Kick

weinig gerbilmensen hier

Of iig gerbilmensen die dit topic gebruiken (incl ikzelf

)
Ik heb nu voor het eerst een billie met een abces bij haar geurklier op d'r buik. Werd steeds groter en inmiddels gelukkig wel open (zo veel mogelijk pus eruit) dat het nu een grote open wond is.
Was eerst bang dat het een tumor was dus ben anderhalve week geleden naar de dierenarts geweest. Die vermoedde al een abces en gaf me een wondzalfje van manuka honing mee. Was een beetje sceptisch, maar blijkbaar is dat desinfecterend en helpt het om troep af te stoten van de gezonde huid. Dat dus blijven smeren tot de boel goed open ging en nu kan ik het er daadwerkelijk in spuiten.
Er zat eerst ook nog wat zaagsel en hooi troep in dus hok maar even leeg gehaald en gehalveerd en enkel gevuld met verscheurd toiletpapier. Kan ik de boel ook wat beter in de gaten houden en blijft haar wond iig zo schoon mogelijk. Hopelijk komt morgen of anders dinsdag de nieuwe bodembedekking binnen, dit spul:
![carefresh-ultra.jpg]()
En heb er ook een spuitje bij besteld waarmee ik dan met een zoutoplossing hopelijk het abces echt leeg kan spuiten.
Voordat ik 'r terugzette in het vernieuwde hok even zo goed mogelijk schoon gemaakt zonder spuitje. Kreeg 'm ongeveer half leeg (verder ook lastig te zien omdat het best bloederig is) en heb er toen die honing ingespoten. Arm beestje, hopelijk heelt het snel goed van binnenuit. In ieder geval toch wel blij dat het een abces is en geen tumor

Weet niet of ze met haar leeftijd van 3,5 nog een narcose had overleefd.
De ziekenboeg ziet er nu zo uit (dat onderste houten plateaudingetje is een vrij groot vierkant doolhof dat ik plat heb gelegd waar ze zich in kunnen verstoppen):
![c1a9f5b604c86d65995380ce47bda34f.png]()
Als ze weer beter is haal ik het tussenschot weg en vul ik de hele bak weer met zaagsel en hooi, zoals normaal. Kan zo snel ff geen foto vinden van een ingericht gerbillarium, zal ik tegen die tijd wel doen dan als ik het niet vergeet

Dit zijn ze trouwens (het bovenste nootmuskaatje is de zielepoot)

[ Bericht 0% gewijzigd door Moira op 17-09-2017 17:28:10 ]