Ik heb de indruk dat de alternatieve muziek scene niets vernieuwends meer kán voortbrengen.
The Strokes haalden hun inspiratie bij the Velvet underground. Low en Karate gaan verder waar ze waren gebleven.
Is het nog mogelijk vernieuwend te zijn ?
quote:Wat is er dan mogelijk na Sonic Youth ?
Op zaterdag 16 november 2002 22:10 schreef DeWaasheid het volgende:
Altijd.. maar als et nu al bekend was wat er zoal vernieuwd kon worden.. dan was et geen vernieuwing meer.
quote:Genoeg
Op zaterdag 16 november 2002 22:10 schreef tong80 het volgende:[..]
Wat is er dan mogelijk na Sonic Youth ?
quote:Als Aboriginals in Zuid Beieren op die trommels slaan.
Op zaterdag 16 november 2002 22:10 schreef Public Enemy het volgende:
Alternatieve muziek?, aboriginals die in australie op een trommel slaan, dat is alternatieve muziek volgens mijn standaarden
Da's pas alternatief.
quote:Zoals the Urban dance squad vernieuwend was.
Op zaterdag 16 november 2002 22:13 schreef DeWaasheid het volgende:
Vernieuwing is pas bekend als et vernieuwd word, dat valt niet vantevoren te zeggen.
Helaas gingen de rage against the machines van deze wereld met de eer strijken.
voorbeeldje: Sigur Rós (nieuwe cd op dit moment bij lijstje Reviews op de frontpage)
quote:Heb er één nummer van gehoord via de OORgasme CD.
Op zaterdag 16 november 2002 22:30 schreef Strike het volgende:
hmm beetje raar topic. alternatieve muziek - in welk begrip dan ook - staat dus echt niet stil, en zal het nooit doen...voorbeeldje: Sigur Rós (nieuwe cd op dit moment bij lijstje Reviews op de frontpage)
Deed me aan alles denken behalve orginaliteit.
(Nog 5, Dredg. )
quote:Nog 6 : Stones.
Op zaterdag 16 november 2002 22:35 schreef sweek het volgende:
4 letters voor je...
TOOL.(Nog 5, Dredg.
)
Nog 7 : Beatles.
Nou jij weer.
quote:Ik vind het ook zo'n vaag begrip. De ene zegt "alles anders dan dagelijks op MTV/TMF (etc.)" de ander zegt "numetal/punkrock".
Op zaterdag 16 november 2002 22:10 schreef Public Enemy het volgende:
Alternatieve muziek?, aboriginals die in australie op een trommel slaan, dat is alternatieve muziek volgens mijn standaarden
Waar hebben we het nou over? En hoezo alleen alternatieve muziek stil? Volgens mij ligt populaire muziek juist eerder stil.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 16-11-2002 22:42]
quote:numetal/punkrock is dagelijks op mtv/tmf, die valt dus al af
Op zaterdag 16 november 2002 22:38 schreef Yokozuna het volgende:
Ik vind het ook zo'n vaag begrip. De ene zegt "alles anders dan dagelijks op MTV/TMF (etc.)" de ander zegt "numetal/punkrock".
quote:Alle muziek is gebaseerd op andere, maar het gaat er gewoon om dat je er ook een eigen wending aan geeft, en ik vind dat deze bands dat zeker doen.
Op zaterdag 16 november 2002 22:37 schreef tong80 het volgende:[..]
Nog 6 : Stones.
Nog 7 : Beatles.
Nou jij weer.
( 8 letters: Rammstein )
quote:Het gaat over alternatieve artiesten die hun boodschappen bij de wereldwinkel doen en gesponsord worden door Max Havelaar.
Op zaterdag 16 november 2002 22:38 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Ik vind het ook zo'n vaag begrip. De ene zegt "alles anders dan dagelijks op MTV/TMF (etc.)" de ander zegt "numetal/punkrock".
Waar hebben we het nou over?
quote:Ik weet me te herinneren dat ik the Clash hoorde, hetzelfde bij The Jesus and Mary chain The Pixies en Sonic Youth.
Op zaterdag 16 november 2002 22:40 schreef sweek het volgende:[..]
Alle muziek is gebaseerd op andere, maar het gaat er gewoon om dat je er ook een eigen wending aan geeft, en ik vind dat deze bands dat zeker doen.
( 8 letters: Rammstein )
Het was iets dat ik nog nooit had gehoord, kreeg kippenvel en wist niet waarom.
Ik ben iets ouder dan de meeste uses maar ik ben wel attent op nieuwe muziek.
Ik heb dat gevoel al jaren niet meer gehad.
quote:Niet noemenswaardig veel.
Op zaterdag 16 november 2002 22:40 schreef MadScientist het volgende:[..]
numetal/punkrock is dagelijks op mtv/tmf, die valt dus al af
quote:Zoiets had ik bij Spinvis ook!
Op zaterdag 16 november 2002 22:44 schreef tong80 het volgende:Het was iets dat ik nog nooit had gehoord, kreeg kippenvel en wist niet waarom.
ok hij heeft ook zijn precedenten gehad. maar als je tegenwoordig nog verwacht dat er vaak compleet nieuwe stromingen/invalshoeken ontstaan... tsja dat is op een gegeven moment ook ver op natuurlijk. wil niet zeggen dat je niet een totaal nieuwe stijl muziek kan maken, door toch terug te grijpen op bestaande muziek. hoe lang gebruiken we al blues-schema's e.d.
ik vind alternatieve muziek niet stilstaan iig!
quote:Ik heb dat gevoel nog altijd wel eens... bij Tool bvb. had ik het heel erg.
Op zaterdag 16 november 2002 22:44 schreef tong80 het volgende:[..]
Ik weet me te herinneren dat ik the Clash hoorde, hetzelfde bij The Jesus and Mary chain The Pixies en Sonic Youth.
Het was iets dat ik nog nooit had gehoord, kreeg kippenvel en wist niet waarom.
Ik ben iets ouder dan de meeste uses maar ik ben wel attent op nieuwe muziek.
Ik heb dat gevoel al jaren niet meer gehad.
Ik bne opgegroeid in het Spice Girls tijdperk, en ik ben pas achteraf Pixies / Stones / Pink Floyd / The Doors / Beatles / Deep Purple .... gaan leren kennen, en ik vind dit nog altijd erg goede popmuziek, maar op 1 of andere manier blijft het grootste gedeelte van wat ik leuk vind toch muziek uit "mijn tijd" ...
Ben nu trouwens ook aan klassiek begonnen.
quote:Treffend voorbeeld.
Op zaterdag 16 november 2002 22:47 schreef MadScientist het volgende:[..]
Zoiets had ik bij Spinvis ook!
quote:Dat vind ik ook zo geforceerd alternatief. Kom laten we eens al het werk van Schopenhauer op electrische gitaren spelen, er een breakbeat onder zetten en een EO-jongere lyrics daarover rappen terwijl een DJ funk-sampletjes er doorheen samplet.
Op zaterdag 16 november 2002 22:13 schreef DeWaasheid het volgende:
Kijk maar es na The Mad Capsule Markets.. gooien allerlei stijlen door elkaar die normaal niet gecombineerd worden... dan noem ik gabber/drum n bass/metal etc.
Nou, wat een vernieuwing .
quote:Ik denk serieus dat ik, mede door m'n meissie, me hier ook meer in moet gaan verdiepen.
Op zaterdag 16 november 2002 22:47 schreef sweek het volgende:Ben nu trouwens ook aan klassiek begonnen.
Ik merk hoe ze hier van kan genieten.
quote:Staat klassieke muziek trouwens ook stil?
Op zaterdag 16 november 2002 22:50 schreef tong80 het volgende:[..]
Ik denk serieus dat ik, mede door m'n meissie, me hier ook meer in moet gaan verdiepen.
Ik merk hoe ze hier van kan genieten.
quote:Ne, André Rieu verlegt zijn grenzen nog steeds.
Op zaterdag 16 november 2002 22:57 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Staat klassieke muziek trouwens ook stil?
Die van ons ook trouwens.
quote:Nee.
quote:Bedankt voor je bijdrage.
Op zaterdag 16 november 2002 23:00 schreef Seborik het volgende:[..]
Nee.
quote:Graag gedaan, luister eens Ligeti.
Op zaterdag 16 november 2002 23:01 schreef tong80 het volgende:[..]
Bedankt voor je bijdrage.
quote:Mja, in welke zin vind een verandering dan plaats...................... Mix met andere stijlen?
Op zaterdag 16 november 2002 23:01 schreef tong80 het volgende:[..]
Bedankt voor je bijdrage.
quote:Het kan niet eens meer staan geloof ik...
Maar het blijft wel leuk.
quote:In Zin vind een welke verandering plaats dan, mja.
Op zaterdag 16 november 2002 23:03 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Mja, in welke zin vind een verandering dan plaats...................... Mix met andere stijlen?
De bovenstaande.
Verandeing is voor mij dat er iets unieks gebeurt, iets dat je ervoor nooit hebt gehoord.
Dat je niet kunt revereren aan ander muziek.
Een unieke ervaring dus, dat je denkt wat gebeurt hier.
Van mij hoeft het ook helemaal niet weer vernieuwd te worden maar ook de bekende alterbatieve stromingen drogen op. Ooit begin ik daarom het topic over 'gitaarbandjes met zangeres', op zich weinig vernieuwend misschien maar het is toch al een poos geleden dat daar nieuwe aanvoer bij kwam. Nee, die muzieksoort lijkt een beetje uit te sterven.
Zelfde geldt voor de sonic youth/pixies/dinosaur stroming, wat komt daar nog bij? Niks. De bands zelf verdwijnen of slagen er niet in om beginnen op zichzelf te lijken, en er is geen nieuw eband die ook zulek muziek gaat maken.
En een echt nieuwe stijl, het is al zo lang geleden dat er iets echt nieuws kwam...
quote:Dat zeg ik.
Op zaterdag 16 november 2002 23:17 schreef ranja het volgende:En een echt nieuwe stijl, het is al zo lang geleden dat er iets echt nieuws kwam...
quote:Als het om een nieuwe band met nieuwe stijl moet gaan, dan komt Curlee wurlee misschien nog aan bod al straalt de retro er wel van af, het klinkt wel 'anders'.
Op zondag 17 november 2002 00:32 schreef Zander het volgende:
De laatste keer dat ik een *nieuwe* band met een geweldig debuutalbum hoorde waar ik erg enthousiast over was kan ik me al niet eens meer herinneren.![]()
quote:Dat heb ik ook gedaan inderdaad. Eerst metal en daarna meer de electrowave.
Bij gebrek aan interessante nieuwe rockmuziek ben ik me maar meer in andere genres aan het verdiepen...
quote:Het probleem is juist dat echt geweldige debuutalbums vaak over het hoofd worden gezien tot vele jaren later, als het nieuwe geluid ervan allang niet meer zo baanbrekend is of de band alweer is verdwenen en nooit meer de volledige erkenning krijgt toebedeeld die ze wellicht wel verdiend zouden hebben.
Op zondag 17 november 2002 00:32 schreef Zander het volgende:
De laatste keer dat ik een *nieuwe* band met een geweldig debuutalbum hoorde waar ik erg enthousiast over was kan ik me al niet eens meer herinneren.Bij gebrek aan interessante nieuwe rockmuziek ben ik me maar meer in andere genres aan het verdiepen...
Maar goed, aan de andere kant hoor ik nog genoeg nieuwe muziek dezer dagen die ik persoonlijk als vernieuwend beschouw (of dat nu komt door een gebrek aan context vanuit het verleden of daadwerkelijk vernieuwende klanken ). Maar er zijn nog heus wel nieuwe bands die dingen doen met hun muziek die me aangenaam verrast hebben en die ook echt origineel, nieuw en fris klonken. Dntel, Pinback, Q and not U, Clinic, Sunday Afternoon Sound System, The Beta Band... Voorbeelden te over. Maar die zijn dan wel vernieuwend vanuit mijn perspectief, anderen kunnen misschien weer precies aangeven dat een bepaalde groep wel heel erg veel lijkt op een andere groep uit het verleden waar ik weer niet bekend mee ben.
Om dat laatste te illustreren: toen Radiohead's Kid A uitkwam, was dat voor miljoenen mensen een baanbrekend album met splinternieuwe sound, terwijl Autechre en nog vele andere bands vanuit de electronische underground al enige jaren met een vergelijkbare sound aan het stoeien waren. Voor diegenen die elke Autechre-release in hun kast hadden staan was Kid A lang niet zo opmerkelijk en vernieuwend als het voor iemand was die tot dusver nooit veel verder gekomen was dan de gitaarsound van OK Computer.
"Progressie" is een subjectieve term; maar al te vaak worden de werkelijke grondleggers van een nieuwe stroming pas jaren later door een groter publiek ontdekt en erkend als "baanbrekend" (meestal pas als er een andere groep succesvol de overstap naar datzelfde grote publiek heeft weten te maken met de door die grondleggers ontwikkelde sound).
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 17-11-2002 02:12]
En (hier komt het arrogante, snobistische deel) ik ben al jaren met muziek bezig en heb al meer platen dan ik in een jaar kan draaien. Op de een of andere manier denk ik weleens: hoe meer muziek je kent, hoe minder snel je verrast wordt door 'nieuwe' dingen.
quote:Klopt, maar het heeft ook een andere kant. Doordat je veel muziek kent is het makkelijker om iets als echt verrassend te herkennen.
Op zondag 17 november 2002 03:31 schreef Zander het volgende:
En (hier komt het arrogante, snobistische deel) ik ben al jaren met muziek bezig en heb al meer platen dan ik in een jaar kan draaien. Op de een of andere manier denk ik weleens: hoe meer muziek je kent, hoe minder snel je verrast wordt door 'nieuwe' dingen.
quote:Zeer zeker, en John Zorn etc.
Op zondag 17 november 2002 13:36 schreef i_defy het volgende:
Mike Patton......
Misschien moet je wat verder kijken dan je neus lang is voordat je gaat zeggen dat alternatieve muziek stilstaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |