abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155757293
Natuurlijk had ik dit in voorjaar / zomer moeten oppakken, maar toen waren er andere prioriteiten: het omleggen / aanleggen van goede regenwaterafvoer.

Inb4 "grindput" en "infiltratie": mijn eigen tuin is de enige groene tuin in de straat, de rest van de straat heeft het achter volledig dichtgestraat en op het moment staat er bij harde buien makkelijk 5cm water -boven- het peil van mijn gras; ik wil dus echt water kwijt. Geen infiltratie voor fietsie.
Dus afvoerbuizen graven.

Wat is de situatie?

Een achtertuin, op +- 1.75m boven peil van achterliggende sloot, met een damwand afgeschermd.
Zo'n 50cm boven "tuinoppervlak" een terras klem achter huis.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schematisch levert dat de volgende situatie:

De rode stip is de HWA van mijn hele achterkant van het huis+hele dak van schuur. Behoorlijk volume. Dat gaat nu het riool in, en wil ik ontkoppelen. De bestaande rioolaansluiting moet gelijk even een aansluiting voor een wasbakje op gefabriekt worden en verder afgedopt.

Voor het water van het terras wil ik goten met een rooster erop gaan gebruiken, van de lokale betonstenenboer:
https://www.psmitbv.com/t(...)5x100-cm-bxhxl-zwart

Nu komt natuurlijk de vraag: waar leg ik die goten?
En hoe voorkom ik dat water uit de HWA van het dak door de goten eruit spuit?

Mijn initiele plan is als volgt:

Hierbij is de blauwe set lijnen de HWA afvoer onder de grond, en in rood de goten met roosters.

Het idee is dat ik zo relatief makkelijk kan straten. Goot langs de erfgrens op gestabiliseerd zand stellen zodat ie net klein beetje afschot heeft.
Vanaf de schuur in afschot naar de goot toe straten.

Waar ik bang voor ben is dat bij harde regen de HWA van het dak dus uit de goten gaat komen.
Of moet ik daar een Y-constructie van maken?

[ Bericht 1% gewijzigd door fietsie op 02-09-2015 14:15:10 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_155757779
Dus je gras staat onder water en je gaat zorgen dat het regenwater van je dak in de sloot achter het huis terecht komt? Mij ontgaat even de logica.
pi_155757876
Nee bij harde regen:
- Staat het terras achter huis onder water (die grote rechthoek)
- Kan de HWA van de schuur (rode stip) water niet snel genoeg kwijt in riool
- Heb ik dus binnen in huis last van die watervloed door de riolering

Daarnaast -wil- ik geen infiltratieput oid omdat de grond al nat genoeg / te nat is.
En omdat het hip is weet ik dat er mensen zullen willen gaan roepen: Infiltratie!!!. Dus dat wil ik even voor zijn. Er komt geen infiltratie, het water moet die sloot in.

Vervolgstap is nl ook de andere kant van het huis, bij de eerstvolgende straat-aktie, aan te sluiten op die buis die naar de sloot gaat.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 2 september 2015 @ 14:31:33 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_155758575
Lees ik tussen de regels door dat je tuin ook vrij nat is omdat je buren de hele boel hebben dichtgestraat en jij niet? En dat het zo nat wordt omdat jouw tuin ook voor water afkomstig van je buren de makkelijkste weg de grond of de sloot in is? Naast betere afvoer kun je in dat geval ook overwegen je tuin iets op te hogen en voor een natuurlijk afschot richting de sloot te zorgen.

Als er hoe dan ook een afvoer naar de sloot moet komen, dan zou je die onder het gras ook kunnen uitvoeren in de vorm van een drainagebuis. Dan onttrekt die meteen water uit de grond. En je HWA zorgt er meteen voor dat die buis netjes schoongespoeld blijft van binnen.
pi_155759449
als je echt bang bent voor het overstromen van je goten door teveel water vanaf je dak kun je natuurlijk 2 buizen naar de sloot leggen (kost maar iets extra en je moet toch al een geul graven): 1 voor de goten en eventuele andere punten in je tuin/terras en dus 1 voor je HWA
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_155763754
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:08 schreef Leipo666 het volgende:
als je echt bang bent voor het overstromen van je goten door teveel water vanaf je dak kun je natuurlijk 2 buizen naar de sloot leggen (kost maar iets extra en je moet toch al een geul graven): 1 voor de goten en eventuele andere punten in je tuin/terras en dus 1 voor je HWA
Dit, en dan de HWA gewoon in rechte lijn naar de sloot.
pi_155764421
Zou goten -in het midden- van het "rechthoek" nog voordelen hebben?
(Nadeel is dat je er dan op / over moet lopen en meer snijverlies bij straten...
  woensdag 2 september 2015 @ 19:49:48 #8
422610 Barrah
pi_155767936
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 17:51 schreef fietsie het volgende:
Zou goten -in het midden- van het "rechthoek" nog voordelen hebben?
(Nadeel is dat je er dan op / over moet lopen en meer snijverlies bij straten...
Alles draait om afvoercapaciteit per m2. Als de capaciteit voldoende is en het afschot goed is, maakt de locatie van de afvoer(goot) weinig verschil.
pi_155768007
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 19:49 schreef Barrah het volgende:

[..]

Alles draait om afvoercapaciteit per m2. Als de capaciteit voldoende is en het afschot goed is, maakt de locatie van de afvoer(goot) weinig verschil.
Dus 110 nemen ipv 80 (wat van de dakgoot komt) ?
  woensdag 2 september 2015 @ 20:01:11 #10
422610 Barrah
pi_155768289
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 19:51 schreef fietsie het volgende:

[..]

Dus 110 nemen ipv 80 (wat van de dakgoot komt) ?
Vanaf het punt waar leidingen uitkomen op de pijp tussen je HWA en de sloot zou ik die pijp wel dikker uitvoeren om te zorgen dat het water goed weg kan.

Hoe ruim je alles moet dimensioneren hangt af van hoeveel m2 uitkomt op die delen van je systeem. De afvoer van dak of tuin van 500 m2 zal meer capaciteit moeten hebben dan een dak of tuin van 100 m2.
pi_155770033
Kan je niet een soort bovengrondse rivier maken met worteldoek waarop grind ligt? Dat scheelt een hoop graafwerk, kan er leuk uit zien en is redelijk schaalbaar.
pi_155771068
Creatief gedacht, maar dat past niet in de inrichting van de tuin noch de manier waarop ik hem gebruik / beplant heb
pi_155771508
Het idee komt van een fietstocht in Italië. Daar waren de droge rivierbeddingen opgenomen als vastgemetselde grote kiezels in het pad, een beetje verdiept aangelegd. De rest van het pad was van asfalt.
Het voordeel is de vrijwel onbeperkte capaciteit, geen kans op verstopping en geen kans op wegspoelen, zoals soms bij duikers gebeurt, waardoor er veel meer schade ontstaat.
  vrijdag 4 september 2015 @ 11:02:43 #14
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_155811091
Heb je al een regenton? Dat is al een aardige buffer.
  vrijdag 4 september 2015 @ 18:50:46 #15
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_155821914
Nee ik heb op die plek geen plaats / geen wens voor een regenton.
Is maar smal strookje muur waar ook nog eens een wasbak moet komen.

Morgen maar eens naar de Hornbach in Groningen om te kijken of ze daar spullen op -voorraad- hebben; bij de regionale ondernemers was het allemaal bestelzut...
  vrijdag 4 september 2015 @ 18:56:03 #16
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155822040
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 18:50 schreef fietsie het volgende:

Morgen maar eens naar de Hornbach in Groningen om te kijken of ze daar spullen op -voorraad- hebben; bij de regionale ondernemers was het allemaal bestelzut...
Als je naar Groningen gaat, zou je ook bij Bauhaus kunnen kijken. Die zijn vandaag open gegaan.
Share your talent, move the world.
  vrijdag 4 september 2015 @ 18:57:06 #17
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_155822075
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2015 18:56 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Als je naar Groningen gaat, zou je ook bij Bauhaus kunnen kijken. Die zijn vandaag open gegaan.
Bauhaus? Ff googelen. Thnx voor de tip.
  vrijdag 4 september 2015 @ 19:41:19 #18
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_155823157
Hornbach lijkt e.e.a op voorraad te hebben:

Moderator vrijdag 4 september 2015 @ 21:55:27 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155827509
Ik wou het ook n al zeggen, ga es kijken bij Bauhaus. Net geopend vandaag en ik dacht dat ze iets meer profi spul hebben dan GPK
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_155831289
Er zou een serieus een verbod moeten komen op vol met tegels dicht geplemde "tuinen". Al je geen tuin wilt moet je maar op een flatje gaan wonen, juist al die dicht geplaveide "tuinen" zorgen voor enorme overlast :') En jij, to, maar met de ellende zitten
Maar ja, als je buren een tegel"tuin" hebben, zorg zelf dan in elk geval voor rondom je terras en zeker tegen je gevel voor een 50 cm gravel, dat zorgt voor afwatering bij je gevel en dus ook je o zo kostbare dorpels.
Het is algemeen bekend dat juist door al die overbestrating bij (zeker) hevige regen het water nergens heen kan. En als jij de enige bent met een echte tuin ben je de pisang.

Een huis kopen met een stukje tuin en daar geen tuin van maken maar wel zeuren over wateroverlast, fijne buren heb je dan als jij wel een groene tuin hebt maar overlast door je buren met al die stupide betegeling die zorgen voor een overload aan water bij jou. Ben je mooi klaar mee }:|

[ Bericht 10% gewijzigd door knoblaucha6 op 05-09-2015 00:03:06 ]
Waar het stinkt is het warm.
pi_155833409
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:53 schreef knoblaucha6 het volgende:
Er zou een serieus een verbod moeten komen op vol met tegels dicht geplemde "tuinen". Al je geen tuin wilt moet je maar op een flatje gaan wonen
Als je planten wil zet je maar een bloembak op je balkonnetje. :W
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_155834407
Bij mijn vader "alles" groen, kan ook zonder aanhalingstekens, kwam laatst ineens een pad tegen :+ (en dan niet dat groene diertje).
Maar tijdens het doen van de tuin de eerste keer overal drainagepijp aangelegd. Dit komt uit in een put met een pomp en die pompt het in de hwa denk ik (gescheiden riool hier).
Het huis heeft een kelder, dus neem je fundering,..oh tussendoor nog even, hoe dat zit qua fundering weet ik niet, maar de woonkamer is lager dan de rest (dat voel je ook in het stookhok...).
Zuid-Holland, dus lekker laag; Ik weet niet meer hoe diep het water begon te kwellen (die term geldt hier toch ook?)
Nu ja, veel regen, waterpeil gaat omhoog, je kruipruimte in.... enn daarna over de rand van de kruipruimtegaten in de kelder. Later is het nog eenmaal gebeurd toen de pomp niet werkte.
Nu hebben we een alarm als het bijna te laat is en genoeg pompen. (Kwam goed uit toen hier het riool verstopt was, van die pompen die al vanaf heel laag kunnen pompen.

Lang verhaal kort: Drainage++, als je huis op poten staat maakt het ook niet zoveel uit hoe diep toch? Ik zou iig proberen te zorgen dat je kruipruimte droog blijft.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  zaterdag 5 september 2015 @ 08:34:08 #23
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_155834592
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 18:50 schreef fietsie het volgende:

Eventueel een regenzuil? Neemt amper ruimte in:

Moderator zaterdag 5 september 2015 @ 08:46:10 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155834664
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:53 schreef knoblaucha6 het volgende:
Er zou een serieus een verbod moeten komen op vol met tegels dicht geplemde "tuinen". Al je geen tuin wilt moet je maar op een flatje gaan wonen, juist al die dicht geplaveide "tuinen" zorgen voor enorme overlast :') En jij, to, maar met de ellende zitten
Maar ja, als je buren een tegel"tuin" hebben, zorg zelf dan in elk geval voor rondom je terras en zeker tegen je gevel voor een 50 cm gravel, dat zorgt voor afwatering bij je gevel en dus ook je o zo kostbare dorpels.
Het is algemeen bekend dat juist door al die overbestrating bij (zeker) hevige regen het water nergens heen kan. En als jij de enige bent met een echte tuin ben je de pisang.

Een huis kopen met een stukje tuin en daar geen tuin van maken maar wel zeuren over wateroverlast, fijne buren heb je dan als jij wel een groene tuin hebt maar overlast door je buren met al die stupide betegeling die zorgen voor een overload aan water bij jou. Ben je mooi klaar mee }:|
En als je wel de hele zooi laat betegelen leg dan wat putten aan. Je maakte op deze plek zo een buisje naar die sloot. Beetje op afschot en probleem opgelost.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_155838706
Bauhaus is blijkbaar niet zo "online georienteerd" want de site heb je nie zo veel aan....
Binnenkort maar eens de reis naar Groningen ondernemen dan.

Ik ga, naast deze lange buis naar de sloot, ook op 2 plekken een drainageslang leggen om overtollig water op te vangen.

Mijn borders heb ik nu dus zo aangelegd dat die het water van de tuinen van de buren links en rechts opvangen; op 40cm diepte zitten daar van die rode korrels voor hydrocultuur in om water vast te houden.
Daarom ook dat ik ook in de hete droge periode's deze zomer met een zwaar neerslagtekort gewoon prachtig groene tuin hield :)

De beperkende factor voor deze klus is nu even de mais-oogst; zodra de kolven oogstbaar zijn kan ik gaan graven :)
Menskracht is inmiddels toegezegd, en ik ga ook gelijk de voorzieningen treffen om ook het -andere- dak aan de andere kant aan te sluiten op deze leiding.

Ondertussen even grof de afmetingen opgenomen; mijn teken skills leverden een iets uit verhouding zijnd plaatje ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door fietsie op 05-09-2015 14:00:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')