abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155904248
Ik had laatst een topic aangemaakt waarin ik uitlegde dat ik 3 HBO studies heb verkloot in 5 jaar en daardoor nog steeds alleen een HAVO diploma heb en meer dan 30.000 euro studieschuld. Als ik niet binnen 5 jaar afstudeer dan moet ik dat geld terugbetalen, als het me wel lukt om binnen 5 jaar af te studeren dan moet ik maar ongeveer 6000 euro terugbetalen.

Vanaf volgend jaar wordt het zelfs dus 4 jaar want momenteel werk ik full-time om geld te sparen voor mijn opleiding volgend jaar. Ik heb namelijk geen stufie meer en geen gratis OV-Kaart. Ik mag geen studievertraging oplopen.Ik hoop dat maandag t/m vrijdag werken van 9 tot 17 mij een beetje discipline bijbrengt. Maar het ligt natuurlijk ook allemaal aan mezelf.

Ik wilde eerst MBO doen omdat ik denk dat HBO te hoog is gegrepen maar dan moet ik nog steeds mijn studieschuld afbetalen. Ik moet dus een HBO diploma hebben. Ik denk dat ik het wel kan als ik discipline toon en doorzettingsvermogen, dat heb ik de afgelopen 3 studies niet gedaan. Ik heb het allemaal niet serieus genomen en nu heb ik er achteraf natuurlijk spijt van ugh.

Ik werk al erg aan mezelf zodat ik volgend jaar met een totaal andere instelling kan studeren.
- Ik sta elke ochtend om half 7 op en in het weekend om half 8. Ik slaap niet meer uit om in een bepaalde ritme te komen.
- Om die reden slaap ik ook elke avond voor 23:00 uur.
- Ik ben gestopt met blowen, drank en sigaretten raakte ik al niet aan.
- Verder leer ik na het werken 's-avonds nog een nieuwe taal en doe ik een zelfstudie bedrijfseconomie (ook om in een ritme te komen want vanaf volgend jaar moet ik leren EN werken).
- Daarnaast sport ik ook sinds kort iedere weekend om tot rust te komen van alles (klinkt gek maar ik sportte 1 jaar terug heel veel en ik werd er altijd erg 'zen' van) en om gewoon bezig te blijven

Het enige wat ik nu moet doen is een geschikte studie vinden die ik binnen 4 jaar zonder studievertraging kan afronden. Ik dacht zelf aan Trade Management Azie omdat ik helemaal weg ben van Azie. Echter ben ik niet goed in economie en is het ook 5 jaar geleden dat ik economie had op HAVO, maar daarom doe ik nu dus ook een zelfstudie bedrijfseconomie. Ter voorbereiding maar ook omdat ik na het werken bezig wil blijven want volgend jaar moet ik ook leren EN werken.

Denk je dat het hartstikke stom is om TMA te doen als economie mij niet echt ligt? De stage van bijna 1,5 jaar in Azie spreekt mij eigenlijk heel erg aan en motiveert mij om deze studie te doen. Aan de andere kant lijkt het gewoon dom van mij omdat ik beter iets kan kiezen wat mij ligt als ik geen studievertraging wil oplopen maar het probleem is, na 3 studies is het moeilijk iets te vinden wat mij nog interesseert.

Graphic Design leek mij ook interessant omdat ik hiervoor een soortgelijke studie heb gedaan, echter lijken alle Graphic Design opleidingen erg zweverig (knippen en plakken) als ik kijk naar het eindexamenwerk van bijvoorbeeld HKU. Ik verwachtte dat het meer commercieel gericht zou zijn dus werken met Adobe programma's enzo.

Wat raden jullie mij aan in dit geval? Verder zoeken? Gewoon de makkelijkste opleiding kiezen die er is op het HBO?

Ik weet het gewoon even niet meer, ik durf het niet te bespreken met mijn omgeving want zij denken vast 'zal wel wat je doet, na 3 studies boeit het ons niet, doe maar wat want het lukt je toch niet' ofzo terwijl ik nu echt serieus wil nadenken over wat ik wil doen...
  maandag 7 september 2015 @ 20:09:07 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_155904347
Een redelijk economische studie doen als je volgens eigen zeggen al niet goed bent in economie, lijkt me sowieso niet heel verstandig.

En wil je anderhalf jaar in Azie zitten? Je hele leven hier een tijd achterlaten en aan de andere kant van de wereld zitten?

En welke garantie heb je dat je het deze keer wel gaat afronden?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 7 september 2015 @ 20:16:19 #3
448078 KCAdam
Weet van heel veel een beetje.
pi_155904519
Ik denk dat je met een soort studie-adviseur contact moet zoeken.
Alleen een studie gaan doen omdat je 'weg bent van Azie" lijkt me niet voldoende.
Want dan kun je ook Aziatisch Koken gaan doen, terwijl je een bloedhekel hebt aan koken.

Elke studie kent zweefkanten en is nooit een 1-op-1 invulling van iemand's ideale wensenlijstje.
Er is vast iets dat je wel erg interesseert, dat je goed kan en waar je gemotiveerd blijft.
Ga op zoek naar dat, en vraag daar hulp bij.
Het is gewoon een lijstje afvinken. Je houdt van grafisch ontwerpen. Mooi, dat is al wat.
Je hebt ook studies die daar op lijken, bijvoorbeeld Media Design.
Ik ken ze ook allemaal niet, maar als je toch om 7 uur opstaat, heb je tijd zat om over het web te surfen.
pi_155904540
Ik ben het eens dat het mij inderdaad niet verstandig lijkt als economie je niet ligt...maar veel studies zouden dan afvallen omdat veel onderwerpen mij niet liggen. Er blijven zo weinig opleidingen over. TMA leek mij in ieder geval interessant door het Aziatische deel. Maar als ik realistisch ben zou ik beter voor een makkelijkere opleiding gaan of iets dat ik interessant vind, maar alles lijkt wel te hoog gegrepen voor mij.

Ik twijfel er niet aan dat ik 1,5 jaar in Azie zou willen zitten omdat ik een grote fascinatie heb voor Azie. Ik heb altijd al veel onderzoek gedaan naar Aziatische culturen en zelf ben ik niet Aziatisch maar ik ben ook geen Nederlander (eigenlijk wel want ik woon in Nederland maar je snapt wat ik bedoel) en onze culturen komen overeen.

Ik heb geen garantie dat ik het deze keer wel ga afronden, maar ik moet het proberen. Daarom werk ik nu aan mijn slechte eigenschappen. Het is alleen geen garantie.
pi_155904605
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 20:16 schreef KCAdam het volgende:
Ik denk dat je met een soort studie-adviseur contact moet zoeken.
Alleen een studie gaan doen omdat je 'weg bent van Azie" lijkt me niet voldoende.
Want dan kun je ook Aziatisch Koken gaan doen, terwijl je een bloedhekel hebt aan koken.

Elke studie kent zweefkanten en is nooit een 1-op-1 invulling van iemand's ideale wensenlijstje.
Er is vast iets dat je wel erg interesseert, dat je goed kan en waar je gemotiveerd blijft.
Ga op zoek naar dat, en vraag daar hulp bij.
Het is gewoon een lijstje afvinken. Je houdt van grafisch ontwerpen. Mooi, dat is al wat.
Je hebt ook studies die daar op lijken, bijvoorbeeld Media Design.
Ik ken ze ook allemaal niet, maar als je toch om 7 uur opstaat, heb je tijd zat om over het web te surfen.
Bedankt voor je feedback, ik begrijp wat je bedoeld. Ik zoek constant online naar info dus dat is niet het probleem. Maar ik ben nog niet langs gegaan bij een studie-adviseur! En ik zal inderdaad zoeken maar opleidingen die richting grafisch ontwerpen gaat, maar veel opleidingen zijn zo zweverig en dat vind ik niets. Media Design ken ik nog niet dus ik zal het opzoeken.
  maandag 7 september 2015 @ 20:21:40 #6
448078 KCAdam
pi_155904732
Mijn post uit een ander topic.

quote:
Maar je hebt al 3 keer gefaald op het hbo. Blijkbaar kan je het dus niet aan.
Oftewel: ik zou een mbo opleiding gaan doen of gewoon fulltime gaan werken.
pi_155904764
Maar dan heb ik 31 000 euro studieschuld :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

quote:
Thanks ^O^ even rondkijken
  maandag 7 september 2015 @ 20:28:11 #9
448078 KCAdam
pi_155904900
Laten we nou een HBO opleiding nu ook weer niet te hoog inschalen.
Het kan bijvoorbeeld best zijn, dat er iets anders aan de hand is.
Iemand kan ongemotiveerd zijn voor wat dan ook, of superlui, faalangst, slechte periode.
Ik zeg niet dat dit bij de TS het geval is, maar er zijn tientallen redenen te bedenken.
En dan kun je wel een MBO opleiding gaan doen, maar die redt je dan ook niet.

En een verschil in ¤ 24.000 terug betalen..... ik vind het een goede motivatie

@ TS
Wat dacht je overigens van een hotelschool?
Bij Stenden in Leeuwarden kun je dan zelfs deels gaan studeren aan hun zuster-scholen op Bali of in Bangkok.
En die opleiding is zo makkelijk (intellectueel dan, niet qua inzicht en inzet) dat ie makkelijk te halen is.
pi_155905171
Bedankt KCAdam.

Ik kijk rond bij sites die ik heb gevonden toen jij de hotelschool had benoemd. Leeuwarden is te ver weg maar er zitten een paar interessante opleidingen tussen op andere scholen! Dus ik kijk rond.
pi_155908801
Ligt er allemaal aan wat je wel wilt en waarom de vorige opleidingen fout gingen.

Als je je best hebt gedaan, maar het lukte gewoon 3x niet, tja dan mbo. Dat lijkt me duidelijk.
Maar als je er gewoon een potje van hebt gemaakt, geen motivatie, niet komer, werken en uitgaan ipv studeren, constant op telefoon kijken tijdens uitleg, etc etc, tja dan haal je het op het mbo ook niet.

Je zou eens een jaar lang al het ongeschoolde kutwerk moeten gaan doen wat je straks je rest van je leven moet gaan doen. Tomatenplukker, schoonmaker, lopende band, heftruck, etc etc.

Je hele leven niet tot meer komen dan een typetje uit New Kids on the Block is wel een stuk erger dan 31,000 euro studieschuld.
  maandag 7 september 2015 @ 22:16:43 #12
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_155909582
Wat voor werk doe je nu? Heb je het naar je zin of heb je meer in je mars? Zeker als je meer wil bereiken dan waar je nu bent, zou dat een goede motivatie zijn. Dat je een flinke restschuld kan wegwerken kán helpen, maar een drijvende factor zal het op zichzelf niet zijn gok ik zo.

Ikzelf heb MER gedaan omdat ik niet wist wat ik wilde. Samen met 2 vrienden die opleiding gedaan en we zijn allen in een compleet andere sector terecht gekomen qua werk. 1 zit in het bankwezen, een ander is eigen ondernemer en ik zit in de zakelijke dienstverlening.

Hoe dan ook.. Besef wat je met je leven wilt. Als je eenmaal een HBO-diploma hebt maakt het niet zoveel meer uit in welke richting. Het gaat vaak om het denkniveau.
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_155911148
Ik zou geen TMA doen, het is een zooitje daar.
pi_155918783
Klinkt als iemand die het zelf heeft meegemaakt? Zo ja, wil je het delen?
pi_155919457
Allereerst ben ik het eens met KCAdam, ik vind 24.000 euro minder studieschuld een hele goede reden om te studeren. En ik vind dat je supergoed bezig bent met je ritme, minder alcohol en sigaretten etc. Kudos!

TMA zou ik meteen laten vallen als optie. Als het Azië en stagedeel jouw enige motivatiepunten zijn, dan gaat die studie enorm tegenvallen. Je kunt met enorm veel studies naar Azië, om een minor te studeren of om een stage te doen in een ander vakgebied.

Neem dit jaar ook veel de tijd om open dagen, meeloopdagen en studieadviseurs te bezoeken. Dat veel onderwerpen afvallen, betekent niet dat álles afvalt. Daarnaast zijn er heel veel verschillende redenen om ergens voor te kiezen: de een zou economie kiezen omdat 'ie graag met cijfers en wiskunde werkt, de ander omdat je in die richting praktische oplossingen kunt bedenken.

[ Bericht 5% gewijzigd door _Loki op 08-09-2015 11:52:59 ]
pi_155921698
De baan die je nu hebt, zijn daar nog doorgroeimogelijkheden? Vind je het werk dat je nu doet leuk? Hoe heb je deze baan al?

Je zegt dat je werkt voor je opleiding volgend jaar, maar ook voor de jaren daarna? Heb je ook geld voor het ov en om van te leven?

Welke opleidingen heb je hiervoor gedaan? Wat was je profiel op de HAVO?
pi_156343346
Bedankt voor de reacties. TMA wil ik toch maar niet doen omdat ik geen enkele affiniteit heb met economie. Ik zoek momenteel naar een leuke sociale of grafische studie omdat deze opleidingen meer bij mij passen.

Ik heb in mijn agenda alle open dagen en meeloop dagen opgeschreven van scholen in de buurt dus ik hoop dat ik snel de juiste keuze kan maken.

Mijn huidige baan heeft geen doorgroeimogelijkheden en het is niet iets dat ik wil doen voor een langere periode (callcentre). Ik doe het werk alleen omdat het beter is dan schoonmaken. Maar het is gewoon echt kut, ik val de mensen die ik bel alleen maar lastig en ik heb elke avond hoofdpijn van de gesprekken en ik heb serieus nooit hoofdpijn. Zonder diploma is het helaas moeilijk om kieskeurig te zijn...dus ik moet blij zijn dat ik iets heb. Maar ik solliciteer wel verder.
pi_156343808
Ik zou idd gewoon MER of CMD gaan doen, gewoon vier jaar lang een groepje zoeken om op mee te liften en presto: papiertje.

Overigens is een studie als de HKU zo zweverig qua knippen en plakken als je 'm zelf maakt, als je alles met Adobe pakketten wil doen is daar waarschijnlijk de ruimte wel voor. Maar het is niet een studie die je op discipline en doorzettingsvermogen alleen ooit zult kunnen halen.
Ik ga naar huis.
pi_156344053
CMD lijkt interessant maar ik snap niet wat je leert op deze opleiding. Leer je websites, apps e.d. maken of hele andere dingen? Ik heb gekeken naar examenwerken en naar videos en sommige groepjes maken juist hele technische dingen.
pi_156344162
Amsterdam zegt:
quote:
Communication and Multimedia Design (CMD) is een ontwerpopleiding voor digital design, verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Onze studenten onderzoeken, bedenken en maken interactieve communicatieproducten en -diensten, zoals websites, apps en interactieve installaties.

CMD’ers betrekken de wensen, behoeften en eigenschappen van gebruikers in het ontwerpproces. Ze ontwerpen oplossingen voor een diversiteit aan vragen vanuit organisaties en maatschappelijke vraagstukken. “Keep It Simple, Stupid” en “Get Out Of The Building!” CMD is een tribe. En dit onze totempaal :) Ugh.
Den Bosch zegt:
quote:
Creativiteit en analyse. Experiment en strategie. Kunst en techniek. Mens en interactie.
Het komt allemaal aan bod in de boeiende wereld van Communication & Multimedia Design bij Avans Hogeschool.

Wij leiden je op tot bedenker en maker van interactieve producten en diensten die de daadwerkelijke behoeften van mensen als begin- en eindpunt hebben.
Groningen zegt:
quote:
Iedereen heeft wel een favoriet merk. Succesvolle merken worden gekenmerkt door een duidelijke identiteit en hun onderscheidend vermogen. Het is vaak de eerste indruk van een merk die beslissend is in het keuzeproces van de consument. Het bedenken en vormgeven van verschillende media voor deze merken is het terrein van een professional op het gebied van Multimedia Concepting & Design. Het zijn de creatieve denkers die met prikkelende ideeën komen.

In deze major spelen allerlei aspecten van design een rol. Sleutelwoorden zijn design thinking, designstrategie, branding en innovatie. Je leert organisaties en bedrijven te adviseren over hun (visuele) bedrijfsidentiteit. Je bedenkt en creëert campagnes voor specifieke doelgroepen en leert te meten of je campagne effectief is.
Leeuwarden zegt:
quote:
Communication and Multimedia Design (CMD) Leeuwarden is de creatief-technische opleiding waar we alles bedenken en maken wat met multimedia te maken heeft. Van sites, apps, muziek, video tot games. Bij ons vind je een plek waar jij je talenten ontdekt, je vaardigheden ontwikkelt en waar jij je eigen weg kiest. CMD Leeuwarden is een HBO opleiding verbonden aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.
Je precieze invulling; technisch/concept/grafisch/productie/copy/meeliften en nog steeds dezelfde portfolio op mijn bureau droppen als de rest heb je vaak zelf een beetje in de hand.
Ik ga naar huis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')