abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155586216
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

LOL... been there, done that.... de hypotheekadviseur van mijn man deed ook z'n belastingaangifte, de hypotheekadviseur die hem in 2006 nog een beleggingshypotheek :r aangesmeerd had.

Gelukkig had hij het eerste jaar dat ik de aangifte voor hem regelde een enorme extra aftrekpost, dusdanig dat hij zich even zorgen maakte of ik niet iets verkeerd gedaan had, want z'n teruggaaf was veel meer dan toen X het deed, maar dat was een mooi toeval ;)

Maar het hele jaar fiscaal partner is echt heel erg dom... daarbij hebben ze ook ergens die keuze moeten maken bij zijn aangifte, dus dat is dan gewoon een hele foute keuze geweest, en iemand die op regelmatige basis aangiftes IB verzorgt moet echt beter weten dan klakkeloos invullen dat iemand het hele jaar fiscaal partner is.
Het hoeft niet dom te zijn. In sommige gevallen ben je <6 maanden fiscaal partner maar kan je er voor kiezen om toch voor het hele jaar fiscale partners te zijn. Hierdoor kan je de algemene heffingskorting overdragen. Hierbij kan je ook denken aan aftrekposten en verdelen van bezittingen/schulden. Het beste is natuurlijk om de aangifte een aantal keer in te vullen en de meest gunstigste verdeling op te sturen.
pi_155586266
Ik ken niet jullie exacte situatie.

Maar mis je als niet voor fiscaalpartnerschap kiest niet je inkomensafhankelijke combinatie korting?
En is die per saldo niet meer waard dan die 4 maanden kindertoeslag?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_155586324
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:06 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Het hoeft niet dom te zijn. In sommige gevallen ben je <6 maanden fiscaal partner maar kan je er voor kiezen om toch voor het hele jaar fiscale partners te zijn. Hierdoor kan je de algemene heffingskorting overdragen. Hierbij kan je ook denken aan aftrekposten en verdelen van bezittingen/schulden. Het beste is natuurlijk om de aangifte een aantal keer in te vullen en de meest gunstigste verdeling op te sturen.
In dit geval (waar moeder nota bene kinderopvangtoeslag nodig had omdat ze werkte) zal er weinig nut zijn bij het overdragen van de algemene heffingskorting, al even afgezien van het feit dat die sowieso niet meer overdragen kan worden.
In een hoop andere gevallen waar er sprake is van een recht op toeslagen zal het ook niet handig zijn het fiscaal partnerschap voor het hele jaar vast te laten stellen als het niet voor het hele jaar gold.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_155586383
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

In dit geval (waar moeder nota bene kinderopvangtoeslag nodig had omdat ze werkte) zal er weinig nut zijn bij het overdragen van de algemene heffingskorting, al even afgezien van het feit dat die sowieso niet meer overdragen kan worden.
In een hoop andere gevallen waar er sprake is van een recht op toeslagen zal het ook niet handig zijn het fiscaal partnerschap voor het hele jaar vast te laten stellen als het niet voor het hele jaar gold.
Excuus. Ik doelde niet specifiek op deze casus.

@TS: Ik zou in ieder geval naar een andere adviseur stappen, want deze heeft er duidelijk geen koek van gegeten.
pi_155586436
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:14 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Excuus. Ik doelde niet specifiek op deze casus.

@TS: Ik zou in ieder geval naar een andere adviseur stappen, want deze heeft er duidelijk geen koek van gegeten.
Misschien levert zoals ik al zei de inkomensafhankelijke combinatie korting meer op dan de toeslag...
pi_155586493
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:09 schreef ender_xenocide het volgende:
Ik ken niet jullie exacte situatie.

Maar mis je als niet voor fiscaalpartnerschap kiest niet je inkomensafhankelijke combinatie korting?
En is die per saldo niet meer waard dan die 4 maanden kindertoeslag?
Er is sprake van samenwonen vanaf mei, dus het recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting vervalt toch al omdat er meer dan 6 maanden een fiscaal partner is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155586520
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er is sprake van samenwonen vanaf mei, dus het recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting vervalt toch al omdat er meer dan 6 maanden een fiscaal partner is.
recht vervalt? als je kiest voor fiscaalpartnerschap heb je er juist recht op....
pi_155586533
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wel als haar arbeidsinkomen lager is dan dat van haar fiscale partner.

http://www.belastingdiens(...)e2-aea6-27e9087ce4a1
pi_155586556
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:19 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Wel als haar arbeidsinkomen lager is dan dat van haar fiscale partner.
ja en anders heeft haar fiscale partner er recht op....
pi_155586572
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:19 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

recht vervalt? als je kiest voor fiscaalpartnerschap heb je er juist recht op....
Als het inkomen lager is dan van de fiscale partner.... als er geen fiscaal partner is, is het recht er sowieso.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155586617
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:20 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

ja en anders heeft haar fiscale partner er recht op....
En als ze ieder meer dan 6 maanden geen fiscaal partner hadden gehad, dan hadden ze er mogelijk zelfs allebei recht op gehad....
Doordat het fiscaal partnerschap in mei begon, en de rest van het jaar duurde, vervalt het iig voor een van beiden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155586722
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:21 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als het inkomen lager is dan van de fiscale partner.... als er geen fiscaal partner is, is het recht er sowieso.
klopt had ff de rare kronkel in mijn gedachten dat die alleen is met fiscaal partner, maar dat is natuurlijk niet zo....
pi_155586782
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

En als ze ieder meer dan 6 maanden geen fiscaal partner hadden gehad, dan hadden ze er mogelijk zelfs allebei recht op gehad....
Doordat het fiscaal partnerschap in mei begon, en de rest van het jaar duurde, vervalt het iig voor een van beiden.
Dit klopt. Maar ik heb er wel recht op.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_155586864
Er werden vorig jaar al opmerkingen gemaakt dat het voordeliger was om pas in juli te gaan samenwonen. "Desnoods op papier".
Dat soort truukjes hadden we sowieso geen zin in.
Maar blijkbaar is het nu allemaal moeilijk moeilijk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_155587178
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:34 schreef Ticootje het volgende:
Er werden vorig jaar al opmerkingen gemaakt dat het voordeliger was om pas in juli te gaan samenwonen. "Desnoods op papier".
Dat soort truukjes hadden we sowieso geen zin in.
Maar blijkbaar is het nu allemaal moeilijk moeilijk.
Ja, vooral in jullie geval was het handiger geweest 2 maanden later te gaan samenwonen...
Maar daar kun je toch niets meer aan veranderen.... aan een prutsende accountant wel ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155601611
@Ticootje: Eerst een antwoord op uw openingsvraag:
Nee, de keuze voor voljaars fiscaal partnerschap heeft géén invloed op de KOT van jan-april 2014.
Was het bij dit antwoord maar gebleven. Mist, rookgordijnen en foute reacties n.a.v. uw vraag. Mede omdat teveel uitgegaan wordt van de eigen situatie.

Ik kan verder uit uw informatie niet onomstotelijk concluderen dat de accountant ongelijk heeft. Tav fiscaal partnerschap is er inderdaad geen keuze. Je bent fiscaal partners van elkaar of niet. In uw situatie was u fiscaal partners van elkaar van mei t/m dec. 2014. Maar er kan voor de inkomstenbelasting gekozen worden voor voljaars fiscaal partnerschap. Dan word je dus ook voor de periode jan t/m april 2014 beschouwd als fiscaal partners, oftewel: voor het gehele jaar (let wel: voor de inkomstenbelasting) Lees verder onder punt 2.

Praten u en uw accountant niet langs elkaar heen? Gooit u inkomstenbelasting en toeslagen niet op 1 hoop tav. de verschillende uitwerkingen die er zijn voor de inkomstenbelasting en de toeslagen?
Lees verder onder punt 3.

Drie zaken op 1 rij.
1. Als je fiscaal partners van elkaar bent ben je ook toeslagpartners van elkaar. Het omgekeerde geldt eveneens. (sinds 2013)

2. Men is fiscaal partners van elkaar of niet. Er is voor samenwonenden sinds 2011 geen keuze meer mogelijk. Voor de inkomstenbelasting kan er desondanks in uw situatie gekozen worden. Dat komt omdat u slechts voor een gedeelte van het jaar fiscaal partners van elkaar was.
Het programma stelt de volgende vraag: Kiest u ervoor om héél 2014 fiscaal partners van elkaar te zijn. Ja/nee. U kunt zonder enig nadelig gevolg voor de toeslagen voor de inkomstenbelasting kiezen voor het voljaars fiscaal partnerschap.
Voordeel kan zijn dat de aftrekposten optimaler verdeeld kunnen worden. Een nadeel bij de keuze voor JA zie ik niet in uw situatie. Kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap is soms NIET handig in scheidingssituaties. Als je samen niet meer door 1 deur kan, kan je de eigen belastingaangifte maar beter afbakenen door juist niet te kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap. Zelfs als dit fiscaal nadelig uitpakt.

3. En nu de toeslagen. Wat een verwarring alom.
2014 moet u in twee gedeelten knippen: de periode van jan t/m april 2014 en de periode dat u ging samenwonen: 1 mei t/m eind 2014 dus. Voor de eerste 4 maanden als alleenstaande telt UITSLUITEND uw jaarinkomen als alleenstaande. Voor de laatste 8 maanden bent u verplicht toeslagpartners van elkaar. Het recht op toeslagen in deze 8 maanden is gebaseerd op het JAARinkomen van u en van uw partner samen. Zo '' simpel' is het.

[ Bericht 0% gewijzigd door belfis op 27-08-2015 21:41:35 ]
pi_155601932
Een flink aantal reacties op de vraag van Ticootje heb ik ik wenkbrauwfronsend gelezen. De prive situatie van Leandra is redelijk specifiek te noemen (fiscaal partner niet inwonend – voor huurtoeslag geldt bij inwonende kk. een vrijstelling inkomen van ¤ 4749 tot 23 jaar – jaar 2015, gehuwd toen ze al fiscaal partner was). Leandra vertaalt haar situatie naar de situatie van Ticootje. Hetgeen leidt tot onduidelijke of verkeerde informatie.

Een verzachtende omstandigheid: de materie is kennelijk wat lastig.
1. Leandra: Misverstand is het te denken dat een jaarinkomen bij 8 maanden samenwonen tijdsevenredig wordt bepaald. ¤ 39.000 jaarinkomen wordt bij 4 maanden samenwonen dus NIET ¤ 13.000. Voor deze periode telt gewoon het JAARinkomen van ¤ 39.000 / zie de posting van 10.21
2. Leandra: het recht op toeslagen staat volledig los van de keuze voor de inkomstenbelasting voor voljaars fiscaal partnerschap op niet.
3. Leandra: het recht op de combinatiekorting voor een alleenstaande of voor samenwonenden / fiscaal partners: Kijk nog eens goed naar de voorwaarden. In beide situaties kan er recht op zijn, maar alleen als er inkomen uit werk is, meer dan een kleine ¤ 5000 (bij de alleenstaande of bij de minst verdienende partner) In beide situaties geldt geldt de zesmaandeneis.
4. Intention: als er minder dan 6 maanden wordt samengewoond c.q. men is minder dan 6 maanden fiscaal partners van elkaar kan de heffingskorting NOOIT overgedragen worden. Ook niet als er gekozen is vol voljaars fiscaal partnerschap.

[ Bericht 1% gewijzigd door belfis op 27-08-2015 21:13:43 ]
  donderdag 27 augustus 2015 @ 23:54:07 #68
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_155610958
_O_
Duidelijker kan je het niet hebben!

Overigens klopt de post dat dit een te specifieke situatie is om bij een bedrijfje neer te leggen dat eigenlijk gewoon financiële administraties voert voor het mkb.
Die doen wel IB aangiften maar dan alleen zo af en toe voor de eigenaren van een eenmanszaak of bv.
Toeslagen heb je in een IB niet mee te maken dus daar kunnen ze al helemaal geen zinnig advies over geven.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')