twitter:Heide89 twitterde op zondag 23-08-2015 om 18:58:26Dit is buitenspel. Daar zorgt Room voor. (Meestal staat de keeper er nog achter, nu niet. Vandaar veel verwarring.) http://t.co/WbOMmFEKdO reageer retweet
Con'stwitter:Heide89 twitterde op zondag 23-08-2015 om 18:46:43Dus was er nog maar 1 speler die achter Kongolo was (achter de achterlijn) en dus: BUITENSPEL! Er had geen strafschop mogen zijn. #feyvit reageer retweet
twitter:MariovanderEnde twitterde op zondag 23-08-2015 om 22:49:51Buitenspelsituatie #feyvit Voer voor spelregelfreaks. Ik denk voordeel van twijfel voor arbitrage. @Yomuld #studiovoetbal acceptabele uitleg reageer retweet
twitter:MariovanderEnde twitterde op zondag 23-08-2015 om 22:49:51Buitenspelsituatie #feyvit Voer voor spelregelfreaks. Ik denk voordeel van twijfel voor arbitrage. @Yomuld #studiovoetbal acceptabele uitleg reageer retweet
Toegevoegdquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:03 schreef Max23 het volgende:
@OP
Bij uitleg studio voetbal hoort ook nog dat de keeper de paal vasthoudt, en dat meetelt in zijn positie. Daardoor dus geen buitenspel.
quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:04 schreef mokkiemok het volgende:
Maar als Kongolo achter de lijn stond is het geen buitenspel meer, maar mag hij dan wel zo het veld weer inkomen tijdens een actie?
zijn die twee niet van invloed op elkaar.
anders kan je langs de zijlijn naar achter rennen en daar de bal weer op pakken
quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:06 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik lees dit er over:
[Het is op zich geen overtreding wanneer een speler, die zich in buitenspelpositie
bevindt, buiten het speelveld stapt om zodoende de scheidsrechter aan te geven
dat hij niet actief bij het spel betrokken is. Echter, als de scheidsrechter van oordeel
is, dat de speler het veld om tactische redenen verlaat en oneerlijk voordeel behaalt
door het veld opnieuw te betreden, dan moet de speler een waarschuwing ontvangen
wegens onsportief gedrag. De speler had toestemming aan de scheidsrechter
moeten vragen om het speelveld opnieuw te betreden.]
Daar lijkt in door te schemeren dat je officieel niet deelneemt aan het spel als je buiten de lijnen bent, als dit niet bewust is om voordeel te halen, lijkt dit te zijn toegestaan. Maar 100% duidelijk is het niet
Goed bezig.quote:
volgens de regels dus wel, maar dan blijft nog de vraag had hij uit en in eht veld mogen stappen zonder dat de scheids daar voordeel uit zien en moet affluiten.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:13 schreef Afhaalchinees het volgende:
Die gast achter het doel maakt toch niets uit vergeleken met van Nistelrooy? Kongolo staat voorbij de 1 na laatste speler van de tegenpartij (in dit geval de keeper) en dus buitenspel.
Buitenspel wordt gemeten met elk lichaamsdeel waarmee je mag scoren, dus de arm van de keeper heeft geen invloed.
Nouja, dat had hij dus niet bewust mogen doen, maar dat deed hij ook niet. Hij gleed buiten het veld in een poging de bal bij een medespeler te krijgen en gaat vervolgens zo snel mogelijk het veld weer in.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:15 schreef mokkiemok het volgende:
[..]
volgens de regels dus wel, maar dan blijft nog de vraag had hij uit en in eht veld mogen stappen zonder dat de scheids daar voordeel uit zien en moet affluiten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
dat mag wel, want het is een gevolg van een actie en hij is niet het veld uit gelopen omdat hij de actie erna er voordeel uit wil halen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:15 schreef mokkiemok het volgende:
[..]
volgens de regels dus wel, maar dan blijft nog de vraag had hij uit en in eht veld mogen stappen zonder dat de scheids daar voordeel uit zien en moet affluiten.
maar dan staat hij dus buitenspelquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:18 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
dat mag wel, want het is een gevolg van een actie en hij is niet het veld uit gelopen omdat hij de actie erna er voordeel uit wil halen.
Volgens mij zeg ik dat ook. Volgens mij is dit niet zo'n heel lastige situatie, of ik moet een regel over het hoofd zien ofzoquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:18 schreef mokkiemok het volgende:
[..]
maar dan staat hij dus buitenspel
het lijkt mij gewoon een gevalletje buitenspel in ieder gevalquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:20 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
Volgens mij zeg ik dat ook. Volgens mij is dit niet zo'n heel lastige situatie, of ik moet een regel over het hoofd zien ofzo![]()
Technisch gezien mag een keeper scoren met zijn handen (een hele verre uitgooi), dus die zou mee moeten tellen. Desalniettemin staat Kongolo nog altijd áchter de achterlijn en aangezien Room de paal vasthoudt (binnen het veld dus), staat hij nog altijd buitenspel.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:13 schreef Afhaalchinees het volgende:
Buitenspel wordt gemeten met elk lichaamsdeel waarmee je mag scoren, dus de arm van de keeper heeft geen invloed.
Niet bij stilgestaanquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Technisch gezien mag een keeper scoren met zijn handen (een hele verre uitgooi), dus die zou mee moeten tellen. Desalniettemin staat Kongolo nog altijd áchter de achterlijn en aangezien Room de paal vasthoudt (binnen het veld dus), staat hij nog altijd buitenspel.
heel duidelijk, dus we kunnen wel concluderen dat het buitenspel is.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:26 schreef DireStraits7 het volgende:
Bij de NOS-samenvatting, op 18:50 zetten ze het beeld even stil.
http://nos.nl/uitzending/nos-studio-sport-eredivisie.html
Daarin zie je duidelijk dat de rechtervoet van Kongolo nog áchter de lijn staat.
Nee, want dan zit je nog steeds met de regelinterpretatie wel/niet deelname aan het spel als je onbewust buiten de lijn bent.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:28 schreef mokkiemok het volgende:
[..]
heel duidelijk, dus we kunnen wel concluderen dat het buitenspel is.
Fey is twee keer geholpen deze wedstrijd
slotje
blijkbaar maakt dat dus niet uit, ik denk ook dat het buitenspel was van Kongolo omdat hij maar 1 speler achter zich heeft op het moment van aanspelenquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:23 schreef Afhaalchinees het volgende:
Ik vind de discussie bij van Nistelrooy interessanter, daar doet die speler overduidelijk niet mee aan het spel
het is geen penal hoe je het ook bekijktquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:28 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, want dan zit je nog steeds met de regelinterpretatie wel/niet deelname aan het spel als je onbewust buiten de lijn bent.
Hij doet mee aan het spel, omdat het zijn eigen sliding is waardoor hij buiten de lijnen komt. Echter is hij de enige man voor Kongolo, dus het is niet relevant.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:28 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, want dan zit je nog steeds met de regelinterpretatie wel/niet deelname aan het spel als je onbewust buiten de lijn bent.
Dat is dus niet duidelijk. Als je onbewust buiten de lijnen staat, mag je volgens mij wel deelnemen aan een volgende actie, zulks wel ter beoordeling van de scheidsrechter.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:30 schreef mokkiemok het volgende:
[..]
het is geen penal hoe je het ook bekijkt
of hij staat buiten spel = geen penal.
of hij staat buiten het spel en mag niet deelnemen aan de directie actie daarna = geen penal.
ook dat ja wel een hele domme overtreding en dat van een speler met ervaringquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:32 schreef H.FR het volgende:
[..]
Dat is dus niet duidelijk. Als je onbewust buiten de lijnen staat, mag je volgens mij wel deelnemen aan een volgende actie, zulks wel ter beoordeling van de scheidsrechter.
Blijft een lastige kwestie natuurlijk.
Vind het eigenlijk met name heel dom dat Kashia daar zijn been uitsteekt. De 2e goal was ook al zijn verdienste.
dat deel is inderdaad niet duidelijk. Maar welke conclusie je daar ook trekt is het daarna geen penal, want zelfs als hij wel het veld weer in mag is het buitenspel.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:32 schreef H.FR het volgende:
[..]
Dat is dus niet duidelijk. Als je onbewust buiten de lijnen staat, mag je volgens mij wel deelnemen aan een volgende actie, zulks wel ter beoordeling van de scheidsrechter.
Blijft een lastige kwestie natuurlijk.
Vind het eigenlijk met name heel dom dat Kashia daar zijn been uitsteekt. De 2e goal was ook al zijn verdienste.
Als jij daar een duidelijke regel voor kunt vinden hoor ik het graag.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:30 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hij doet mee aan het spel, omdat het zijn eigen sliding is waardoor hij buiten de lijnen komt. Echter is hij de enige man voor Kongolo, dus het is niet relevant.
En volgens mij staat daar dat je niet betrokken bent bij het spel als je buiten het veld bent.quote:Het is op zich geen overtreding wanneer een speler, die zich in buitenspelpositie
dat hij niet actief bij het spel betrokken is. Echter, als de scheidsrechter van oordeel
is, dat de speler het veld om tactische redenen verlaat en oneerlijk voordeel behaalt
door het veld opnieuw te betreden, dan moet de speler een waarschuwing ontvangen
moeten vragen om het speelveld opnieuw te betreden.
Nou, dat weet ik niet. Want volgens mij staat hij nog buiten het veld en is hij op dat moment dus nog niet betrokken.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:34 schreef mokkiemok het volgende:
[..]
dat deel is inderdaad niet duidelijk. Maar welke conclusie je daar ook trekt is het daarna geen penal, want zelfs als hij wel het veld weer in mag is het buitenspel.
is volgens mij niet zo lastig hoor, gewoon buitenspel maar wij hoeven dat niet in een split second te beslissenquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:36 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nou, dat weet ik niet. Want volgens mij staat hij nog buiten het veld en is hij op dat moment dus nog niet betrokken.
Maar wat ik zeg: lastige kwestie
vd Ende is gewoon een slijmbal, als je de regels er op los laat is er toch maar 1 conclusie (ik laat even in het midden welke) mogelijk anders kloppen de regels nietquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:45 schreef H.FR het volgende:
Zelfs Mario vd Ende weet het niet, en die schreeuwt vaak het hardst. Dan lijkt het me toch lastig hoor.
Tijdens de wedstrijd is het inderdaad nóg lastiger en had volgens mij ook alleen Bosz door dat er een wel/niet buitenspelsituatie was.
Ja hoor alleen Bosz had dat doorquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:45 schreef H.FR het volgende:
Zelfs Mario vd Ende weet het niet, en die schreeuwt vaak het hardst. Dan lijkt het me toch lastig hoor.
Tijdens de wedstrijd is het inderdaad nóg lastiger en had volgens mij ook alleen Bosz door dat er een wel/niet buitenspelsituatie was.
Niemand van Vitesse protesteerde en ik hoorde ook niemand om me heen het er over hebben. Ik zag zelf ook alleen dat Kashia een domme overtreding maakte.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:52 schreef Jorwol het volgende:
[..]
Ja hoor alleen Bosz had dat doorals het andersom was had Gio ook staan schreeuwen dat het buitenspel was.
het is ook niet zo'n enorm probleem als hij die overtreding van Karsdorp ook met een penalty had bestraftquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:54 schreef H.FR het volgende:
[..]
Niemand van Vitesse protesteerde en ik hoorde ook niemand om me heen het er over hebben. Ik zag zelf ook alleen dat Kashia een domme overtreding maakte.
dat is dus ook waar het mij om gaat, had je een compleet andere wedstrijd gehad. Dat is ook het "cadeautje" wat ik bedoel. 2 penals waren, maar 1 gegeven.quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
het is ook niet zo'n enorm probleem als hij die overtreding van Karsdorp ook met een penalty had bestraft
Ik vind dat je dat wel los van elkaar moet zien. Dat leek inderdaad een penalty, maar dat heeft toch geen invloed op het feit of dit nu wel/geen penalty was?quote:Op maandag 24 augustus 2015 10:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
het is ook niet zo'n enorm probleem als hij die overtreding van Karsdorp ook met een penalty had bestraft
Precies mijn puntquote:Op maandag 24 augustus 2015 11:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Zoals ik het me herinner kan een speler wel buitenspel opheffen achter de achterlijn, maar kan een speler niet buitenspel staan achter de achterlijn. De keeper mag de bal met de hand spelen, dus loopt de lijn van buitenspel ter hoogte van zijn hand, en die houdt de paal vast. Dan zou de conclusie zijn dat niemand buitenspel kan staan, omdat de keeper niet de achterste man is en er nog eentje achter de achterlijn staat, en er geen ruimte is voor buitenspel omdat de op een na achterste speler, i.c. de keeper die grens op de achterlijn zet door de paal vast te houden.
Van een situatie van niet meedoen aan het spel is geen sprake. Dat geldt in het geval van een blessurebehandeling, dan moet je ook weer vragen of je het veld in mag en pas dan doe je weer mee. In dit geval gaat het gewoon om spelers die buiten de lijn belanden en gewoon weer meteen het veld in mogen lopen.
cartman licks tears.pngquote:Op maandag 24 augustus 2015 10:56 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Ik denk wel buitenspel, als die Gozuturk het wel had gezien had hij toch niks gedaan. Kuipvrees he, Vitesse had een dikke penalty moeten hebben man. Was het Feyenoord geweest had hij hem gegeven. Kut arbitrage hier.
Nou, wat H.FR postte, is dat je dus ook om tactische redenen het veld mag uitstappen, om de scheids duidelijk te maken dat je niet aan het spel deelneemt (is hier overigens niet aan de orde). Maar ook dan moet je het seintje van de scheids afwachten aleer je weer aan het spel mag deelnemen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Zoals ik het me herinner kan een speler wel buitenspel opheffen achter de achterlijn, maar kan een speler niet buitenspel staan achter de achterlijn. De keeper mag de bal met de hand spelen, dus loopt de lijn van buitenspel ter hoogte van zijn hand, en die houdt de paal vast. Dan zou de conclusie zijn dat niemand buitenspel kan staan, omdat de keeper niet de achterste man is en er nog eentje achter de achterlijn staat, en er geen ruimte is voor buitenspel omdat de op een na achterste speler, i.c. de keeper die grens op de achterlijn zet door de paal vast te houden.
Van een situatie van niet meedoen aan het spel is geen sprake. Dat geldt in het geval van een blessurebehandeling, dan moet je ook weer vragen of je het veld in mag en pas dan doe je weer mee. In dit geval gaat het gewoon om spelers die buiten de lijn belanden en gewoon weer meteen het veld in mogen lopen.
Nee, je mag eruit stappen om duidelijk te maken dat je niet deelneemt aan het spel. Als je er om tactische redenen (ik lees daar: bewust aan buitenspel proberen te ontsnappen via die weg, of bewust je aan de blik van een tegenstander onttrekken) uitstapt mag dit niet en mag de scheids je naar eigen oordeel bestraffen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:21 schreef ace_eleven het volgende:
[..]
Nou, wat H.FR postte, is dat je dus ook om tactische redenen het veld mag uitstappen, om de scheids duidelijk te maken dat je niet aan het spel deelneemt (is hier overigens niet aan de orde). Maar ook dan moet je het seintje van de scheids afwachten aleer je weer aan het spel mag deelnemen.
In deze siutatie lijkt me Kongolo buitenspel staan omdat hij verder naar voren staat dan de keeper, aangezien hij voorbij de achterlijn staat. Mocht hij op de achterlijn gestaan hebben, geldt de hand van de keeper als buitenspellijn, en was het dus geen buitenspel.
Tenzij, iets wat iemand beweert, je niet buitenspel kan zijn buiten de lijnen. Lijkt mij sterk, als je betrokken bent bij het spel, en de verdediger achter de lijn ook gewoon meetelt..
Precies, er zijn dus twee situaties qua buiten de lijnen staan/liggen: Niet meer meedoen aan het spel en dus toestemming vragen aan de scheidsrechter om weer mee te doen. Dus als je een blessurebehandeling krijgt achter de achterlijn doe je niet mee en kun je dus ook buitenspel niet opheffen. Ben je gewoon over de lijn heen gegleden dan doe je nog gewoon mee en loop je dus gewoon weer daarheen waar je meent te moeten zijn, en dat is doorgaans binnen de lijnen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:21 schreef ace_eleven het volgende:
[..]
Nou, wat H.FR postte, is dat je dus ook om tactische redenen het veld mag uitstappen, om de scheids duidelijk te maken dat je niet aan het spel deelneemt (is hier overigens niet aan de orde). Maar ook dan moet je het seintje van de scheids afwachten aleer je weer aan het spel mag deelnemen.
Zo staat het me bij van het geval Van Nistelrooy. Op zich zie ik de logica daarvan wel, het gaat namelijk bij de aanvaller om het lichaamsdeel waarmee die de bal mag spelen, op het moment van de pass, maar als dat lichaamsdeel zich op dat moment achter de lijn bevindt mag die daarmee de bal niet spelen, maar wordt het een doeltrap. Voor de verdediger geldt het criterium dat die de bal daar krijgt helemaal niet, voor de verdedigers geldt slechs de lijn van het achterste lichaamsdeel waarmee ze de bal zouden mogen spelen.quote:In deze siutatie lijkt me Kongolo buitenspel staan omdat hij verder naar voren staat dan de keeper, aangezien hij voorbij de achterlijn staat. Mocht hij op de achterlijn gestaan hebben, geldt de hand van de keeper als buitenspellijn, en was het dus geen buitenspel.
Tenzij, iets wat iemand beweert, je niet buitenspel kan zijn buiten de lijnen. Lijkt mij sterk, als je betrokken bent bij het spel, en de verdediger achter de lijn ook gewoon meetelt..
Uit jouw post:quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:24 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, je mag eruit stappen om duidelijk te maken dat je niet deelneemt aan het spel. Als je er om tactische redenen (ik lees daar: bewust aan buitenspel proberen te ontsnappen via die weg, of bewust je aan de blik van een tegenstander onttrekken) uitstapt mag dit niet en mag de scheids je naar eigen oordeel bestraffen.
Dit lijkt me niet aan de orde, Kongolo stapt nergens naartoe om iets aan te geven, en hij is ook nog eens niet niet-betrokken bij de aanval.. (hij gaf de laatste pass, en ontvangt de volgende pass)quote:Het is op zich geen overtreding wanneer een speler, die zich in buitenspelpositie
dat hij niet actief bij het spel betrokken is.
Dit lijkt me ook niet aan de orde, zat geen tactische gedachten achter...quote:Echter, als de scheidsrechter van oordeel
moeten vragen om het speelveld opnieuw te betreden.
Dit vind ik een plausibele uitlegquote:Op maandag 24 augustus 2015 11:49 schreef ace_eleven het volgende:
[..]
Uit jouw post:
[..]
Dit lijkt me niet aan de orde, Kongolo stapt nergens naartoe om iets aan te geven, en hij is ook nog eens niet niet-betrokken bij de aanval.. (hij gaf de laatste pass, en ontvangt de volgende pass)
[..]
Dit lijkt me ook niet aan de orde, zat geen tactische gedachten achter...
Nu ik er iets langer over nadenk denk ik trouwens dat het geen buitenspel is
Het discutabele is: "Wanneer kun je buitenspel staan?" en "Hoe reken je met spelers voorbij de achterlijn?".
Aangezien de regel de achterlijn in de betrekking meeneemt, denk ik dat een verdediger ACHTER de achterlijn wordt gezien als een speler OP de achterlijn, hetzelfde geldend voor de aanvaller. Als je dan de keeper toevoegt aan de vergelijking, waarvan zijn hand zich op de achterlijn bevindt (en alle lichaamsdelen waarmee je de bal mag beroeren tellen mee), staan keeper, verdediger en aanvaller op 1 lijn (nl de achterlijn) en is het dus geen buitenspel
Goed gezien van Goezoeboejoek dus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |