abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155323017
Sinds (bijna) een jaar past mijn moeder 1 dag in de week op F. Zodra bekend werd dat ik zwanger was bood ze dol enthousiast aan te willen oppassen op de kleine. Dus zo geschiede :+

Afspraken op papier hebben we nooit gemaakt, maar mondeling worden onze wensen meer dan eens gemeld. Toch lopen we regelmatig tegen irritaties* aan en roept m'n vriend dan steeds dat F maar gewoon naar het kdv moet gaan die dag...

Hoe ervaren jullie het oppassen door je ouders/schoonouders? Hebben jullie afspraken op papier gezet? (is dit uberhaupt 'raar' om te doen?)

Onze irriraties zijn vooral door de 'bemoeienis' met ons leven/huishouden. M'n moeder is zo'n type die niet stil kan zitten en dus als F slaapt ons hele huishouden zou willen doen: wassen/stoffen/zuigen/dingen neer zetten op plekken die zij handig of goed vind bijv. }:| Ik heb echt al tichtig keer gezegd dat ze komt oppassen op F en niet de huishoudster is }:|
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:55:58 #2
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_155323186
Wat voor afspraken zou je op papier willen zetten dan? :?
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:58:33 #3
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_155323254
Kan je moeder niet in haar eigen huis op F. passen? Gooit ze jullie huishouden niet overhoop ;).

Ik kan daar zelf ook vreselijk slecht tegen, andere mensen in mijn huis die dan dingen gaan aanpassen. Hoe goedbedoeld ook. Wij hebben er daarom voor gekozen om het oppassen door opa en oma lekker bij hun thuis plaats te laten vinden.

Dingen op papier zetten lijkt me wat overdreven bij familie, maar het een keer goed bespreken (en dan niet alleen jullie wensen neerleggen, maar er echt tweerichtingsverkeer van maken) lijkt me geen overbodige luxe.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_155323383
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 13:55 schreef NoXia het volgende:
Wat voor afspraken zou je op papier willen zetten dan? :?
Op papier zetten voelt voor mij ook heel erg zakelijk :+ maar blijkbaar is 10x zeggen 'ik wil niet dat je m'n was doet' niet duidelijk genoeg :D

MaLo, dat doen we nu inderdaad ook regelmatig. Dan wisselen we het af, scheelt wel iets ;)
Het nadeel is wel dat wegbrengen ruim een half uur kost wat niet altijd past met onze werktijden. Het kdv daarentegen zit op 100 meter...
pi_155323425
Hier ook een oma die oppast bij ons thuis.
Geen afspraken op papier gezet o.i.d., maar ze weet heel goed wat wij wel en niet willen qua opvoeding etc.
Wel kan zij ook niet stilzitten, en gaat dan dingen in ons huishouden doen. Omdat ik hier ook wat kriebelig van werd hebben wij hier de afspraak gemaakt dat ik wat dingen expres voor haar laat liggen (de vaat, stofzuigen etc). En vaak vraag ik of ze iets wil doen met Vlegel; wandelen ofzo.
Tot nu toe gaat dat goed. Maar oma komt ook maar een halve dag dus dat scheelt ook weer, zo voorbij!
pi_155323479
Idd bij haar oppassen dan. En als dat niet handig is en ze wil niet luisteren zou ik inderdaad ook voor de daarna 'makkelijkere' optie gaan, en voor kdv kiezen.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_155323613
Wij brengen de kinderen bij Opa en Oma. De dag dat mijn ouders oppassen komt hij de kinderen halen. Of als de oudste naar school moet komt hij de jongste ophalen en gaat hij vanuit hun huis de oudste ophalen en past de rest van de middag bij ons thuis op. Maar mn ouders zijn niet zo van het opruimen :+ dus daar heb ik weinig last van.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_155323616
Wij hadden om de week een dag mijn ouders die oppasten, de andere week mijn schoonmoeder.
Met mijn ouders verliep het heel soepel, met mijn schoonmoeder heel stroef. Hier is het uiteindelijk geëscaleerd en hebben we nu een heel vervelende, moeilijke situatie.
De band van S met mijn ouders is wel echt geweldig goed en leuk; ze hebben alle drie enorm genoten van die dagen.
De band met schoonmoeder is voor ons (zowel mijn vriend, mijn dochter als voor mij) op dit moment non-existing.

Mijn advies: als je echt, echt problemen hebt, spreek dat goed en duidelijk uit, tot iedereen tevreden is en weet wat men kan verwachten. Het kan een heerlijke tijd zijn voor grootouder(s) en kind, maar het kan ook heel erg verkeerd gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_155323775
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 14:11 schreef miss_sly het volgende:
Wij hadden om de week een dag mijn ouders die oppasten, de andere week mijn schoonmoeder.
Met mijn ouders verliep het heel soepel, met mijn schoonmoeder heel stroef. Hier is het uiteindelijk geëscaleerd en hebben we nu een heel vervelende, moeilijke situatie.
De band van S met mijn ouders is wel echt geweldig goed en leuk; ze hebben alle drie enorm genoten van die dagen.
De band met schoonmoeder is voor ons (zowel mijn vriend, mijn dochter als voor mij) op dit moment non-existing.

Mijn advies: als je echt, echt problemen hebt, spreek dat goed en duidelijk uit, tot iedereen tevreden is en weet wat men kan verwachten. Het kan een heerlijke tijd zijn voor grootouder(s) en kind, maar het kan ook heel erg verkeerd gaan.
Dat uitspreken vind ik dus ook heel belangrijk :) Ik merk ook wel dat ik meer tolereer dan mijn vriend, omdat het nu eenmaal mijn moeder is en ik ondertussen wel weet hoe ze in elkaar steekt.

Ergens denk ik 'ze is nu eenmaal zo dus laat ik een manier vinden om er mee om te gaan' terwijl mijn vriend zegt 'het is ons huis, ons kind, ik ga me niet aanpassen aan haar'.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 14:04 schreef Mydelirium het volgende:
Wel kan zij ook niet stilzitten, en gaat dan dingen in ons huishouden doen. Omdat ik hier ook wat kriebelig van werd hebben wij hier de afspraak gemaakt dat ik wat dingen expres voor haar laat liggen (de vaat, stofzuigen etc). En vaak vraag ik of ze iets wil doen met Vlegel; wandelen ofzo.
Zo iets zou ook nog een idee zijn ja, ipv zeggen wat ik niet wil juist aangeven wat ik wel zou willen :)
pi_155323792
Mijn ouders passen altijd op bij hun thuis. Schoonouders he ik niet (ma is dood en pa is nooit in zijn leven geweest)
Handig joh, dat je ma de was doet. Waarschijnlijk krijg je het er toch niet uit en als het je bloed onder je nagels vandaan haalt zou ik het kind ook gewoon naar het kdv brengen. Zo simpel. :)

Wat zegt ze er zelf van als je het aankaart?
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:19:17 #11
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_155323848
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 14:02 schreef Fazzoletti het volgende:
Het nadeel is wel dat wegbrengen ruim een half uur kost wat niet altijd past met onze werktijden. Het kdv daarentegen zit op 100 meter...
Als mijn schoonouders onze oudste opvingen, brachten we hem de avond ervoor ernaartoe. Vonden beide partijen fijner.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_155323875
Wij brengen Sjaak naar oma, omdat ze bij ons de trap niet aandurft met hem. En zij is ook geen stilzitter, dus zou zich ontzettend vervelen bij ons thuis.
Dat is nu al, als ze langskomt als Sjaak net in bed ligt. Ik zit dan lekker op de bank maar zij zegt dan: "zal ik de vloer vegen?" "Zal ik de kattenbakken schoon maken?" Dat soort dingen. Dat laat ik haar dan ook maar doen. Soms doet ze dan nog de afwas, maar vaak is ze bang dat Sjaak daar wakker van wordt O+ Ze loopt ook altijd op haar tenen enzo O+

Het is wel vervelend dat iemand na 10x nog niet luistert en het is dan nog vervelender als dat je moeder is. Maar inderdaad, bewust klusjes laten liggen is misschien wat?
pi_155323946
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 14:16 schreef Fazzoletti het volgende:

[..]

Dat uitspreken vind ik dus ook heel belangrijk :) Ik merk ook wel dat ik meer tolereer dan mijn vriend, omdat het nu eenmaal mijn moeder is en ik ondertussen wel weet hoe ze in elkaar steekt.

Ergens denk ik 'ze is nu eenmaal zo dus laat ik een manier vinden om er mee om te gaan' terwijl mijn vriend zegt 'het is ons huis, ons kind, ik ga me niet aanpassen aan haar'.

[..]

Zo iets zou ook nog een idee zijn ja, ipv zeggen wat ik niet wil juist aangeven wat ik wel zou willen :)
Als dat het enige is dat problemen veroorzaakt, zou ik inderdaad proberen om aan te geven wat ze wel kan doen. En als jullie baby groter wordt, zal ze ook meer tijd met hem/haar (sorry, even ontschoten :@ ) doorbrengen en minder tijd te besteden hebben aan jullie huishouden :)
pi_155324176
Mijn moeder past ook 1 dag in de week op. In eerste instantie bracht ik de oudste bij hen maar sinds hij naar school moet komen ze hier. Mijn moeder is ook van het type niet stilzitten. Dus poetst ze, strijkt ze, dweilt ze, lapt ze de ramen. Ik vind het prima. Soms dan krijg ik commentaar op het een en ander. Ik luister ernaar en leg het naast me neer. Ik ben allang blij dat ze zoveel doet dat ik bepaalde zaken waaraan ik me erger naast me neer leg. Dingen verplaatsen zeg ik wel iets van. Maar stofzuigen en dweilen roept minder irritaties op :P
ti amo più di ieri ma meno di domani
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:36:01 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_155324243
mijn vader haalt M. elke dinsdag op. Kan dat niet?
Maar goed, ik heb ook geen auto tot mijn beschikking doordeweeks omdat mijn man daar al om 7:00 mee vertrekt :')
disclaimer
pi_155324397
Mijn moeder past 1 dag per week op, soms bij ons, meestal bij haar. En ja, als ze bij ons is stofzuigt ze, lapt ze de ramen of vouwt de was op. Ik vind het prima; ik heb een hekel aan het huishouden :D.

Maar ze zet niets weg, dat scheelt wel. Waarom vinden jullie het zo erg als ze poetst?
Home is where the O+ is...
pi_155324525
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 14:43 schreef Cwen het volgende:
Mijn moeder past 1 dag per week op, soms bij ons, meestal bij haar. En ja, als ze bij ons is stofzuigt ze, lapt ze de ramen of vouwt de was op. Ik vind het prima; ik heb een hekel aan het huishouden :D.

Maar ze zet niets weg, dat scheelt wel. Waarom vinden jullie het zo erg als ze poetst?
Ik denk dat het vooral het gevoel is dat het inbreuk in onze privacy is. Onze schoon-standaard is nogal anders dan die van haar. Commentaar op hoe ons huis er uit ziet (en dat is dus echt niet smerig ofzo :+ ) dat irriteert me dan enorm. We werken beide en op onze vrije dagen doen we liever leuke dingen met ons kind dat dan we uren besteden aan het huishouden :)

Daarbij, ze komt om op te passen op ons kind en ik wil dus geen verantwoording hoeven af te leggen over de staat van mijn huis.

quote:
2s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 14:19 schreef Mark het volgende:

[..]

Als mijn schoonouders onze oudste opvingen, brachten we hem de avond ervoor ernaartoe. Vonden beide partijen fijner.
Dit hebben we eigenlijk nog nooit overwogen! Zeker op de dagen dat ik alleen ben (vriend in buitenland) zou dit eigenlijk veel praktischer zijn :P
pi_155324536
Ik vond het ook heerlijk dat mijn moeder wat deed, hoor. Meestal waren mijn wasmanden leeg als ik thuis kwam en lag alles gewassen, gestreken en opgevouwen weer in de kast O+ Ze deden boodschappen, samen met S, en mijn vader zorgde altijd dat we aan tafel konden als wij thuiskwamen, aten we gezellig met z'n vijven O+
pi_155324651
Onze ouders hoeven niet op te passen, maar mijn schoonmoeder is ook een tiep die niet niks kan doen. Als ze langskomt doet ze ook het liefst de afwas even ofzo (ook als ze er niks vies heeft gemaakt). Ze vraagt ook of ze iets voor me kan doen.
Ik laat haar de overhemden van man wassen en strijken (joh, dat doe ik wel voor je hoor, schoonvader heeft ook overhemden, dus strijken moet ik toch) en de tuin doet ze af en toe (joh, doe ik wel even, het is zo'n rotwerk en dan heb jij er lekker geen omkijken naar.) en zo werkt het wel aardig.
Ik ben 1 keer een dag ziek geweest en toen heeft ze Y (met toestemming van man, die ook ziek was) twee uurtjes meegenomen, ik kwam er te laat achter, maar ik vond het stiekem best lekker even te kunnen bijslapen en ik wist dat ze in goede handen was. Ze kwam op tijd thuis voor een voeding.

Dus zo neemt ze niet mijn huishouden over, maar heeft ze toch het idee ons te helpen. Als je er problemen mee hebt dat ze je was doet (snap ik, heb ik ook) dan laat je haar iets anders doen, waar je minder of geen probleem mee hebt. En op dagen met goed weer, lekker met je kleinkind naar buiten, en slecht weer, lekker knutselen aan tafel straks. Als F oud genoeg is dan.
pi_155324663
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 14:02 schreef Fazzoletti het volgende:

[..]

Op papier zetten voelt voor mij ook heel erg zakelijk :+ maar blijkbaar is 10x zeggen 'ik wil niet dat je m'n was doet' niet duidelijk genoeg :D

Waarom mag ze de was niet doen?
pi_155324721
Was is heel persoonlijk. Tshirts niet zozeer, maar je ondergoed wel. Ik vind dat ook niet leuk, als een ander die wast.
pi_155324998
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 14:55 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Waarom mag ze de was niet doen?
Omdat we dat ook heel goed zelf kunnen 8-) Ze komt voor haar kleinkind is de afspraak :)

Maar goed, naast huishouden/was gaat de irritatie ook over andere dingen hoor. Wat hij wel/niet mag eten/drinken van ons en hoe raar die wensen zijn :')
Haar man ligt niet zo goed bij ons en de berichtjes steeds over hoe gek hij en F zijn op elkaar vind ik vervelend :@ Maar geen idee hoe ik dat nou weer moet bespreken :{

Oh, en nog even voor de duidelijkheid, m'n moeder is echt wel een schat hoor maar ze is nog erg van de 'oude stempel' en wij dus niet :+
pi_155325146
Op dat gebied ging het dus met mijn schoonmoeder ook niet goed, en dat vond vooral ik erg moeilijk. Mijn vriend was in eerste instantie (conflictvermijdend tiepje) ook van het "ach, zo is ze nu eenmaal", maar ik voelde me heel erg niet gehoord en genegeerd. Over onze wensen met betrekking tot ONS kind werd simpelweg heen gewalst.

Mocht dit met mijn eigen ouders gebeurd zijn, dan zou ik met ze zijn gaan zitten en zou ik een heel goed, misschien wel heftig en stevig, gesprek met ze hebben gehouden hierover.

Ik zou zeggen: vertel het zoals je het hier vertelt, en ook dat de consequentie van niet naar jullie wensen luisteren zal zijn dat jullie liever naar het kdv gaan.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:16:50 #24
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_155325159
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 15:09 schreef Fazzoletti het volgende:

[..]

Omdat we dat ook heel goed zelf kunnen 8-) Ze komt voor haar kleinkind is de afspraak :)

Maar goed, naast huishouden/was gaat de irritatie ook over andere dingen hoor. Wat hij wel/niet mag eten/drinken van ons en hoe raar die wensen zijn :')
Haar man ligt niet zo goed bij ons en de berichtjes steeds over hoe gek hij en F zijn op elkaar vind ik vervelend :@ Maar geen idee hoe ik dat nou weer moet bespreken :{

Oh, en nog even voor de duidelijkheid, m'n moeder is echt wel een schat hoor maar ze is nog erg van de 'oude stempel' en wij dus niet :+
Dat is echt lastig, als je over zulke basale dingen als eten en drinken niet op één lijn zit met oma. Mijn mening: het is mijn kind, dus ik bepaal wat hij mag eten/drinken. Opa's en oma's zijn er natuurlijk wel voor om hun kleinkind enigszins te verwennen, maar het moet niet zo zijn dat oma structureel ander eten voorzet dan wat jullie goed vinden.

Is het een optie dat jullie het eten/drinken voor F. voor de dag klaarzetten? En daar heeft oma zich dan maar aan te houden.

Die berichtjes over haar man die zo gek is met F.: lachen en ja knikken en van je af gooien. Daar kun je volgens mij écht niets aan doen :').

Moeders bedoelen het vaak echt allemaal heel goed maar soms... kun je ze wel achter het behang plakken (net als je kind :+ ) .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_155325211
Wij hebben ze altijd een vergoeding p/u gegeven, scheelt ook gezeik in de familie.
Ze zijn gewoon in dienst dus ipv dat ze uitgebuit worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')