abonnement Unibet Coolblue
  PR en moderator zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:14:10 #1
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_155656540
Ik heb zelf vanaf mijn 10e ongeveer al gerbils gehad, met een aantal jaar tussenpauze voordat ik vorig jaar toch weer zwichtte (inmiddels ben ik bijna 23 overigens). Maar ik mis in F&F toch eigenlijk wel een algemeen gerbil-topic! In de loop der tijd zie ik wel wat losse topics zwerven hier en daar, maar een verzameltopic leek me geen overbodige luxe :D Het zal vast niet storm gaan lopen, maar ik heb de stiekeme hoop dat er hier meer gerbilfanaten zitten dan ik in eerste instantie zou verwachten :@

Ik ben zelf ervaren met de Mongoolse gerbil (dus voor vragen daarover kan men best hier terecht), maar er zijn natuurlijk ook nog veel meer soorten gerbils zoals de dikstaartgerbil of de Egyptische gerbil.
Maar omdat ze zo cute zijn hier wat plaatjes van de Mongoolse gerbil O+






SPOILER: Algemene gerbil-info, tips & tricks
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier een voorbeeld van een gerbilarium (met tunnels O+ )





Ik zal binnenkort ook wel ff foto's maken van mijn meisjes en de huisvesting die ik ze gegeven heb (glazen bak van 120x40x40).
Nu nog maar even hopen dat er genoeg gerbil-mensen zijn hier die dit topic met mij in leven kunnen houden :D
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:24:00 #2
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_155656711
Even wat (oud)gerbilmensen lokquoten :@

quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2005 15:11 schreef moemoe het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 21:30 schreef Elvira93 het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:31 schreef Mathiaaas het volgende:
quote:
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 18:52 schreef blue-eye het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 15:14 schreef snakelady het volgende:
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:43 schreef douche-eendje het volgende:
Hebben jullie nog steeds gerbils? Zo ja; foto's :D Zo nee: wil je je leukste herinneringen delen? O+
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_155839373
Oh wat fijn! Een gerbil topic.

Ik heb zelf altijd hamsters gehad en ben nu aan het overwegen of Gerbils leuke huisdieren zijn.
Omdat ik nogal veel verschillende verhalen lees wil ik hier graag wat vragen stellen.

Maakt het uit of je mannen of vrouwen kiest? Is er verschil qua gedrag?
Kun je gerbils ook uit de aqua halen of zijn het echt alleen kijkdieren?
Heb je misschien ook hamsters gehad? Zo ja, wat is leuker als je ook kinderen hebt van rond de 8 jaar.

Alvast bedankt. :)
pi_156025496
Hier ga ik later even reageren.
  PR en moderator maandag 14 september 2015 @ 00:24:14 #5
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_156067858
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 13:42 schreef 22 het volgende:
Oh wat fijn! Een gerbil topic.

Ik heb zelf altijd hamsters gehad en ben nu aan het overwegen of Gerbils leuke huisdieren zijn.
Omdat ik nogal veel verschillende verhalen lees wil ik hier graag wat vragen stellen.

Maakt het uit of je mannen of vrouwen kiest? Is er verschil qua gedrag?
Leuk!
Niet echt, gerbilkoppeltjes die goed gekoppeld zijn (2 van hetzelfde geslacht) vertonen eigenlijk niet echt ander gedrag dan het andere geslacht. 2 mannetjes of 2 vrouwtjes maakt dus eigenlijk niks uit :Y
quote:
Kun je gerbils ook uit de aqua halen of zijn het echt alleen kijkdieren?
Als je ze met veel geduld aan je hand laat wennen, zullen ze er niet meer schrikachtig van zijn en uit nieuwsgierigheid vanzelf op je hand kruipen en omhoog willen klimmen enzo. Het is beter om ze wel altijd in de buurt van de bak te houden, want ze zijn super snel dus als je ze niet meer kunt houden kun je ze dan snel terug hun eigen hok in leiden. Je kunt ze er sowieso wel uit halen dus, als je maar goed vertrouwen kweekt en geduldig bent. Als je ze echt heel tam krijgt kun je er ook wel meer mee. Maar het zijn sowieso leuke kijkdiertjes!
quote:
Heb je misschien ook hamsters gehad? Zo ja, wat is leuker als je ook kinderen hebt van rond de 8 jaar.
Ik heb zelf geen hamsters gehad, omdat ik er eigenlijk dus niks aan vind :@ Het zijn wel leuke diertjes, maar omdat het nachtdieren zijn moet je ze overdag gewoon laten slapen (anders worden ze chagrijnig wakker en zijn ze ook niet knuffelbaar), en 's nachts houden zij jou dan juist wakker door het geknaag aan de kooi en het gerommel. Maar hamsters zijn over het algemeen wel tammer te krijgen, of iig beter hanteerbaar, voornamelijk omdat ze minder snel en minder nieuwsgierig zijn :P
Dus dat komt echt een beetje op persoonlijke voorkeur aan. Het is ook wel lastig omdat een kind natuurlijk een hamster overdag wakker wil hebben, maar als die dan wakker is kan hij/zij daar dan wel beter mee knuffelen en aaien dan met een gerbil (hoewel hamsters ook goed tam gekregen moeten worden, winnen van vertrouwen etc).

[ Bericht 2% gewijzigd door Moira op 14-09-2015 00:29:44 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator maandag 14 september 2015 @ 00:24:24 #6
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_156067863
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 september 2015 16:00 schreef moemoe het volgende:
Hier ga ik later even reageren.
Ik moet ook nog ff foto's maken/posten :@
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_156126852
quote:
Verhaal
Bedankt voor je antwoorden. Nadat ik mijn vragen had gesteld zag ik dat er al een aantal waren beantwoord in een spoiler. 8)7

Heb je een aquarium of een bak met schuifruitjes aan de voorkant?

Mijn hamster is begin deze maand overleden, dus het gerbilavontuur komt steeds dichterbij.

Bijten gerbils snel of kun je rustig wat uit de bak pakken?

Vragen, vragen, vragen.....ik blijf ze stellen. ;)
  PR en moderator woensdag 16 september 2015 @ 01:36:57 #8
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_156132302
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:30 schreef 22 het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoorden. Nadat ik mijn vragen had gesteld zag ik dat er al een aantal waren beantwoord in een spoiler. 8)7

Heb je een aquarium of een bak met schuifruitjes aan de voorkant?

Mijn hamster is begin deze maand overleden, dus het gerbilavontuur komt steeds dichterbij.

Bijten gerbils snel of kun je rustig wat uit de bak pakken?

Vragen, vragen, vragen.....ik blijf ze stellen. ;)
Ik heb een groot 'aquarium' (wat niet waterdicht is en al langer voor reptielen/knaagdieren werd gebruikt). Van 120x40x40cm met een gaas-dak, voor 25 euro van MP gefixt *)
Ze bijten niet snel, alleen als ze echt heel bang zijn ofzo, maar als ze een veilig vluchtplekje hebben waar ze niet gezien kunnen worden en waar je ze met rust laat, dan zal dat vast niet snel voorkomen :P Ik ben 1x echt gebeten door een gerbil, en die lag toen in mijn handen dood te gaan (waren dus waarschijnlijk spierstuipen), dus die heb ik gelijk met liefde vergeven en het wondje zelfs gekoesterd :@ Verder happen m'n huidige gerbils soms wat in m'n hand om te kijken of ik eetbaar ben, maar dat is niet hard en dan kun je ze gewoon rustig wegduwen (zou niet snel je hand terugtrekken, dan verlies je weer wat vertrouwen als ze schrikken). Ze zijn ook zo gewend dat ik altijd wat te eten in m'n hand heb, zijn echt verwende dikzakjes :')
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator zondag 17 september 2017 @ 17:22:52 #9
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_173835077
Kick :@ weinig gerbilmensen hier :D Of iig gerbilmensen die dit topic gebruiken (incl ikzelf :') )

Ik heb nu voor het eerst een billie met een abces bij haar geurklier op d'r buik. Werd steeds groter en inmiddels gelukkig wel open (zo veel mogelijk pus eruit) dat het nu een grote open wond is.
Was eerst bang dat het een tumor was dus ben anderhalve week geleden naar de dierenarts geweest. Die vermoedde al een abces en gaf me een wondzalfje van manuka honing mee. Was een beetje sceptisch, maar blijkbaar is dat desinfecterend en helpt het om troep af te stoten van de gezonde huid. Dat dus blijven smeren tot de boel goed open ging en nu kan ik het er daadwerkelijk in spuiten.
Er zat eerst ook nog wat zaagsel en hooi troep in dus hok maar even leeg gehaald en gehalveerd en enkel gevuld met verscheurd toiletpapier. Kan ik de boel ook wat beter in de gaten houden en blijft haar wond iig zo schoon mogelijk. Hopelijk komt morgen of anders dinsdag de nieuwe bodembedekking binnen, dit spul:

En heb er ook een spuitje bij besteld waarmee ik dan met een zoutoplossing hopelijk het abces echt leeg kan spuiten.
Voordat ik 'r terugzette in het vernieuwde hok even zo goed mogelijk schoon gemaakt zonder spuitje. Kreeg 'm ongeveer half leeg (verder ook lastig te zien omdat het best bloederig is) en heb er toen die honing ingespoten. Arm beestje, hopelijk heelt het snel goed van binnenuit. In ieder geval toch wel blij dat het een abces is en geen tumor :@ Weet niet of ze met haar leeftijd van 3,5 nog een narcose had overleefd.

De ziekenboeg ziet er nu zo uit (dat onderste houten plateaudingetje is een vrij groot vierkant doolhof dat ik plat heb gelegd waar ze zich in kunnen verstoppen):


Als ze weer beter is haal ik het tussenschot weg en vul ik de hele bak weer met zaagsel en hooi, zoals normaal. Kan zo snel ff geen foto vinden van een ingericht gerbillarium, zal ik tegen die tijd wel doen dan als ik het niet vergeet :P

Dit zijn ze trouwens (het bovenste nootmuskaatje is de zielepoot) O+


[ Bericht 0% gewijzigd door Moira op 17-09-2017 17:28:10 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator vrijdag 22 september 2017 @ 15:19:50 #10
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_173931000
Ik had eergister trouwens een foto gemaakt van het abces (klikken op eigen risico):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het zit vol met taai pus en dode huid dat ik er niet uit krijg met schoonspuiten/zalfje. Intussen is het ook alweer aan het dichtgroeien (wordt steeds kleiner) met al die troep er nog in.
Maandagochtend lever ik haar af bij de dierenarts waar die haar toch onder narcose verder zal schoonmaken en hechten. Hopelijk zijn we er dan ook in een keer vanaf en knapt ze daarna gauw weer op ;( O+
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator maandag 25 september 2017 @ 21:40:20 #11
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_173995906
Had 'r vanochtend afgeleverd voor operatie en werd niet lang daarna gebeld dat het er toch alle schijn van had dat het toch een tumor was, dus blij dat ze toch al onder de pannen was om de boel schoon te laten halen. Was alleen iets andere koek dan een simpel abces schoonmaken, want nu moesten ze wat verder en dieper om te zorgen dat de hele boel weggesneden werd.
Een tumor komt ook veel vaker voor bij de geurklier dan een abces, dus had stiekem eerst toch gewoon gelijk. Dat abces kwam er later pas bij n.a.v. de tumor. Vandaar dat het hele proces zo lang duurde waarschijnlijk.

Maar praise jesus werd ik begin v/d middag gebeld dat alles goed is gegaan en ze is bijgekomen (dat was echt billenknijpen vanochtend). M'n vriend kon haar een paar uur later ophalen en inmiddels zit ze naast haar vriendinnetje in de split, zodat ze even rustig kan bijkomen aan de andere kant van het gaas. Nog steeds suf en duf en zielig, maar ze hobbelt af en toe en heb 'r al meermaals zien eten en drinken, wat vooral belangrijk is.
Het ergste achter de rug iig. Blij dat ze er nu vanaf is en het nu alleen nog een kwestie is van dichtgroeiende hechtingen! O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Moira op 25-09-2017 21:49:12 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator dinsdag 26 september 2017 @ 18:30:31 #12
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_174011947
Nou, dat was geen happy ending...

Gister liep ze rond, wist de etensbak en drinkfles te vinden en at en dronk goed, sliep tegen het gaas aan waar aan de andere kant haar vriendinnetje sliep. Ging allemaal goed dus, denkend dat het ergste achter de rug is.

Maar ik kom vanmiddag thuis van stage en daar ligt ze futloos languit moeilijk adem te halen. Ik herken een doodgaande gerbil wel dus vreesde al voor het ergste. Even met haar op de bank gezeten om d'r warm te houden. Af en toe ging haar hoofdje omhoog en zag ik 'r wat snuffelen, maar haar oogjes kreeg ze al niet echt meer open. Zat ook een doffe gloed over.
Toch maar DA gebeld en kon gelijk langs. Arme beestje in een warme sok gewikkeld en in d'r bakje gelegd en meegenomen. Maar ze was al dood bij aankomst :'(

Echt zo superkut :'( blijkbaar had ze toch de kracht niet echt meer om nog helemaal te herstellen, hoewel het wel raar is omdat het gister zo goed ging :'(
Janken als een klein kind :'(

En d'r vriendinnetje die nu alleen zit wat eigenlijk ook niet kan :'(
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')