Ja, ik ken iemand die heeft het moeten doen in 4 jaar. Dan moet je erg zeker zijn van je keuze en vooral erg gemotiveerd om alles in 1 (max 2) keer te kunnen halen!quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:31 schreef Vaultboy het volgende:
Ja ik heb al 5 jaar erop zitten nu. Dus ik heb nog 5 jaar. Misschien is hbo inderdaad te hoog gegrepen maar als ik mbo of bbl doe en een diploma haal hoef ik in ieder geval niet alle stufi terug te betalen ahrgh.
Zoals net vermeld: Dan moet je wel erg zeker van je keuzes en alles in een rit halen! En mbo kun je later in je leven ook nog altijd gebruiken om dan werk/studie te combineren (wellicht ooit op kosten van de baas).quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:31 schreef Vaultboy het volgende:
Ik zal even goed zoeken naar een opleiding waar ik me voor kan motiveren. Als ik dit jaar werk en geld spaar dan kan ik mijn studie volgend jaar betalen. Het liefste doe ik wel hbo. Ik heb niet mijn havo diploma gehaald om mbo te doen. Niet dat ik neerkijk op mbo maar ik doe gewoon liever hbo.
Ik denk dat het verstandiger is om eerst mbo te doen. Misschien is dat wat makkelijker voor je, als je dat diploma in je zak hebt kun je altijd nog hbo doen later. Maar je hebt dan in elk geval een diploma.quote:
Je uitgangspunt (hbo halen) vind ik wel bijzonder. Kan je niet beter ergens een uitgebreide beroepskeuzetest doen, op basis daarvan een opleiding kiezen (minder naar het niveau kijken) en aan je knelpunten (doorzettingsvermogen?) werken?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:42 schreef Vaultboy het volgende:
Ja dat is waar ik moet nu geen eisen gaan stellen terwijl ik nog maar 5 jaar heb te gaan en al 3 opleidingen niet heb gehaald. Ik moet nu alles halen één keer dus mbo is dan verstandiger. Ik wil niet eindigen zonder diploma bleh.
TS, zelf ben ik 23 met een havo diploma en heb ik ook drie hbo opleidingen geprobeerd. Mijn situatie is een beetje hetzelfde als die van jou. Tussendoor heb ik wel een mbo opleiding gedaan omdat dat een opleiding was waar écht mijn hart lag. Deze heb ik dan ook met veel succes (en plezier) afgerond. Dus ik heb in ieder geval wel een diploma in de pocket en veel mooie ervaringen opgedaan.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:31 schreef Vaultboy het volgende:
[..]
Ja ik heb al 5 jaar erop zitten nu. Dus ik heb nog 5 jaar. Misschien is hbo inderdaad te hoog gegrepen maar als ik mbo of bbl doe en een diploma haal hoef ik in ieder geval niet alle stufi terug te betalen ahrgh.
Ik zal even goed zoeken naar een opleiding waar ik me voor kan motiveren. Als ik dit jaar werk en geld spaar dan kan ik mijn studie volgend jaar betalen. Het liefste doe ik wel hbo. Ik heb niet mijn havo diploma gehaald om mbo te doen. Niet dat ik neerkijk op mbo maar ik doe gewoon liever hbo.
Dat kan niet altijd bij elke opleiding, is maar net afhankelijk van wat TS zou willen doen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:50 schreef Fera het volgende:
[..]
Tevens kun je veel mbo opleidingen in slechts twee jaar afronden in plaats van vier vanwege je havo diploma.Daarna kun je altijd nog opnieuw de stap proberen richting hbo, wellicht in hetzelfde vakgebied en met je kennis van het mbo als basis. Ook later, als je eenmaal in je vakgebied werkt kun je nog de mogelijkheid hebben om een hbo te volgen naast je baan.
Het hoeft allemaal niet meteen.
Ik zei ook veel, niet alle.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:53 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat kan niet altijd bij elke opleiding, is maar net afhankelijk van wat TS zou willen doen.
En ik was grafisch ontwerper/dtp'er. Jaar thuis gezeten en ondertussen alles aangepakt, van post bezorgen en horeca tot nachtdiensten bij DHL.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:49 schreef Thisbe het volgende:
Taal of design, nou meid er zijn duizenden met een diploma in die richting.
Ik denk dat je je studiekeuze wat praktischer moet gaan benaderen.
JaqenHghar heeft gelijk: de zorg zou een uitstekende keuze zijn, er is een toenemende vraag naar bijvoorbeeld verpleegkundigen.
Als je een goed netwerk hebt en goed bent in je werk is er altijd werk te vinden. Mis je een van beide ja dan wordt het tobben.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:02 schreef JaqenHghar het volgende:
[..]
En ik was grafisch ontwerper/dtp'er. Jaar thuis gezeten en ondertussen alles aangepakt, van post bezorgen en horeca tot nachtdiensten bij DHL.
De hele grafische sector is gewoon oververzadigd en is zichzelf naar de kloten aan het helpen.Helaas.
Toen maar gaan oriënteren op wat anders en een leer-werk traject gaan doen. In de metaal was ik meer dan welkom
Was het maar waar. Iedereen heeft wel een "handig" neefje die handig is met photoshop.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:04 schreef danos het volgende:
[..]
Als je een goed netwerk hebt en goed bent in je werk is er altijd werk te vinden. Mis je een van beide ja dan wordt het tobben.
Ja goeie tips manquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:01 schreef LikeASir666 het volgende:
Sorry niet helemaal zin alles door te lezen, maar wellicht een optie;
- webshop/handelsonderneming of wat voor bedrijf dan ook.
Beetje creatief denken en afhankelijk van je startkapitaal investeren;
- kvk inschrijving + uittreksel 65 euro oid
- zakelijk emailadres/domein en evt direct kant en klare webshop 6 to 40 eu per maand oid
- voorraad afhankelijk van startkapitaal (je kan simpel beginnen)
Mocht je leuke hobby's hebben kijk of daar nog markt in is.
Probeer ook om dingen te bedenken dat je uren weg kan zetten, je gaf zelf al aan bijv. oppassen.
Leer boekhouden en begin te lezen op ondernemersfora, dit zal je een hoop kosten besparen en zo kan je de onkosten omlaag drukken in het begin.
Dan heb je misschien over tijdje geen baas/opleiding meer nodig.(opleiding kan je dan altijd nog gaan doen)
Als je een baan zoekt zou ik deze twee opties alleen als hobby overwegen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:37 schreef Vaultboy het volgende:
taal of design vind ik wel interessant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |