abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155520182
Narcisten lijken meestal arrogant, grandioos, manipulatief, en hebben een gebrek aan empathie. Maar deze bepalende kenmerken kunnen worden begrepen op een dieper niveau, als krachtige psychologische afweer om hen te beschermen tegen het ervaren van een werkelijk beangstigend kwetsbaarheid. Ze worden niet meer aantrekkelijk hierdoor, maar verdienen misschien wel meer onze sympathie.

Hoewel sommige narcistische kinderen en adolescenten lijken 'verwend' en bevoorrecht, de meeste zijn duidelijk verdedigen tegen gevoelens van lage eigenwaarde en proberen schaamte en vernedering te voorkomen. "

Dit spitse beschrijving maakt duidelijk dat vrijwel alle aanstootgevend kenmerken alle narcisten 'kan het beste worden gezien als verdediging tegen onopgeloste pijn, teleurstellingen en pijnlijke onzekerheden. Ze waren gewoon niet in staat om het soort positieve, stabiele bevestigende band te ontwikkelen met hun verzorgers of omgeving waardoor ze geliefd en geaccepteerd voelen.

Je hebt twee soorten narcisme:

Openlijk narcisme

Een openlijke narcist wordt veel eerder als een narcist herkend. Een openlijke narcist steekt zijn arrogantie vaak niet onder stoelen of banken, komt vaak veeleisend over en is ook niet bang om bij een meningsverschil keihard de confrontatie aan te gaan. Tegelijkertijd bezit deze openlijke narcist over een goede dosis charme en mensenkennis, zodat hij er in eerste instantie vaak wel “mee weg komt”.
Hoe dan ook zal dit type narcisten veel eerder botsen met mensen en zal hun narcistische persoonlijkheid veel meer aan de oppervlakte liggen.

Verborgen narcisme

Een verborgen narcist is daarentegen veel moeilijker te herkennen en wordt vaak alleen door naasten “ontmaskerd”. Je zou een verborgen narcist kunnen omschrijven als “een wolf in schaapskleren”. Wanneer je een relatie hebt met een verborgen narcist dan kan deze in het bijzijn van anderen ontzettend lief en attent zijn, maar zodra je enkel met z’n tweeën bent dan draait deze persoon om als een blad aan een boom.

Verborgen narcisten hebben, in tegenstelling tot openlijk narcisten, geleerd dat ze sneller hun doel bereiken door te proberen zich juist uit alle macht te presenteren als invoelende, liefdevolle betrokken mensen om zo de erkenning en waardering te krijgen waar ze zo naar verlangen.
Verborgen narcisten doen naar de buitenwereld toe ontzettend hun best om vriendelijk, meelevend en aardig gevonden te worden. Intussen zijn ze van binnen net zo egoïstisch en narcistisch als openlijke narcisten. Maar ze zijn heel erg bezig om hun masker naar de buitenwereld van liefhebbend en sympathiek persoon in stand te houden. Ze maken zich veel zorgen over het afvallen van hun masker. Ze zijn ook vatbaarder voor stress en in tegenstelling tot openlijke narcisten geloven zij diep van binnen juist níet in hun eigen façade. Zij beschikken gewoon niet over dat enorme zelfvertrouwen dat openlijke narcisten wel hebben. Ze doen enorm hun best om hun gevoelens daarover niet aan de buitenwereld te vertonen en onderdrukken hun gevoelens op dit gebied ook naar zichzelf toe.

Net als openlijke narcisten voelen verborgen narcisten zich niet schuldig over het pijn doen van anderen. Het kan soms wel zo lijken, omdat ze heel goed kunnen doen alsof. Ze zijn ook net zo competitief, zich bewust van hun gedrag en berekenend.

Verborgen narcisten worden doorgaans alleen “ontdekt” door mensen die dicht bij hen staan. Denk aan familieleden en partners. Vaak gaat er een hoop ellende aan vooraf voordat je doorhebt dat je te maken hebt met verborgen narcisme. Vooral ook door de verschillende rollen die hij/zij speelt zodat je omgeving een totaal ander beeld van deze persoon heeft dan jij en je het gevoel kunt krijgen dat het allemaal aan jou ligt en dat je het verkeerd ziet.

Heb je een relatie met een verborgen narcist? Dan kan het kan heel goed helpen door er veel over te lezen zodat je leert hoe je jezelf kunt beschermen.

Persoonlijke ervaringen

Hebben fokkers hier ervaring met narcisten? Op je school, werk of op een vereniging? In een relatie of vriendengroep? Misschien ben je zelf een narcist of heb je narcistische trekken? Je hoeft niet bang te zijn dat je stiekem een verborgen narcist bent... Zodra je de angst hebt dat je narcistisch bent, ben je hoogwaarschijnlijk niet narcistisch.

Ik heb vroeger een paar hele slechte vrienden gehad die duidelijk narcisten waren, die vrienden hebben mij ook heel veel pijn gedaan. Het was zo erg dat ik dacht dat er iets mis met mij was, maar die vrienden van mij waren gewoon hele slechte mensen en ik had het niet door. Nu ik objectief kan terugkijken, besef ik dat het slechte vrienden waren.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:11:48 #2
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_155520248
hoezo Amy Whinehouse?
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:14:37 #3
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_155520300
Je kan toch geen narcisme zijn, hoogstens een narcist?

Maar ja ik heb er wel trekjes van, volgensmij de meeste wel in meer of mindere mate.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_155520316
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:14 schreef Frag_adder het volgende:
Je kan toch geen narcisme zijn, hoogstens een narcist?

Maar ja ik heb er wel trekjes van, volgensmij de meeste wel in meer of mindere mate.
Hoe zien jouw trekjes eruit? Op deze forum kom je juist heel empathisch en goedwillend over.
  Moderator dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:15:57 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_155520317
Objectief terug kijken lijkt me sterk als het gaat om je eigen aandeel daar in. Dat kun je net zo goed uitleggen als afschuiven van eigen verantwoordelijkheid want misschien was je gewoon wel kut. Das ook een mogelijkheid.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_155520348
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:11 schreef nofxtbr het volgende:
hoezo Amy Whinehouse?
Lady Gaga zou misschien ook kunnen.

Imago van Amy Winehouse als de eeuwige slachtoffer die oh zo zielig is, die naar niemand wil luisteren over haar gedrag, enz.
pi_155520363
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:15 schreef CoolGuy het volgende:
Objectief terug kijken lijkt me sterk als het gaat om je eigen aandeel daar in. Dat kun je net zo goed uitleggen als afschuiven van eigen verantwoordelijkheid want misschien was je gewoon wel kut. Das ook een mogelijkheid.
Ik was uiteraard ook niet perfect, maar er bestaat wel zoiets als objectief terugkijken toch?
  Moderator dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:20:27 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_155520389
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:18 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ik was uiteraard ook niet perfect, maar er bestaat wel zoiets als objectief terugkijken toch?
Er bestaat wel zoietd als objectief iets bekijken, maar jij kijkt terug op een tijd en situatie waarvan je zelf deel uitmaakte. Dan kun je dus vrijwel niet objectief zijn.
pi_155520399
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Er bestaat wel zoietd als objectief iets bekijken, maar jij kijkt terug op een tijd en situatie waarvan je zelf deel uitmaakte. Dan kun je dus vrijwel niet objectief zijn.
Ja klopt, daar heb je wel gelijk in. Maar ik weet vrijwel zeker dat het slechte vrienden waren, maar ik was ook niet de beste persoon.
pi_155520411
Openlijke narcisten zijn prettig in de zin dat je het snel merkt en ze uit de weg kunt gaan. Vervelende mensen, dat wel. Als een van je ouders narcistisch is lijkt dat me vooral erg zwaar.
  Moderator dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:22:37 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_155520412
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:21 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ja klopt, daar heb je wel gelijk in. Maar ik weet vrijwel zeker dat het slechte vrienden waren, maar ik was ook niet de beste persoon.
Dat kan, iedereen komt zulke mensen wel een keer tegen in het leven.
pi_155520453
Ik heb een relatie met een narcistisch persoon. Sinds ik het weet is er een last van me afgevallen. Ik dacht NL altijd dat ik gek was.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:26:35 #13
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155520470
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:25 schreef Pindasoepje het volgende:
Ik heb een relatie met een narcistisch persoon. Sinds ik het weet is er een last van me afgevallen. Ik dacht NL altijd dat ik gek was.
Hoe is dat voor jou? En hoe dacht je dat je gek was?
pi_155520474
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:25 schreef Pindasoepje het volgende:
Heb je die diagnose zelf gesteld?

Blijf je bij die persoon en waarom?
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:29:12 #15
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_155520507
Ik herken mezelf wel in hetgeen van de OP. :')
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:29:58 #16
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155520515
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:29 schreef Lastpost het volgende:
Ik herken mezelf wel in hetgeen van de OP. :')
Welke?
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:34:44 #17
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_155520576
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:15 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Hoe zien jouw trekjes eruit? Op deze forum kom je juist heel empathisch en goedwillend over.
Als ik dit zo lees ben ik wel een beetje ene verborgen narcist. Mensen verwarren ten eerste beleefdheid vaak met aardig zijn bij mij (ben best een egoist) en als ik juist advies geef voel ik me ook gewoon beter. Ik haal er weldegelijk voldoening uit :)
En ook in andere punten zie ik wel wat. Maar vaak wel in net wat minder extreme mate dan hier beschreven.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_155520605
Ja ik heb de diagnose zelf gesteld. Ik heb ook wat 'lotgenoten' gesproken en het gedrag is eigenlijk bij bijna allemaal hetzelfde. Het ligt nooit aan hun en ze zijn altijd zielig want de hele wereld is gemeen tegen ze. Nu gaat eigenlijk al zn geklaag ene oor in andere uit. Maar ik heb een latrelatie en niet echt de intentie om samen te wonen oid.
pi_155520711
Verborgen narcisme herken ik ook wel dingen in. Iedereen is toch wel enigszins berekenend in sociaal gedrag op zijn tijd. De meeste mensen willen aardig gevonden worden. Even slijmen bij de baas, even een praatje maken, om er later je voordeel mee te doen. Nep gedrag dus eigenlijk.

Onderscheid zit hem natuurlijk in de mate van manipulatie en onoprechtheid. Bij echte narcisten is dat constant aanwezig. Maar omdat het in mindere mate in veel mensen aanwezig is zullen er genoeg zich herkennen in de OP.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:51:46 #20
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155520856
Iedereen is een beetje narcistisch, dat is gezond ook. Ook een beetje verborgen narcistisch, denk ik. Het feit dat Frag_Adder aan zichzelf kan herkennen dat hij die trekken heeft, is al genoeg reden om te denken dat hij niet klinisch narcistisch is.

Iemand die klinisch verborgen narcistisch is, zou overtuigd zijn dat hij en engel is die alleen maar goed doe en dat de grote boze wereld hem niet snapt.

Iemand kan ook juist niet narcistisch genoeg zijn, en zichzelf het gewoon "niet waard" vind.
pi_155520905
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:51 schreef KingKloon het volgende:
Iedereen is een beetje narcistisch, dat is gezond ook. Ook een beetje verborgen narcistisch, denk ik. Het feit dat Frag_Adder aan zichzelf kan herkennen dat hij die trekken heeft, is al genoeg reden om te denken dat hij niet klinisch narcistisch is.

Iemand die klinisch verborgen narcistisch is, zou overtuigd zijn dat hij en engel is die alleen maar goed doe en dat de grote boze wereld hem niet snapt.

Iemand kan ook juist niet narcistisch genoeg zijn, en zichzelf het gewoon "niet waard" vind.
Een narcist kan narcisme wel bij zichzelf herkennen, alleen erkent niet dat het problematisch is. Want ze hebben geen probleem, andere mensen zijn gewoon minderwaardig of dom etc.
pi_155520947
Het lijkt wel of narcisme het nieuwe borderline wordt..
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:56:29 #23
446713 Robin0342
Ik haat het als mensen hun zin
pi_155520956
quote:

[..]

Bedoel je niet dit forum , of heb ik het mis?
pi_155520981
quote:

[..]

Typerend voor de verborgen narcist!
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:57:43 #25
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155520984
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:56 schreef Robin0342 het volgende:

[..]

Bedoel je niet dit forum , of heb ik het mis?
Beide kan, denk ik?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')