abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:07:11 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841110
...Hoe alternatief kun je nog zijn als the Pixies, Jesus and Mary chain en the Flaming lips al langs zijn gekomen.

Ik heb de indruk dat de alternatieve muziek scene niets vernieuwends meer kán voortbrengen.

The Strokes haalden hun inspiratie bij the Velvet underground. Low en Karate gaan verder waar ze waren gebleven.

Is het nog mogelijk vernieuwend te zijn ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 16 november 2002 @ 22:10:16 #2
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_6841138
Altijd.. maar als et nu al bekend was wat er zoal vernieuwd kon worden.. dan was et geen vernieuwing meer.
/-=]
|o-0
~~~`
pi_6841144
Alternatieve muziek?, aboriginals die in australie op een trommel slaan, dat is alternatieve muziek volgens mijn standaarden
Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:10:57 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841146
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:10 schreef DeWaasheid het volgende:
Altijd.. maar als et nu al bekend was wat er zoal vernieuwd kon worden.. dan was et geen vernieuwing meer.
Wat is er dan mogelijk na Sonic Youth ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 16 november 2002 @ 22:13:05 #5
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_6841165
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:10 schreef tong80 het volgende:

[..]

Wat is er dan mogelijk na Sonic Youth ?

Genoeg
Kijk maar es na The Mad Capsule Markets.. gooien allerlei stijlen door elkaar die normaal niet gecombineerd worden... dan noem ik gabber/drum n bass/metal etc.
Vernieuwing is pas bekend als et vernieuwd word, dat valt niet vantevoren te zeggen.
/-=]
|o-0
~~~`
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:13:48 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841173
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:10 schreef Public Enemy het volgende:
Alternatieve muziek?, aboriginals die in australie op een trommel slaan, dat is alternatieve muziek volgens mijn standaarden
Als Aboriginals in Zuid Beieren op die trommels slaan.

Da's pas alternatief.

Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:15:56 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841191
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:13 schreef DeWaasheid het volgende:

Vernieuwing is pas bekend als et vernieuwd word, dat valt niet vantevoren te zeggen.

Zoals the Urban dance squad vernieuwend was.

Helaas gingen de rage against the machines van deze wereld met de eer strijken.

pi_6841201
Urban dance squad ,vond/vind ik gaaf
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
pi_6841239
ik vond Marty Friedman's solowerk toch altijd wel verniewend. Het is geen 'alternatieve' muziek in de werkelijke zin van het woord. Maar een van oorsprong metal-georiënteerde gitarist die bijvoorbeeld klanken uit de oosterse culuur in zijn muziek implementeerd vind ik behoorlijk vernieuwend en alternatief.
Take no prisoners... take no shit!
pi_6841320
ik vind DJ-kRIZZ anders ook nog behoorlijk alternatief
  zaterdag 16 november 2002 @ 22:30:53 #11
25643 Strike
hoi! ... nueken?
pi_6841356
hmm beetje raar topic. alternatieve muziek - in welk begrip dan ook - staat dus echt niet stil, en zal het nooit doen...

voorbeeldje: Sigur Rós (nieuwe cd op dit moment bij lijstje Reviews op de frontpage)

Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:32:42 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841374
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:30 schreef Strike het volgende:
hmm beetje raar topic. alternatieve muziek - in welk begrip dan ook - staat dus echt niet stil, en zal het nooit doen...

voorbeeldje: Sigur Rós (nieuwe cd op dit moment bij lijstje Reviews op de frontpage)

Heb er één nummer van gehoord via de OORgasme CD.

Deed me aan alles denken behalve orginaliteit.

pi_6841394
4 letters voor je...
TOOL.

(Nog 5, Dredg. )

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:37:55 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841417
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:35 schreef sweek het volgende:
4 letters voor je...
TOOL.

(Nog 5, Dredg. )

Nog 6 : Stones.

Nog 7 : Beatles.

Nou jij weer.

zaterdag 16 november 2002 @ 22:38:41 #15
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6841422
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:10 schreef Public Enemy het volgende:
Ik vind het ook zo'n vaag begrip. De ene zegt "alles anders dan dagelijks op MTV/TMF (etc.)" de ander zegt "numetal/punkrock".

Waar hebben we het nou over? En hoezo alleen alternatieve muziek stil? Volgens mij ligt populaire muziek juist eerder stil.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 16-11-2002 22:42]

pi_6841450
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:38 schreef Yokozuna het volgende:
Ik vind het ook zo'n vaag begrip. De ene zegt "alles anders dan dagelijks op MTV/TMF (etc.)" de ander zegt "numetal/punkrock".
numetal/punkrock is dagelijks op mtv/tmf, die valt dus al af
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_6841452
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:37 schreef tong80 het volgende:

[..]

Nog 6 : Stones.

Nog 7 : Beatles.

Nou jij weer.

Alle muziek is gebaseerd op andere, maar het gaat er gewoon om dat je er ook een eigen wending aan geeft, en ik vind dat deze bands dat zeker doen.

( 8 letters: Rammstein )

Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_6841463
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:38 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Waar hebben we het nou over?

Het gaat over alternatieve artiesten die hun boodschappen bij de wereldwinkel doen en gesponsord worden door Max Havelaar.
Take no prisoners... take no shit!
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:44:05 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841496
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:40 schreef sweek het volgende:

[..]

Alle muziek is gebaseerd op andere, maar het gaat er gewoon om dat je er ook een eigen wending aan geeft, en ik vind dat deze bands dat zeker doen.

( 8 letters: Rammstein )

Ik weet me te herinneren dat ik the Clash hoorde, hetzelfde bij The Jesus and Mary chain The Pixies en Sonic Youth.

Het was iets dat ik nog nooit had gehoord, kreeg kippenvel en wist niet waarom.

Ik ben iets ouder dan de meeste uses maar ik ben wel attent op nieuwe muziek.

Ik heb dat gevoel al jaren niet meer gehad.

zaterdag 16 november 2002 @ 22:44:33 #20
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6841500
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:40 schreef MadScientist het volgende:

[..]

numetal/punkrock is dagelijks op mtv/tmf, die valt dus al af

Niet noemenswaardig veel.
pi_6841528
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:44 schreef tong80 het volgende:

Zoiets had ik bij Spinvis ook!

ok hij heeft ook zijn precedenten gehad. maar als je tegenwoordig nog verwacht dat er vaak compleet nieuwe stromingen/invalshoeken ontstaan... tsja dat is op een gegeven moment ook ver op natuurlijk. wil niet zeggen dat je niet een totaal nieuwe stijl muziek kan maken, door toch terug te grijpen op bestaande muziek. hoe lang gebruiken we al blues-schema's e.d.

ik vind alternatieve muziek niet stilstaan iig!

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_6841533
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:44 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik weet me te herinneren dat ik the Clash hoorde, hetzelfde bij The Jesus and Mary chain The Pixies en Sonic Youth.

Ik ben iets ouder dan de meeste uses maar ik ben wel attent op nieuwe muziek.

Ik heb dat gevoel al jaren niet meer gehad.

Ik heb dat gevoel nog altijd wel eens... bij Tool bvb. had ik het heel erg.

Ik bne opgegroeid in het Spice Girls tijdperk, en ik ben pas achteraf Pixies / Stones / Pink Floyd / The Doors / Beatles / Deep Purple .... gaan leren kennen, en ik vind dit nog altijd erg goede popmuziek, maar op 1 of andere manier blijft het grootste gedeelte van wat ik leuk vind toch muziek uit "mijn tijd" ...

Ben nu trouwens ook aan klassiek begonnen.

Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_6841541
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:47 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Zoiets had ik bij Spinvis ook!

Treffend voorbeeld.
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_6841557
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:13 schreef DeWaasheid het volgende:
Kijk maar es na The Mad Capsule Markets.. gooien allerlei stijlen door elkaar die normaal niet gecombineerd worden... dan noem ik gabber/drum n bass/metal etc.
Dat vind ik ook zo geforceerd alternatief. Kom laten we eens al het werk van Schopenhauer op electrische gitaren spelen, er een breakbeat onder zetten en een EO-jongere lyrics daarover rappen terwijl een DJ funk-sampletjes er doorheen samplet.

Nou, wat een vernieuwing .

Die Welt ist alles was der Fall ist.
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:50:55 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841568
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:47 schreef sweek het volgende:

Ben nu trouwens ook aan klassiek begonnen.

Ik denk serieus dat ik, mede door m'n meissie, me hier ook meer in moet gaan verdiepen.

Ik merk hoe ze hier van kan genieten.

zaterdag 16 november 2002 @ 22:57:33 #26
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6841657
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:50 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik denk serieus dat ik, mede door m'n meissie, me hier ook meer in moet gaan verdiepen.

Ik merk hoe ze hier van kan genieten.

Staat klassieke muziek trouwens ook stil?
pi_6841680
al eeuwen
yankee charlie dinges
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 22:59:00 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841684
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 22:57 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Ne, André Rieu verlegt zijn grenzen nog steeds.

Die van ons ook trouwens.

pi_6841712
quote:

[..]

Nee.
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 23:01:18 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841737
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 23:00 schreef Seborik het volgende:

[..]

Nee.

Bedankt voor je bijdrage.

pi_6841760
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 23:01 schreef tong80 het volgende:

[..]

Graag gedaan, luister eens Ligeti.
  zaterdag 16 november 2002 @ 23:03:38 #32
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6841761
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 23:01 schreef tong80 het volgende:

[..]

Mja, in welke zin vind een verandering dan plaats...................... Mix met andere stijlen?
pi_6841779
quote:

[..]

Het kan niet eens meer staan geloof ik...

Maar het blijft wel leuk.

Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 23:08:25 #34
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841821
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 23:03 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Mja, in welke zin vind een verandering dan plaats...................... Mix met andere stijlen?

In Zin vind een welke verandering plaats dan, mja.

De bovenstaande.

Verandeing is voor mij dat er iets unieks gebeurt, iets dat je ervoor nooit hebt gehoord.

Dat je niet kunt revereren aan ander muziek.

Een unieke ervaring dus, dat je denkt wat gebeurt hier.

zaterdag 16 november 2002 @ 23:17:14 #35
13973 ranja
image means nothing
pi_6841931
Ja. Het staat stil. Of liever gezegd, het gaat terug de tijd in.

Van mij hoeft het ook helemaal niet weer vernieuwd te worden maar ook de bekende alterbatieve stromingen drogen op. Ooit begin ik daarom het topic over 'gitaarbandjes met zangeres', op zich weinig vernieuwend misschien maar het is toch al een poos geleden dat daar nieuwe aanvoer bij kwam. Nee, die muzieksoort lijkt een beetje uit te sterven.
Zelfde geldt voor de sonic youth/pixies/dinosaur stroming, wat komt daar nog bij? Niks. De bands zelf verdwijnen of slagen er niet in om beginnen op zichzelf te lijken, en er is geen nieuw eband die ook zulek muziek gaat maken.
En een echt nieuwe stijl, het is al zo lang geleden dat er iets echt nieuws kwam...

Trouwste user 2022 zaterdag 16 november 2002 @ 23:20:53 #36
7889 tong80
Spleenheup
pi_6841984
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 23:17 schreef ranja het volgende:

En een echt nieuwe stijl, het is al zo lang geleden dat er iets echt nieuws kwam...

Dat zeg ik.

pi_6842785
De laatste keer dat ik een *nieuwe* band met een geweldig debuutalbum hoorde waar ik erg enthousiast over was kan ik me al niet eens meer herinneren. Bij gebrek aan interessante nieuwe rockmuziek ben ik me maar meer in andere genres aan het verdiepen...
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 17 november 2002 @ 00:38:13 #38
13973 ranja
image means nothing
pi_6842851
quote:
Op zondag 17 november 2002 00:32 schreef Zander het volgende:
De laatste keer dat ik een *nieuwe* band met een geweldig debuutalbum hoorde waar ik erg enthousiast over was kan ik me al niet eens meer herinneren.
Als het om een nieuwe band met nieuwe stijl moet gaan, dan komt Curlee wurlee misschien nog aan bod al straalt de retro er wel van af, het klinkt wel 'anders'.
Verder is het pas sinds kort dat er weer nieuwe bands komen met oude muziek zoals Ikara colt en Strokes.
quote:
Bij gebrek aan interessante nieuwe rockmuziek ben ik me maar meer in andere genres aan het verdiepen...
Dat heb ik ook gedaan inderdaad. Eerst metal en daarna meer de electrowave.
pi_6842866
de ex-metalbands zoals Anathema en the gathering... dat is nog lekker alternatief.
  zondag 17 november 2002 @ 01:36:21 #40
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_6843423
Als we "alternatief" even lezen als datgene wat niet in de hitlijsten staat noch "puur" op een ander genre leunt (dus niet direct te classificeren als hiphop, klassiek, country, metal, noem het maar op) maar daar eventueel wel elementen uit gebruikt, dan denk ik dat er nog heus wel dingen uitkomen die de moeite waard zijn (zelfs al heb ik bezwaren tegen "alternatief" als classificatie. Het is te vaag).
Maar wat is vooruitgang? Wat is progressie? In de electronische hoek is er nog wel degelijk progressie en originaliteit te vinden (Fennesz, Jim o'Rourke), terwijl je in de alternatieve hoek de progressie wat minder opzichtig is. Het is in ieder geval onmogelijk om te suggereren dat bands niet door eerdere bands beïnvloed zijn, zelfs al gaat het maar om een klein beetje invloed. Tenzij je tot de tijd dat je je eerste liedje schrijft nog nooit 1 enkel liedje gehoord hebt zitten die invloeden er onherroepelijk in.
En natuurlijk kun je heel cynisch stellen dat alle hedendaagse alternatieve artiesten terug grijpen op het verleden, maar die artiesten uit het verleden hebben *ook* hun invloeden ergens anders opgedaan. En alhoewel de progressie en de nieuwe stromingen niet meer zo duidelijk zijn als "vroeger" (want vroeger was alles beter, uiteraard ), denk ik dat er nog hele interessante dingen bereikt worden, *juist* door terug te grijpen naar het verleden en dat te mengen met andere, nieuwere elementen.
  zondag 17 november 2002 @ 02:05:13 #41
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_6843687
quote:
Op zondag 17 november 2002 00:32 schreef Zander het volgende:
De laatste keer dat ik een *nieuwe* band met een geweldig debuutalbum hoorde waar ik erg enthousiast over was kan ik me al niet eens meer herinneren. Bij gebrek aan interessante nieuwe rockmuziek ben ik me maar meer in andere genres aan het verdiepen...
Het probleem is juist dat echt geweldige debuutalbums vaak over het hoofd worden gezien tot vele jaren later, als het nieuwe geluid ervan allang niet meer zo baanbrekend is of de band alweer is verdwenen en nooit meer de volledige erkenning krijgt toebedeeld die ze wellicht wel verdiend zouden hebben.
Ik vind een band als The Fire Show ook best vernieuwend, maar tegen de tijd dat ik eindelijk hun werk leerde kennen waren ze alweer uit elkaar.

Maar goed, aan de andere kant hoor ik nog genoeg nieuwe muziek dezer dagen die ik persoonlijk als vernieuwend beschouw (of dat nu komt door een gebrek aan context vanuit het verleden of daadwerkelijk vernieuwende klanken ). Maar er zijn nog heus wel nieuwe bands die dingen doen met hun muziek die me aangenaam verrast hebben en die ook echt origineel, nieuw en fris klonken. Dntel, Pinback, Q and not U, Clinic, Sunday Afternoon Sound System, The Beta Band... Voorbeelden te over. Maar die zijn dan wel vernieuwend vanuit mijn perspectief, anderen kunnen misschien weer precies aangeven dat een bepaalde groep wel heel erg veel lijkt op een andere groep uit het verleden waar ik weer niet bekend mee ben.
Om dat laatste te illustreren: toen Radiohead's Kid A uitkwam, was dat voor miljoenen mensen een baanbrekend album met splinternieuwe sound, terwijl Autechre en nog vele andere bands vanuit de electronische underground al enige jaren met een vergelijkbare sound aan het stoeien waren. Voor diegenen die elke Autechre-release in hun kast hadden staan was Kid A lang niet zo opmerkelijk en vernieuwend als het voor iemand was die tot dusver nooit veel verder gekomen was dan de gitaarsound van OK Computer.
"Progressie" is een subjectieve term; maar al te vaak worden de werkelijke grondleggers van een nieuwe stroming pas jaren later door een groter publiek ontdekt en erkend als "baanbrekend" (meestal pas als er een andere groep succesvol de overstap naar datzelfde grote publiek heeft weten te maken met de door die grondleggers ontwikkelde sound).

[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 17-11-2002 02:12]

pi_6844321
Nou ja, het hoeft van mij ook niet perse vernieuwend te zijn, tot op zekere hoogte heeft elke artiest en elke muziekstijl wel aantoonbare invloeden van voorgangers, en het is zeker zo dat veel interessante artiesten pas echt bekend raken wanneer ze al een aantal albums op hun naam hebben staan. Het is meer dat ik momenteel maar weinig nieuws uit 'de gitaarhoek' heb gehoord waar ik echt enthousiast over ben. Vroeger luisterde ik ook nog veel naar VPRO radio en hield ik de Moordlijst in de gaten, maar ik kan momenteel maar weinig enthousiasme opbrengen voor de laatste hypes. Misschien is het ook gewoon mijn eigen smaak die veranderd is..

En (hier komt het arrogante, snobistische deel) ik ben al jaren met muziek bezig en heb al meer platen dan ik in een jaar kan draaien. Op de een of andere manier denk ik weleens: hoe meer muziek je kent, hoe minder snel je verrast wordt door 'nieuwe' dingen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_6846359
Een muzikale vernieuwing of vooruitgang of hoe je het ook wil noemen gebeurt volgens mij altijd als reactie ergens op. Punk was vooruitstrevend als reactie op de gezapigheid van de muziekwereld destijds. Zelfde geldt voor Nirvana, ze waren er op de juiste plaats en moment om de ingedutte muziekindustrie wakker te schudden. Niet origineel maar wel vernieuwend of zoiets. En ik ben er van overtuigd dat erover een paar jaar ook wel weer een artiest opstaat die eens even flink huishoudt. Is de alternatieve muziek ook weer een stapje verder.
quote:
Op zondag 17 november 2002 03:31 schreef Zander het volgende:
En (hier komt het arrogante, snobistische deel) ik ben al jaren met muziek bezig en heb al meer platen dan ik in een jaar kan draaien. Op de een of andere manier denk ik weleens: hoe meer muziek je kent, hoe minder snel je verrast wordt door 'nieuwe' dingen.
Klopt, maar het heeft ook een andere kant. Doordat je veel muziek kent is het makkelijker om iets als echt verrassend te herkennen.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_6847571
Mike Patton......
  zondag 17 november 2002 @ 14:55:13 #45
24054 search64
Avec le grande
pi_6849160
quote:
Op zondag 17 november 2002 13:36 schreef i_defy het volgende:
Mike Patton......
Zeer zeker, en John Zorn etc.

Misschien moet je wat verder kijken dan je neus lang is voordat je gaat zeggen dat alternatieve muziek stilstaat.

"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')