Narcisten lijken meestal arrogant, grandioos, manipulatief, en hebben een gebrek aan empathie. Maar deze bepalende kenmerken kunnen worden begrepen op een dieper niveau, als krachtige psychologische afweer om hen te beschermen tegen het ervaren van een werkelijk beangstigend kwetsbaarheid. Ze worden niet meer aantrekkelijk hierdoor, maar verdienen misschien wel meer onze sympathie.
Hoewel sommige narcistische kinderen en adolescenten lijken 'verwend' en bevoorrecht, de meeste zijn duidelijk verdedigen tegen gevoelens van lage eigenwaarde en proberen schaamte en vernedering te voorkomen. "
Dit spitse beschrijving maakt duidelijk dat vrijwel alle aanstootgevend kenmerken alle narcisten 'kan het beste worden gezien als verdediging tegen onopgeloste pijn, teleurstellingen en pijnlijke onzekerheden. Ze waren gewoon niet in staat om het soort positieve, stabiele bevestigende band te ontwikkelen met hun verzorgers of omgeving waardoor ze geliefd en geaccepteerd voelen.
Je hebt twee soorten narcisme:
Openlijk narcisme![110421trump-500x3271.jpg]()
Een openlijke narcist wordt veel eerder als een narcist herkend. Een openlijke narcist steekt zijn arrogantie vaak niet onder stoelen of banken, komt vaak veeleisend over en is ook niet bang om bij een meningsverschil keihard de confrontatie aan te gaan. Tegelijkertijd bezit deze openlijke narcist over een goede dosis charme en mensenkennis, zodat hij er in eerste instantie vaak wel “mee weg komt”.
Hoe dan ook zal dit type narcisten veel eerder botsen met mensen en zal hun narcistische persoonlijkheid veel meer aan de oppervlakte liggen.
Verborgen narcisme![k8poyg0nw865_full.jpg]()
Een verborgen narcist is daarentegen veel moeilijker te herkennen en wordt vaak alleen door naasten “ontmaskerd”. Je zou een verborgen narcist kunnen omschrijven als “een wolf in schaapskleren”. Wanneer je een relatie hebt met een verborgen narcist dan kan deze in het bijzijn van anderen ontzettend lief en attent zijn, maar zodra je enkel met z’n tweeën bent dan draait deze persoon om als een blad aan een boom.
Verborgen narcisten hebben, in tegenstelling tot openlijk narcisten, geleerd dat ze sneller hun doel bereiken door te proberen zich juist uit alle macht te presenteren als invoelende, liefdevolle betrokken mensen om zo de erkenning en waardering te krijgen waar ze zo naar verlangen.
Verborgen narcisten doen naar de buitenwereld toe ontzettend hun best om vriendelijk, meelevend en aardig gevonden te worden. Intussen zijn ze van binnen net zo egoïstisch en narcistisch als openlijke narcisten. Maar ze zijn heel erg bezig om hun masker naar de buitenwereld van liefhebbend en sympathiek persoon in stand te houden. Ze maken zich veel zorgen over het afvallen van hun masker. Ze zijn ook vatbaarder voor stress en in tegenstelling tot openlijke narcisten geloven zij diep van binnen juist níet in hun eigen façade. Zij beschikken gewoon niet over dat enorme zelfvertrouwen dat openlijke narcisten wel hebben. Ze doen enorm hun best om hun gevoelens daarover niet aan de buitenwereld te vertonen en onderdrukken hun gevoelens op dit gebied ook naar zichzelf toe.
Net als openlijke narcisten voelen verborgen narcisten zich niet schuldig over het pijn doen van anderen. Het kan soms wel zo lijken, omdat ze heel goed kunnen doen alsof. Ze zijn ook net zo competitief, zich bewust van hun gedrag en berekenend.
Verborgen narcisten worden doorgaans alleen “ontdekt” door mensen die dicht bij hen staan. Denk aan familieleden en partners. Vaak gaat er een hoop ellende aan vooraf voordat je doorhebt dat je te maken hebt met verborgen narcisme. Vooral ook door de verschillende rollen die hij/zij speelt zodat je omgeving een totaal ander beeld van deze persoon heeft dan jij en je het gevoel kunt krijgen dat het allemaal aan jou ligt en dat je het verkeerd ziet.
Heb je een relatie met een verborgen narcist? Dan kan het kan heel goed helpen door er veel over te lezen zodat je leert hoe je jezelf kunt beschermen.
Persoonlijke ervaringenHebben fokkers hier ervaring met narcisten? Op je school, werk of op een vereniging? In een relatie of vriendengroep? Misschien ben je zelf een narcist of heb je narcistische trekken? Je hoeft niet bang te zijn dat je stiekem een verborgen narcist bent... Zodra je de angst hebt dat je narcistisch bent, ben je hoogwaarschijnlijk niet narcistisch.
Ik heb vroeger een paar hele slechte vrienden gehad die duidelijk narcisten waren, die vrienden hebben mij ook heel veel pijn gedaan. Het was zo erg dat ik dacht dat er iets mis met mij was, maar die vrienden van mij waren gewoon hele slechte mensen en ik had het niet door. Nu ik objectief kan terugkijken, besef ik dat het slechte vrienden waren.