Mogelijk heb je hier iets aan:quote:Op woensdag 19 augustus 2015 21:27 schreef Kimpossible het volgende:
Ja fuck. Dat ding gaat nog steeds dood![]()
Het ruikt ook een soortje verbrand, ofzo? Dat was al voor ik allerlei toestanden begon te sprayen, overigens.
Hebben wij weer. Google biedt ook geen soelaas.
Hier nog slimmeriken die kunnen helpen?
http://www.groen.net/Article.aspx?id=13771quote:Typisch bij deze ziekte is het voorkomen aan de onderzijde van de bladeren van een natte zone rond de vlekken. Wanneer men een aangetast blad naar het licht houdt, bemerkt men rond de bladvlekken een typische olieachtige rong.
Vandaar dat men ook wel eens van olie- of vetvlekkenziekte spreekt.
Vooral in de late lente (mei-juni) en bij vochtig weer is deze ‘olievlek’ zeer duidelijk zichtbaar.
Kan, maar ik zou me er niet direct zorgen over maken. Niet alle planten zijn even vatbaar. De pest met een haag van klimop is dat er weinig lucht doorheen kan. Dat betekent dat vocht lang blijft hangen en dat maakt de plant vatbaar voor schimmels.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:41 schreef Kimpossible het volgende:
Juh je hebt gelijk. Maar voor het zicht zit ik liever met m'n wijntje tussen het groen op een mooie zomeravond.
Slaat die troep ook nog over op m'n andere planten? Want dan pak ik m'n lucifers even geloof ik. De witte sporen dwarrelden natuurlijk overal en ik heb alles wel opgeruimd en geveegd maar het is ongetwijfeld op andere planten en in de aarde terecht gekomen.
Wat is er nou weer mis met klimop? Prachtige bodembedekker en klimmer, maar wikkelt zich niet echt om planten heen. Nee, dan haagwinde ('pispot').quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 15:20 schreef Burdie het volgende:
Hedera kan niet dood joh. Gelukkig voor jou![]()
(helaas voor mij want ik haat het hartgrondig)
De hedera variant die van die bruine kleefpootjes heeft en dus zelf aan iets kan vasthouden kan ook hele kozijnen, gemetselde muren en houtenafwerkingen totaal vernielen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 15:38 schreef Burdie het volgende:
Klimplanten houden zich nooit aan de gestelde grenzen en overwoekeren mijn kwetsbare spul.
Haagwinde is idd nog een graadje erger op de schaal van ellendig.
Bedoel je wilde wingerd? De voetjes van wingerd (zijn ook echt een soort zuignapjes) krijg je haast niet weg. De hechtworteltjes van klimop zijn wel te verwijderen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 19:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De hedera variant die van die bruine kleefpootjes heeft en dus zelf aan iets kan vasthouden kan ook hele kozijnen, gemetselde muren en houtenafwerkingen totaal vernielen.
Ik heb een ontiegelijke hekel aan deze plant en ik heb die van mij verbrand toen ik hem in mijn nieuwe tuin zag. Daarna heb ik een hele fles gif leeggespoten op de plant.
Toen was die weg
Dat is inderdaad het risico met wingerd. Het is nogal een zoekende klimmer en die pootjes zijn erg lastig te verwijderen. Bij ons zou hij tegen een houten schutting (panelen) aan komen te staan. Dat begroot je dan niet zoveel als die schutting nadien vergaan blijkt te zijn, mede ook omdat de houdbaarheid van zo'n schutting niet enorm is.quote:Op zondag 23 augustus 2015 23:19 schreef knoblaucha6 het volgende:
Wilde Wingerd is echt schitterend maar o wee, we hadden die ooit, haast, als je het binnen de perken wilt houden elke dag maar dan ook echt zeker minimaal 1 keer in de week in de zomer hoog op de ladder want het groeit serieus 10-20 cm per dag, zit dus zo onder je pannen en vreet de muren en houtwerk enorm aan, in no-time. Prachtige plant en zeker in de herfst met die kleuren maar hoewel al 7 jaar geleden met de aanleg van een andere tuin compleet aan barrels getrokken: de muren beginnen nu pas er weer normaal uit te zien na al die sporen die zelfs met een staalborstel niet af te krijgen waren.
Ik zou denken dat het vooral met vocht te maken heeft. Dus meer met dat het in zo'n hoekje zit dan dat er zo'n roos doorheen gevlochten is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 22:16 schreef Kimpossible het volgende:
Dit is de aangetaste kant die op het moment van de foto nog goed was maar nu rondom de roos (zou dat de schimmel verklaren? De roos is schoon!) helemaal aangetast is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |