SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Schematisch levert dat de volgende situatie:
De rode stip is de HWA van mijn hele achterkant van het huis+hele dak van schuur. Behoorlijk volume. Dat gaat nu het riool in, en wil ik ontkoppelen. De bestaande rioolaansluiting moet gelijk even een aansluiting voor een wasbakje op gefabriekt worden en verder afgedopt.
Voor het water van het terras wil ik goten met een rooster erop gaan gebruiken, van de lokale betonstenenboer:
https://www.psmitbv.com/t(...)5x100-cm-bxhxl-zwart
Nu komt natuurlijk de vraag: waar leg ik die goten?
En hoe voorkom ik dat water uit de HWA van het dak door de goten eruit spuit?
Mijn initiele plan is als volgt:
Hierbij is de blauwe set lijnen de HWA afvoer onder de grond, en in rood de goten met roosters.
Het idee is dat ik zo relatief makkelijk kan straten. Goot langs de erfgrens op gestabiliseerd zand stellen zodat ie net klein beetje afschot heeft.
Vanaf de schuur in afschot naar de goot toe straten.
Waar ik bang voor ben is dat bij harde regen de HWA van het dak dus uit de goten gaat komen.
Of moet ik daar een Y-constructie van maken?
[ Bericht 1% gewijzigd door fietsie op 02-09-2015 14:15:10 ]Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
Dit, en dan de HWA gewoon in rechte lijn naar de sloot.quote:Op woensdag 2 september 2015 15:08 schreef Leipo666 het volgende:
als je echt bang bent voor het overstromen van je goten door teveel water vanaf je dak kun je natuurlijk 2 buizen naar de sloot leggen (kost maar iets extra en je moet toch al een geul graven): 1 voor de goten en eventuele andere punten in je tuin/terras en dus 1 voor je HWA
Alles draait om afvoercapaciteit per m2. Als de capaciteit voldoende is en het afschot goed is, maakt de locatie van de afvoer(goot) weinig verschil.quote:Op woensdag 2 september 2015 17:51 schreef fietsie het volgende:
Zou goten -in het midden- van het "rechthoek" nog voordelen hebben?
(Nadeel is dat je er dan op / over moet lopen en meer snijverlies bij straten...
Dus 110 nemen ipv 80 (wat van de dakgoot komt) ?quote:Op woensdag 2 september 2015 19:49 schreef Barrah het volgende:
[..]
Alles draait om afvoercapaciteit per m2. Als de capaciteit voldoende is en het afschot goed is, maakt de locatie van de afvoer(goot) weinig verschil.
Vanaf het punt waar leidingen uitkomen op de pijp tussen je HWA en de sloot zou ik die pijp wel dikker uitvoeren om te zorgen dat het water goed weg kan.quote:Op woensdag 2 september 2015 19:51 schreef fietsie het volgende:
[..]
Dus 110 nemen ipv 80 (wat van de dakgoot komt) ?
Als je naar Groningen gaat, zou je ook bij Bauhaus kunnen kijken. Die zijn vandaag open gegaan.quote:Op vrijdag 4 september 2015 18:50 schreef fietsie het volgende:
Nee ik heb op die plek geen plaats / geen wens voor een regenton.
Is maar smal strookje muur waar ook nog eens een wasbak moet komen.
Morgen maar eens naar de Hornbach in Groningen om te kijken of ze daar spullen op -voorraad- hebben; bij de regionale ondernemers was het allemaal bestelzut...
Bauhaus? Ff googelen. Thnx voor de tip.quote:Op vrijdag 4 september 2015 18:56 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Als je naar Groningen gaat, zou je ook bij Bauhaus kunnen kijken. Die zijn vandaag open gegaan.
Als je planten wil zet je maar een bloembak op je balkonnetje.quote:Op vrijdag 4 september 2015 23:53 schreef knoblaucha6 het volgende:
Er zou een serieus een verbod moeten komen op vol met tegels dicht geplemde "tuinen". Al je geen tuin wilt moet je maar op een flatje gaan wonen
Eventueel een regenzuil? Neemt amper ruimte in:quote:Op vrijdag 4 september 2015 18:50 schreef fietsie het volgende:
Nee ik heb op die plek geen plaats / geen wens voor een regenton.
Is maar smal strookje muur waar ook nog eens een wasbak moet komen.
Morgen maar eens naar de Hornbach in Groningen om te kijken of ze daar spullen op -voorraad- hebben; bij de regionale ondernemers was het allemaal bestelzut...
En als je wel de hele zooi laat betegelen leg dan wat putten aan. Je maakte op deze plek zo een buisje naar die sloot. Beetje op afschot en probleem opgelost.quote:Op vrijdag 4 september 2015 23:53 schreef knoblaucha6 het volgende:
Er zou een serieus een verbod moeten komen op vol met tegels dicht geplemde "tuinen". Al je geen tuin wilt moet je maar op een flatje gaan wonen, juist al die dicht geplaveide "tuinen" zorgen voor enorme overlastEn jij, to, maar met de ellende zitten
Maar ja, als je buren een tegel"tuin" hebben, zorg zelf dan in elk geval voor rondom je terras en zeker tegen je gevel voor een 50 cm gravel, dat zorgt voor afwatering bij je gevel en dus ook je o zo kostbare dorpels.
Het is algemeen bekend dat juist door al die overbestrating bij (zeker) hevige regen het water nergens heen kan. En als jij de enige bent met een echte tuin ben je de pisang.
Een huis kopen met een stukje tuin en daar geen tuin van maken maar wel zeuren over wateroverlast, fijne buren heb je dan als jij wel een groene tuin hebt maar overlast door je buren met al die stupide betegeling die zorgen voor een overload aan water bij jou. Ben je mooi klaar mee![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |