abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155708590
Sinds kort ben ik bezig met het opzetten van een eigen onderneming. Daar hoort ook het vinden van nieuwe klanten bij.

Nu heb ik via mijn eigen netwerk, een potentieel klant op het oog. Een bedrijf dat zeer geholpen zou zijn met mijn diensten. Ik ken veel medewerkers van dit bedrijf persoonlijk, dus ik denk wel dat ik in ieder geval een kans krijg om hier te mogen pitchen.

Nu vraag ik me het volgende af. Voor veel dingen in het bedrijfsleven is er een bepaald ‘gebruik’. Solliciteren gaat bijvoorbeeld vaak via een vaste procedure. Bedrijf plaatst vacature, sollicitant stuurt brief plus CV, dan eerste gesprek, dan tweede gesprek, enzovoort.

Is er een soortgelijk gebruik om bij een bekend bedrijf een nieuw idee te pitchen? Het staat zo onprofessioneel als ik gewoon spontaan binnen val met een praatje of presentatie zonder kennis te hebben van wat gebruikelijk is in de zakenwereld. Net zo iets als een brief zonder CV opsturen…

Wie weet?
Ik heb al op internet gezocht maar vind alleen verhalen over een elevator pitch. Dat lijkt me hier niet van toepassing.
  maandag 31 augustus 2015 @ 17:03:15 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_155709162
Heb je bij die potentiële klant niet een vast aanspreekpunt?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_155709240
quote:
14s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:03 schreef RingBewoner het volgende:
Heb je bij die potentiële klant niet een vast aanspreekpunt?
Meerdere. Binnenkomen lukt wel. Ik kan hen vragen wat zij willen, maar ben bang dat het niet professioneel staat als ik niet op de hoogte ben van het gebruik. zo'n beetje of je een bedrijf belt voor een sollicitatie en dan géén idee hebt wat een CV bijvoorbeeld is.
  maandag 31 augustus 2015 @ 17:06:50 #4
343196 RingBewoner
pi_155709265
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:05 schreef TripleSec het volgende:

[..]

Meerdere. Binnenkomen lukt wel. Ik kan hen vragen wat zij willen, maar ben bang dat het niet professioneel staat als ik niet op de hoogte ben van het gebruik. zo'n beetje of je een bedrijf belt voor een sollicitatie en dan géén idee hebt wat een CV bijvoorbeeld is.
Misschien kan je beginnen door gewoon eens bij je aanspreekpunt wat informatie in te winnen en je idee eens te delen. Het is natuurlijk wel handig als zij een beetje contact hebben met iets van de directie.
pi_155709296
quote:
14s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:06 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Misschien kan je beginnen door gewoon eens bij je aanspreekpunt wat informatie in te winnen en je idee eens te delen. Het is natuurlijk wel handig als zij een beetje contact hebben met iets van de directie.
Ja, dat hebben ze wel. Binnenkomen is niet het probleem. Ken de directie ook persoonlijk. :)
pi_155709338
Een presentatie
Eventueel een demonstratie geven
Visitekaartje of flyer oid achterlaten

Tja redelijk vanzelfsprekend misschien, ik zit niet in de sales maar voor wat ik zie van proposals houd het hier wel op
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_155709408
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:09 schreef mergbot het volgende:
Een presentatie
Eventueel een demonstratie geven
Visitekaartje of flyer oid achterlaten
Okay, dank :)
Is er nog een gebruikelijke tijdsduur voor dit soort presentaties?
pi_155709483
En echte pitch komt van elevator pitch. Ofwel van de verdieping wat je vandaan komt tot waar je moet zijn. Pakweg 20 seconden. Uiteraard zou ik je presentatie iets langer houden, maar hou het kort. Je verkoopt het idee. De uitwerking is vooralsnog weinig interessant.
pi_155709510
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:12 schreef TripleSec het volgende:

[..]

Okay, dank :)
Is er nog een gebruikelijke tijdsduur voor dit soort presentaties?
Soort presentaties van mijn referentiekader is verkoop van ict systeem en die duren denk ik zon anderhalf uur incl vragen.
Maar drie uur is geen uitzondering, ligt een beetje aan wat je aan te bieden hebt. Zorg dat ze niet in slaap vallen maar houd het interactief en boeiend
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
[/quote]
pi_155709564
Oh om het concreet te maken. Vijf minuten introductie, vijf minuten demo en vijf minuten uitleg over wat het voor hen oplevert.

Dan nog vijftien minuten de mogelijkheid om vragen te stellen.
pi_155709602
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:14 schreef mergbot het volgende:

[..]

Soort presentaties van mijn referentiekader is verkoop van ict systeem en die duren denk ik zon anderhalf uur incl vragen.
Maar drie uur is geen uitzondering, ligt een beetje aan wat je aan te bieden hebt. Zorg dat ze niet in slaap vallen maar houd het interactief en boeiend
Maar dan is er al interesse voor een systeem. Dat is er hier nog niet. Overigens vind ik juist bij verkopers van ict systemen dat ze altijd veel te veel tijd vragen....

Maar dat is mijn mening :)
  maandag 31 augustus 2015 @ 17:19:10 #12
343196 RingBewoner
pi_155709618
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:07 schreef TripleSec het volgende:

[..]

Ja, dat hebben ze wel. Binnenkomen is niet het probleem. Ken de directie ook persoonlijk. :)
Dan kan je toch gewoon eens "een balletje opgooien"?
pi_155709750
quote:
14s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:19 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dan kan je toch gewoon eens "een balletje opgooien"?
Dat ga ik ook doen. Wilde alleen geen flater slaan door niet op de hoogte van de gebruiken te zijn, maar kennelijk zijn die niet zo vast omlijnd hier :)
pi_155710709
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:18 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Maar dan is er al interesse voor een systeem. Dat is er hier nog niet.
Hm ja oke.
Maar ervanuitgaande dat ze al wel enige interesse hebben in het systeem, anders pitch je gebakken lucht want je moet wel weten of het bedrijf op bepaalde kenmerken van het systeem zit te wachten en die kan je nadrukkelijk benoemen.
[/quote]
pi_155711453
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 18:08 schreef mergbot het volgende:

[..]

want je moet wel weten of het bedrijf op bepaalde kenmerken van het systeem zit te wachten en die kan je nadrukkelijk benoemen.
Dat ben ik nu langzaam maar zeker aan het onderzoeken..
pi_155729944
Als je de mensen bij dat bedrijf zo goed kent dan is een presentatie misschien wel een beetje statisch.

Kun je niet gewoon een keer koffie gaan drinken met iemand van de directie en uitleggen wat je voor ze kunt betekenen? Als het echt zo interessant voor ze is dan geeft dat gesprek wel aanknopingspunten voor een vervolg.

Je moet oppassen met het benaderen van personen die je wel goed kent, maar die weinig te zeggen hebben bij een bedrijf. Als diegene er niet in gelooft en je afwimpelt dan zul je hem/haar later moeten passeren. Niet iedereen vat dat sportief op.
pi_155730810
Ik zou eerst eens op gesprek gaan, hun behoeften inventariseren en dat verwerken in je echte pitch...
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_155732031
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 11:54 schreef MatiCe het volgende:
Als je de mensen bij dat bedrijf zo goed kent dan is een presentatie misschien wel een beetje statisch.

Kun je niet gewoon een keer koffie gaan drinken met iemand van de directie en uitleggen wat je voor ze kunt betekenen? Als het echt zo interessant voor ze is dan geeft dat gesprek wel aanknopingspunten voor een vervolg.

Ook een goed idee. Misschien doe ik dat wel. Maar dan wel met een praatje met alle voor en nadelen al in mijn hoofd.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 12:34 schreef RanTheMan het volgende:
Ik zou eerst eens op gesprek gaan, hun behoeften inventariseren en dat verwerken in je echte pitch...
Dank voor de tip. :)
pi_155734024
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:16 schreef zatoichi het volgende:
Oh om het concreet te maken. Vijf minuten introductie, vijf minuten demo en vijf minuten uitleg over wat het voor hen oplevert.

Wil je het schuingedrukte in die volgorde aanhouden? Niet iets eventueel toevoegen voordat het vragen stellen begint?
pi_155754374
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:16 schreef zatoichi het volgende:

Als je AIDA volgt dan moet punt 2 en 3 natuurlijk andersom wat ook een stuk logischer is.. Je gaat toch niet eerst uitleggen hoe het werkt en dan pas vertellen wat zij er specifiek mee kunnen/danwel oplevert.. andersom is logischer
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_155767568
Klinkt logisch, die volgorde..
pi_156004401
Okay, nog een vraagje. Sinds het product dat ik wil verkopen geschreven content is, zou ik ook twee proefstukken van mijn schrijven willen laten zien. Wat is nu het slimst. Alvast op sturen voor de presentatie of pas erna?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')