http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-nieuw-gezicht.dhtmlquote:Een jongetje van amper twee jaar oud spoelde woensdagochtend aan op het strand van Bodrum. Hij is slechts een van de vele vluchtelingen die omkwamen tijdens hun barre tocht naar het Westen. De beelden van de jongen geven de vluchtelingencrisis een nieuw gezicht en wakkeren de asieldiscussie op sociale media nog heviger aan.
Na de overvolle boten en trucks heeft de vluchtelingencrisis woensdag opnieuw een gezicht gekregen, namelijk dat van een jongetje dat de barre tocht per boot naar het Westen niet overleefde. De jongen, waarschijnlijk van Syrische afkomst, zat op een van de twee boten die woensdagochtend probeerden voet aan Turkse wal te zetten. De boten kapseisden, waardoor minstens elf mensen het leven lieten. Vier andere vluchtelingen konden wel gered worden.
Discussie
Fotografen legden vast hoe het jongetje levenloos op het strand lag en vervolgens werd weggedragen door een Turkse marinier. Ook al is zijn identiteit tot nu toe onbekend, de hartverscheurende beelden laten maar weinig mensen koud en zorgen op sociale media voor veel discussie. ,,Beeld van verdronken 1,5 jaar oud jongetje op Turks strand. Doodsangst. Doodsstrijd. Syrische gezinnen op vlucht mogen bij mij", schrijft de Friese Amarins Spandaw. De Bodegravense Arnoud Proos voegt toe: ,,Alle vluchtelingen uit Syrië samengevoegd in één beeld van een verdronken, aangespoeld jongetje. Wat een ellende."
Sommige twitteraars vinden de beelden zo heftig, dat ze ze liever niet gezien zouden hebben. De Rotterdamse Joël laat weten: ,,Ik snap niet dat mensen bij een bericht over vluchtelingen een foto plaatsen van aangespoelde lichamen. Ik hoef dat niet te zien..."
Ook Rob Pietersen van Stichting Vluchteling geeft aan geschokt te zijn: ,,Wat een afgrijselijke foto. Ben er even stil van." Op de vraag wat nu het lot van deze mensen is, kan hij maar moeilijk antwoord geven. ,,Dit is aan de lokale autoriteiten. Identificeren zal vaak lastig zijn. Smokkelaars nemen vaak de papieren in. Ik vrees het ergste dus."
Patrouille
De beelden zijn ook een doorn in het oog van de Europese Unie, die juist een paar maanden geleden meer budget vrijmaakte voor het redden van vluchtelingen. Verschillende landen boden extra patrouilleschepen aan, nadat in april een schip met 800 mensen aan boord was vergaan. Onder de naam Operatie Triton, zoals de EU-missie heet, zijn dit jaar al ruim 200.000 vluchtelingen wel levend van boten gered.
Alle inspanningen ten spijt kwamen er dit jaar tot nu toe ruim 2000 migranten om bij een poging om via de Middellandse Zee Europa te bereiken. De algemeen directeur van de International Organization for Migration hoopt dan ook dat er snel een echte oplossing komt voor het probleem: ,,Het is onacceptabel dat mensen die in de 21ste eeuw moeten vluchten voor conflicten, vervolgingen, ellende en verval zulke vreselijke dingen moeten meemaken in hun thuisland, laat staan onderweg, en dan vervolgens sterven op de drempel van Europa."
http://www.elsevier.nl/Bu(...)?masterpageid=158493quote:Abdullah Kurdi verloor zijn gezin bij een mislukte oversteek naar Griekenland.
door Servaas van der Laan 5 sep 2015
De wereld heeft emotioneel gereageerd op de beelden van de driejarige Aylan die levenloos op zijn buik op een strand in Bodrum lag. Dit is het verhaal achter dat dramatische beeld.
De 38-jarige Syrisch-Koerdische kapper Abdullah Kurdi sloeg vier jaar geleden met zijn gezin op de vlucht in Syrië. Aanvankelijk ging hij van Damascus naar zijn geboorteplaats Kobani, om uiteindelijk naar de Turkse stad Istanbul te trekken toen terreurorganisatie Islamitische Staat Kobani aanviel. Volgens zijn vader zijn 11 familieleden om het leven gekomen bij de IS-bezetting van Kobani. Abdullah besloot om met zijn gezin intrek te nemen in een appartement in Istanbul. Zijn zus Tima stuurde vanuit Canada geld op voor dagelijks behoeften en de huur.
Maar in Turkije was het lastig rondkomen en aan het begin van dit jaar ontstond het idee om via de Canadese ambassade asiel aan te vragen, zodat Abdullah zich met zijn familie bij zijn zus in Vancouver kon voegen. Maar al snel werd duidelijk dat een asielaanvraag kansloos was. In Turkije kon hij niet de juiste papieren krijgen die nodig zijn voor een asielaanvraag in Canada.
Zijn zus Tima gaf toe dat er nooit een asielaanvraag is gedaan. De familie besloot om bij vrienden, buren en familie geld in te zamelen om een illegale overtocht naar Europa te kunnen bekostigen.
Drie pogingen
Abdullah betaalde mensensmokkelaars om zijn gezin naar Griekenland te brengen, maar bij de eerste poging werd de familie opgepakt door de Turkse kustwacht, vertelt hij tegen persbureau Dogan. De volgende twee keer kwamen de mensensmokkelaars niet opdagen.
Daarna besloot Abdullah het met een paar anderen zelf te proberen. Ze kochten een rubberen boot (terwijl een grotere was beloofd) en probeerden naar Griekenland te peddelen. Het bootje sloeg om, vermoedelijk door een gat in de romp, en de vrouw en kinderen van Abdullah verdronken. Zelf wist hij veilig naar de kust te zwemmen.
Nieuwe tanden
Volgens zijn zus gaf het slechte gebit van Abdullah de doorslag om de gevaarlijke overtocht te wagen. Zijn tanden zouden eruit zijn getrokken toen hij werd ontvoerd tijdens de aanval op Kobani van Islamitische Staat, zegt een Canadese journalist die met de zus van Abdullah sprak.
Hij had implantaten nodig, maar een behandeling kostte zeker 14.000 euro. Dat geld kon zijn zus niet in één keer versturen. Vervolgens kwam hun vader met het idee om naar Europa te gaan om daar asiel aan te vragen. Eindbestemming was Zweden of Duitsland, zei de vader van Abdullah. Daar zou ook het gebit van Abdullah kunnen worden hersteld.
De Canadese regering heeft Abdullah aangeboden alsnog te komen, maar nu wil hij niet meer. Vrijdag heeft hij zijn gezin begraven in hun geboorteplaats Kobani in Syrië.
Ja, héél genuanceerd:quote:Op zaterdag 5 september 2015 21:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zou je moeten doen. Dan zul je zien dat de praktijk vrijwel altijd veel genuanceerder ligt.
Als we op deze voet verder gaan met de immigratie, zal de multi-culturaliteit juist afnemen. De islam wordt dan vrij snel de dominantie cultuur, waarnaar de andere culturen zich zullen moet schikken. Waar precies het kantelpunt is, weet ik niet, maar we zitten er niet ver meer vandaan.quote:Op zaterdag 5 september 2015 22:23 schreef BlauweSporttas het volgende:
Nederland is multicultureel genoeg, ik wil echt niet dat het nog multi cultureler wordt, eerder minder. Ik ben heel empathisch maar in de eerste plaats ben ik empathisch met mezelf en mijn eigen land en dan pas met de stakkers en verschoppelingen in deze wereld.
de islam is geen culturele bezigheid maar een geloofquote:Op zaterdag 5 september 2015 23:36 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als we op deze voet verder gaan met de immigratie, zal de multi-culturaliteit juist afnemen. De islam wordt dan vrij snel de dominantie cultuur, waarnaar de andere culturen zich zullen moet schikken. Waar precies het kantelpunt is, weet ik niet, maar we zitten er niet ver meer vandaan.
Alsof dat twee verschillende dingen zijn. Het geloof is een onderdeel van de islamitische cultuur.quote:Op zaterdag 5 september 2015 23:38 schreef RAVW het volgende:
[..]
de islam is geen culturele bezigheid maar een geloof
Juist als mensen bang worden, gaan ze in een god geloven.quote:Op zaterdag 5 september 2015 23:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
Nooit in mijn bijna 40 jarige leven ben ik bij de tv weg gelopen omdat ik nieuwsbeelden niet kon zien. Afgelopen week was de eerste keer. Dat kleine ventje dat daar in de branding lag kwam volledig mijn hart binnen. Als verse vader raakte het me ontzettend. Ik voelde me zelfs de dag erna nog ontdaan van. Godverdomme.![]()
Ik vraag me echt oprecht af hoe mensen nog in een god kunnen geloven.
Dit is een prima uitgekiende strategie van Hongarije geweest: maak het die gelukszoekers zo moeilijk mogelijk hier, dan zullen ze ons land in het vervolg vermijden.quote:Op zaterdag 5 september 2015 23:58 schreef BlauweSporttas het volgende:
[ afbeelding ]
Afgrijselijk. Kijk die koppen nou joh. Oh oh wat zijn ze zielig, en wat willen ze graag naar Duitsland, na eerst door het veilige Oostenrijk en Hongarije te zijn gereisd.
In Duitsland zijn ze sinds 1932 collectief krankjorum en kunnen ze niet op een normale manier met mensen uit andere culturen omgaan. 1932 - 1945 was het ene uiterste, dit is het andere uiterste.
Kijk nou naar die knul in het blauwe jas, met zijn verontwaardigde gezicht: "ik naar Duitsland willen, ik naar Duitsland willen". Even afgezien van het feit dat ze hij naar Duitsland gaat, stel die knul in de blauwe jas is de overgrootvader van jou achter-klein kind, daar wordt je toch niet blij van?
full size, kan je de ellende in meer detail zien:
http://media.nu.nl/m/1z1x0gdabb18_wd1280.jpg
Ik ben christelijk opgevoed en ik heb geleerd dat god liefde is en de mensen wil helpen. Onder helpen versta ik niet het verzuipen van kleine kinderen.quote:Op zaterdag 5 september 2015 23:53 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Juist als mensen bang worden, gaan ze in een god geloven.
Dus wij mogen met recht zeggen "ahh wat zijn wij zielig"quote:Op zondag 6 september 2015 00:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dit is een prima uitgekiende strategie van Hongarije geweest: maak het die gelukszoekers zo moeilijk mogelijk hier, dan zullen ze ons land in het vervolg vermijden.
Die Orbán is goud waard voor zijn land. Wij hebben g.v.d. Rutte.
God heeft dat kind ook niet verzopen. Dat heeft die vader gedaan. God had die familie juist een mooi appartement in Istanbul gegeven.quote:Op zondag 6 september 2015 00:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik ben christelijk opgevoed en ik heb geleerd dat god liefde is en de mensen wil helpen. Onder helpen versta ik niet het verzuipen van kleine kinderen.
Haha, God is liefde ja.quote:Op zondag 6 september 2015 00:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik ben christelijk opgevoed en ik heb geleerd dat god liefde is en de mensen wil helpen. Onder helpen versta ik niet het verzuipen van kleine kinderen.
Wordt tijd dat je 's iets gaat lezen van Richard Dawkins.quote:Op zaterdag 5 september 2015 23:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
Nooit in mijn bijna 40 jarige leven ben ik bij de tv weg gelopen omdat ik nieuwsbeelden niet kon zien. Afgelopen week was de eerste keer. Dat kleine ventje dat daar in de branding lag kwam volledig mijn hart binnen. Als verse vader raakte het me ontzettend. Ik voelde me zelfs de dag erna nog ontdaan van. Godverdomme.![]()
Ik vraag me echt oprecht af hoe mensen nog in een god kunnen geloven.
Eh, Dawkins zegt nergens dat er geen god is. Wel is zijn (en mijn) vaste overtuiging dat de kans dat er een god is bijzonder klein is.quote:Op zondag 6 september 2015 00:09 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wordt tijd dat je 's iets gaat lezen van Richard Dawkins.
Er is geen god, noch één die het oplost noch één die het (heeft) veroorzaakt.
Verder niet te veel schuldig voelen omtrent de nieuwshype, ook kinderen gaan dood.
Blijkbaar is niet iederéén in Duitsland blij met de invasie.quote:CSU niet blij met vluchtelingenbeleid Merkel
MÜNCHEN -
De Duitse partij CSU, de zusterpartij van het CDU van bondskanselier Angela Merkel, is niet te spreken over de beslissing van Merkel de Hongaarse vluchtelingen in Duitsland op te nemen. Het partijbestuur wil dat de massale toestroom van vluchtelingen naar Duitsland wordt beperkt.
Volgens bestuursleden van de CSU heeft het toelaten van de vluchtelingen „een aanzuigende werking”. „Zo kan het niet verder”, zei partij-secretaris Andreas Scheuer zaterdag na een telefonisch spoedberaad van het presidium. „Duitsland kan zich dit niet veroorloven.”
Scheuer stelt dat de Europese Unie snel met een oplossing moet komen voor het vluchtelingenprobleem. De Beierse minister Joachim Herrmann van Binnenlandse Zaken heeft ook kritiek geuit op Merkel. Het openstellen van de grens was volgens hem „een verkeerd signaal”. Hij hekelt dat Merkel het plan niet heeft besproken met de Duitse deelstaten.
Joh, waarom denk je dat al die branden zijn gesticht de afgelopen weken (maanden?). :pquote:Op zondag 6 september 2015 00:20 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Blijkbaar is niet iederéén in Duitsland blij met de invasie.
In plaats van het godsbestaan te willen bewijzen, kun je ook gewoon definiëren dat er een god is.quote:Op zondag 6 september 2015 00:20 schreef Physsic het volgende:
Ik geloof totaal niet in God.
Maar ik kan simpelweg niet bewijzen dat zoiets als God niet bestaat.
Maar als ik oorlog heb moeten leven en uiteindelijk mijn land heb moeten ontvluchten, alles achterlaten, helemaal opnieuw beginnen in onzekerheid.. Dan had ik ondertussen wel geaccepteerd dat die God blijkbaar een ontzettende hekel aan me heeft, en dan hoef ik hem ook niet meer.
Doei, lekker voor mezelf gaan leven.
quote:Op zondag 6 september 2015 00:20 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Blijkbaar is niet iederéén in Duitsland blij met de invasie.
http://nos.nl/op3/artikel(...)htelingenopvang.htmlquote:Tot nu toe zijn dit jaar in Duitsland 335 geweldsincidenten geteld bij asielzoekerscentra. 131 daarvan gebeurden deze maand en vorige maand.
Ja, maar die konden nog worden weggezet als neo-nazi's en racisten.quote:Op zondag 6 september 2015 00:21 schreef Physsic het volgende:
[..]
Joh, waarom denk je dat al die branden zijn gesticht de afgelopen weken (maanden?). :p
Aannemen dat er geen God is haalt voor mij alle vragen weg.quote:Op zondag 6 september 2015 00:22 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
In plaats van het godsbestaan te willen bewijzen, kun je ook gewoon definiëren dat er een god is.
Dat neemt veel vragen weg.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Panthe%C3%AFsme
De god van de christenen (en ook van de moslims) is gedefinieerd in een boek. Dat boek bestaat. Bestaat god dan ook?quote:Op zondag 6 september 2015 00:25 schreef Physsic het volgende:
[..]
Aannemen dat er geen God is haalt voor mij alle vragen weg.
Voor mezelf hoef ik niks te bewijzen, ik bedoelde te zeggen dat ik het nutteloos vindt om tegen andere te zeggen "neuj, god bestaat nie!", als ik dat verder alleen maar kan onderbouwen met wat 'waarom zou anders...' argumenten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |