abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:15:35 #1
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_155841287
Een jongetje van amper twee jaar oud spoelde woensdagochtend aan op het strand van Bodrum. Hij is slechts een van de vele vluchtelingen die omkwamen tijdens hun barre tocht naar het Westen. De beelden van de jongen geven de vluchtelingencrisis een nieuw gezicht en wakkeren de asieldiscussie op sociale media nog heviger aan.

Na de overvolle boten en trucks heeft de vluchtelingencrisis woensdag opnieuw een gezicht gekregen, namelijk dat van een jongetje dat de barre tocht per boot naar het Westen niet overleefde. De jongen, waarschijnlijk van Syrische afkomst, zat op een van de twee boten die woensdagochtend probeerden voet aan Turkse wal te zetten. De boten kapseisden, waardoor minstens elf mensen het leven lieten. Vier andere vluchtelingen konden wel gered worden.

Discussie
Fotografen legden vast hoe het jongetje levenloos op het strand lag en vervolgens werd weggedragen door een Turkse marinier. Ook al is zijn identiteit tot nu toe onbekend, de hartverscheurende beelden laten maar weinig mensen koud en zorgen op sociale media voor veel discussie. ,,Beeld van verdronken 1,5 jaar oud jongetje op Turks strand. Doodsangst. Doodsstrijd. Syrische gezinnen op vlucht mogen bij mij", schrijft de Friese Amarins Spandaw. De Bodegravense Arnoud Proos voegt toe: ,,Alle vluchtelingen uit Syrië samengevoegd in één beeld van een verdronken, aangespoeld jongetje. Wat een ellende."

Sommige twitteraars vinden de beelden zo heftig, dat ze ze liever niet gezien zouden hebben. De Rotterdamse Joël laat weten: ,,Ik snap niet dat mensen bij een bericht over vluchtelingen een foto plaatsen van aangespoelde lichamen. Ik hoef dat niet te zien..."

Ook Rob Pietersen van Stichting Vluchteling geeft aan geschokt te zijn: ,,Wat een afgrijselijke foto. Ben er even stil van." Op de vraag wat nu het lot van deze mensen is, kan hij maar moeilijk antwoord geven. ,,Dit is aan de lokale autoriteiten. Identificeren zal vaak lastig zijn. Smokkelaars nemen vaak de papieren in. Ik vrees het ergste dus."

Patrouille
De beelden zijn ook een doorn in het oog van de Europese Unie, die juist een paar maanden geleden meer budget vrijmaakte voor het redden van vluchtelingen. Verschillende landen boden extra patrouilleschepen aan, nadat in april een schip met 800 mensen aan boord was vergaan. Onder de naam Operatie Triton, zoals de EU-missie heet, zijn dit jaar al ruim 200.000 vluchtelingen wel levend van boten gered.

Alle inspanningen ten spijt kwamen er dit jaar tot nu toe ruim 2000 migranten om bij een poging om via de Middellandse Zee Europa te bereiken. De algemeen directeur van de International Organization for Migration hoopt dan ook dat er snel een echte oplossing komt voor het probleem: ,,Het is onacceptabel dat mensen die in de 21ste eeuw moeten vluchten voor conflicten, vervolgingen, ellende en verval zulke vreselijke dingen moeten meemaken in hun thuisland, laat staan onderweg, en dan vervolgens sterven op de drempel van Europa."

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-nieuw-gezicht.dhtml
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_155841292
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je kent Mogadishu? Als ik daar woonde was ik ook gevlucht.
Ze hadden er ook wat van kunnen maken. Eeuwen geleden overstroomde Nederland ook regelmatig en was het een armoedige bende. Nederlanders hebben echter wat opgebouwd. Dat kan in Somalië ook.

Als je echter 8 kinderen per vrouw neemt, de hele dag Qat kouwt en elk conflict met geweld oplost, dan komt er niets van terecht.
pi_155841306
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Omdat de meeste mensen gemakzuchtig en net zo ongevoelig als jou zijn helaas.

Ik ben ook van mening dat daarvoor allang aan oplossingen had moeten zijn gewerkt. Maar helaas is dat met alle economische belangen een utopie.
Oh, ik ben ongevoelig omdat ik vragen stel om je standpunt beter te begrijpen?

Anyway, er zijn in heeeel veel landen oorlog en daarnaast is er veel armoede. Ik zou niet weten op welke grond ik bepaalde bevolkingsgroepen zou moeten discrimineren door ze niet hier in Europa op te vangen. Driekwart van de wereldbevolking in Europa, dat past gewoon niet.

Er voor kiezen om dan maar de mensen op te vangen die wel 12.000euro hebben om hun reis naar West-Europa te betalen vind ik dan echt enorm hypocriet.
pi_155841311
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:15 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ze hadden er ook wat van kunnen maken. Eeuwen geleden overstroomde Nederland ook regelmatig en was het een armoedige bende. Nederlanders hebben echter wat opgebouwd. Dat kan in Somalië ook.
Ja. Verandert niks aan het feit dat ik ook zou vluchten als ik in Mogadishu zou wonen.
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:17:16 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_155841318
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:15 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

En ook toen zijn er zat mensen uit Nederland gevlucht. Ook nu zitten er mensen in Somalie die er iets van proberen te maken. Een meewerkende overheid is daarentegen wel een must. En laat dat nu net een behoorlijk probleem zijn in vele landen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_155841330
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:17 schreef Dven het volgende:

[..]

En ook toen zijn er zat mensen uit Nederland gevlucht. Ook nu zitten er mensen in Somalie die er iets van proberen te maken. Een meewerkende overheid is daarentegen wel een must. En laat dat nu net een behoorlijk probleem zijn in vele landen.
Er waren toen geen landen waar je met een ingerichte woning en een royale uitkering werd ontvangen. De Nederlanders die toen emigreerden hadden het zwaar.
pi_155841345
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:16 schreef Physsic het volgende:

[..]

Oh, ik ben ongevoelig omdat ik vragen stel om je standpunt beter te begrijpen?

Anyway, er zijn in heeeel veel landen oorlog en daarnaast is er veel armoede. Ik zou niet weten op welke grond ik bepaalde bevolkingsgroepen zou moeten discrimineren door ze niet hier in Europa op te vangen. Driekwart van de wereldbevolking in Europa, dat past gewoon niet.

Er voor kiezen om dan maar de mensen op te vangen die wel 12.000euro hebben om hun reis naar West-Europa te betalen vind ik dan echt enorm hypocriet.
Oké. Wat gaan we dan wél doen met die 60 miljoen vluchtelingen?
pi_155841356
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:17 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Er waren toen geen landen waar je met een ingerichte woning en een royale uitkering werd ontvangen.
Nu ook niet.
pi_155841357
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

In Nederland opvangen en over 5 jaar burgeroorlog.
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:18:53 #10
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155841359
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Verandert niks aan het feit dat ik ook zou vluchten als ik in Mogadishu zou wonen.
Vluchten kan verschillende betekenissen hebben. In de volksmond zegt men ook wel eens: "ik vlucht mijn huis uit, het is veel te benauwd binnen". Dat is allemaal prima.

Maar met vluchten hier bedoelen we iets anders. Niet weg willen, omdat je het niet naar je zin hebt.
pi_155841363
quote:

[..]

Nu ook niet.
Nederland en Zweden.
pi_155841366
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:17 schreef Dven het volgende:

[..]

Daarom gewoon alle Afrikaanse regeringen executeren en blanke leiders er voor in de plaats doen. Pas als die denken dat de corruptie grotendeels verdwenen is het regime weer aan de autochtone bevolking geven.
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:19:08 #13
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155841367
quote:

[..]

Niets.
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:19:32 #14
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_155841373
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:17 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Er waren toen geen landen waar je met een ingerichte woning en een royale uitkering werd ontvangen. De Nederlanders die toen emigreerden hadden het zwaar.
Nee.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:19:59 #15
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155841382
quote:

Nu ook niet.
Jawel joh!
Elke vluchteling krijgt hier direct een huis met alles erop en eraan en een uitkering van enkele duizenden euros per maand. Zo rollen wij.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:20:00 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_155841383
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:19 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Daarom gewoon alle Afrikaanse regeringen executeren en blanke leiders er voor in de plaats doen. Pas als die denken dat de corruptie grotendeels verdwenen is het regime weer aan de autochtone bevolking geven.
ok
pi_155841384
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:18 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

In Nederland opvangen en over 5 jaar burgeroorlog.
Oké, dan gaan we in Nederland maar niet alle vluchtelingen opvangen. Zijn we het daarover vast eens. Maar wat wel? En nou niet wéér roepen dat Turkije het maar allemaal moet regelen, want dat gaat Turkije niet doen.
pi_155841398
quote:

[..]

Nu evenmin, maar de vergelijking slaat natuurlijk helemaal nergens op, dat was een totaal andere tijd. De vooruitgang heeft z'n werk gedaan. We leven gelukkig niet meer in plaggenhutten. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_155841403
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:18 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Vluchten kan verschillende betekenissen hebben. In de volksmond zegt men ook wel eens: "ik vlucht mijn huis uit, het is veel te benauwd binnen". Dat is allemaal prima.

Maar met vluchten hier bedoelen we iets anders. Niet weg willen, omdat je het niet naar je zin hebt.
Google even naar Mogadishu.
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:21:04 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_155841404
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:19 schreef Copycat het volgende:

[..]

Jawel joh!
Elke vluchteling krijgt hier direct een huis met alles erop en eraan en een uitkering van enkele duizenden euros per maand. Zo rollen wij.
Mijn Nederlandse ID valt bijna uit elkaar. IPV bij de ambassade een nieuwe aan te vragen gooi ik hem denk ik gewoon weg en vlucht ik terug naar Nederland. Alles graties _O_
pi_155841412
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:19 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Nederland en Zweden.
Dat gebeurt in Nederland niet. Ook niet als je volhoudt dat dat wél zo is.
pi_155841418
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:19 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Dat executeren mag je achterwege laten, maar de rest is een prima idee en denk ik de enige oplossing voor Afrika. Kolonisatie door westerse landen, overigens zonder dat de landen staatkundig tot het westen gaan behoren. Ontwapenen, extreme religie aanpakken, en de bevolking 10 uren per dag aan het werk zetten. De opbrengst gebruiken voor onderwijs en gezondheidszorg, en zeer geleidelijk democratie invoeren. Hier is echter geen draagvlak voor, niet politiek correct. Maar om dit samen met de Russen uit te voeren op Somalië, Eritrea en Ethiopië lijkt mij een heel goed plan.
pi_155841430
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat gebeurt in Nederland niet. Ook niet als je volhoudt dat dat wél zo is.
Asielzoekers krijgen met voorrang een sociale huurwoning. En ze krijgen een uitkering. Dus wat is er niet waar van wat ik schreef?
pi_155841431
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:19 schreef Copycat het volgende:

[..]

Jawel joh!
O ja. En een Mercedes, een Porsche en een stel blonde meisjes.
  zaterdag 5 september 2015 @ 15:22:16 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_155841435
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 15:21 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dat executeren mag je achterwege laten, maar de rest is een prima idee en denk ik de enige oplossing voor Afrika. Kolonisatie door westerse landen, overigens zonder dat de landen staatkundig tot het westen gaan behoren. Ontwapenen, extreme religie aanpakken, en de bevolking 10 uren per dag aan het werk zetten. De opbrengst gebruiken voor onderwijs en gezondheidszorg, en zeer geleidelijk democratie invoeren. Hier is echter geen draagvlak voor, niet politiek correct. Maar om dit samen met de Russen uit te voeren op Somalië, Eritrea en Ethiopië lijkt mij een heel goed plan.
VOC-geest lekker aanwakkeren ja. Modern slavendrijven _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')