abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 november 2002 @ 16:47:31 #1
4934 Tyme
Natúúrlijk.
pi_6821843
Zoals sommigen misschien nog wel weten, hebben we bij de vorige verkiezingen een 'lijsttrekkersenquête' (http://frontpage.fok.nl/review.fok?doc=500) proberen te houden. De bedoeling was om alle lijsttrekkers een lijst met dezelfde vragen te laten beantwoorden. Dat was een matig succesje. Alleen SP'er Jan Marijnissen en Jos Bron van de (electoraal volstrekt kansloze) Nieuwe Midden Partij namen de moeite om de gehele vragenlijst te beantwoorden en terug te sturen.

De vragenlijsten zullen we opsturen als alle lijsten bekend zijn, zo rond 10 december. Bij wijze van 'Nieuwe Journalistiek' zullen we jullie vanaf dan, elke week, op de hoogte houden van de ontwikkelingen: wie er hebben gereageerd, wie heeft geweigerd en van wie hebben we nog niets gehoord? De antwoorden zullen op 15 januari - een week voor de verkiezingen - worden gepubliceerd op de FP.

Tips: de vragen moeten voor álle lijsttrekkers te beantwoorden zijn. Dus geen vragen specifiek voor één partij, maar algemene. Liever geen vragen die met Ja of Nee te beantwoorden te zijn, want anders maken ze zich er te makkelijk vanaf.

Verder willen we wel een paar vragen over de 'persoon achter de politicus'. Doe je best, en verzin vooral vragen waarvan de antwoorden niet direct uit het verkiezingsprogram te halen zijn. De beste twintig (dat is tien minder dan vorige keer, maar dat bleken er toen te veel te zijn) worden uiteindelijk naar de partijen gemaild.

Dus, als jullie nog vragen hebben voor de lijsttrekkers, reageer hier...

pi_6823515
Ik zal eens gaan nadenken...

Willen jullie overigens perse lijsttrekkers hebben? Ik denk dat je de kans op een reply wat groter maakt als je het aan de partij zelf overlaat welke kandidaat-kamerlid mag reageren.

vrijdag 15 november 2002 @ 19:32:21 #3
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6824721
Als je die dingen pas op 10dec opstuurt hoef je geen reacties te verwachten van de meesten, die hebben wel wat beters te doen.

Nu op de bus doen zou ik zeggen.

Tsja .....
pi_6825927
Mag er een begrotingstekort komen en zo ja tot hoeveel?

Wat zijn uw ervaringen op het gebied van recreatieve drugs? (die stond de vorige keer er ook al enigzins in maar die vond ik wel aardig)

Verder zal ik nog eens denken.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_6825951
Interessante vragen zijn vragen over verhoging van de strafmaat, het laten oplopen van het begrotingstekort, VN-perikelen en binnenlandse problemen als integratie, spanningen tussen bevolkingsgroepen en de dreigende werkloosheid.
[url=http://www.schandknaapje.nl]Farzin[/url]
pi_6835011
1. Wat ziet uw partij als middelen om het vertrouwen in de politiek te herstellen?

2. Wat is volgens uw partij de manier om het democratische deficiet in Europa te dichten?

3. Hoe staat uw partij tegenover het referendum?

pi_6835336
Door wie of wat bent u politiek gezien het meest geïnspireerd?

Hoe staat u tegenover neo-liberalisme en globalisering?

Welke coalitie acht u wenselijk?

Bent u voor of tegen afschaffing van de Eerste Kamer?

pi_6835842
-De meeste partijen zijn aan het vernieuwen door jonge mensen op de lijst te zetten en de 'oude rotten' in het vak stappen met bossen tegelijk op. Is dat wel verstandig nu gebleken is dat juist de nieuwkomers (LPF) niet geschikt blijken?

-Zijn andere partijen niet te populistish bezig door partijpunten van de nieuwe politiek over te nemen?

-Gaat u wat doen aan de huidige groep allochtonen die geen Nederlands spreken?

-Is een publieke functie als volksvertegenwoordiger wel van een priveleven te scheiden?

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_6836206
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 14:17 schreef Alcatraz het volgende:

Hoe staat u tegenover neo-liberalisme en globalisering?

Dit zou ik niet in 1 vraag zetten, omdat een antwoord op het een lang niet automatisch ook een antwoorde op de ander is.
pi_6836738
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 15:35 schreef Kennyman het volgende:

[..]

Dit zou ik niet in 1 vraag zetten, omdat een antwoord op het een lang niet automatisch ook een antwoorde op de ander is.

Wanneer je voor het neo-liberalisme bent ben je bijna per definitie tegen eerlijke globalisering. Het lijkt me juist wel interessant wat er uit komt als je de vraagstelling zo houdt..
pi_6836801
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 16:26 schreef Alcatraz het volgende:

[..]

Wanneer je voor het neo-liberalisme bent ben je bijna per definitie tegen eerlijke globalisering. Het lijkt me juist wel interessant wat er uit komt als je de vraagstelling zo houdt..

Wat is 'eerlijke globalisering'? Volgens mij gebruik je de definities iets anders dan normaal?
  zaterdag 16 november 2002 @ 18:36:05 #12
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6838262
Wat gaat u doen aan het groot aantal WAO-ers?
Hoe wilt u ze aan het werk krijgen en de instroom verminderen?
Wat gaat u doen aan het feit dat Poolse werk-forenzen hier ongeschoold werk komen doen terwijl er hier nog werkelozen van een uitkering leven?
Waarom kort u die mensen niet op hun uitkering?

Wat gaat u doen aan het falende beleid op gebied van integratie?
Wat gaat u doen aan het groot aantal criminaliteits-delicten gepleegd door kleine groepen allochtonen die niet worden aangepakt?
Bent u voor zero-tolerance?
Bent u voor meer rechten voor burgers om lichaam en eigendommen te beschermen?

Wat gaat u doen om de burger meer te betrekken in de democratie?
Wat gaat u doen om de burger zeggenschap te geven over de verdeling van leidinggevende overheidsfuncties?
Wat wilt u gaan doen om doofpotaffaieres in de politiek tegen te gaan?

Waarom wordt er niks gedaan aan positieve discriminatie terwijl er niet gediscrimineerd mag worden?

Tsja .....
pi_6838356
Ter inspiratie; de vragen van de vorige keer:

- Waarom bent u lijsttrekker?
- Hoe verwacht u het te gaan doen bij de verkiezingen?
- Als u uw partij met een auto zou moeten vergelijken, welke auto zou dat dan zijn en waarom?
- Wat is het sterkste punt uit uw partijprogramma?
- Aan welke andere partij zou u zich nooit kunnen binden en waarom niet?
- Wat denkt u dat jongeren belangrijk vinden?
- Wat is de Nederlandse identiteit?
- Stel u bent de keizer: wat zou uw eerste maatregel zijn?
- Stel u bent God, Allah, etc: wat zou u veranderen in de wereld?
- Zijn alle politici zakkenvullers?
- Zijn alle politici leugenaars?
- Is Nederland vol? Hoeveel mensen kunnen er volgens u nog bij in Nederland?
- Hoe staat u tegenover de legalisering van softdrugs?
- Waarin onderscheidt uw partij zich van de rest?
- Waarom denkt u dat de gemiddelde Nederlander zich onveilig voelt?
- Bent u bij falen bereid zonder discussie op te stappen?
- Wanneer zijn er weer voldoende betaalbare huurwoningen en studentenkamers?
- Wat zijn de actiepunten van uw partij die specifiek gericht zijn op jongeren?
- Wat is de slechtste beslissing in uw leven geweest?
- Wat is uw slechtste politieke beslissing van de afgelopen vier jaar geweest?
- Wie mag u nou totáál niet in de politiek?
- Heeft u wel eens (soft-)drugs gebruikt?
- Heeft u een familielid die op een wachtlijst staat? Zit u wel eens in de file, of moet u wel eens drie kwartier staan in de trein en aankomen met nog eens drie kwartier vertraging? Kortom: bent u ook een gewoon mens die last heeft van de problemen in Nederland?
- Hoeveel verdient u? Welke auto rijdt u? Hoeveel badkamers heeft uw huis, en waar betaalt u dat allemaal van?
- In hoeverre bent u nog trouw aan uw grondbeginselen?
- Wat vind u belangrijker, en waarom?
Een extra flitspaal of een extra cel?
Een extra baan of een extra boom?
Een extra ziekenhuisbed of een financieringstekort?
Economische groei door Schiphol of burgers die wakker liggen?
Bolletjesslikker of verkeerovertreder?
De laatste: waarom uw partij?

pi_6839960
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 18:43 schreef Kozzmic het volgende:
Ter inspiratie; de vragen van de vorige keer:

- Waarom bent u lijsttrekker?
- Hoe verwacht u het te gaan doen bij de verkiezingen?
- Als u uw partij met een auto zou moeten vergelijken, welke auto zou dat dan zijn en waarom?
- Wat is het sterkste punt uit uw partijprogramma?
- Aan welke andere partij zou u zich nooit kunnen binden en waarom niet?
- Wat denkt u dat jongeren belangrijk vinden?
- Stel u bent de keizer: wat zou uw eerste maatregel zijn?
- Stel u bent God, Allah, etc: wat zou u veranderen in de wereld?
- Zijn alle politici zakkenvullers?
- Zijn alle politici leugenaars?
- Wat zijn de actiepunten van uw partij die specifiek gericht zijn op jongeren?
- Wat is de slechtste beslissing in uw leven geweest?
- Heeft u een familielid die op een wachtlijst staat? Zit u wel eens in de file, of moet u wel eens drie kwartier staan in de trein en aankomen met nog eens drie kwartier vertraging? Kortom: bent u ook een gewoon mens die last heeft van de problemen in Nederland?
- Hoeveel verdient u? Welke auto rijdt u? Hoeveel badkamers heeft uw huis, en waar betaalt u dat allemaal van?
- Wat vind u belangrijker, en waarom?
Een extra flitspaal of een extra cel?
Een extra baan of een extra boom?
Een extra ziekenhuisbed of een financieringstekort?
Economische groei door Schiphol of burgers die wakker liggen?
Bolletjesslikker of verkeerovertreder?
De laatste: waarom uw partij?

ik begrijp nu wel waarom er zo weinig vragenlijsten terugkwamen.
pi_6840030
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 20:25 schreef niego het volgende:

[..]

ik begrijp nu wel waarom er zo weinig vragenlijsten terugkwamen.

Yep, het zijn er uiteraard veel te veel. Volgens de topic-opener wordt het dit keer beperkt tot 20 vragen, lijkt me een goede zaak, misschien moet er zelfs beperkt worden tot 15 vragen.
pi_6840202
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 20:33 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Yep, het zijn er uiteraard veel te veel. Volgens de topic-opener wordt het dit keer beperkt tot 20 vragen, lijkt me een goede zaak, misschien moet er zelfs beperkt worden tot 15 vragen.

Politici hebben veel te veel woorden nodig voor een vraag. Ik zou me juist beperken tot hooguit 10 vragen met daarnaast vijf vragen waarbij ze kunnen kiezen (dus: extra cel of extra flitspaal).
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_6841848
Ik vind het nogal vreemde vragen ook, die van vorig jaar. Politici moeten er iets mee kunnen. 'Baan of boom' vind ik van een humoristisch niveau en met die badkamervraag zet je jezelf ook niet echt als serieuze interviewer neer.
pi_6880852
"Stel uw partij haalt 76 zetels en heeft de meerderheid. Wat gaat er in Nederland de komende jaren veranderen met u als minister-president?"
  woensdag 20 november 2002 @ 20:16:47 #19
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6912066
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 23:10 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Ik vind het nogal vreemde vragen ook, die van vorig jaar. Politici moeten er iets mee kunnen. 'Baan of boom' vind ik van een humoristisch niveau en met die badkamervraag zet je jezelf ook niet echt als serieuze interviewer neer.
Met twee-keuze vragen kun je wel lekker snel antwoorden, waardoor mensen eerder geneigd zijn om het in te vullen. Alhoewel je die antwoorden natuurlijk ook wel zo kunt bedenken.
Tsja .....
pi_6912124
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 10:41 schreef QBZZ het volgende:
"Stel uw partij haalt 76 zetels en heeft de meerderheid. Wat gaat er in Nederland de komende jaren veranderen met u als minister-president?"
Verwacht antwoord:
Dat is wettelijk gezien nooit mogelijk.

Overigens is dat ook zo: een partij mag maar een bepaald aantal zetels.

pi_7330013
Even omhoog om dit topic opnieuw onder de aandacht te brengen!
pi_7330045
Vraag ze naar hun mening over de uitbreiding van de EU.
pi_7333627
Denk u dat de maatschappelijke verhoudingen gebaat blijven bij in stand houding van een taboe op daadwerkelijk onderzoek naar oorzaken van toegenomen onveiligheidsgevoelens bij burgers?

Op welke wijze denk u kansen te scheppen op zorg voor minder bedeelden in onze samenleving?

Verwacht u dat wachtlijsten in de zorg onder andere effectief te lijf te gegaan kunnen worden door opheffing van de nummerus fixus bij medische studies?

Op welken wijze wordt tegemoet gekomen aan een deugdelijke controle op streven naar effeciency in zorg teneinde de ziektekostenpremies op betaalbaar niveau te houden? Hierbij kan worden gedacht aan resultaatmeting van managementactiviteiten afgezet tegen de kostprijs daarvan in uurloon en middelen en afrekening op wanprestatie indien verbetertrajecten binnen afzienbare tijd weinig soelaas bieden.

Op welke wijze wenst u migranten en migrantengroeperingen zelf te betrekken bij succesvolle inburgering van nieuwe Nederlanderlanders in onze samenleving?

Waar staat uw partij in de gevraagde dubbele maatschappelijke solidariteit met geld genererenden, noodzakelijk voor het binnenhouden en brengen van nieuw kapitaal en solidariteit met minder bedeelden, noodzakelijk voor een leefbare verdeling van het BNP opdat maatschappelijke onlusten kunnen uitblijven.

salva cum reverentia
  zaterdag 14 december 2002 @ 18:37:33 #24
30934 nielspan
TravellingtheOneAfter909
pi_7334737
Welke opleiding heeft u gevolgd?

Heel veel dingen kan je zo uit de verkiezingsprogrammas halen hoor!

What is live without a little problem?
pi_7347633
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 18:43 schreef Kozzmic het volgende:
Dit vind ik goeie vragen.
It is much easier to be critical than to be correct.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')