Ligt eraan hoeveel whisky je intussen drinktquote:Op dinsdag 8 september 2015 00:15 schreef PeteSampras het volgende:
Is vijftien minuten lezen voor duizend woorden niet wat aan de lange kant?
Dat vraag ik me ook wel eens af. Bij 99% van posts is het duidelijk, die gooi ik er gewoon met 400 aanslagen per minuut uit in de volgorde zoals ik het al typende bedenk. Maar af en toe maak ik eens een post die ik herlees, verbeter en soms helemaal herschrijf. Soms omdat het onderwerp een wat bondiger en kernachtiger of helderder beschouwing verdient, maar meestal om er een leuk stukje van te maken. Dan krijg je daarvoor erkenning in de vorm van een paar smilies of opmerkingen, en die heb ik dan ook wel graag als ik er moeite voor gedaan heb. Maar ja, er krijgen ook posts een vergelijkbare waardering wat mij de indruk geef dat dat ook weer niet zoveel voorstelt. En als je dan zoiets geplaatst hebt tegen het einde van een topic, en je wordt niet geciteerd in de nieuwe dan heb je het eigenlijk maar voor een paar lezers geschreven. Dus hoe beleef ik daar plezier aan?quote:Op dinsdag 8 september 2015 20:18 schreef Mainport het volgende:
Leuke ironische vraag, ik geef een serieus antwoord: ligt eraan wat je met je topic wilt bereiken en wat je beoogde publiek is.
Dat is niet specifiek het probleem van mensen met schrijversambities. Dat is het probleem van introspectie, de blik van de wereld afwenden en navelstaren, dat zie je ook in allerlei TV-programma's, in interviews en menig fokker stelt blijkt volledig door zichzelf in beslag genomen bij het bespreken van een maatschappelijke kwestie.quote:Tip 6
De psychologische roman is uitgemolken, voorspelbaar, tergend. Niemand zit meer te wachten op De Grote Ontroering. Probeer eens wat anders, zoals de komedie, een onontgonnen gebied. Schrijf een stuk dat je vrienden aan het lachen maakt, als je dat kunt tenminste
Voor smaakrelativisten is in dit topic geen plaats; wij hangen hier het universalisme aan. Als jouw beoogde publiek het niets vindt maar het de normen van de goede smaak kan doorstaan, heb jij een keurige tekst geschreven. Om je vraag te beantwoorden: als dat andere publiek smaak heeft heb jij inderdaad je werk goed gedaan.quote:Op woensdag 9 september 2015 17:27 schreef PeteSampras het volgende:
Als ik nu iets schrijf wat mijn beoogde publiek verschrikkelijk vindt, maar een ander publiek prachtig, heb ik dan nu wel of geen goede tekst geschreven? Of beter, heb ik mijn werk als schrijver dan wel goed gedaan?
Dat is een uitstekende tip, ik neem de vrijheid om hem iets anders te benaderen.quote:Op woensdag 9 september 2015 20:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook wel eens af. Bij 99% van posts is het duidelijk, die gooi ik er gewoon met 400 aanslagen per minuut uit in de volgorde zoals ik het al typende bedenk. Maar af en toe maak ik eens een post die ik herlees, verbeter en soms helemaal herschrijf. Soms omdat het onderwerp een wat bondiger en kernachtiger of helderder beschouwing verdient, maar meestal om er een leuk stukje van te maken. Dan krijg je daarvoor erkenning in de vorm van een paar smilies of opmerkingen, en die heb ik dan ook wel graag als ik er moeite voor gedaan heb. Maar ja, er krijgen ook posts een vergelijkbare waardering wat mij de indruk geef dat dat ook weer niet zoveel voorstelt. En als je dan zoiets geplaatst hebt tegen het einde van een topic, en je wordt niet geciteerd in de nieuwe dan heb je het eigenlijk maar voor een paar lezers geschreven. Dus hoe beleef ik daar plezier aan?
[..]
Dat is niet specifiek het probleem van mensen met schrijversambities. Dat is het probleem van introspectie, de blik van de wereld afwenden en navelstaren, dat zie je ook in allerlei TV-programma's, in interviews en menig fokker stelt blijkt volledig door zichzelf in beslag genomen bij het bespreken van een maatschappelijke kwestie.
Mijn tip is om met ritme of cadans te schrijven. Dat is wat het lezen zelf prettig maakt, ongeacht de inhoud.
Ik denk juist dat de mensen feitelijk keer-op-keer hetzelfde verhaal willen horen, iedere keer in een iets ander jasje. Dus de ene keer een arts met donker haar die zijn vorige liefde niet kan vergeten maar toch langzaam valt voor de charmes van de knappe en onzekere kassajuffrouw, en de volgende keer een blonde advocaat die zijn vorige liefde, etc.quote:Op donderdag 10 september 2015 06:33 schreef Mainport het volgende:
Tip 9
Zoals voor elke ondernemer geldt, moet je het gat in de markt vinden. Wat is nog niet dan wel onvoldoende gezegd? Voeg iets toe, vul wat aan, waarom ken men niet om jou heen? Waarom zouden we naar jou luisteren? Zie een leegte, een gebrek, en doe daar wat mee. Erken dat de literatuur hopeloos achterloopt op de werkelijkheid en breng daar verandering in
Je hebt gelijk, maar je conclusie is te defaitistisch.quote:Op donderdag 10 september 2015 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk juist dat de mensen feitelijk keer-op-keer hetzelfde verhaal willen horen, iedere keer in een iets ander jasje. Dus de ene keer een arts met donker haar die zijn vorige liefde niet kan vergeten maar toch langzaam valt voor de charmes van de knappe en onzekere kassajuffrouw, en de volgende keer een blonde advocaat die zijn vorige liefde, etc.
Er is al zeker 50 jaar niets nieuws meer geschreven, dus probeer dat dan ook niet.
Misschien is er al 2000 jaar niks nieuws geschreven. Het is maar zoals je het bekijkt natuurlijk.quote:Op donderdag 10 september 2015 21:33 schreef Mainport het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar je conclusie is te defaitistisch.
Bij dezen wil ik de andere schrijvers mededelen geen teksten te plaatsen, daar is dit topic niet voor bedoeld, behalve Pete, want hij is de enige op dit forum die het goede voorbeeld kan geven. De redenen dat dit een uitstekende tekst is (en ik bovenal altijd meer van hem wil lezen) zijn de volgende:quote:Op vrijdag 11 september 2015 04:45 schreef PeteSampras het volgende:
Ik wil even een tekst met jullie delen en dan graag ook het oordeel van de expert. Vandaag ontving ik een boete in mijn brievenbus: ik scheen ooit zonder licht te hebben gefietst. Aldus luidde mijn beroepsschrift.
(...)
etc. etc.
Is dit nu een goede tekst, of niet?
Dat is geheel afhankelijk van het effect dat je met deze tekst wil bereiken. Als het gewenste effect is dat die boete komt te vervallen dan denk ik van niet. Wil je er de bovengemiddelde FOK!-lezer enigszins mee vermaken, dan denk ik van wel.quote:Op vrijdag 11 september 2015 04:45 schreef PeteSampras het volgende:
Ik wil even een tekst met jullie delen en dan graag ook het oordeel van de expert. Vandaag ontving ik een boete in mijn brievenbus: ik scheen ooit zonder licht te hebben gefietst. Aldus luidde mijn beroepsschrift.
[...]
Is dit nu een goede tekst, of niet?
Willing suspension of disbelief heet dat.quote:Op dinsdag 15 september 2015 20:10 schreef PeteSampras het volgende:
Ik vraag me toch af waar die waarachtigheid uit voortkomt. Van de triviaalste nonsens kan je denken: 'Daar is geen reet van waar', terwijl je met de fantastischste voorstellingen wel mee wil gaan. In hoeverre een verhaal overeenkomstig is met wat er in deze werkelijkheid mogelijk is, heeft het in ieder geval niets mee te maken. Hoe zit dat, MP? Wat maakt het ene waarachtig en het ander niet?
quote:Op woensdag 16 september 2015 16:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Willing suspension of disbelief heet dat.
Het is/was nog vroeg hé.quote:Op donderdag 17 september 2015 05:15 schreef Biancavia het volgende:
Nou. Dat ging niet helemaal goed.
*binnen de context. Binnen een verhaal over tovenaars mag je best over magie en zo praten, maar er moet niet plots een ruimteschip voorbij komen.quote:
Dat is precies waar we het over hebben. Binnen de wereld van het verhaal kan alles gebeuren, maar het moet inderdaad in die context zijn. En het kan best, een verhaal met tovenaars en ruimteschepen, waarom niet? Als er maar een verbinding is, en het ruimteschip niet zomaar toevallig verschijnt. Misschien krijgen de tovenaars in die wereld hun magie wel van aliens. Kan zomaar zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2015 22:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
*binnen de context. Binnen een verhaal over tovenaars mag je best over magie en zo praten, maar er moet niet plots een ruimteschip voorbij komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |