abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155339367
quote:
Of kritiek leidt tot reprimande, blijkt volgende week vrijdag

De Verenigde Naties hebben zich dinsdag in Genève opnieuw heel kritisch uitgelaten over het Sinterklaas-feest. Het antiracisme-comité van de VN sprak zelfs over 'schendingen van mensenrechten' die 'nooit gerechtvaardigd kunnen worden door tradities of gebruiken'.

Ook zei het comité met nadruk dat zo'n feest als 'Santa Claus' voor kinderen 'van alle rassen en etnische achtergronden' een 'vrolijke en gelukkige happening' moet zijn. En dat het nu voor verre nakomelingen van slaven niet zo is. ,,Kinderen moeten niet de last van zo'n verleden dragen. Ze moeten er niet elk jaar aan herinnerd worden dat ze kinderen van slaven zijn.''

Vanuit de samenleving
Of deze opmerkingen leiden tot een officiële reprimande, is nog afwachten. Het eindrapport over de vraag of Nederland in het algemeen genoeg aan racisme doet, en of het 'Zwarte Piet' moet aanpakken, volgt pas volgende week vrijdag. Woensdag krijgt een Nederlandse regeringsdelegatie nog de kans om te reageren. Het kabinet heeft de afgelopen maanden steeds gezegd dat veranderingen uiteindelijk 'vanuit de samenleving' moet komen.

Nederland zou ontzettend in zijn hemd staan als het niks met de kritiek zou doen

Het is niet de eerste keer dat de VN de belangrijkste Hollandse traditie hekelen. Al in het najaar van 2013 zei de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shepherd - lid van de VN-werkgroep van mensen van Afrikaanse Afkomst - dat 'Black Pete' een racistisch stereotype is dat zo snel mogelijk moet verdwijnen. Bij een bezoek aan Nederland zomer 2014 slikte de fel aangevallen Shepherd niks van die kritiek in.

Hemd

Het nieuwe oordeel van dit comité met de officiële Engelse naam 'International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination' wordt echter als 'zwaarder' gezien. Eefje de Kroon van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM), dat de gesprekken in Genève bijwoont, benadrukt dat dit gezelschap de naleving van het Verdrag voor de Rechten van de Mens controleert; 'een verdrag dat óók Nederland heeft ondertekend'. ,,Nederland zou ontzettend in zijn hemd staan als het niks met de kritiek zou doen.''

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/33(...)terklaas-feest.dhtml
En daar gaan we weer!!
oO/ oO/ oO/

Edit:

quote:
Nederland belooft VN-commissie acceptabele Piet

De Nederlandse regering belooft de internationale gemeenschap van Zwarte Piet een figuur te maken die voor iedereen acceptabel is. Dat blijkt uit de reactie van de Nederlandse delegatie in een hoorzitting op de vragen van de VN-commissie voor de bestrijding van racisme en discriminatie in Genève.

Directeur samenleving en integratie op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en delegatieleider, Afke van Rijn zei tijdens de zitting:

“Minister Asscher organiseert een dialoogtafel met verschillende organisaties en groepen, met het doel Zwarte Piet aan te passen. Een verbod op Zwarte Piet van regeringswege is geen oplossing.”

Scherpe kritiek op Zwarte Piet

Van Rijn gaf vanochtend ruim een uur lang antwoord op de vragen die leden van de internationaal samengestelde VN-commissie gisteren hadden gesteld. Vragen gingen over etnisch profileren door de politie, de verplichte inburgeringscursus voor immigranten, de huisvesting van asielzoekers en ongedocumenteerden, over zwaarder bestraffen van discriminatie in het strafrecht en over de toonhoogte van het publieke debat. Maar de meeste tijd ruimden de commissieleden in voor scherpe kritiek op Zwarte Piet.

Commissieleden van Ierland tot Mauritius, van Zuid-Afrika tot Colombia en van Turkije tot de Verenigde Staten begonnen allemaal over Zwarte Piet als een overjarig symbool van racisme, waar Nederland snel mee moet afrekenen. De Colombiaanse afgevaardigde P.E. Murillo Martinez:

“Het schenden van mensenrechten kan niet worden gerechtvaardigd met een beroep op culturele traditie. Kinderen moeten er niet jaarlijks aan worden herinnerd dat ze van slaven afstammen.”

Etnisch profileren en verplichte inburgeringscursus

Op de vragen over etnisch profileren door de politie, zei Van Rijn dat het “essentieel” is om dat tegen te gaan en dat Nederland daar al maatregelen tegen heeft genomen, maar dat zeker zal worden gekeken naar de positieve ervaringen van de politie in het buitenland.

Ook het feit dat immigranten uit landen als Japan en Zuid-Korea niet hoeven mee te doen aan de voor anderen verplichte inburgeringscursus kwam aan de orde . “Dat riekt naar discriminatie”, vond het Turkse commissielid G. Kut.
Antisemitisme

Een paar keer kwam een ongemakkelijke vergelijking terug die Nederlandse activisten ook wel maken, maar dan nooit openlijk: de behandeling van Joden en van andere minderheden als het om discriminatie gaat. Commissielid Murillo Martinez zag dat Nederland een stevige inspanning levert in de strijd tegen antisemitisme, en dat is heel goed. Maar in vergelijking daarmee kwamen “andere, grotere bevolkingsgroepen” er bekaaid vanaf. “De verhouding is uit balans.”

Het Turkse lid meende een trend te kunnen destilleren uit de selectie van gerechtelijke vonnissen die in het Nederlandse rapport was opgenomen. “Een aanklacht wegens antisemitisme leidt vrijwel altijd tot een veroordeling. Bij andere bevolkingsgroepen niet.” Hij voorspelde dan ook dat Geert Wilders zal worden vrijgesproken. “Ik hoop dat ik ongelijk krijg.”

Van Rijn onderstreepte dat het kabinet in het najaar een nieuw actieplan tegen discriminatie komt. Daarin zal, zei ze, ook veel aandacht zijn voor de preventie van discriminatie. De VN-commissie komt 28 augustus met zijn eindrapport over Nederland.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ie-acceptabele-piet/

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2015 13:03:24 ]
pi_155339587
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 22:34 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

En daar gaan we weer!!
oO/ oO/ oO/
Boehoe een reprimande. Lang leve zwarte piet , lang leve Sinterklaas.
pi_155339710
Wij zijn ook heel kritisch op de VN.
En nou opbokken met die nonsensdiscussie. :{
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_155339727
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 22:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ze moeten er niet elk jaar aan herinnerd worden dat ze kinderen van slaven zijn.'
Hoe komen ze er toch op, wanneer is de slavernij eigenlijk afgeschaft in 1900 of zo dat er nu nog kinderen van slaven worden geboren?
pi_155339949
Hahaha je reinste Koefnoen dit
Even a broken clock is right twice a day.
pi_155340036
Zwarte piet oO/

Wat een gezeik :{
pi_155340123
pi_155340264
quote:
^O^
pi_155340975
Wat een stel drammerige gekkies.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:33:04 #10
202348 Susi
Temple of Love
pi_155341048
Daar gaan we weer..
pi_155341424
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 23:33 schreef Susi het volgende:
Daar gaan we weer nog steeds..
Volgens mij is er geen rustpauze geweest
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
pi_155341596
Het Sinterklaasfeest willen ze verbieden terwijl Noroez op de Unesco-lijst van het Immateriële Werelderfgoed staat.

Totaal niet serieus te nemen...
pi_155341615
quote:
_O_

Maar even serieus gesteld, denk ik dat ie over een paar jaar zo goed als verdwenen is.
pi_155341772
Zou Zwarte Piet de aanleiding tot de Derde Wereldoorlog kunnen zijn?
pi_155341814
Wat een gezeur. En dan is het vanwege racisme, ik heb juist het idee dat deze hele discussie de racisme eerder aanwakkert.
pi_155341820
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 23:58 schreef Knitted het volgende:
Zou Zwarte Piet de aanleiding tot de Derde Wereldoorlog kunnen zijn?
De invasie van Zwarte Pieten misschien wel ja. :X
pi_155341850
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 23:53 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

_O_

Maar even serieus gesteld, denk ik dat ie over een paar jaar zo goed als verdwenen is.
Klopt, in deze vorm is het onhoudbaar.
  woensdag 19 augustus 2015 @ 00:03:37 #18
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_155341930
Zucht. Echt zucht. Ik ben dus blijkbaar een racist volgens de VN omdat ik Zwarte Piet leuk vind. Zullen we onszelf massaal aangeven bij de politie? Eens kijken of ze ons afraden om aangifte te doen :P
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_155341933
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 00:01 schreef Specularium het volgende:

[..]

Klopt, in deze vorm is het onhoudbaar.
Klopt. En eigenlijk maak ik me er ook totaal niet druk om. Misschien is het ook wel niet meer van deze tijd.

Ze zoeken het maar uit allemaal. :W
  woensdag 19 augustus 2015 @ 00:03:52 #20
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_155341937
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 23:52 schreef madam-april het volgende:
Het Sinterklaasfeest willen ze verbieden terwijl Noroez op de Unesco-lijst van het Immateriële Werelderfgoed staat.

Totaal niet serieus te nemen...
O en dit.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_155342164
quote:
_O_ ^O^
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  woensdag 19 augustus 2015 @ 00:18:56 #22
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_155342264
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 00:00 schreef Sapstengel het volgende:
Wat een gezeur. En dan is het vanwege racisme, ik heb juist het idee dat deze hele discussie de racisme eerder aanwakkert.
Ja dat idee heb ik ook inderdaad. Eerder was er nooit gezeik, nu staan er ineens 2 kampen tegenover elkaar. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_155342337
Nou Mark vertel de VN maar dat zwarte Piet zwart is "because black pete is black". Dit weglachen moet voor jou geen probleem zijn.

Zou trouwens wel hilarisch zijn als een of andere PvdA'er dit heel serieus neemt en de VVD niet en het kabinet valt door Zwarte Piet. :')
pi_155342464
quote:
dat 'Black Pete' een racistisch stereotype is dat zo snel mogelijk moet verdwijnen.
Dat zwarte piet racistisch is is toch hun interpretatie? Kunnen wij niks aan doen dat zij het zo zien
pi_155342498
De VN :') opdoeken die toko. Nergens goed voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')