abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155660190
Hallo. :W

Vorig jaar ben ik aan een eenjarige masterstudie begonnen. Halverwege het jaar ben ik gestopt (wel ingeschreven gebleven maar heel weinig gedaan) omdat ik zwanger werd en daar vrij ziek van was, aangezien dat bovenop een al bestaand chronisch ziektebeeld kwam.

Goed, dit studiejaar dus opnieuw ingeschreven, bewijs van inschrijving gehad en een verzoek ingediend bij de examencommissie voor kwijtschelding van aanwezigheid en participatie van een aantal vakken. Ik ben namelijk 3 weken geleden bevallen en de eerste 10 weken kan mijn dochtertje nog niet naar de kinderopvang omdat ze haar vaccinaties nog niet heeft gehad.

Ik heb vandaag (2 dagen voor aanvang van het studiejaar!) per mail bericht ontvangen dat mijn verzoek niet is ingewilligd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wil mijn studie niet uitstellen tot volgend jaar, ik heb alles ingesteld op dit jaar verder studeren. Ik open dit topic om advies te vragen over hoe dit verder aan te pakken. Volgens mij heb ik het recht wel om dit jaar gewoon door te studeren? Ook al is mijn verzoek afgewezen en gaan ze ervan uit dat de kous hiermee af is, ik ben van plan om maandag gewoon op te komen dagen. Dan maar zonder bijzondere regeling.

Mailen dat ik het jammer vind dat ze mij geen bijzondere regeling willen aanbieden maar dat ik desondanks maandag gewoon zal starten, zal dat voldoende zijn? Of kan ik nog protest aantekenen (ik weet dat een dergelijke mogelijkheid er is, maar mijn vraag is denk ik meer of zoiets zin zal hebben).
pi_155660382
Bezwaar indienen een optie?
dag
pi_155660427
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:56 schreef Peter het volgende:
Bezwaar indienen een optie?
Ik weet niet goed op welke grond ik dat zou kunnen doen.
pi_155660553
Ik begrijp overigens ook niet goed of ik nu dit studiejaar helemaal geweigerd ben (ik betwijfel namelijk of dat mag) of dat deze mail betekent dat ik geen recht heb op de dingen die ik heb aangevraagd en dat ze er daarom gemakshalve maar vanuit gaan dat ik dit jaar niet zal komen opdagen.

Weet iemand of dat mag, een studente de toegang tot studie ontzeggen na ontvangst van bewijs van inschrijving en betaling?
pi_155660613
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:57 schreef LuDann het volgende:

[..]

Ik weet niet goed op welke grond ik dat zou kunnen doen.
Dat men niet voldoende rekening houdt met jouw persoonlijke situatie en dat door het tegemoetkomen van jou er geen anderen worden benadeeld. Dus dat de beslissing (zonder horen van jou in persoon neem ik aan) onzorgvuldig is genomen.
dag
pi_155660629
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 21:01 schreef LuDann het volgende:
Ik begrijp overigens ook niet goed of ik nu dit studiejaar helemaal geweigerd ben (ik betwijfel namelijk of dat mag) of dat deze mail betekent dat ik geen recht heb op de dingen die ik heb aangevraagd en dat ze er daarom gemakshalve maar vanuit gaan dat ik dit jaar niet zal komen opdagen.

Weet iemand of dat mag, een studente de toegang tot studie ontzeggen na ontvangst van bewijs van inschrijving en betaling?
Als je bezwaar indient mag je in ieder geval tijdens de behandeling doorstuderen.
dag
pi_155661126
Je kind is nog geen 4 weken oud ?
Vind je het niet een beetje onverantwoord om naar school te gaan zo kort na je bevalling?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_155661248
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 21:04 schreef Peter het volgende:

[..]

Als je bezwaar indient mag je in ieder geval tijdens de behandeling doorstuderen.
Ah oke, dat is waar ook. Dat scheelt. Het voelt alleen nogal last-minute, nu een bezwaar indienen en dan toch maandag in de collegebanken plaatsnemen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 21:23 schreef Ticootje het volgende:
Je kind is nog geen 4 weken oud ?
Vind je het niet een beetje onverantwoord om naar school te gaan zo kort na je bevalling?
Ik was liever pas na 10 weken gegaan, vandaar dat ik een verzoek had ingediend om de eerste weken thuis te mogen studeren.

Nu zal ik wel moeten. Als ik er een jaar tussenuit ga heb ik geen recht meer op studiefinanciering en zal ik helemaal niet meer kunnen studeren (ik ben namelijk 30 en na je 29e heb je geen recht meer op studiefinanciering bij een nieuwe of onderbroken studie).
pi_155661414
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 21:26 schreef LuDann het volgende:

[..]

Ah oke, dat is waar ook. Dat scheelt. Het voelt alleen nogal last-minute, nu een bezwaar indienen en dan toch maandag in de collegebanken plaatsnemen.

[..]

Ik was liever pas na 10 weken gegaan, vandaar dat ik een verzoek had ingediend om de eerste weken thuis te mogen studeren.

Nu zal ik wel moeten. Als ik er een jaar tussenuit ga heb ik geen recht meer op studiefinanciering en zal ik helemaal niet meer kunnen studeren (ik ben namelijk 30 en na je 29e heb je geen recht meer op studiefinanciering bij een nieuwe of onderbroken studie).
En je kind dan? Die neem je mee de klas in?

Ik denk dat het een vrij kansloze onderneming is.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_155661557
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 21:32 schreef Ticootje het volgende:

[..]

En je kind dan? Die neem je mee de klas in?

Ik denk dat het een vrij kansloze onderneming is.
Nee, mijn man neemt vrije dagen op en die zal samen met mijn moeder op mijn dochter letten als ik twee ochtenden in de week weg ben.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:46:43 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_155665603
En als het kind ziek is of naar de dokter moet of wat dan ook? Je kunt niet elke keer weg rennen als er iets aan de hand is, dus ik snap die school wel.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_155666281
En als je een baan hebt en je kind is ziek of moet naar de dokter? Hoezo is dit relevant?

LuDann, uit de tekst die je noemt lijkt het mij inderdaad dat je regeling gewijzigd is en niet je inschrijving, maar dat ze er voor het gemak wel vanuit gaan dat je het nevernooitniet gaat halen.
Ik blijf het vreemd vinden dat zwangere en bevallen vrouwen niet dezelfde rechten lijken hebben tijdens een studie als op de werkvloer.

Heb je al onderzocht of er mogelijkheden zijn om de regeling voor studiekosten een jaar langer te rekken op grond van de zwangerschap / andere klachten? Kan soms ook bij bijzondere omstandigheden, zie hier:

https://apps.duo.nl/SRVS/(...)=8669,Sxi=1,Case=obj(3347),ts=OcwDuoNew

[ Bericht 18% gewijzigd door ingee op 30-08-2015 00:21:30 ]
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2015 @ 00:24:17 #13
43556 miss_dynastie
pi_155666691
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:09 schreef ingee het volgende:
En als je een baan hebt en je kind is ziek of moet naar de dokter? Hoezo is dit relevant?

LuDann, uit de tekst die je noemt lijkt het mij inderdaad dat je regeling gewijzigd is en niet je inschrijving, maar dat ze er voor het gemak wel vanuit gaan dat je het nevernooitniet gaat halen.
Ik blijf het vreemd vinden dat zwangere en bevallen vrouwen niet dezelfde rechten lijken hebben tijdens een studie als op de werkvloer.

Heb je al onderzocht of er mogelijkheden zijn om de regeling voor studiekosten een jaar langer te rekken op grond van de zwangerschap / andere klachten?
Op de werkvloer word je de eerste 42 dagen na je bevalling niet eens toegelaten...

Ik zou inderdaad contact opnemen met DUO om de mogelijkheden te bespreken. Jammer dat ze pas zo laat met een antwoord komen, dat ontneemt je ook de mogelijkheid om naar een andere universiteit uit te zien.
pi_155667309
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:24 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Op de werkvloer word je de eerste 42 dagen na je bevalling niet eens toegelaten...
Maar dan zeggen we hetzelfde toch? Op je werk mag je niet eens verschijnen en bij een studie zal je wel moeten of anders weer achteraan aansluiten en op naar de volgende ronde.

Ik heb eens verlenging van stufi gekregen voor een niet al te ingrijpende operatie, hoop dat een decaan bij de combinatie chronische aandoening en complicaties met zwangerschap / bevalling dan ook een jaar stufi recht erbij gaat regelen.
pi_155669371
Ik heb op basis van zwangerschap vanuit de universiteit een x aantal maanden extra stufi gekregen, zogenoemde afstudeersteun. Wie weet valt daar iets mee te regelen, dat stél dat je voor uitstel kiest, je iig financieel er niet veel onder lijdt. Daarnaast staat bij mijn eigen universiteit ook veel info over aanpassen samenstelling studiejaar ivm zwanferschap, wie weet is de examencommissie nu te snel aan de regels voorbij gegaan, en kan een studieadviseur je verder helpen?

Onderstaande gold bij mij, heb er veel aan gehad ten tijde van m'n master:
http://students.uu.nl/pra(...)ng-door-zwangerschap
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2015 @ 09:17:25 #16
43556 miss_dynastie
pi_155669478
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:49 schreef ingee het volgende:

[..]

Maar dan zeggen we hetzelfde toch? Op je werk mag je niet eens verschijnen en bij een studie zal je wel moeten of anders weer achteraan aansluiten en op naar de volgende ronde.

Nou nee, eigenlijk niet. Bij een studie krijg je in ieder geval de kans om mee te doen. Een studiejaar is nou eenmaal verdeeld in semesters, dingen komen eens per jaar voorbij. Kan de universiteit niets aan doen. Ik vind het het goed recht van een opleiding om te zeggen: wij hebben de ervaring dat het niet gaat lukken wanneer in de eerste weken vrijstelling wordt verleend en de aandacht niet volledig bij de opleiding kan zijn, dus we werken daar niet aan mee. Ik lurk een beetje mee in het babytopic en als ik zie wat ts allemaal voor haar kiezen heeft gehad, lijkt me dat zeker een goed te verdedigen standpunt.

Ts heeft behoefte aan verlenging van haar stufi, want dat is voor haar de reden om full speed ahead door te willen en moeten. En dat is voor zover ik kan overzien wel te regelen (geef je zelf ook aan in het stuk dat ik niet quote). En daarin zit wat mij betreft de gelijke behandeling tussen vrouwen die studeren en vrouwen die in loondienst zijn: er zijn voorzieningen waardoor ts alsnog haar opleiding af kan ronden een jaar later. De universiteit komt haar ook dan tegemoet door het resultaat voor vak x wel mee te nemen. Als het jaar een doorlopende leerweg kent waardoor je niet in kan stromen in het tweede semester,is dat het hoogst haalbare.
pi_155669697
Ludann, wat stom dat ze niet mee willen werken -O- .

In ieder geval ben je ingeschreven, want je hebt je bewijs van inschrijving. Zomaar weer uitschrijven mag niet. Wellicht kun je inloggen in je digitale leeromgeving? Als dat allemaal werkt is je inschrijving in orde.

Verder lees ik het ook alsof ze je verzoek tot kwijtschelden aanwezigheidsplicht afwijzen. Ze gaan er vanuit dat je daardoor de eerste vak(ken?) niet gaat halen, en stellen voor dat je daarom een jaar later weer instroomt.

Zoals je zegt heeft dat financiele consequenties voor jou en dat ansich lijkt me al weer genoeg reden voor bezwaar tegen dit besluit. Zoals al eerder gezegd; neem contact op met een decaan voor aanvraag extra stufi. Ik heb destijds om medische redenen ook een volledig jaar extra gehad.

Los daarvan; zijn alle vakken met aanwezigheidsplicht ? Anders kan je misschien de eerste weken enkel naar de verplichte vakken en dan, als de kleine naar het kdv kan, de rest ook mee gaan volgen?
  zondag 30 augustus 2015 @ 10:36:14 #18
409579 LuDann
All the way
pi_155670461
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 23:46 schreef karr-1 het volgende:
En als het kind ziek is of naar de dokter moet of wat dan ook? Je kunt niet elke keer weg rennen als er iets aan de hand is, dus ik snap die school wel.
Er zijn duizenden studerende moeders (en vaders), hoe doen die het dan? Ik kan me niet voorstellen dat het toegestaan is het hebben van kinderen als selectiecriterium te gebruiken bij het bepalen van wie er wel of niet toegelaten wordt tot een studie. Bovendien acht ik mijn man ook prima in staat om met zijn dochter naar de dokter te gaan. Maar goed, daar gaat het niet om in deze, het argument wat ze gebruiken is mijn gezondheidssituatie.

Ik ga er daarbij vanuit dat ze het over de keizersnede hebben en de kraamvrouwenkoorts die 12 dagen daarna volgde. Ze hebben het namelijk over herstellen, en van mijn reeds lang bestaande epilepsie en bindweefselaandoening ga ik sowieso niet ''herstellen''.

quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:24 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik zou inderdaad contact opnemen met DUO om de mogelijkheden te bespreken. Jammer dat ze pas zo laat met een antwoord komen, dat ontneemt je ook de mogelijkheid om naar een andere universiteit uit te zien.
Dat is zeker jammer en het valt me nogal rauw op mijn dak.
  zondag 30 augustus 2015 @ 10:46:33 #19
409579 LuDann
All the way
pi_155670596
Mogelijk dat ik inderdaad in aanmerking kom voor extra studiefinanciering, ik ga daar vandaag niet met zekerheid achter komen. Daar zal ik morgen even het DUO voor bellen.

Maar eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op een jaar langer uitstel gewoon. Ik wil het gewoon eens klaar hebben, die studie. Ik wil aan het werk, het duurt allemaal al lang genoeg zo. En ik denk dat ik het kan ook. Het liefst heb ik nog een paar extra weken thuis maar als het echt moet dan breng ik die 2 ochtenden ook wel op. En als mijn dochter eenmaal oud genoeg is voor de opvang dan zie ik niet hoe mijn situatie anders is dan die van anderen.

Ik vind dat de examencommissie voorbij gaat aan het feit dat ik met het halen van dat ene vak mijn studielast met een derde verminderd heb (er blijven de eerste periode nog 2 vakken over namelijk). Daarnaast heb ik die 2 vakken al een keer gehad. Het is dus allemaal herhaling voor mij, geen nieuwe stof.

Maar wat me echt dwars zit is dat er vorig jaar na een week of 4/5 nog een studente ingestroomd is die in haar thuisland eerst nog een andere studie af moest ronden. Als zij later mocht beginnen, waarom ik dan niet? Dat voelt nogal oneerlijk. Ik vind dat ik zwaarwegende redenen heb om later te mogen beginnen, minstens even zwaarwegend als het afronden van een andere studie.

Ik heb gisteravond gemaild dat ik niet akkoord ga met het voorstel en uitgelegd dat dit vanwege financiële redenen is. Ik heb gevraagd of hun (enigszins onduidelijke) mail nu inhoudt dat ik helemaal niet mag starten dit jaar (ik heb de OER erop nageslagen, dat mogen ze niet doen) of dat het, zoals ik vermoed, enkel inhoudt dat ik geen bijzondere regeling krijg. Ik heb aangegeven dat ik in afwachting van hun antwoord maandag gewoon aanwezig zal zijn.
pi_155670684
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:36 schreef LuDann het volgende:

[..]

Er zijn duizenden studerende moeders (en vaders), hoe doen die het dan?
Vooraf over de gevolgen nadenken en daarop anticiperen misschien?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  zondag 30 augustus 2015 @ 10:54:11 #21
409579 LuDann
All the way
pi_155670690
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 09:40 schreef silliegirl het volgende:

In ieder geval ben je ingeschreven, want je hebt je bewijs van inschrijving. Zomaar weer uitschrijven mag niet. Wellicht kun je inloggen in je digitale leeromgeving? Als dat allemaal werkt is je inschrijving in orde.

Verder lees ik het ook alsof ze je verzoek tot kwijtschelden aanwezigheidsplicht afwijzen. Ze gaan er vanuit dat je daardoor de eerste vak(ken?) niet gaat halen, en stellen voor dat je daarom een jaar later weer instroomt.

Zoals je zegt heeft dat financiele consequenties voor jou en dat ansich lijkt me al weer genoeg reden voor bezwaar tegen dit besluit. Zoals al eerder gezegd; neem contact op met een decaan voor aanvraag extra stufi. Ik heb destijds om medische redenen ook een volledig jaar extra gehad.

Los daarvan; zijn alle vakken met aanwezigheidsplicht ? Anders kan je misschien de eerste weken enkel naar de verplichte vakken en dan, als de kleine naar het kdv kan, de rest ook mee gaan volgen?
Ja, ik kan gewoon inloggen. Ik weet alleen van een telefoontje dat ik vrijdag gepleegd heb dat mijn studieadviseur me nog niet voor de individuele vakken had ingeschreven. Maar goed, hij is verplicht dat te doen aangezien ik ben toegelaten tot de studie.

Verder heeft die vent zijn werk gewoon weer eens verzaakt. Ik heb dit verzoek eind juli ingediend, kreeg toen een reactie van hem dat hij 15 augustus terug zou zijn van vakantie en dat ik dan meer zou horen. Ik hoorde maar niks, mailtje na mailtje geen antwoord, en nu gisteren opeens dat mailtje met excuus dat het zolang duurde want hij had het te druk om eerder te overleggen met de directie.

Dat vind ik ook vreemd trouwens, dat ik een mail krijg van mijn studieadviseur met de mededeling dat hij het overlegd heeft met de directie en daar is dit uitgekomen. Die mail heeft hij vervolgens op donderdag alleen naar de examen-commissie gestuurd en is vergeten hem aan mij te sturen. Dat doet mij vermoeden dat het niet de examen-commissie is die deze beslissing heeft genomen.

Maar goed, het gaat om 2 vakken dus, beiden met aanwezigheidsplicht. Ik ga denk ik maar even afwachten wat ik maandag aan reactie terug krijg en aan de hand daarvan verder kijken wat ik ga ondernemen. Als ze me verder helemaal niet meer tegemoet willen komen ga ik denk ik een bezwaar indienen (zonder de hulp van mijn studieadviseur, want die heeft volgens mij een soort rare dubbelrol en hij lijkt niet aan mijn kant te staan).
pi_155670720
Zwangerschap op zich geeft je geen recht op extra studiefinanciering vanuit duo. Maar in de regels staat wel dat het om een 'normaal verlopende' zwangerschap gaat, dus je kunt proberen of je er toch voor in aanmerking komt. En anders heeft de universiteit misschien wel een potje.

In mijn ervaring gaan universiteiten best streng om met de aanwezigheidsplicht en kom je daar (ook moet goede redenen) nauwelijks onderuit. Mijn advies is om goed contact te houden met de studieadviseur, en om bij vakken die mogelijk problemen op gaan leveren al van te voren contact op te nemen met de coördinator van het vak en eventueel je directe docent. Ze zijn dan vaak best bereid om met je mee te denken en rekening met je te houden.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_155670834
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:46 schreef LuDann het volgende:
Mogelijk dat ik inderdaad in aanmerking kom voor extra studiefinanciering, ik ga daar vandaag niet met zekerheid achter komen. Daar zal ik morgen even het DUO voor bellen.
Is dat niet voor ehh ... ziekten waar je niets aan kan doen? Iit iets waar je zelf voor kiest?
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 30 augustus 2015 @ 11:07:29 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_155670855
De mail is vrij helder. Ik snap ook niet waarom je denkt geen toestemming te hebben gekregen om te beginnen :? Dat is helemaal niet waar om het gaat! Jij vraag een bijzondere regeling aan plus vrijstelling en die is afgewezen, maar daarmee is het recht op onderwijs niet verdwenen.

Jij hebt aangeven vanwege de geboorte van de kind niet te kunnen voldoen aan de participatie en deelname vereiste van een aantal vakken en wil daar vrijstelling voorgeven. Het instellingsbestuur heeft toen besloten dat zij dit niet willen verlenen omdat zij willen dat studenten de volledige aandacht kunnen geven aan het vak om deze succesvol af te ronden. Het tegenvoorstel is dus om pas aan de master te beginnen wanneer je volledig hersteld bent.

Het is jouw goed recht om toch nog te starten met de master zonder de vrijstelling. Via DUO kom je wel in aanmerking voor extra financiële ondersteuning. Hoe lullig het ook klinkt: maar zwanger worden is wel extra geld waard, maar geen studiepunten. Daarin verschilt een studie inderdaad "met de situatie op de werkvloer".
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_155670862
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 09:40 schreef silliegirl het volgende:

Financiele consequenties lijken me niet genoeg reden voor bezwaar.

Dan kan iedereen die er een jaar langer over moet doen zich daar op beroepen .. "ja, dat kost me ¤2000 extra!"
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')