb ik laten vervangen voordat het echte slechte weer begint.
Ga ook niet enthousiast overladen. Ik heb scooters gezien die zo geladen waren dat veilig en fatsoenlijk rijden, aan het verkeer deelnemen, gewoonweg gevaarlijk voor hen zelf als voor anderen is. 3-4 volle tassen zou kunnen. De 4e volle tas zou tussen je benen kunnen. Ik beveel het niet aan. Ik doe het zelf alleen als die 4e tas half of minder gevuld is.
Ikzelf heb wat dat betreft een prima loop/rijroute. Op een normale dag heb ik meestal maar 1 volle tas per wijk, dus neem alles mee(ik heb 3 wijken). Met piekdagen + HAH neem ik 4 tassen mee. Tegenwoordig zijn de HAH maar voor de helft of minder gevuld dus die 2 tassen worden er 1. De derde wijk kom ik op de terugrit tegen, dus neem ik de overige tassen mee.
Als je denkt dat je je route beter anders kan rijden, bijvoorbeeld omdat die route/wijk meer tassen heeft oid, rij het dan zo.
Ik kan mijn complete route op 3 manieren rijden. Dit ligt aan de hoeveelheid aan tassen. Het is maar enkele malen voorgekomen dat ik de route echt anders moest rijden ivm het aantal tassen. Ik ga weinig tot geen gevaarlijke capriolen uithalen om mijn tijd te halen. Voor degenen die dat wel doen en het mocht misgaan(overbeladen, weinig zicht e.d.) kan de verzekering wel eens moeilijk gaan doen. Ook de werkgever. Let daar mee op.
Zorg ook dat je je scherm goed schoon houdt. Was deze en doe er naderhand autowas/ speedwax (van de Action) op (goed uitwrijven). Dit zorgt er voor dat regendruppels minder goed hechten. Je merkt werkelijk het verschil. Straks met natte sneeuw is het sowieso uitkijken geblazen.
Rijdt met slecht weer met beide voeten aan/bij de grond voor steun.
Ga niet overijverig rijden en scherpe bochten maken.
Kijk uit voor gladde plekken zoals putdeksels en de goot waar meestal mos en bladeren liggen(straks met de kou/sneeuw/ijzel al helemaal punten om zoveel mogelijk te vermijden.
Zet je scooter met slecht weer op een goede plek ipv 'ik zet de scooter wel even op die minder plekje neer'. Loop liever wat langer dan elke keer een goed plekje proberen te zoeken.
Remmen doe je rustig en compenseer je met meer achter dan voor(voorrem inknijpen is een zwieper maken.
Ikzelf ben ook motorrijder en heb daardoor ook wat meer ervaring dan met wat er op die 1-daagse cursus werd gegeven. Maar dat is dan ook een basiscursus.
Met de scooter 1 maal uitgegleden en soms lichtelijk 'vast' gezeten in sneeuw/modder.
Ik weet niet op welke scooter je rijdt, maar kijk uit voor die traanplaattassenhouders met je voet/achillespees.
Een collega van mij is schuin achterover gevallen en een stuk van die traanplaat is op de enkel gekomen. Sowieso gevaarlijke dingen en al helemaal ondingen als zou je moeten kicken als die electrisch niet zou starten.
Eventueel zou een motorbroek(heeft bescherming) aan doen ook wel kunnen helpen met het slechte weer.
Met het slechte weer rijdt ik niet in een PostNL jas, maar in een gevoerde gele werk/buitenjas.
Deze is itt de postnl-jas wel waterdicht en de regenjas zou er nog overheen kunnen,
[ Bericht 13% gewijzigd door Pietertje71 op 15-09-2015 18:16:12 ]