Frits Sissing debuteert woensdagavond als presentator van de tv-evergreen Tussen Kunst & Kitsch. Hoe snel zijn we voorganger Nelleke van der Krogt, die bijna 13 jaar op de troon zat, vergeten? Een vraag die vooral Sissing zelf bezighoudt.
Zenuwachtig?,,Uhhh, het is best spannend. Tussen Kunst & Kitsch is al jaren zeer succesvol en ze (omroep AVROTROS, red.) gaan er helemaal vanuit dat het zo blijft. Dat geeft best een hoop druk. Gaat de kijker mij accepteren?''
Hoe houd je jezelf rustig?,,Beseffen dat het programma niet om mij draait, maar om de gasten en de kunstexperts. En het scheelt waarschijnlijk al dat ik een man ben. Ik vermoed dat de kijker bij het zien van een vrouw op die plek, eerder geneigd is te zeggen: 'Nou, het is geen Nelleke.' En Nelleke zelf, een goede vriendin van me, gaf bewust geen adviezen. Ze wilde me niet voor de voeten lopen. 'Ik wil er ook niets over horen,' zei ze vrij rechtlijnig. Zoals we Nelleke kennen dus.''
Je presenteerde altijd programma's die je tekstueel kon voorbereiden. Hier moet je improviseren. Hoe was dat?,,Ik ging als een doorsnee kijker met een latente interesse in kunst aan die tafel zitten en vaarde op mijn eigen nieuwsgierigheid. Als je me vraagt hoe ik verschil van Nelleke zou ik op dit moment zeggen: je gaat meer jeugdige - hoewel, ik ben ook al 51 - nieuwsgierigheid en enthousiasme zien.''
Maar Tussen Kunst & Kitsch is vooral mensen kijken toch?,,Natuurlijk wel! Het is misschien soms ook een beetje leedvermaak. Maar mogelijk een paar duizend van de gemiddeld 1,5 miljoen kijkers besluiten na het programma tóch eens een museum te bezoeken. Dat is al mooi toch? Sinds Maestro luister ik ook ineens naar klassiek op Radio 4!''
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)mij-accepteert.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !