abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 september 2015 @ 14:52:52 #276
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_155786399
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:48 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Begrijp jij jezelf nog wel, jij vindt toch dat ZP racisme is?
Ik vind dat helemaal niet, zoals ik ook al meerdere malen hier expliciet heb gezegd.

Ik begrijp best dat dergelijk genuanceerd denken totaal niet past in jouw zwart/witte hokjeswereld, maar toch is het zo.

Dus laat die 'with us or against us'-mentaliteit nou maar varen, het is hier geen moslimstaat.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_155786502
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 12:26 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Meer dan die quote heb ik niet gezien.

Ja, een link naar z'n Twitter pagina. Wat moet ik daar mee? :')

Als je vindt dat deze man een racist is (wat best zou kunnen) dan kun je toch dat ook gewoon staven met een quote waaruit dat duidelijk blijkt?
Ik begin jou steeds meer de waarderen als troll. _O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 3 september 2015 @ 15:00:42 #278
186587 Byzantynixschii
pi_155786536
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik begin jou steeds meer de waarderen als troll. _O-
Gefeliciteerd, Hans.
pi_155787068
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:13 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Bijna heel Nederland vindt het racistisch maar Byzantynixschii natuurlijk niet
Bijna heel Nederland ?
Die MH 17 tweet van Gario was onfatsoenlijk, bevooroordeeld en dom... +
Heel normaal in het ZP-debat van elke uiterste hoek. .
Maar racistisch op zich is het niet. Je kunt tussen de regels door lezen en combineren met andere uitspraken van de man en dan kun je zeker wel denken... verhip.... is het racisme ?
Dezelfde methode toepassen op de gariohaters...... dan valt er nog veel vaker te denken.... verhip..
pi_155787088
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:48 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Begrijp jij jezelf nog wel, jij vindt toch dat ZP racisme is?
Nee, hij stelt dat ZP kwetsend is. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  donderdag 3 september 2015 @ 15:33:58 #281
186587 Byzantynixschii
pi_155787293
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 15:26 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Nee, hij stelt dat ZP kwetsend is. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ZP is kwetsend voor een aantal mensen, niet voor mij persoonlijk. Maar ik heb gewoon begrip voor het feit dat zij dit als kwetsend ervaren. En waarom zou ik dat niet hebben?
pi_155787611
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:52 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik vind dat helemaal niet, zoals ik ook al meerdere malen hier expliciet heb gezegd.

Ik begrijp best dat dergelijk genuanceerd denken totaal niet past in jouw zwart/witte hokjeswereld, maar toch is het zo.

Dus laat die 'with us or against us'-mentaliteit nou maar varen, het is hier geen moslimstaat.
Nee, jij vind het zich gekwetst voelen van een klein groepje zodanig belangrijk dat het zich gekwetst voelen van een miljoengroep die voor racist worden uitgemaakt door datzelfde kleine groepje zich maar moet aanpassen aan dat kleine groepje door hen hun zin te geven en Zwarte Piet te veranderen naar wat die racisme roepers maar willen.

Want ja, het is toch maar een traditie, en tradities kunnen veranderen. Simpel toch? Nee. Mensen vieren al jaar en dag Sinterklaas en Zwarte Piet, zonder racisme, zonder discriminatie. Iedereen die maar wil mag meedoen. Waar vind je dergelijke tradities nog? Respect voor een dergelijke traditie is voor traditiedownplayers ver te zoeken. Hen boeit het geen suikerbiet. Dat mag, dat is hun mening. Anderen, en dan hebben we het over miljoenen, boeit het juist wel! Zij houden van deze traditie zoals hij is, en niet anders. Hen gaat het wel aan het hart dat Zwarte Piet Zwarte Piet niet meer mag zijn. Waar is dan je empathie voor deze mensen? Of heb je die alleen voor dat kleine groepje dat zich gekwetst voelt omdat Zwarte Piet racisme zou zijn? En zo'n grote groep 'gekwetsten'? Och die moeten zich niet aanstellen want ze vieren een traditie waar jij toch niets om geeft.

Altijd moet men maar empathie hebben voor dat kleine groepje, waar is de empathie voor degenen die houden van de traditie mét alleen een zwarte Zwarte Piet?

Dit schreef je o.a. op 28-8

quote:
En dan is het heel simpel; er is geen enkele reden om het niet aan te passen en als je het wel aanpast dan bereik je daarmee dat een aantal mensen zich niet meer gekwetst voelt. Onafhankelijk van de vraag of je vindt dat deze mensen zich terecht gekwetst voelen of niet lijkt me het een prettig streven om het kwetsen te voorkomen, zeker als het gaat om een volksfeest.

Sterker nog; dit is nou juist een UITGELEZEN MOGELIJKHEID voor verschillende groepen in onze multiculturele samenleving om nader tot elkaar te kunnen komen. Dat die mogelijkheid niet aangegrepen wordt is echt.
Door Zwarte Piet aan racisme te koppelen en te willen veranderen worden juist miljoenen gekwetst! Zij zijn geen racist maar worden zo nu wel weggezet, zelfs internationaal! Het tegengestelde van nader tot elkaar komen wordt daarmee bereikt.

Het polariseert zelfs zodanig dat ik geen weddenschap durf af te sluiten op een incident loos Sinterklaas 2015. De extreme geluiden uit beide kampen kunnen wel eens de grens van de maximale tolerantie hebben bereikt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_155788283
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 15:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, jij vind het zich gekwetst voelen van een klein groepje zodanig belangrijk dat het zich gekwetst voelen van een miljoengroep die voor racist worden uitgemaakt door datzelfde kleine groepje zich maar moet aanpassen aan dat kleine groepje door hen hun zin te geven en Zwarte Piet te veranderen naar wat die racisme roepers maar willen.

Want ja, het is toch maar een traditie, en tradities kunnen veranderen. Simpel toch? Nee. Mensen vieren al jaar en dag Sinterklaas en Zwarte Piet, zonder racisme, zonder discriminatie. Iedereen die maar wil mag meedoen. Waar vind je dergelijke tradities nog? Respect voor een dergelijke traditie is voor traditiedownplayers ver te zoeken. Hen boeit het geen suikerbiet. Dat mag, dat is hun mening. Anderen, en dan hebben we het over miljoenen, boeit het juist wel! Zij houden van deze traditie zoals hij is, en niet anders. Hen gaat het wel aan het hart dat Zwarte Piet Zwarte Piet niet meer mag zijn. Waar is dan je empathie voor deze mensen? Of heb je die alleen voor dat kleine groepje dat zich gekwetst voelt omdat Zwarte Piet racisme zou zijn? En zo'n grote groep 'gekwetsten'? Och die moeten zich niet aanstellen want ze vieren een traditie waar jij toch niets om geeft.

Altijd moet men maar empathie hebben voor dat kleine groepje, waar is de empathie voor degenen die houden van de traditie mét alleen een zwarte Zwarte Piet?

[..]

Door Zwarte Piet aan racisme te koppelen en te willen veranderen worden juist miljoenen gekwetst! Zij zijn geen racist maar worden zo nu wel weggezet, zelfs internationaal! Het tegengestelde van nader tot elkaar komen wordt daarmee bereikt.

Het polariseert zelfs zodanig dat ik geen weddenschap durf af te sluiten op een incident loos Sinterklaas 2015. De extreme geluiden uit beide kampen kunnen wel eens de grens van de maximale tolerantie hebben bereikt.
Inderdaad, terwijl het (vroeger) gewoon een onschuldig kinderfeestje is 2 weken in het jaar, met cadeautjes, snoepgoed, schoentje zetten en liedjes zingen, kinderen in spanning, families gezellig bij elkaar met pakjesavond, voor de KINDEREN, maar voor dat klein groepje mensen moet het allemaal aangepast worden, blijf gewoon met je poten van deze oud Hollandsche traditie en volksfeest af en kijk 2 weken de andere kant op als je er zo`n groot probleem me hebt.
pi_155789909
Pieten geven tegengas op eerste pietencongres

De anti-Pieten halen dag na dag het nieuws. Maar waar, o, waar zijn de Pieten zelf? Op het eerste Pietencongres in Culemborg kwamen de mensen die al jaren met hart en ziel pepernoten strooien dit weekend voor het eerst bij elkaar. Ook om een potje uit te huilen.

Het eerste Pietencongres: eerlijk. Dat zou in een ander tijdsgewricht een hoofdstuk in een prentenboek zijn. Herfst. Haardvuur. Jolige zwarte makkers in een kring. Anno 2015 is het echt. En heel anders. In een vergaderzaal met laminaat, powerpoint en de geur van groentebouillon luisteren zo'n 140 mannen en vrouwen op geschakelde stoelen in congrescentrum UniePlaza in Culemborg zondag naar een presentatie van het Centrum voor Volkscultuur over 'immaterieel erfgoed'. Naar een historische uiteenzetting. En een oproep om geld te storten.

Het is warm, het is augustus. De Pieten (niet verkleed, blank, op twee na) zijn in spijkerbroek, gebloemde strandjurk, groene Mc-Gregor-polo. Jolig zijn ze zeker niet. Eerder aangedaan. Tijdens de vragenronde 's ochtends en 's middags begint de sessie zelfs even op een praatgroep voor Getraumatiseerde Pieten te lijken. De een: ,,Ik ben gewoon bang om de straat op te gaan. Wat als die actiegroepen me aanvallen?'' De ander: ,,Wij maken tegenwoordig een risico-analyse en lopen soms met vier beveiligers op straat.'' Een derde: ,,Wat moet ik nou met dat Sinterklaasjournaal? Ik ga echt niet met Stroopwafelpieten lopen.''

Harold Verwoert (Coole Piet, al 14 jaar) is de enige die af en toe een gebbetje probeert. Hij opent de dag met het statement: 'Mensen' -lange pauze- 'er schijnt wat discussie over ons te zijn'. Hij en Marc Giling (al 43 jaar Sint én Piet) zijn van het Sint- en Pietengilde en hebben het initiatief voor het congres genomen. Met - volgens Verwoert - als officieuze motto 'de glans is er een beetje af, we moeten hard poetsen'.

VN-comité
Sinds het debat over de vraag of Zwarte Piet racistisch is vorig jaar zomer in alle hevigheid losbarstte, constateerden de twee dat de strijders vóór afschaffing de wind in de zeilen hebben. Zo was Giling 'behoorlijk verontwaardigd' toen hij ontdekte dat het VN-comité dat afgelopen vrijdag een oordeel velde, vooral ingefluisterd was door tegenstanders.

Vandaag stuurt hij een open brief naar de VN om 'misverstanden weg te nemen'. Het Sint- en Pietengilde gaat zich nu ook laten gelden. Met de aanleg van een historische collectie bijvoorbeeld, waarvoor ze iedereen oproepen oude foto's, gedichten en verhalen in te leveren. Met cursussen. En een Pieten-keurmerk 'dat de intentie en performance goed is'

Te weinig
Maar er is te weinig geld, mankracht en met die achterban wil het nog niet helemaal lukken. Verwoert tegen de zaal: ,,Ik ben blij dat jullie er zijn, hoor, maar we hadden wel 1500 uitnodigingen verstuurd.'' Later: ,,Veel Pieten en Sinten doen hun eigen ding, hebben hun eigen toko. Die denken: waarom moet ik me bij die club aansluiten?'' Voor Verwoert en Giling was 'de urgentie' vorig jaar zomer, na het rechterlijke oordeel in Amsterdam, 'in één klap duidelijk'. Daarin stond dat Zwarte Piet een negatief stereotype is. Giling: ,,Toen dachten we: iemand moet voor Piet vechten, anders gaat het hele feest stuk.''

Ze gingen tegen het vonnis in beroep: het hof in Den Haag zou het oordeel vernietigen. Hun actiecomiteetje - eerst niet meer dan twee man - heeft dit jaar het feest ook voor die zogeheten nationale lijst van 'immaterieel erfgoed' voorgedragen. Sindsdien wegen Giling en Verwoert hun woorden op een goudschaal. Ze hebben 'de dure plicht' om de traditie in deze tumultueuze tijd 'een nieuw tijdperk in te loodsen', zoals Ineke Strouken (Centrum voor Volkscultuur) hen voorhoudt.

Militante groeperingen
,,Dus, u zult het misschien gek vinden,'' zegt Giling tegen zijn gehoor, ,,maar we praten ook met militante groeperingen.'' Het verhaal dat zij willen vertellen: Zwarte Piet is niet racistisch, nee, maar als er dingen storend zijn, kunnen die best anders. 'Hele overdreven dikke lippen', legt Giling de zaal uit, 'of Surinaamse krompraat'. ,,We moeten de tegenstanders tegemoet komen en de discussie niet laten kapen door racisten.

Wat sommige voorstanders op Facebook zetten: vre-se-lijk.'' ,,Wij,'' reageert een vrouw, ,,hebben bedacht dat al onze Pieten voortaan roze lippen hebben: nou, klaar discussie.'' Een ander: ,,We hebben sowieso geen kroeshaar meer. Gewoon van die grote krullenpruiken.'' En: ,,Ik praat nooit raar. Ik gebruik mijn eigen stem.'' Maar één stap gaat het Eerste Pietencongres in Culemborg te ver. De witte Zwarte Piet. Verwoert: ,,Die bestaat niet.''
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-pietencongres.dhtml
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 3 september 2015 @ 17:43:12 #285
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155790600
na de tegenstanders van Zwarte Piet is er nu een actie voor de blanke pepernoot
www.destentor.nl/regio/zw(...)pepernoten-1.5207704
(En men weet het verschil niet tussen pepernoten en kruidnoten)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155790744
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 17:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Pieten geven tegengas op eerste pietencongres

De anti-Pieten halen dag na dag het nieuws. Maar waar, o, waar zijn de Pieten zelf? Op het eerste Pietencongres in Culemborg kwamen de mensen die al jaren met hart en ziel pepernoten strooien dit weekend voor het eerst bij elkaar. Ook om een potje uit te huilen.

Het eerste Pietencongres: eerlijk. Dat zou in een ander tijdsgewricht een hoofdstuk in een prentenboek zijn. Herfst. Haardvuur. Jolige zwarte makkers in een kring. Anno 2015 is het echt. En heel anders. In een vergaderzaal met laminaat, powerpoint en de geur van groentebouillon luisteren zo'n 140 mannen en vrouwen op geschakelde stoelen in congrescentrum UniePlaza in Culemborg zondag naar een presentatie van het Centrum voor Volkscultuur over 'immaterieel erfgoed'. Naar een historische uiteenzetting. En een oproep om geld te storten.

Het is warm, het is augustus. De Pieten (niet verkleed, blank, op twee na) zijn in spijkerbroek, gebloemde strandjurk, groene Mc-Gregor-polo. Jolig zijn ze zeker niet. Eerder aangedaan. Tijdens de vragenronde 's ochtends en 's middags begint de sessie zelfs even op een praatgroep voor Getraumatiseerde Pieten te lijken. De een: ,,Ik ben gewoon bang om de straat op te gaan. Wat als die actiegroepen me aanvallen?'' De ander: ,,Wij maken tegenwoordig een risico-analyse en lopen soms met vier beveiligers op straat.'' Een derde: ,,Wat moet ik nou met dat Sinterklaasjournaal? Ik ga echt niet met Stroopwafelpieten lopen.''

Harold Verwoert (Coole Piet, al 14 jaar) is de enige die af en toe een gebbetje probeert. Hij opent de dag met het statement: 'Mensen' -lange pauze- 'er schijnt wat discussie over ons te zijn'. Hij en Marc Giling (al 43 jaar Sint én Piet) zijn van het Sint- en Pietengilde en hebben het initiatief voor het congres genomen. Met - volgens Verwoert - als officieuze motto 'de glans is er een beetje af, we moeten hard poetsen'.

VN-comité
Sinds het debat over de vraag of Zwarte Piet racistisch is vorig jaar zomer in alle hevigheid losbarstte, constateerden de twee dat de strijders vóór afschaffing de wind in de zeilen hebben. Zo was Giling 'behoorlijk verontwaardigd' toen hij ontdekte dat het VN-comité dat afgelopen vrijdag een oordeel velde, vooral ingefluisterd was door tegenstanders.

Vandaag stuurt hij een open brief naar de VN om 'misverstanden weg te nemen'. Het Sint- en Pietengilde gaat zich nu ook laten gelden. Met de aanleg van een historische collectie bijvoorbeeld, waarvoor ze iedereen oproepen oude foto's, gedichten en verhalen in te leveren. Met cursussen. En een Pieten-keurmerk 'dat de intentie en performance goed is'

Te weinig
Maar er is te weinig geld, mankracht en met die achterban wil het nog niet helemaal lukken. Verwoert tegen de zaal: ,,Ik ben blij dat jullie er zijn, hoor, maar we hadden wel 1500 uitnodigingen verstuurd.'' Later: ,,Veel Pieten en Sinten doen hun eigen ding, hebben hun eigen toko. Die denken: waarom moet ik me bij die club aansluiten?'' Voor Verwoert en Giling was 'de urgentie' vorig jaar zomer, na het rechterlijke oordeel in Amsterdam, 'in één klap duidelijk'. Daarin stond dat Zwarte Piet een negatief stereotype is. Giling: ,,Toen dachten we: iemand moet voor Piet vechten, anders gaat het hele feest stuk.''

Ze gingen tegen het vonnis in beroep: het hof in Den Haag zou het oordeel vernietigen. Hun actiecomiteetje - eerst niet meer dan twee man - heeft dit jaar het feest ook voor die zogeheten nationale lijst van 'immaterieel erfgoed' voorgedragen. Sindsdien wegen Giling en Verwoert hun woorden op een goudschaal. Ze hebben 'de dure plicht' om de traditie in deze tumultueuze tijd 'een nieuw tijdperk in te loodsen', zoals Ineke Strouken (Centrum voor Volkscultuur) hen voorhoudt.

Militante groeperingen
,,Dus, u zult het misschien gek vinden,'' zegt Giling tegen zijn gehoor, ,,maar we praten ook met militante groeperingen.'' Het verhaal dat zij willen vertellen: Zwarte Piet is niet racistisch, nee, maar als er dingen storend zijn, kunnen die best anders. 'Hele overdreven dikke lippen', legt Giling de zaal uit, 'of Surinaamse krompraat'. ,,We moeten de tegenstanders tegemoet komen en de discussie niet laten kapen door racisten.

Wat sommige voorstanders op Facebook zetten: vre-se-lijk.'' ,,Wij,'' reageert een vrouw, ,,hebben bedacht dat al onze Pieten voortaan roze lippen hebben: nou, klaar discussie.'' Een ander: ,,We hebben sowieso geen kroeshaar meer. Gewoon van die grote krullenpruiken.'' En: ,,Ik praat nooit raar. Ik gebruik mijn eigen stem.'' Maar één stap gaat het Eerste Pietencongres in Culemborg te ver. De witte Zwarte Piet. Verwoert: ,,Die bestaat niet.''
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-pietencongres.dhtml
De VN poppenkast is vooral door tegenstanders opgezet ? Wow, dat hadden we nou nooit verwacht.
pi_155790831
quote:

[..]

[..]

De groep gekwetsten is groter als de groep die tegemoet gekomen wordt :D
  donderdag 3 september 2015 @ 19:30:54 #288
186587 Byzantynixschii
pi_155793358
quote:

[..]

Ik heb het helemaal niet over mensen die andere mensen racistisch noemen om wat voor reden dan ook.

Als jij je gekwetst voelt omdat een ander je racist noemt dan neem je dat maar met die persoon op, laat mij er buiten.

quote:
Want ja, het is toch maar een traditie, en tradities kunnen veranderen. Simpel toch? Nee.
Jawel, is echt supersimpel.

quote:
Mensen vieren al jaar en dag Sinterklaas en Zwarte Piet, zonder racisme, zonder discriminatie. Iedereen die maar wil mag meedoen. Waar vind je dergelijke tradities nog? Respect voor een dergelijke traditie is voor traditiedownplayers ver te zoeken.
Je wilt respect voor je traditie? 8)7

Het spijt me, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Je bent vrij om je tradities te vieren zolang ze geen strafbaar gedrag inhouden. Dus ook deze traditie. Maar respect eisen doe je maar bij je moeder.

quote:
Hen boeit het geen suikerbiet. Dat mag, dat is hun mening. Anderen, en dan hebben we het over miljoenen, boeit het juist wel! Zij houden van deze traditie zoals hij is, en niet anders. Hen gaat het wel aan het hart dat Zwarte Piet Zwarte Piet niet meer mag zijn. Waar is dan je empathie voor deze mensen?
Gast, echt. :')

Het feest blijft even leuk of er nou zwarte pieten of gekleurde pieten bij zijn. Dat maakt niets uit. En nogmaals; wil jij een sinterklaasfeest vieren mét zwarte pieten omdat het gebrek er aan je verdrietig maakt dan doe je dat toch gewoon? Ik hou je niet tegen.

Overigens zou het je sieren om dan wel de echt oude zp te nemen, dus met rode lippen, slaven oorbellen, kroeshaar, accent, een roe en foute liedjes zingen. Want al die veranderingen in het verleden moeten je dan ook wel verschrikkelijk dwars zitten natuurlijk.

quote:
Of heb je die alleen voor dat kleine groepje dat zich gekwetst voelt omdat Zwarte Piet racisme zou zijn? En zo'n grote groep 'gekwetsten'? Och die moeten zich niet aanstellen want ze vieren een traditie waar jij toch niets om geeft.
Ik heb helemaal niets met mensen die vinden dat zwarte piet racisme is, dat is namelijk niet zo.

quote:
Je moet helemaal niets. Ik heb empathie met deze mensen. Dat jij dat niet hebt is jouw zaak.

quote:

[..]

Tsja, die miljoenen zijn blijkbaar, net als jij, te beperkt van geest om de nuancering te lezen.

quote:
Alsof mijn geluid extreem zou zijn. _O- Het tegendeel is waar. Ik ben voorstander van gekleurde pieten, geen tegenstander van zwarte pieten. Ik vind dat iedere organisatie van een sinterklaasfeest zelf moet weten hoe zij het feest organiseert en vind het zeker geen taak van de overheid om 'in te grijpen'. Daarnaast ben ik niet van mening dat zp racistisch of discriminerend is en erken ik tevens dat zp in zijn huidige vorm op geen enkele manier met slechte intenties in staat wordt gehouden.

Ik heb slechts begrip voor de mensen die zich desalniettemin toch gekwetst voelen. Zou ik dus een sinterklaasfeest organiseren dan zou ik dat dus met kleurenpieten doen. Als een organisatie dus een dergelijk initiatief neemt (zoals Nickelodeon) dan steun ik dat.

Mijn mening polariserend noemen is dus wel echt het meest achterlijke wat je kunt schrijven. Wat mij betreft kun je gewoon opdonderen met je zwart/witte kutmentaliteit. als er hier iemand probeert te polariseren dan ben jij het wel, niet ik. Om te kotsen gewoon. :r
  vrijdag 4 september 2015 @ 07:21:03 #289
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155808122
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2015 17:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De VN poppenkast is vooral door tegenstanders opgezet ? Wow, dat hadden we nou nooit verwacht.
Het gaat er vooral om dat de tegenstanders zijn gehoord bij het uitbrengen van het advies maar de voorstanders niet waren uitgenodigd en hun argumenten dus niet zijn gehoord. De commissie is dus eenzijdig geïnformeerd.
pi_155808674
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 19:30 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ik heb het helemaal niet over mensen die andere mensen racistisch noemen om wat voor reden dan ook.

Als jij je gekwetst voelt omdat een ander je racist noemt dan neem je dat maar met die persoon op, laat mij er buiten.

[..]

Jawel, is echt supersimpel.

[..]

Je wilt respect voor je traditie? 8)7

Het spijt me, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Je bent vrij om je tradities te vieren zolang ze geen strafbaar gedrag inhouden. Dus ook deze traditie. Maar respect eisen doe je maar bij je moeder.

[..]

Gast, echt. :')

Het feest blijft even leuk of er nou zwarte pieten of gekleurde pieten bij zijn. Dat maakt niets uit. En nogmaals; wil jij een sinterklaasfeest vieren mét zwarte pieten omdat het gebrek er aan je verdrietig maakt dan doe je dat toch gewoon? Ik hou je niet tegen.

Overigens zou het je sieren om dan wel de echt oude zp te nemen, dus met rode lippen, slaven oorbellen, kroeshaar, accent, een roe en foute liedjes zingen. Want al die veranderingen in het verleden moeten je dan ook wel verschrikkelijk dwars zitten natuurlijk.

[..]

Ik heb helemaal niets met mensen die vinden dat zwarte piet racisme is, dat is namelijk niet zo.

[..]

Je moet helemaal niets. Ik heb empathie met deze mensen. Dat jij dat niet hebt is jouw zaak.

[..]

Tsja, die miljoenen zijn blijkbaar, net als jij, te beperkt van geest om de nuancering te lezen.

[..]

Alsof mijn geluid extreem zou zijn. _O- Het tegendeel is waar. Ik ben voorstander van gekleurde pieten, geen tegenstander van zwarte pieten. Ik vind dat iedere organisatie van een sinterklaasfeest zelf moet weten hoe zij het feest organiseert en vind het zeker geen taak van de overheid om 'in te grijpen'. Daarnaast ben ik niet van mening dat zp racistisch of discriminerend is en erken ik tevens dat zp in zijn huidige vorm op geen enkele manier met slechte intenties in staat wordt gehouden.

Ik heb slechts begrip voor de mensen die zich desalniettemin toch gekwetst voelen. Zou ik dus een sinterklaasfeest organiseren dan zou ik dat dus met kleurenpieten doen. Als een organisatie dus een dergelijk initiatief neemt (zoals Nickelodeon) dan steun ik dat.

Mijn mening polariserend noemen is dus wel echt het meest achterlijke wat je kunt schrijven. Wat mij betreft kun je gewoon opdonderen met je zwart/witte kutmentaliteit. als er hier iemand probeert te polariseren dan ben jij het wel, niet ik. Om te kotsen gewoon. :r
Jouw nuancering eindigt daar waar de traditie begint.

Ik heb er geen problemen mee dat je geen binding hebt met traditie, ieder zijn ding. Helaas stap je daardoor wel makkelijker over de bezwaren van de traditionelen heen. Daardoor kan je niet inzien dat verandering van het meeste cruciale onderdeel van deze traditie (de kleur zwart) de traditie volledig zinloos maakt. Alsof je bij 'La Tomatina' ineens met bananen gaat gooien ipv tomaten...

Zwarte Piet hoort zwart te zijn, geen andere kleur. Zwart is een wezenlijk onderdeel van tradities door de eeuwen heen. Licht-Donker, Wit-Zwart, Goed-Slecht, die symboliek.

Wat mij betreft mag dan ook alles aan Zwarte Piet aangepast worden, zijn kleding, haardracht, lippen, oorbellen en wat al niet, maar de kleur zwart niet. En ja, beter nog wordt ie gitzwart. ^O^ Dat geeft in ieder geval dan ook nog het extra mysterie dat je niet (of nauwelijks) ziet wie er onder schuilt. Top!

Natuurlijk blijft het feest leuk als de de Zwarte Pieten van kleur veranderen, dat maakt de kinderen niets uit, maar de traditie van Sinterklaas en Zwarte Piet houdt daarmee op. Er is dan een nieuwe hedendaagse traditie geboren die niets meer te maken heeft met eeuwenoude symboliek.

Daarbij heb ik zeker wel empathie voor mensen die zich gekwetst voelen door de figuur Zwarte Piet, maar ik zie de oplossing meer in dialoog en begrip voor elkaars standpunten waarbij aanpassing van Zwarte Piet (behalve de kleur zwart) imho dus best mogelijk is. Educatie over de traditie, educatie over de wijdverbreide slavernij (die niet beperkt is tot alleen het verleden van de anti-Pieten!). Ik hoop dan op meer begrip.

Maar met de huidige polarisatie zie ik echter die dialoog en dat begrip niet ontstaan. De leus "Zwarte Piet = racisme" kan niet. Bewijs dat het zo is of neem die woorden terug. (Dit is niet tegen jou persoonlijk maar tegen de anti-Pieten activisten). Die leus heeft de polarisatie doen toenemen, met uitwassen in uitspraken in beide kampen.

Het was overigens niet mijn bedoeling om die leus aan jou te koppelen, maar gelet op je mening neig je wel meer die kant op omdat je alleen begrip hebt voor die kant van de discussie en geen begrip kunt hebben voor de kant van de traditionelen. Het is dus ook niet 'jouw' mening die ik polariserend vindt, maar die van de anti-Pieten activisten.

Jij denkt niet zwart/wit, maar ik ook niet.

En je hoeft niet zo boos te worden, het is maar een traditioneel feestje waar je toch geen binding mee hebt.
pi_155809061
Het jaar 2020:

vrijdag 4 september 2015 @ 10:28:40 #292
186587 Byzantynixschii
pi_155810441
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 08:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daardoor kan je niet inzien dat verandering van het meeste cruciale onderdeel van deze traditie (de kleur zwart) de traditie volledig zinloos maakt. Alsof je bij 'La Tomatina' ineens met bananen gaat gooien ipv tomaten...
Gast, echt.. Belachelijk.
pi_155810596
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:28 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Gast, echt.. Belachelijk.
I rest my case.....
pi_155810643
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 08:40 schreef Montagui het volgende:

Daardoor kan je niet inzien dat verandering van het meeste cruciale onderdeel van deze traditie (de kleur zwart) de traditie volledig zinloos maakt.
jezus ......... ga eens met beide benen op de grond staan.
Er is eeuwenlang sint nicolaas gevierd en vereerd in Nederland zonder een knecht, zonder een grote rol van de kleur zwart, zonder een knecht met een donkere huidskleur.
Dat zwarte in Nederland was vooral roet van de schoorsteen
Je gaat toch niet beweren dat de kern van de sintviering is dat 'het kwaad' aanwezig moet zijn en dat moet door een nagemaakte neger in het sinttheater.
  vrijdag 4 september 2015 @ 10:41:09 #295
186587 Byzantynixschii
pi_155810651
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

I rest my case.....
Dat lijkt me zeer verstandig ja.. met je traditie.
pi_155810828
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je gaat toch niet beweren dat de kern van de sintviering is dat 'het kwaad' aanwezig moet zijn en dat moet door een nagemaakte neger in het sinttheater.
Neuh.
pi_155810833
Ah, de 2 superselectief eigen straatje opvattende hofnartrollen zijn ook weer van de partij.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:40 schreef Bluesdude het volgende:
zonder een grote rol van de kleur
De grote rol van de kleur wordt vooral veroorzaakt door de inmiddels argumentloze anti-pieten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:41 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Dat lijkt me zeer verstandig ja.. met je traditie.
Mooie vergelijking was het wel. Of val je nu weer over die banaan? Tradities zijn er om in traditie te houden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_155810906
Ikzelf heb als kind zwarte piet alleen maar gezien als zwarte piet. Niks meer of minder.
geen associaties met negers of racisme. Ook nu als volwassene zie ik het zo.

Maar die gekleurde pieten vind ik echt niks dat terzijde.
The secret of getting ahead is getting started
pi_155810942
Mag deze mee in de volgende OP ?

VN wil na Zwarte Piet ook Witte Kerst verbieden

NWS / Na Zwarte Piet 'racistische' Gouden Koets in opspraak
bivd kijkt met u mee.
pi_155811011
quote:
Nederland moet stoppen met de witte kerst omdat die wens 'om wit' kan worden opgevat als de hang naar blanke superioriteit. Dat zegt Prof. Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet.
~:)
bivd kijkt met u mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')