abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155650561
quote:
Of kritiek leidt tot reprimande, blijkt volgende week vrijdag

De Verenigde Naties hebben zich dinsdag in Genève opnieuw heel kritisch uitgelaten over het Sinterklaas-feest. Het antiracisme-comité van de VN sprak zelfs over 'schendingen van mensenrechten' die 'nooit gerechtvaardigd kunnen worden door tradities of gebruiken'.

Ook zei het comité met nadruk dat zo'n feest als 'Santa Claus' voor kinderen 'van alle rassen en etnische achtergronden' een 'vrolijke en gelukkige happening' moet zijn. En dat het nu voor verre nakomelingen van slaven niet zo is. ,,Kinderen moeten niet de last van zo'n verleden dragen. Ze moeten er niet elk jaar aan herinnerd worden dat ze kinderen van slaven zijn.''

Vanuit de samenleving
Of deze opmerkingen leiden tot een officiële reprimande, is nog afwachten. Het eindrapport over de vraag of Nederland in het algemeen genoeg aan racisme doet, en of het 'Zwarte Piet' moet aanpakken, volgt pas volgende week vrijdag. Woensdag krijgt een Nederlandse regeringsdelegatie nog de kans om te reageren. Het kabinet heeft de afgelopen maanden steeds gezegd dat veranderingen uiteindelijk 'vanuit de samenleving' moet komen.

Nederland zou ontzettend in zijn hemd staan als het niks met de kritiek zou doen

Het is niet de eerste keer dat de VN de belangrijkste Hollandse traditie hekelen. Al in het najaar van 2013 zei de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shepherd - lid van de VN-werkgroep van mensen van Afrikaanse Afkomst - dat 'Black Pete' een racistisch stereotype is dat zo snel mogelijk moet verdwijnen. Bij een bezoek aan Nederland zomer 2014 slikte de fel aangevallen Shepherd niks van die kritiek in.

Hemd

Het nieuwe oordeel van dit comité met de officiële Engelse naam 'International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination' wordt echter als 'zwaarder' gezien. Eefje de Kroon van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM), dat de gesprekken in Genève bijwoont, benadrukt dat dit gezelschap de naleving van het Verdrag voor de Rechten van de Mens controleert; 'een verdrag dat óók Nederland heeft ondertekend'. ,,Nederland zou ontzettend in zijn hemd staan als het niks met de kritiek zou doen.''

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/33(...)terklaas-feest.dhtml
En daar gaan we weer!!
oO/ oO/ oO/

Edit:

quote:
Nederland belooft VN-commissie acceptabele Piet

De Nederlandse regering belooft de internationale gemeenschap van Zwarte Piet een figuur te maken die voor iedereen acceptabel is. Dat blijkt uit de reactie van de Nederlandse delegatie in een hoorzitting op de vragen van de VN-commissie voor de bestrijding van racisme en discriminatie in Genève.

Directeur samenleving en integratie op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en delegatieleider, Afke van Rijn zei tijdens de zitting:

“Minister Asscher organiseert een dialoogtafel met verschillende organisaties en groepen, met het doel Zwarte Piet aan te passen. Een verbod op Zwarte Piet van regeringswege is geen oplossing.”

Scherpe kritiek op Zwarte Piet

Van Rijn gaf vanochtend ruim een uur lang antwoord op de vragen die leden van de internationaal samengestelde VN-commissie gisteren hadden gesteld. Vragen gingen over etnisch profileren door de politie, de verplichte inburgeringscursus voor immigranten, de huisvesting van asielzoekers en ongedocumenteerden, over zwaarder bestraffen van discriminatie in het strafrecht en over de toonhoogte van het publieke debat. Maar de meeste tijd ruimden de commissieleden in voor scherpe kritiek op Zwarte Piet.

Commissieleden van Ierland tot Mauritius, van Zuid-Afrika tot Colombia en van Turkije tot de Verenigde Staten begonnen allemaal over Zwarte Piet als een overjarig symbool van racisme, waar Nederland snel mee moet afrekenen. De Colombiaanse afgevaardigde P.E. Murillo Martinez:

“Het schenden van mensenrechten kan niet worden gerechtvaardigd met een beroep op culturele traditie. Kinderen moeten er niet jaarlijks aan worden herinnerd dat ze van slaven afstammen.”

Etnisch profileren en verplichte inburgeringscursus

Op de vragen over etnisch profileren door de politie, zei Van Rijn dat het “essentieel” is om dat tegen te gaan en dat Nederland daar al maatregelen tegen heeft genomen, maar dat zeker zal worden gekeken naar de positieve ervaringen van de politie in het buitenland.

Ook het feit dat immigranten uit landen als Japan en Zuid-Korea niet hoeven mee te doen aan de voor anderen verplichte inburgeringscursus kwam aan de orde . “Dat riekt naar discriminatie”, vond het Turkse commissielid G. Kut.
Antisemitisme

Een paar keer kwam een ongemakkelijke vergelijking terug die Nederlandse activisten ook wel maken, maar dan nooit openlijk: de behandeling van Joden en van andere minderheden als het om discriminatie gaat. Commissielid Murillo Martinez zag dat Nederland een stevige inspanning levert in de strijd tegen antisemitisme, en dat is heel goed. Maar in vergelijking daarmee kwamen “andere, grotere bevolkingsgroepen” er bekaaid vanaf. “De verhouding is uit balans.”

Het Turkse lid meende een trend te kunnen destilleren uit de selectie van gerechtelijke vonnissen die in het Nederlandse rapport was opgenomen. “Een aanklacht wegens antisemitisme leidt vrijwel altijd tot een veroordeling. Bij andere bevolkingsgroepen niet.” Hij voorspelde dan ook dat Geert Wilders zal worden vrijgesproken. “Ik hoop dat ik ongelijk krijg.”

Van Rijn onderstreepte dat het kabinet in het najaar een nieuw actieplan tegen discriminatie komt. Daarin zal, zei ze, ook veel aandacht zijn voor de preventie van discriminatie. De VN-commissie komt 28 augustus met zijn eindrapport over Nederland.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ie-acceptabele-piet/
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:14:43 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_155650574
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:12 schreef Infection het volgende:

[..]

Jij snapt er duidelijk niets van met je linkse geneuzel.
Leg het dan uit :?

Cultuur is toch sowieso altijd aan verandering onderhevig. Dit zie ik ook tegenwoordig ook nauwelijks meer in het gewone straatbeeld:

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_155650585
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:14 schreef Falco het volgende:

[..]

Leg het dan uit :?

Cultuur is toch sowieso altijd aan verandering onderhevig. Dit zie ik ook tegenwoordig ook nauwelijks meer in het gewone straatbeeld:

[ afbeelding ]
Jawel hoor. Ik kom uit een dorp waar er nog een aantal van rondlopen.

Maar er zit toch wel verschil tussen een kinderfeestje en kledingstijl. Sommige dingen verander je simpelweg gewoon niet.
pi_155650605
Maar Infection vindt dus dat links een scheldwoord is. Nou toppie hoor. Dat is pas het toppunt van discussiëren hoor. Zwarte piet werkt racisme in de hand, zoveel is wel duidelijk. Kijk alleen maar naar die facebookpagina van het Nederlands Elftal toen met die foto waarop donkere spelers te zien waren werden uitgemaakt voor apen, of nog veel erger. :r Nee dat is gewoon rechtse bullshit en xenofobie! :r
pi_155650610
Woede om reactie Rutte op VN-rapport Zwarte Piet

De manier waarop premier Rutte gisteren reageerde op de aanbevelingen van de VN over Zwarte Piet leidt tot woede in de zwarte gemeenschap. Rutte benadrukte nog eens dat de overheid niks aan Zwarte Piet gaat veranderen. 'Schofferend' oordeelt Landelijk Platform Slavernijverleden.

Na de verschijning van het rapport van het antiracisme-comité CERD van de VN zei de minister-president dat hij nog steeds geen rol voor zichzelf of de overheid ziet om het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen. ,,Zwarte Piet is geen staatsaangelegenheid.'' Om te vervolgen: ,,Behoed je voor een land waar de staat bepaalt hoe een volksfeest eruitziet. Dat lijkt me echt iets voor het volk.'' Rutte onderstreepte dat hij het 'niet zo belangrijk vindt' hoe 'het ventje eruit ziet'.

Kwetsend
Volgens Barryl Biekman, voorzitter van Landelijk Platform Slavernijverleden, gaat de premier daarmee 'lijnrecht' in tegen de aanbevelingen van het VN-comité. Dat stelde dat de 'overheid actief zijn best moet doen' om 'die karaktertrekken' van Zwarte Piet te wissen 'die mensen als racistisch of als verwijzing naar het slavenverleden kunnen zien.' Biekman: ,,Er staat niet dat het volk het moet doen, of u, of ik. Er staat dat de óverheid het moet doen.''

Kille boodschap
Nu blijkt de premier dus niet de premier van zwarte Nederlanders
Ook Jerry Afriyie van Nederland Wordt Beter - betrokken bij veel Piet-protesten - is 'geschokt' door de reactie van Rutte. ,,Zo'n comité zegt dit niet zomaar, maar omdat Piet als racistisch wordt ervaren door sommige Nederlanders, als kwetsend. En eigenlijk zegt Rutte nu: ik heb daar geen boodschap aan. Nu blijkt de premier dus niet de premier van zwarte Nederlanders. Ik vind dat een heel kille boodschap.''

Landenrapporteur Ion Diaconu (spreekbuis van het comité als het over Nederland gaat) benadrukt in een vraaggesprek met het AD dat de VN 'op een actieve rol' van de overheid aandringt. ,,We begrijpen dat de traditie in Nederland belangrijk is, maar ook dat sommige elementen ervan als racistisch worden ervaren. Daar moet de overheid wat aan doen. Die heeft ook zorg voor die burgers te dragen.''

Afschaffing
Een visagist brengt vegen aan op het gezicht van een roetpiet. © ANP.
Verder onderstreept Diaconu dat zijn comité nooit op de afschaffing van tradities of symbolen zal aansturen. ,,Daar gaan wij niet over. Maar we hebben wel de taak om te kijken of er geen elementen in zitten die aanstootgevend zijn voor anderen.''

Minister Asscher (Integratie) noemde het 'goed' dat de VN 'niet zegt dat de overheid het moet verbieden'. ,,Ze geven aan dat een traditie die heel oud is, kan veranderen en dat het de bedoeling is dat het een feest is voor iedereen. Dat is precies de boodschap die ik ook heb."

Volgens mensenrechten-hoogleraar Tom Zwart is de reactie van Rutte op de aanbeveling 'wat al te laconiek'. ,,Als je het opvat als: de samenleving kan die Pietendiscussie beter oplossen dan de overheid, dan deugt het nog wel. Maar als je het opvat als: we hebben er niks mee te maken, dan niet. De VN vraagt de overheid op te staan voor mensen die zich racistisch bejegend voelen.''

Sinterklaas
Volgens Zwart kwam de reactie van de Nederlandse regeringsdelegatie die het comité vorige week in Genève te woord stond 'veel dichter bij' wat de VN wil. ,,Die delegatie gaf aan dat de Nederlandse overheid via debatten zeker wil helpen bij het ontwikkelen van 'een meer acceptabele Piet'. Dat is wat dit comité wil horen. Dat de overheid racisme niet over haar kant laat gaan.''

De aanbevelingen over Piet werden overigens door voor- én tegenstanders omarmd. Zo benadrukt Afriyie dat het rapport 'een steun in de rug' is voor alle mensen die zich al jaren aan de knecht van Sinterklaas storen.

Genuanceerd
Voorstander Marc Giling (Pietengilde) is op zijn beurt blij dat het comité niet op afschaffing van Zwarte Piet hint. ,,Daar gingen vooraf wel allerlei verhalen over. Maar het rapport is eigenlijk heel genuanceerd.'' Dat de VN vraagt om 'bepaalde eigenschappen' te wissen, noemt Giling 'prima'. ,,Wij vinden ook dat alle dingen die mogelijk naar slaven kunnen verwijzen, weg moeten. Overdreven dikke lippen. Surinaamse 'krompraat'. Maar die dingen zíjn ook al aan het veranderen.''

Dat geeft volgens Asscher aan dat een traditie die heel oud is, ook kan veranderen. Hij gaat de Sint- en Pietengildes niet voorschrijven om Zwarte Piet af te schminken. Gelukkig zegt de VN niks over de kleur, vindt voorstander Giling. ,,Er staat niet in dat Piet niet meer zwart mag zijn.''

Landenrapporteur Diaconu benadrukt dat het comité expres niet heeft benoemd hoe Piet moet veranderen. ,,Dat is niet aan ons. Dat is aan jullie. Als het maar een traditie wordt waar iedereen plezier aan beleeft. Ook mensen van Afrikaanse afkomst.''
http://www.ad.nl/ad/nl/33(...)rt-Zwarte-Piet.dhtml
oO/ 8}
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_155650613
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:15 schreef Infection het volgende:
Maar er zit toch wel verschil tussen een kinderfeestje en kledingstijl. Sommige dingen verander je simpelweg gewoon niet.
Grappig dat je dat zegt over het sinterklaasfeest - dat is door de eeuwen heen immers juist enorm veranderd ;)
pi_155650626
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:16 schreef IDDGGG1 het volgende:
Maar Infection vindt dus dat links een scheldwoord is. Nou toppie hoor. Dat is pas het toppunt van discussiëren hoor. Zwarte piet werkt racisme in de hand, zoveel is wel duidelijk. Kijk alleen maar naar die facebookpagina van Nederlands Elftal waar toen met die foto waarop donkere spelers te zien waren werden uitgemaakt voor apen, of nog veel erger. :r Nee dat is gewoon rechtse bullshit en xenofobie! :r
Want als je rechts bent ben je gelijk een racist? Wat is dit nou weer voor onzin? :')

En ja, ik zie links als een scheldwoord. Allemaal te danken aan de racisme-roepers die tegenwoordig onze complete maatschappij verneuken. Jij bent er zo te zien een goed voorbeeld van.
pi_155650649
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:18 schreef Infection het volgende:

[..]

Want als je rechts bent ben je gelijk een racist? Wat is dit nou weer voor onzin? :')

En ja, ik zie links als een scheldwoord. Allemaal te danken aan de racisme-roepers die tegenwoordig onze complete maatschappij verneuken.
Wie de bal kaatst kan hem terugverwachten. Wat een fijn leven moet jij hebben als je zo denkt. Met zulke mensen komen we er wel. Hoe eerder zwarte piet verdwijnt, hoe beter.
pi_155650658
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:18 schreef Infection het volgende:

[..]

En ja, ik zie links als een scheldwoord. Allemaal te danken aan de racisme-roepers die tegenwoordig onze complete maatschappij verneuken.
Heerlijk, dit soort reacties.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_155650659
quote:
'Schofferend' oordeelt Landelijk Platform Slavernijverleden.
Dat is nogal iets om te zeggen als je bij een club hoort met zo'n naam :D
Conscience do cost.
pi_155650676
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:19 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Wie de bal kaatst kan hem terugverwachten. Wat een fijn leven moet jij hebben als je zo denkt. Met zulke mensen komen we er wel. Hoe eerder zwarte piet verdwijnt, hoe beter.
Mijn leven is top. Ik ga tenminste niet overal racisme roepen als iets een ander kleurtje heeft. Wat moet je een kutleven hebben als je daar de hele dag op let zeg.
pi_155650678
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:16 schreef IDDGGG1 het volgende:
Maar Infection vindt dus dat links een scheldwoord is. Nou toppie hoor. Dat is pas het toppunt van discussiëren hoor. Zwarte piet werkt racisme in de hand, zoveel is wel duidelijk. Kijk alleen maar naar die facebookpagina van het Nederlands Elftal toen met die foto waarop donkere spelers te zien waren werden uitgemaakt voor apen, of nog veel erger. :r Nee dat is gewoon rechtse bullshit en xenofobie! :r
Het onderschrift "FC Aap" hebben we letterlijk uren lang de slappe lach om gehad _O-
pi_155650692
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:17 schreef Kassamiep het volgende:

Grappig dat je dat zegt over het sinterklaasfeest - dat is door de eeuwen heen immers juist enorm veranderd ;)
Dat is ook het eerste wat ik dacht :D :Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_155650699
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Het onderschrift "FC Aap" hebben we letterlijk uren lang de slappe lach om gehad _O-
Mwoah, niet eens scherp of goed bedacht.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_155650702
"Nu blijkt de premier dus niet de premier van zwarte Nederlanders"

Direct dat racistische denken weer he. Alsof alle anti-Piet zeurders zwart zouden zijn :')
pi_155650710
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:09 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Kutland! :D Dus als iets verdwijnt, roepen we gelijk maar dat het land kut is, want wat hebben we het toch slecht hier. En dat alles vanwege zwarte piet! Ik zou me meer zorgen maken om het toenemende racisme en intolerantie die de kop op komt steken, dankzij o.a. zwarte piet en de mensen die het met hand en tand willen verdedigen ten koste van een ander.
Ik zou me eerder druk maken om de oorzaak van de toenemende intolerantie. Verder is er nauwelijks racisme in Nederland. Dit soort gezeur heeft echter wel een averechts effect. Dat heeft niets met huidskleur te maken, maar des te meer met gedrag van bepaalde groepen.

quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:13 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Oh nee stel je voor, iemand is links! Is dat al een scheldwoord geworden? Top hoor.
Met jouw irritante manier van reageren en 'discussiëren' maak je er in ieder geval niet iets positiefs van. Dat je een bord voor je kop hebt is prima, maar je komt nogal kinderachtig over.
pi_155650718
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:21 schreef RobbieRonald het volgende:
"Nu blijkt de premier dus niet de premier van zwarte Nederlanders"

Direct dat racistische denken weer he. Alsof alle anti-Piet zeurders zwart zouden zijn :')
Ja, maarja "van die zwarte moet ik niks hebben he, verpesten de hele cultuur enzo, want ja is het enige wat ze doen". Ofzo. :') Alsof zwarte piet het enige is wat we hebben en ons uniek maakt. _O- Eigenlijk gewoon triest.
pi_155650800
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:22 schreef IDDGGG1 het volgende:
"van die zwarte moet ik niks hebben he, verpesten de hele cultuur enzo, want ja is het enige wat ze doen".
Wie zegt dat?
pi_155650880
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:28 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Wie zegt dat?
Infection o.a.
pi_155650883
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:31 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Infection o.a.
Oh oke, ik val net in deze discussie.
pi_155650892
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:31 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Infection o.a.
Wat? Ga je nu ook nog eens woorden in mijn mond leggen? Tjonge jonge... :')
Laat maar eens zien waar ik dat gezegd heb.
pi_155650899
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:20 schreef Infection het volgende:

[..]

Mijn leven is top. Ik ga tenminste niet overal racisme roepen als iets een ander kleurtje heeft. Wat moet je een kutleven hebben als je daar de hele dag op let zeg.
Maar je vindt het wel erg als "cultuurverrijkers" wat zeggen van "onze" cultuur(wat dat ook mag zijn). Zij maken net zoveel deel uit van onze samenleving om er wat te zeggen als wij. Dus, tough luck voor jou.
pi_155650912
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:32 schreef Infection het volgende:

[..]

Wat? Ga je nu ook nog eens woorden in mijn mond leggen? Tjonge jonge... :')
Laat maar eens zien waar ik dat gezegd heb.
"En ja, ik zie links als een scheldwoord. Allemaal te danken aan de racisme-roepers die tegenwoordig onze complete maatschappij verneuken. Jij bent er zo te zien een goed voorbeeld van."

Komt toch op hetzelfde neer, nietwaar?
pi_155650923
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:33 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

"En ja, ik zie links als een scheldwoord. Allemaal te danken aan de racisme-roepers die tegenwoordig onze complete maatschappij verneuken. Jij bent er zo te zien een goed voorbeeld van."

Komt toch op hetzelfde neer, nietwaar?
Nee. Is toch iets heel anders dan wat jij zei. Begrijpend lezen is blijkbaar ook al te moeilijk voor je.

Ik had het over racisme-roepers, niet over 'kleurlingen' waar jij het over hebt. Ik geef geen fuck over wat iemand's kleur is. Blanken kunnen ook racisme-roepers zijn.
pi_155650948
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 13:13 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Oh nee stel je voor, iemand is links! Is dat al een scheldwoord geworden? Top hoor.
Iemand die Zwarte Piet gebruikt als argument om 'opkomend racisme' te verkondigen kan niemand serieus nemen. Dat je dan ook nog eens links bent is eigenlijk niets meer dan een bevestiging van alles wat we al wisten over je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')