FOK!forum / Travel / [Reisverslag] Kungsleden trek (420 km door Arctisch Zweden)
SeLangmaandag 10 augustus 2015 @ 11:56
Reisverslag: Kungsleden trek (420 km door Arctisch Zweden)

Deze zomer (1-31 juli 2015) maakte ik een prachtige trek door Arctisch Zweden: de complete Kungsleden ("Kings Trail") van Hemavan naar Abisko, totaal 420 km. Tijdens deze trek heb ik overal in het wild gekampeerd. Het was een fantastische ervaring! Wandelen door prachtige uitgestrekte landschappen, kamperen op eenzame plekken en constant omringd zijn door natuur. Vooral dat laatste overtrof mijn verwachtingen. Ik had niet verwacht dat ik zoveel wildlife zou tegenkomen in dit arctische gebied. Zie hier mijn verslag.

35587759766_8aa48ecbe4_b.jpg
Kaartje van de route

De avond voordat ik aan mijn trek begon was ik naar Stockholm gevlogen, waar ik s'avonds om 22:30 aankwam. Met matrasje en slaapzak liner in mijn handbagage heb ik een rustig hoekje opgezocht op het vliegveld waar ik heerlijk heb geslapen totdat mijn vlucht naar Hemavan vertrok (9:15). Het vliegtuig maakte een eerst een stop in Vilhelmina (waar bijna iedereen uitstapte) en eindigde in Hemavan waar de laatste 5 mensen uitstapten.

35627117715_8c7f145a81_b.jpg
Net geland in Hemavan

Hemavan is maar een piepklein plaatsje en vanaf het vliegveld loop je zo Hemavan in en de Kungsleden trail op. Maar eerst ging ik nog even naar het Cykel & Fiskecenter om gas te kopen om op te koken, want dat mocht natuurlijk niet mee in het vliegtuig. Ik kocht een tankje van 450 gram, wat genoeg was voor de hele trek. Rond 13:00 begon ik aan mijn 420 km trek!

35587763696_62d7c37b78_b.jpg
Hier naar links, de officiële start van de Kungsleden. Het avontuur begint!

Dit voorjaar is het veel kouder geweest dan normaal is voor de tijd van het jaar en daardoor was veel sneeuw nog niet gesmolten. Diverse Zweden die ik sprak vertelden me dat ze nog nooit zoveel sneeuw hadden gezien zo laat in het seizoen en waarschuwden me dat ik waarschijnlijk veel sneeuw zou tegenkomen. Daar hoefde ik inderdaad niet lang op te wachten.

34785925824_a0d8c2f906_b.jpg
Al snel liep ik door een dergelijk landschap. Veel sneeuw, maar niet zodanig dat het lopen te moeilijk werd zonder sneeuwschoenen

Ik vreesde dat het weleens moeilijk zou kunnen worden om met al die (smeltende) sneeuw een geschikt kampeerplekje te vinden, maar gelukkig vond ik dicht bij Viterskalsstugan (mijn doel voor die dag) een mooi vlak en droog sneeuwvrij plekje voor mijn tent.

34818313573_81288961df_b.jpg
Ik kampeer op een mooi eilandje in de sneeuw. Je ziet mijn tentje rechtsonder.

De volgende dag begint met een complete whiteout (dikke mist) maar dat trekt al snel op. Gelukkig maar, want ik trek vandaag door één van de iconen van de Kungsleden: het karakteristieke u-vormige dal van Syterskalet.

35587759036_8a111af195_b.jpg
Syterskalet in de vroege morgen. Ik ken dit dal van foto's, maar op die foto's was het altijd een mooi groen dal. Ik loop hier bijna alleen maar door de sneeuw. Maar echt lastig is het niet want de sneeuw is hard genoeg om op te lopen. Ik geniet van deze super mooie wandeling!

Onderweg zie ik voor het eerst op deze trek een steenarend en ook twee Long-tailed Skua's ("Kleinste Jager").

34818313033_a376d3380e_b.jpg
De Long-tailed Skua was één van de meest zichtbare vogels op deze trek. Ze jagen o.a. op lemmingen, waarbij ze net als torenvalken in de lucht hangen en dan naar beneden duiken. Dit is een vogel van noordelijke streken en ik had er nog nooit eerder één gezien. Ze vallen alles aan wat in de buurt van hun nest komt. Tijdens het maken van deze foto kwam ik kennelijk ook te dicht bij hun nest en werd getrakteerd op een duikbombardement waarbij ze zelfs op je hoofd pikken als je echt te dichtbij komt.

35587761336_8e7843e758_b.jpg
Ik geniet van dit prachtige winterlandschap - op 2 juli !

35627116165_aaafa615df_b.jpg
Op sommige plaatsen ligt er zoveel sneeuw dat ik blij ben dat ik de paaltjes van de sneeuwscooter route kan volgen!

35496740191_25c0e0c616_b.jpg
Maar na de pas te zijn overgestoken opent zich opeens een mooi groen landschap waar rendieren lopen te grazen. Dicht hier in de buurt ga ik op zoek naar een kampeerplekje.

35587761286_c36a5f8af8_b.jpg
Een mooie kampeerplek is snel gevonden. Prachtige herinneringen heb ik aan deze plek. Ik ben omringd door Goudplevieren en ik sta kennelijk midden in het territorium van een IJsgors want die zit de hele tijd rond mijn tent te zingen. Ook zie ik de eerste Blauwborst van deze reis. Al die vogels zouden dagelijkse kost worden op deze trek. S'nachts hoor ik een groep rendieren grazen op slechts een paar meter van mijn tent. S'morgens als ik opsta maak ik deze schaamteloze selfie met de zelftimer.

De volgende dag gaat de trek verder naar Tärnasjöstugan.

35627116075_7e2c228338_b.jpg
Ik kijk nog even terug naar de sneeuw wereld waar ik vandaan kom...

35459117572_22e89f4457_b.jpg
Al snel zie ik het Tärnasjön meer liggen. In het meer liggen veel eilandjes die door bruggen met elkaar zijn verbonden. Zo hop je van eilandje naar eilandje en kom je uiteindelijk uit aan de overkant van het meer.

Aan de overkant van het meer loop je door berkenbos. Ik vind uiteindelijk een vrij spectaculaire kampeerplek op een rots die op het meer uitkijkt. Helaas heb ik hier geen geluk met het weer. In het meer zwemmen Black-throated Divers ("Parelduikers") met hun karakteristieke huilende geluid. Ik zie er wel eens eentje in het noorden van Schotland maar geen acht tegelijkertijd zoals hier!

35587761246_762e1cf494_b.jpg
Ik kampeer hier nogal blootgesteld aan harde wind op een rots aan het Tärnasjön meer. De wind werd aan het eind van de nacht zo hard dat één van m'n tent haringen uit de grond werd getrokken. Tenslotte is dit een rots met maar een relatief dun laagje aarde erop. Gelukkig kon ik het oplossen met een zware steen.

De volgende dag loop ik verder richting Serve. Dat gaat eerst over een stijgend pad door bos met kleine meertjes waar ik o.a. Long-tailed Duck ("IJseend"), Common Scoter ("Zwarte Zee-eend") en Velvet Scoter ("Grote Zee-eend") aantref. En dat is leuk, want alle drie zijn dat typische vogels van noordelijke streken die ik nog niet eerder had gezien. Daarna steek ik een mistig plateau over met veel koude wind en uiteindelijk kom ik langs een groot meer met eilandjes.

34818313193_2792c43193_b.jpg
Prachtig wijds landschap op weg naar Serve. De berkenblaadjes zijn helder groen want hier is de lente nog maar pas begonnen, ondanks dat het al juli is.

Bij de STF hut in Serve informeerde ik even naar de omstandigheden in de bergen. Want de volgende dag moest ik een hoge pas over richting Aigert en in Tärnasjöstugan was me geadviseerd om daar niet overheen te gaan omdat er nog erg veel sneeuw zou zijn. Andere mensen die ik tegenkwam hadden al besloten om dit stuk van de Kungsleden maar te omzeilen. In Serve hadden ze geen recente informatie voor mij aangezien er die dag niemand de pas over was gekomen. Eigenwijs als ik ben besloot ik om het toch te wagen. Dit staat immers bekend als een erg mooi gedeelte van de Kungsleden.

Om het mezelf wat makkelijker te maken besloot ik om alvast door de lopen tot net boven de boomgrens zodat ik de volgende dag meer tijd zou hebben voor het zware gedeelte door de sneeuw.

34785924894_46459e88c5_b.jpg
Mijn beslissing om alvast door te lopen tot de boomgrens leverde een fantastisch mooie kampeerplek op! S'avonds heb ik heerlijk rondgehangen rond mijn tent en genoten van de natuur. In de avondzon zag ik o.a. een Steenarend vliegen boven het landschap, lager dan ikzelf. Fantastisch om te volgen door mijn verrekijker. Een Blauwborst zat te zingen in de struiken in de buurt van mijn tent. Afgezien van mijn bezoekje aan de STF hut in Serve ben ik trouwens de hele dag niemand tegen gekomen.

35627117035_a95afddb88_b.jpg
Prachtig winter landschap in de directe omgeving van mijn tentje

34785924484_13094a5bb8_b.jpg
Uitzicht naar de andere kant in de avondschemering

De volgende morgen werd ik al om 4:00 wakker van de zon die op mijn tent scheen en de temperatuur deed oplopen. Dat heb je zomers in arctisch gebied! De route naar Aigert stelde zeker niet teleur! Het was een prachtige wandeling en de sneeuw waarschuwingen bleken sterk overdreven. Ja er was veel sneeuw op sommige plaatsen, maar daar viel prima over te lopen. Het ging allemaal zo vlot en het was heerlijk weer dus ik besloot zelfs om maar gelijk door te lopen naar Ammarnäs.

34818313493_9a7e06c133_b.jpg
Dicht bij het hoogste punt van de pas heb ik dit uitzicht. Ik kijk nu naar de besneeuwde bergen waar ik de eerste twee dagen was.

In Ammarnäs vond ik echter geen kampeerplek die mij aanstond dus besloot ik om nog verder te lopen. En dat was dus weer een berg op. Inmiddels was ik wel moe maar de betreffende klim ging door een bos waar het moeilijk was om een kampeerplek te vinden. Uiteindelijk, bijna op het volgende plateau alweer, vond ik een min of meer open plek in het bos die net groot genoeg was voor mijn tentje. Snel opgezet, gekookt, gegeten en als een blok in slaap gevallen.

De volgende dag ging de wandeling verder naar Rävfjallet. Dat bleek een erg relaxte wandeling te zijn over het Stuorajåbba plateau, wat bijna vlak is. Bovendien had ik een zeer harde wind in de rug wat je nog een extra zetje geeft. Ook kwa wildlife was het een heerlijke plek met broedende vogels zoals Whimbrel ("Regenwulp"), Bar-tailed Godwit ("Rosse Grutto"), Golden Plover ("Gouden Plevier") en Lapland Bunting ("IJsgors").

35587759106_28fec0af2f_b.jpg
De op het eerste gezicht lege plateaus herbergen veel moois. Natuurlijk zijn daar dieren zoals lemmingen, hermelijnen en diverse vogels. Maar ook kwa plantjes kom je veel moois tegen, zoals deze Bog Rosemary (Andromeda polifolia)

De lemming populatie beleeft eens in de zoveel jaar een explosieve groei. Ze noemen dat hier een "lemmingjaar". Tijdens die jaren zie je niet alleen heel veel lemmingen maar ook de roofdieren die op de lemmingen jagen. Ik had het geluk dat dit jaar zo'n lemming jaar is!

35587763326_0bd3b2507e_b.jpg
Tijdens het wandelen zie je de hele dag door lemmingen, maar zelden blijven ze mooi zitten voor een foto zoals deze.

Rävfjallet ligt in het bos en dit is één van de weinige keren dat ik dicht achter de STF hut heb gekampeerd. De volgende dag ging de wandeling door naar Sinulttjie. Dat werd een lange en vermoeiende dag, mede omdat ik een stuk fout was gelopen. Maar ook een mooie en interessante dag. Onderweg vond ik in een klein bergmeertje o.a. een paartje Red-necked Phalarope ("Grauwe Franjepoot") - de eerste keer dat ik deze soort zag in mijn leven - en ze waren aan het paren! Hoe vaak zie je dat?

35587761896_4fda180e93_b.jpg
Aangekomen in Sinultjjie heb ik een landschappelijk mooie kampeerplek, maar wel eentje met extreem veel muggen! Natuurlijk niet echt verwonderlijk bij zo'n meertje...

De volgende dag gaat de trek verder richting Adolfsström. Een groot deel van het pad is erg nat en modderig maar er groeien veel mooie bloemen.

35627117985_ffc8406e00_b.jpg
Geen idee wat dit is, maar mooi is het wel.

Rond Adolfsström is het vooral veel bossen en weinig geschikte kampeergrond, maar ik vind toch een mooi plekje aan de oever van een meer zo'n 3 km voor Adolfsström. De volgende morgen bezocht ik voor het eerst een winkeltje (in Adolfsström dus) om eten te kopen. Dit is de 9-de dag van de trek en ik leef dan nog steeds op de etensvoorraden die ik van thuis had meegenomen. In Adolfsström vind ik wat ik nodig heb: pasta en muesli.

De target voor vandaag was Pieljekaise. Ik heb geen geluk met het weer (af en toe regen). Maar net als de wandeling wat eentonig begint te worden zie je dan weer iets moois, zoals een Drieteenspecht (helaas zag ik hem pas toen hij wegvloog). Verder groeit er hier in dit vochtige bos erg mooi mos.

35240374880_ca77373d40_b.jpg
Ook op wat saaiere stukken is er altijd wel weer iets moois te zien, zoals bijvoorbeeld dit mos.

Als ik de (lege) STF hut bereik loop ik verder en klim naar het volgende plateau tot rond de boomgrens om een mooi kampeerplekje te vinden. Daar beleef ik weer een erg mooie avond met o.a. velduilen die hier rondvliegen en blaffende geluiden naar mij maken - waarschijnlijk een nest in de buurt.

35587763046_747811d5d3_b.jpg
Hoewel deze foto wat somber aandoet heb ik erg genoten van mijn avond op dit prachtige plateau in Pieljekaise National Park. Een schitterende kampeerplek.

35587759576_f2924426f4_b.jpg
Goudplevieren zijn een vertrouwd gezicht op de Kungsleden. Ze broeden op de de arctische plateaus en hun monotone "pieeep!" hoor je constant om je heen.

De volgende dag daalde ik af aan de andere kant van het plateau richting Jäkkvik waar ik even flink ging shoppen. Hier is verreweg de beste winkel van de hele Kungsleden trail. Ik heb nu weer voor 7 dagen eten en genoeg snacks voor een nog veel langere tijd. Hoewel die 7 dagen wel erg ruim is (maar ik hou van de flexibiliteit die dat biedt) begin ik nu aan het meest afgelegen stuk van de Kungsleden waar je echt meerdere dagen geen herbevoorradingsmogelijkheden hebt.

Ik loop tegen een klein probleem op. Morgen moet ik met een boot een meer (de Riebness) oversteken. Er zijn daar geen roeiboten dus je hebt een boot-taxi nodig. Aan de zuidkant van het meer is er echter niets, dus ik moet die boot-taxi van tevoren bestellen en ik heb geen telefoon. In Jäkkvik lukt het me niet om de boot te bestellen. Gelukkig belooft de vriendelijke kassière in de supermarkt om in de loop van de dag die boot voor mij te bestellen, zodat ik verder kan lopen. Hopelijk vergeet ze het niet want dan zit ik morgen dus vast!

Terwijl ik Jäkkvik uit loop kom ik een Australiër en een Tsjech tegen die dezelfde kant op lopen. Dat komt niet slecht uit want we naderen de eerste roeiboot oversteek van de Kungsleden. Het is maar een klein stukje roeien maar aan onze kant ligt maar één boot, wat betekent dat je de oversteek 3 keer moet maken om te garanderen dan er voor de volgende mensen ook een boot ligt. Dan is het toch wel handing om met z'n drieën te zijn.

35459118632_a4cc2dde51_b.jpg
Bos en meer in de buurt van Jäkkvik

Na de oversteek ga ik weer alleen verder. Ik bereik een prachtig dennenbos waar ik o.a. mijn eerste Siberian Jay ("Taiga Gaai") tegenkom. Het is wel zwaar lopen want erg ongelijke grond en mijn rugzak is nu natuurlijk weer zwaar na de inkopen in Jäkkvik. Uiteindelijk klim ik weer naar een prachtig plateau tussen Jäkkvik en het meer dat ik morgen ga oversteken.

35587763576_6f95aac8bf_b.jpg
Weer zo'n heerlijke kampeerplek, waar ik werd verwelkomd door een Sneeuwhoen met kuikentjes.

De volgende morgen daal ik af naar de Riebness voor de oversteek. Als de kassière in Jäkkvik de afspraak correct heeft gemaakt, dan zou de boot mij om 12:00 moeten oppikken. Ik bereikte de oever al om 11:00 (de wandeling ging vlotter dan verwacht) en de boot was er om 12:45 nog steeds niet. Ik sloeg mezelf alweer voor mijn kop dat ik zo'n kritische afspraak aan iemand anders had overgelaten. Gelukkig zag ik om 13:00 de boot naderen. De dame die de boot bestuurde had het gewoon erg druk met mensen vanuit plaatsjes rond het meer heen en weer varen en had die dag al 15 klanten gehad.

34785925184_5651cd0f71_b.jpg
De Riebness is een groot meer met als het waait ook nog flinke golven.

35587758566_e4b16c7556_b.jpg
Aan de overkant van het meer bereik je dan Vuonatjviken, wat ook niet meer is dan een paar huisjes. Boten en helikopters zijn gebruikelijke vervoersmiddelen in deze afgelegen gebieden.

Na de oversteek van het meer loop ik weer verder door de berkenbossen, waar ik de poolcirkel passeer. Nu ben ik eindelijk officieel in arctisch gebied, hoewel het eerste stuk van de trek door de sneeuw veel arctischer aandeed. Uiteindelijk bereik ik Båråktjåhkka, wat niet meer is dan een naam op de kaart. Hier zet ik mijn tentje op.

34785926114_533b18897b_b.jpg
Alweer zo'n heerlijke kampeerplek boven de boomgrens. Kennelijk ook een populaire graasplek voor rendieren want ik vond binnen 10 minuten 5 afgeworpen rendier geweien.

De volgende dag ga ik verder richting Gistojávrátj. Dat betekent eerst verder omhoog naar weer een prachtig plateau met veel moois. Ik kom o.a. weer een kudde rendieren tegen in de sneeuw en een groep vogeltjes wat volgens mij Arctic Redpolls waren ("Witstuitbarmsijs"), al blijft die identificatie lastig. Een Wood sandpiper ("Bosruiter") in zijn broedgebied en een Ring Ouzel ("Beflijster") zijn ook niet verkeerd. Thuis zijn dat zeldzame vogels.

35587759936_7940b56491_b.jpg
Mooi landschap weer en bruisend met wildlife

34785926184_d19034f9cf_b.jpg
Op het plateau kom ik langs dit hutje. Is dit iets van de Sami?

34785926014_7236a4d215_b.jpg
Bij afdalen van het plateau opent zich weer een magnifiek nieuw uitzicht

35240374990_15f5fbc52e_b.jpg
Bij Gistojávrátj kampeer ik weer bij een meertje, op een hele dikke laag verend mos, omringd door een enorme zwerm midges en muggen. Binnen in de tent leek het wel of het regende maar dat waren de midges op het tentzeil!

De volgende dag trek ik verder richting Tsielekjåhkå en ik kampeer op een magnifiek plateau, vlak voordat de afdaling naar Tsielekjåhkå begint. Het zou één van de mooiste natuur dagen worden van deze trek.

34785922234_a6ffafcd18_b.jpg
Zoals vaak wordt ik ook hier weer opgewacht door een Sneeuwhoen met kuikentjes

35587758676_118332cd0e_b.jpg
Mijn tentje krijgt een mooie plek omringd door bloeiende heide.

Omdat ik redelijk vroeg in de middag arriveer en de zon lekker schijnt leek het me een goed moment voor een noodzakelijke taak: even mijn sokken uitspoelen in een waterstroompje dat uit een sneeuwveld vloeit. Terwijl ik daarmee bezig ben hoor ik opeens geblaf achter me. Wat is dat??? Ik draai me om en zie dat er twee poolvosjes naar me staan te blaffen! Door mijn verrekijker kan ik ze prachtig zien. Ik kan bijna de haren in de vacht tellen!

Langzaam kom ik dichterbij, maar op een bepaald moment zijn ze opeens verdwenen. Ik loop voorzichtig verder omdat ik dacht dat ze achter een heuveltje waren gaan zitten. Dan zie ik hun holen met daar in de buurt een aantal half opgegeten lemmingen. Eten in overvloed zo te zien! En daarom blaften ze dus, ik was te dicht bij hun hol. Ik kan de vossen trouwens horen in hun hol. Omdat ik ze niet verder wil verstoren loop ik terug naar mijn vuile sokken. Maar als ik me dan omdraai zijn de vossen weer terug en ze blijven me op een afstandje observeren.

35587760486_66fd490e6d_b.jpg
Dit is één van de twee poolvossen, inmiddels bijna geheel in zomerkleed. Deze heeft nog wat lichte vacht aan zijn staart. De andere was helemaal donker.

Na een tijdje zijn de vosjes comfortabel met mijn aanwezigheid en zolang ik op afstand blijf en geen onverwachte bewegingen maak dommelen ze een beetje weg in de middagzon. Maar één verdachte beweging en ze zitten gelijk weer alert rechtop! Ik ben lekker gaan zitten en heb lange tijd met mijn verrekijker van de vosjes zitten genieten.

De volgende ochtend na afbreken van mijn tent hoor ik opeens een hoop kabaal van Long-tailed Skua's in de verte. Ik check met mijn verrekijker wat er aan de hand is en zie dat één van de poolvossen kennelijk te dicht bij hun nest is gekomen en nu de volle laag krijgt. De andere vos zit alweer op zijn favoriete plekje in de ochtendzon.

Ik wil hier eigenlijk niet weg want het is hier zo mooi! Maar ja je moet toch door. Bij het afdalen van het plateau kom ik nog langs een paar rendieren die in de sneeuw zitten. Prachtig gezicht! S'avonds zag ik ook al een kudde grazen op de hellingen.

34785922114_9c7d6bbd63_b.jpg
Al gauw opent zich weer een nieuw uitzicht en kom ik in een mooie groene vallei

35496739951_3caeea08b7_b.jpg
Het is zomer! Overal bloeien bloemen. Deze gele bloemen (Trollius Europaeus) zijn een erg vertrouwd beeld op de Kungsleden. Op deze plek vloog ook een paartje Merlins ("Smelleken") rond met veel kabaal. Kennelijk hadden die hier een nest.

35587760366_f277ff346f_b.jpg
Interessant landschap hier. Het doet een beetje denken aan een Afrikaanse savanne met dat dorre gras.

34785922034_80e9c973c4_b.jpg
...en daarna weer meertjes en nattigheid

Vanaf hier loop ik door de bossen naar de oever van het Saggat meer dat moet worden overgestoken om in Kvikkjokk te komen. Er is hier geen roeiboot dus ik ben afhankelijk van een boot-taxi. Aangezien er aan de zuidkant van het meer (net als bij de Riebness) niets is maak ik me wat zorgen over hoe ik aan die boot-taxi ga komen en hou er al rekening mee dat ik hier moet kamperen en domweg een dag ofzo moet wachten tot er toevallig iemand de andere kant op gaat. Maar er blijkt een cabine te zijn met een op auto-accu aangesloten mobiele telefoon met daarin één voorgeprogrammeerd telefoonnummer: die van de bootsman. Goed geregeld! Ik bel hem op en binnen 10 minuten is hij bij me.

34785925574_b915f6e962_b.jpg
De bootman vaart me naar Kvikkjokk aan de overkant van het Saggat meer. Het blijkt een aardige vent te zijn en hij is erg geïnteresseerd in mijn ontmoeting met de poolvosjes, waarvan ik de foto's laat zien. Volgens hem is het erg ongebruikelijk om die hier te zien. Leuk om te horen van een local.

Aangekomen in Kvikkjokk zet ik mijn tentje op dicht bij de STF hut, waar ik ook weer etensvoorraden kan inslaan. Ik word door een paar lokale Zweden benaderd die nieuwsgierig zijn naar mijn poolvossen. Zij hadden van de bootsman gehoord dat ik die had gezien. Het geeft me een goed gevoel. Als lokale mensen bij mij komen informeren over wildlife dan doe ik duidelijk iets goed op deze trek!

35587759856_0805e2a195_b.jpg
Het kerkje van Kvikkjokk, met links de bel toren.

Nu heb ik ruwweg de helft van de Kungsleden trek achter de rug en begin ik aan de noordelijke helft. Vanaf nu is het gedaan met de rust, want het noordelijke gedeelte is veel populairder dan het zuidelijke deel. De hoeveelheid mensen die ik in en rond de STF hut in Kvikkjok zie is een beetje een schok, nadat ik twee weken lang dagelijks niet meer dan 0-5 mensen tegenkwam. Veel mensen starten of eindigen in Kvikkjokk. En naarmate ik dichter bij Abisko kom zal het elke dag drukker worden (helaas). Aan de positieve kant: ik ga wel een aantal erg mooie plekken tegemoet.

Mijn trek gaat verder richting Pårte Huts. Dit ligt midden in dichtbegroeid coniferen bos op de rand van Sarek National Park. Hier zie ik twee vogels die ik nog op mijn verlanglijstje had staan: Siberian Tit ("Bruinkopmees") waarvan ik hele families zag en Capercaillie ("Auerhoen"). Ik kampeer op een prachtig schiereilandje in het Sjabtjakjaure meer. Dit is de enige plek op de hele Kungsleden trail waar ik betaalde (150 SEK / ¤16) voor een kampeerplek. Ik dacht dat ik verder nergens een geschikte plek zou kunnen vinden in het bos, maar als ik de omgeving verder ga verkennen nadat ik mijn tent al heb opgezet zie ik niet veel verder toch een geschikt plekje. Maar goed, ik sta hier wel erg mooi.

34785925484_10c02ec21e_b.jpg
In bossen valt er altijd wat minder te fotograferen dus heb ik daar ook niet zoveel foto's van. Maar dit is dus het type bos waar je doorheen loopt in de buurt van Pårte Huts (in dit geval een wat meer open gedeelte).

35587759716_d059120d60_b.jpg
Niet alleen zijn er dit jaar enorm veel lemmingen, ook andere knaagdieren zoals deze Woelmuis (?) kan ik dagelijks in grote aantallen zien op de Kungsleden. Zo ook in de bossen rond Pårte Huts.

Ik loop voor op schema, dus heb ik nu een paar reservedagen. De ochtend besteed ik daarom aan het verder verkennen van het mooie bos (op zoek naar vogeltjes e.d.). Even voor lunchtijd breek ik vervolgens mijn tent af en klim naar het volgende plateau om daar te kamperen. Dit is maar een korte wandeling dus ik heb ook daar tijd om s'middags te genieten van de prachtige omgeving.

34785925374_8a07c9a9d1_b.jpg
Terugkijkend op de dichte bossen waar ik net doorheen ben gekomen. Ik ben hier alweer aan het klimmen en zoals je ziet is het bos hier weer overgegaan in berkenbos.

Ik kampeer op één van de meest sublieme plekken van de hele trek: op het hoogste punt van een vrij smalle pas in Sarek National Park vanaf waar ik uitzicht heb naar beide kanten. Verder kon ik voor het eerst sinds hele lange tijd mijn tent open laten want er waren hier gewoon geen muggen.

35587762916_8691606443_b.jpg
Uitzicht naar de ene kant...

34785924984_53caba257d_b.jpg
Uitzicht naar de andere kant, richting het Tjaktjajaure reservoir. Mijn tentje zie je nog in de rechter onderhoek.

De volgende morgen gaat de trek verder richting Aktse. Hiervoor moet na de afdaling zo'n 3 km worden geroeid over het Laitaure meer. Vervolgens is mijn plan om na Aktse omhoog te klimmen en een kampeerplek te zoeken in de buurt van Skierrfe, wat een subliem uitzichtpunt is over de Laitaure delta. Skierrfe ligt niet direct aan de Kungsleden maar is een populaire dagtocht vanuit Aktse en daarmee toch één van de iconen van de Kungsleden trail.

34785926434_9a74f9c868_b.jpg
Ik heb geluk want ondanks dat er aan de zuid-oever van Laitaure maar één roeiboot ligt komt er in de verte een tweede boot mij tegemoet. Dit voorkomt dat ik de oversteek 3 keer moet maken. Het roeien gaat een stuk makkelijker dan verwacht want er staat nauwelijks wind of stroming. Ik geniet van het roei tochtje en maak een paar foto's zoals deze, die de ingang van de Laitaure delta laat zien met rechts Skierrfe, mijn doel voor morgen.

35627117955_cae043e0e3_b.jpg
Aktse is een prachtige plek met massa's bloeiende bloemen in de weide en Skierrfe als spectaculaire achtergrond. Wat de foto niet laat zien is dat dit verreweg de meest muggenrijke plek is op de hele Kungsleden! En hier staken ze dwars door mijn "mosquito-proof" shirt heen!

34785923654_60efdea9b1_b.jpg
De meeste mensen kamperen net boven Aktse (om de muggen te vermijden) en doen dan Skierffe vanaf daar als dagtocht. Maar het leek mij leuker om zo dicht mogelijk bij Skierrfe zelf te kamperen om zowel de mensen als de muggen te vermijden. Dat resulteerde in deze sublieme kampeerplek op 1100m met de besneeuwde bergen van Sarek National Park als achtergrond. Puur genieten... En de top van Skierffe is vanaf hier maar 20 minuten lopen (links omhoog).

34785923574_b5b9f2829c_b.jpg
Alsof het landschap alleen nog niet mooi genoeg was werd ik de volgende ochtend begroet door een nieuwsgierige hermelijn die helemaal niet schuw was en met sierlijke boogjes heen en weer sprong terwijl hij mij observeerde. Uiteindelijk verdween hij met dezelfde sierlijke boogjes in de verte op het uitgestrekte plateau...

De volgende morgen vertrok ik naar de top van Skierffe. Dat was maar iets van 20 minuten lopen en ik kwam er dus vroeg aan. Aan één kant loopt de rotswand als een muur 700 meter recht naar beneden en het uitzicht op de Laitaure delta is adembenemend mooi. Aangezien ik toch een paar dagen over had heb ik de hele dag op de top doorgebracht, genietend van het landschap en speurend naar beestjes in en boven de delta. Het grootste deel van de tijd had ik de berg voor mij alleen. Pas rond het middaguur arriveerden de eerste andere mensen.

35587761476_5e051a770c_b.jpg
Dit fantastische uitzicht had ik op de Laitaure delta, al is dit maar een klein stukje van het hele uitzicht. In de delta spotte ik met mijn verrekijker in de loop van de dag o.a. 6 grazende elanden en ik zag een Zee-arend diep onder mij over de delta vliegen op zoek naar voedsel. Er is hier geen zee maar omdat er zoveel voedsel voor ze is komen die vaak vanuit Noorwegen.

35459120472_d382c91da4_b.jpg
Hier het uitzicht op de delta als je de andere kant op kijkt. Dit uitzicht verandert steeds in de loop van de dag, afhankelijk van de lichtval. Afzonderlijke lagunes hebben verschillende kleuren die worden veroorzaakt door slib en opgeloste mineralen uit de bergen. En met veranderende lichtval zie je ook de kleuren veranderen.

De volgende dag liep ik richting de oevers van het Kåbdejaure meer, waar voor morgen weer een roei-oversteek wacht. In plaats van vanaf Skierrfe dezelfde weg terug te lopen naar de Kungsleden trail stak ik gewoon een padloos deel van het plateau over en kwam onderweg o.a. een Dotterel ("Morinelplevier") en Temmincks Stint ("Temmincks Strandloper") tegen.

34785923774_547f89ffcb_b.jpg
Regenbui op komst

Aangekomen bij het meer was ik net te laat om een enorme regenbui te vermijden, dus ik zette mijn tent op in de stromende regen. Ik zag s'avonds dat er twee roeiboten aan mijn kant lagen en vanavond zou er niemand meer de ca 3,5 km oversteek maken, dus ideaal. Ik ontmoette en Nederlandse man met zijn dochter die ook morgen zouden oversteken dus ik stelde voor om de volgende morgen gezamelijk te gaan om te voorkomen dat één van ons de boot voor de neus van de ander zou wegkapen!

De volgend morgen stond er een harde wind die precies recht van voren kwam! Ik was erg blij dat we met twee mensen konden roeien want in mijn eentje had ik het niet gered. Als je niet hard genoeg roeide dan werd je domweg terug geblazen naar waar je vandaan kwam. De 3,5 km oversteek kostte ons maar liefst 2,5 uur hard roeien voordat we Sitojaure bereikten! Daarna was het gelukkig een relaxte wandeling naar de plek waar ik wilde kamperen: het plateau net voor Saltoluokta.

Toen ik die plek bereikte klom ik expres een stuk verder omhoog, voor een mooi uitzicht op het meer. Echter, net toen mijn tentje stond begon het te regenen en s'morgens zat ik midden in een dikke mist. Pas toen ik afdaalde zat ik onder de mist en kon ik het meer weer zien liggen.

35587760246_5dd668c3fc_b.jpg
Uitzicht op het meer

Ik daal nu af naar Saltoluokta, waar de Kungsleden is onderbroken. Vanaf hier moet je met een boot het meer oversteken en dan aan de andere kant een bus nemen voor de ca 30 kilometer naar Vakkotavare. Vanaf daar loopt de Kungsleden dan verder naar het noorden.

Na de busreis is het even steil klimmen en dan loop ik weer over een redelijk vlak plateau. Ik kampeer op het plateau vlak voordat het pad afdaalt naar Teusajaure waar weer een roeiboot oversteek wacht.

35627116045_69bfa40bb9_b.jpg
De laatste twee dagen heb ik niet zoveel geluk met het weer: uitzicht wordt vaak belemmerd door wolken. Maar ook dit soort sombere landschappen zijn indrukwekkend.

De volgende morgen daal ik af naar de oever van het meer tegenover Teusajaure. Ik heb geluk: er liggen twee bootjes dus ik hoef maar één keer te varen.

35496740081_b229753b94_b.jpg
Joepie! Er liggen twee bootjes. Verder op het meer (niet zichtbaar op de foto) zijn er wel flinke golven, maar ook dat levert geen probleem op voor de ca 1 km lange oversteek.

Vanaf hier gaat de wandeling verder naar Kaitumjaure.

35627115825_41e404c8b5_b.jpg
Bog Rosemary (Andromeda polifolia) op het plateau tussen Teusajaure en Kaitumjaure

34785925684_ef5bbee4ec_b.jpg
Waterval vlak voor Kaitumjaure

In Kaitumjaure kampeer ik op een schiereilandje in een prachtige rivierdelta. Hier spot ik ook twee elanden, waaronder een enorme bull met een groot gewei die aan de overkant van de rivier in de wilgenbosjes aan het grazen is.

35587763466_2086d65ba5_b.jpg
Mijn sublieme kampeerplek in Kaitumjaure. Op de plek waar ik mijn tent neerzette vond ik een enorm rendiergewei dat ik voor de grap rechtop voor mijn tent neerzette. Ik heb tijdens deze trek letterlijk tientallen rendier geweien gevonden, maar geen enkele was zo groot en zo zwaar als deze!

Ik had nog even een praatje gemaakt met de staff van de STF hut in Kaitumjaure en daar werd mij verteld dat er een Sneeuwuil was gespot in het dal naast de berg Stuor Jierta en daarachter. Sneeuwuilen zijn zelfs in arctisch Zweden zeldzaam, maar in lemming jaren zoals deze zijn ze een stuk makkelijker te zien. Hoewel de kans me niet erg groot lijkt om die uil te vinden besluit ik dat het toch de moeite waard is om het te proberen. Ik heb toch nog een dag over en het is een leuk avontuur. In plaats van direct naar de volgende plek op de Kungsleden (Singi) te gaan besluit ik dus een omweg te maken met een extra overnachting voor "Operatie Sneeuwuil".

35587761406_51534fec39_b.jpg
Op de foto zie je links Stuor Jierta. In plaats van de Kungsleden trail te nemen die er voorlangs loopt sla ik rechtsaf het (padloze) dal in dat naast de berg loopt en klim dan omhoog naar het plateau dat daarachter ligt. De volgende dag kan ik dan het rondje om de berg heen voltooien en kom dan terug op de Kungsleden richting Singi.

Het dal was vol met wildlife. Er was al gauw een hoop kabaal van twee Torenvalken bij een (vermoedelijk) nest op de rotsen, een Regenwulp en een Velduil die me met een blaffend geluid tegemoet kwam vliegen.

35587759336_fe67a49ced_b.jpg
Deze Velduil had kennelijk een nest in de buurt van waar ik liep want hij probeerde me duidelijk te intimideren met veel kabaal en duikvluchten niet al te hoog over mijn hoofd.

Velduilen zijn schitterend om naar te kijken, maar het is geen zeldzame vogel zoals een Sneeuwuil. Na een paar uur worstelen door dicht struikgewas, gehuld in een enorme wolk bijtende insecten, begon ik ondanks de rijke natuur in deze vallei spijt te krijgen van mijn beslissing. Ik had niet gedacht dat het dichtbegroeide stuk zo lang was, maar ik was al zo ver dat teruggaan geen optie meer was. En ik verwachte dat het allemaal veel makkelijker zou worden als ik eenmaal het plateau op kon klimmen (een aanname die correct bleek). Eenmaal op het plateau zette ik mijn tentje op bij een meertje achter de berg. Wat was het hier mooi! Nu had ik geen spijt meer.

34785923474_0bced47556_b.jpg
Heerlijke kampeerplek op het plateau bij een meertje achter de berg (zie tentje linksonder).

De rest van de dag en een deel van de avond besteedde ik aan het zoeken naar de Sneeuwuil, maar die liet zich helaas niet zien (als die überhaupt nog in de buurt was). De volgende dag aan de andere kant van de berg afgedaald, terug naar de Kungsleden. En dat was een makkie want daar liep gewoon een trail. Net nadat ik vertrok vond ik nog twee Giervalken. Die stonden ook hoog op mijn verlanglijstje dus zo had ik toch nog een "resultaat"!

Ik ben al snel weer terug op de Kungsleden en loop door tot voorbij Singi. Dan is het echt gedaan met de rust want hier loop je op het allerdrukste deel van de Kungsleden. Alle mensen die het populairste stuk lopen (Abisko - Nikkaluokta) kom je nu tegen.

34785924324_187b5aa544_b.jpg
Vanaf hier wordt het steeds meer een alpine landschap, de bergen zijn dichterbij dan eerder. Daarom is het noordelijkste stukje van de Kungsleden ook zo populair.

35627116825_3d640c1413_b.jpg
Een stukje voorbij Singi vind ik weer een heerlijke kampeerplek

Vanaf hier loop ik verder naar Sälka, waar ik me verbaas over de mensenmassa's en het feit dat alle kampeerders bij elkaar gaan staan op een veldje achter de STF-hut! Niets voor mij, dus ik loop verder totdat ik een mooi "eenzaam" plekje vind.

35587762976_1c5f6067cd_b.jpg
Sälka heeft een schitterende locatie maar het is er veel te druk! Dit is meer naar mijn smaak...


34785925064_e9e54a57a6_b.jpg
S'avonds kook ik mijn potje tortellini

De volgende dag gaat de tocht verder naar Tjäktja, waar ik op de Tjäktja pas het hoogste punt van de Kungsleden zal passeren (1150 m). Dat betekent ook voor het eerst sinds het begin van de trek weer flinke stukken door de sneeuw lopen. Dit zou één van de meest gedenkwaardige dagen van de trek worden.

35587760806_86274358fe_b.jpg
Het landschap wordt al snel zeer aantrekkelijk

35587758836_08e42bb2b9_b.jpg
Elke dag kwam ik lemmingen tegen, maar normaal gesproken maakten die zich snel uit de voeten. Niet deze! Hij zat midden op het pad en als ik te dicht bij kwam dan bedreigde hij me met een hoge pieptoon, waarbij hij zijn scherpe knaagtandjes liet zien. Na het maken van deze foto ben ik er maar met een boog omheen gelopen!

35587760706_268a2232d7_b.jpg
Op het hoogste punt van de Tjäktja pas krijg ik dit uitzicht op de vallei waar ik vandaan kom...

35587758786_bcfd08b3ed_b.jpg
...terwijl voor me aardig wat sneeuw ligt.

35627115745_0ac4831a63_b.jpg
Net nadat ik het hoogste punt van de pas over ben zie ik een kudde rendieren passeren.

34785922344_60d18c6215_b.jpg
Als ik de pas over ben en Tjäktja bereik dan zet ik mijn tentje op een wat hoger punt, uitkijkend over de Tjäktja pas (en met de kop in de wind). Een prachtig uitzicht, maar ik zou s'nachts spijt krijgen van die beslissing.

Van een Nederlands gezin dat ik op de pas ontmoette had ik gehoord dat de host van de STF hut in Tjäktja een wildlife freak is en dat zij een lijst bijhoudt van wat er in de directe omgeving allemaal was gezien. Dus nadat ik mijn tent had opgezet begeef ik me naar de STF hut. De vriendelijke dame aldaar laat me enthousiast haar lijst zien. Op de bodem van de lijst staat...een Sneeuwuil! Natuurlijk vraag ik hier direct over door en ze vertelt me dat de uil door meerdere mensen is gezien in hetzelfde gebied (ongeveer 2,5km hier vandaan) en dat de laatste waarneming minder dan een week geleden was.

Ik heb op dat moment geen reservedagen meer, maar het is pas 14:00, dus: Operatie Sneeuwuil 2.0 wordt per direct gestart! Ik geef mezelf heel weinig kans maar tot mijn verbazing zie ik na slechts ongeveer een half uur al iets vliegen dat, hoewel het zelfs door mijn verrekijker niet meer is dan een wit puntje, niet lijkt op de gebruikelijke twee witte vogels die je hier verwacht (Long-tailed Skua en Drieteen-meeuw). Zo snel mogelijk loop ik richting de plek waar ik het zag landen en naarmate ik dichterbij kom en de witte vogel meer wordt dan een klein stipje kan ik mijn ogen nauwelijks geloven: dit is daadwerkelijk een Sneeuwuil! Vanaf dat moment zoek ik een route waarmee ik de uil kan benaderen zonder dat zij mij te snel ziet en zonder dat zij zich bedreigd voelt. Hierbij heb ik het geluk dat de uil op een plek zit die hiervoor ideaal is. Ik kan de uil vrij dicht naderen en kom voorzichtig dichterbij totdat zij geluid begint te maken. Op dat punt stop ik onmiddellijk en ga rustig zitten.

Zolang ik daar bleef zitten voelde de uil zich veilig genoeg en stoorde zij zich niet aan mij. Ik heb lange tijd van de Sneeuwuil zitten genieten en door mijn verrekijker had ik er echt fantastisch uitzicht op! Nooit gedacht dat ik ooit een Sneeuwuil zo goed zou kunnen zien (of zelfs überhaupt een Sneeuwuil zou zien!). Het lukte me zelfs om herkenbare foto's te maken met mijn pocketcamera, maar live door de verrekijker is het allemaal natuurlijk veel indrukwekkender.

35587759176_38c244602c_b.jpg
Deze Sneeuwuil zit op een uitkijkpost en kijkt voortdurend om zich heen op zoek naar lemmingen, waarbij ze haar kop soms wel 270 graden draait. Ik heb dit tijdenlang door mijn verrekijker zitten observeren. Niets is zo mooi als een live waarneming met een goede verrekijker, alsof je naar een natuurdocumentaire zit te kijken. En ongelofelijk om dit zo dicht langs de Kungsleden trail te zien!

Toen uiteindelijk de uil wegvloog heb ik de directe omgeving nog onderzocht en vond vlakbij waar de uil zat een rots met poep, Sneeuwuil-veren en braakballen die duidelijk uit onverteerbare Lemming resten bestond. Zo cool! Daarna ben ik teruggegaan naar de STF hut om die vriendelijke dame te bedanken voor haar tip. Zij had zelf nog nooit een Sneeuwuil gezien en ze zou de volgende dag samen met haar man ook proberen om de uil te vinden, op basis van mijn aanwijzingen.

35459117512_6658f63459_b.jpg
S'avonds na het eten wandel ik nog wat op de steile berghelling achter mijn tent en vind onder andere deze mooie bloemetjes

Na deze schitterende natuurdag heb ik een erg onrustige nacht. Ik had de wind onderschat en die neemt s'avonds toe tot zeer hard terwijl ik op een erg blootgestelde plek sta zo hoog en zo open. En mijn tent staat eigenlijk verkeerd om, dus niet maximaal windbestendig. Hij doorstaat de test goed maar een rustige nacht was het dus niet. De volgende dag hoor ik van een aantal andere kampeerders dat ze midden in de nacht de STF hut in zijn gevlucht!

S'morgens gaat de trek verder naar Alesjaure. Daarbij moet ik door twee riviertjes waden (van totaal 6 op de hele trek). Bij één daarvan komt het water tot ver boven mij knieën. Door het noodweer van gisteravond staat het water erg hoog. Rondom de STF hut in Alesjaure is het zoals verwacht erg druk. Ik kampeer echter op een rustig plekje ongeveer 1 km daar vandaan langs een prachtige rivierdelta. Daar is het rustig en s'avonds geniet ik van de vogels en lemmingen rond mijn tent. Op de rotsen tegenover de STF hut broedt een paartje Ruigpoot-buizerds dat zich regelmatig laat horen en zien.

35627117885_9eacc78632_b.jpg
Mijn kampeerplek bij Alesjaure (zie tentje rechtsonder)

35587759976_b356e4701b_b.jpg
De rivierdelta bij Alesjaure van een wat hoger standpunt gezien

De volgende dag loop ik verder naar Abiskojaure. Het is prachtig weer en het landschap is ook schitterend.

34785921934_5b102e3cab_b.jpg
Op weg naar Abiskojaure, terugkijkend richting Alesjaure

34785926494_bbc9627274_b.jpg
De andere kant op, richting dit prachtige meer...

35587760056_1d3b6e7ae3_b.jpg
Ik heb nog even kunnen genieten van twee hermelijnen die rondsprongen naast de trail. Helaas verscheen er net op dat moment een groepje kakelende vrouwen achter me en dat was teveel voor de hermelijnen die toen wegvluchtten voor het lawaai.

Aangekomen in Abiskojaure hoor ik dat je alleen mag kamperen achter de STF hut, wat niet leuk is en ook nog eens geld kost. Dat gaat natuurlijk in tegen de geest van deze trek dus ik zoek een plekje in het berkenbos dat niet zichtbaar is vanaf het pad en zet daar (illegaal) mijn tentje neer.

35240375030_771b413e4e_b.jpg
Ik doe het gewoon lekker toch!

S'avonds maak ik hier nog een mooie wandeling door de omgeving. Het is een prachtige warme zonnige avond en ik zie bijna continue Velduilen zie rondvliegen. Op de rivier zie ik een Dipper ("Waterspreeuw").

De volgende morgen loop ik het laatste stukje van de trek. Op het eerste stuk van de wandeling zie ik wederom de velduilen en in het berkenbos zijn ook veel vogeltjes. Na een makkelijke wandeling (met helaas veel mensen op de trail) bereik ik mijn eindbestemming: Abisko!

35587760196_f83723fb18_b.jpg
Na 420 kilometer lopen passeer ik de finish in Abisko. Hier eindigt een prachtig avontuur dat vooral kwa natuur mijn verwachtingen ver heeft overtroffen!

De volgende dag neem ik de bus naar Kiruna, waar ik noodzakelijkerwijs moet kamperen op een camping voor het ongelofelijke bedrag van 225 SEK (¤23! - voor één persoon met een klein backpackers tentje) en waar ik moet proberen te slapen tussen lawaai en rondrennende kinderen. Maar dat versterkt alleen maar het gevoel wat een ongelofelijk mooie 4 weken ik achter me heb liggen, waar ik hele plateaus voor mezelf had! De volgende morgen loop ik de 8 kilometer naar het vliegveld en even voor middernacht ben ik thuis.

Statistiek:

Gelopen afstand: 420 km
Totaal klimmen: ca. 7500 m
Geroeide afstand: 8 km

Kosten:
- Vliegticket: ¤346
- Ter plekke uitgegeven: ¤333
- Overig (vervoer thuis, reisgidsje, etc): ¤70
--> Totale kosten: ¤749

Geïdentificeerde vogelsoorten: 71 (zie spoiler voor de complete lijst)

SPOILER
1 Bluethroat - Luscinia svecica
2 Brambling - Fringilla montifringilla
3 Bunting, Common Reed - Emberiza schoeniclus
4 Buzzard, Rough-legged - Buteo lagopus
5 Capercaillie, Western - Tetrao urogallus
6 Chaffinch, Common - Fringilla coelebs
7 Chickadee, Grey-headed - Poecile cinctus
8 Crow, Hooded - Corvus cornix
9 Cuckoo, Common - Cuculus canorus
10 Dipper, White-throated - Cinclus cinclus
11 Dotterel, Eurasian - Charadrius morinellus
12 Duck, Long-tailed - Clangula hyemalis
13 Duck, Tufted - Aythya fuligula
14 Dunlin - Calidris alpina
15 Dunnock - Prunella modularis
16 Eagle, Golden - Aquila chrysaetos
17 Eagle, White-tailed - Haliaeetus albicilla
18 Fieldfare - Turdus pilaris
19 Flycatcher, Spotted - Muscicapa striata
20 Godwit, Bar-tailed - Limosa lapponica
21 Goldcrest - Regulus regulus
22 Goldeneye, Common - Bucephala clangula
23 Greenshank, Common - Tringa nebularia
24 Gull, Mew - Larus canus
25 Gyrfalcon - Falco rusticolus
26 Jaeger, Long-tailed - Stercorarius longicaudus
27 Jay, Siberian - Perisoreus infaustus
28 Kestrel, Common - Falco tinnunculus
29 Longspur, Lapland - Calcarius lapponicus
30 Loon, Black-throated - Gavia arctica
31 Loon, Red-throated - Gavia stellata
32 Magpie, Eurasian - Pica pica
33 Martin, Common House - Delichon urbicum
34 Martin, Sand - Riparia riparia
35 Merganser, Red-breasted - Mergus serrator
36 Merlin - Falco columbarius
37 Ouzel, Ring - Turdus torquatus
38 Owl, Short-eared - Asio flammeus
39 Owl, Snowy - Bubo scandiacus
40 Phalarope, Red-necked - Phalaropus lobatus
41 Pipit, Meadow - Anthus pratensis
42 Plover, Common Ringed - Charadrius hiaticula
43 Plover, European Golden - Pluvialis apricaria
44 Ptarmigan, Rock - Lagopus muta
45 Ptarmigan, Willow - Lagopus lagopus
46 Raven, Northern - Corvus corax
47 Redpoll, Arctic - Carduelis hornemanni
48 Redpoll, Common - Carduelis flammea
49 Redshank, Common - Tringa totanus
50 Redstart, Common - Phoenicurus phoenicurus
51 Redwing - Turdus iliacus
52 Sandpiper, Common - Actitis hypoleucos
53 Sandpiper, Wood - Tringa glareola
54 Scoter, Common - Melanitta nigra
55 Scoter, Velvet - Melanitta fusca
56 Siskin, Eurasian - Carduelis spinus
57 Sparrow, House - Passer domesticus
58 Stint, Temminck's - Calidris temminckii
59 Swallow, Barn - Hirundo rustica
60 Swan, Whooper - Cygnus cygnus
61 Swift, Common - Apus apus
62 Teal, Eurasian - Anas crecca
63 Tern, Arctic - Sterna paradisaea
64 Tit, Great - Parus major
65 Tit, Willow - Poecile montanus
66 Wagtail, Western Yellow - Motacilla flava
67 Wagtail, White - Motacilla alba
68 Warbler, Willow - Phylloscopus trochilus
69 Wheatear, Northern - Oenanthe oenanthe
70 Whimbrel - Numenius phaeopus
71 Woodpecker, Eurasian Three-toed - Picoides tridactylus


[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 30-06-2017 20:41:11 (Links gerepareerd) ]
ChillTuupmaandag 10 augustus 2015 @ 12:17
Wauw mooi zeg! Ik ben vorig jaar naar Zweden gevlogen met hetzelfde idee. Heb toen de eerste dag een kuitspier verrekt waardoor ik toch maar weer wat stedentripjes binnen Zweden ben gaan doen (Norrkoping, Umea, Vasteras etc). Als ik dit zie toch wel spijtig dat ik dit niet heb gedaan, complimten.
dimmakmaandag 10 augustus 2015 @ 12:27
Ziet er geweldig uit.
Jagärtrutmaandag 10 augustus 2015 @ 12:36
Mooi hoor Selang! Ooit ga ik het zuidelijke gedeelte ook lopen...En wat een geluk met het lemmingjaar, wij hebben er geen enkele gezien vorig jaar!
Sunnythesunmaandag 10 augustus 2015 @ 12:39
Jaaaa te gek!! _O_ Die vosjes O+ en de sneeuwuil :o _O_
En die gekke lemming _O- O+ Zo gaaf..
Basp1maandag 10 augustus 2015 @ 12:45
Mooi verslag van een lange trekking weer.

Ik snap niet dat jij niet gewoon voltijds zulke tochten gaat maken dat is volgens mij nog goedkoper als ergens nog een huurhuis aanhouden. 8-)

Bij een selfie foto is het toch de bedoeling dat je jezelf ook een beetje ziet en als je een vrouw met een kort pittig kapsel zou zijn ook nog een duckface zou moeten trekken. :D
DonJamesmaandag 10 augustus 2015 @ 12:59
Vet hoor! Hoe werkt dat eigenlijk met die roeibootjes? Moet je zorgen dat er eentje aan de kant blijft of zoiets?
Postbus100maandag 10 augustus 2015 @ 13:18
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:59 schreef DonJames het volgende:
Vet hoor! Hoe werkt dat eigenlijk met die roeibootjes? Moet je zorgen dat er eentje aan de kant blijft of zoiets?
Dat vroeg ik me ook al af! :o

En hoeveel kilo had je bij je, Selang?
xpompompomxmaandag 10 augustus 2015 @ 13:29
Tof verslag, maar, hoe waren de muggen?
SeLangmaandag 10 augustus 2015 @ 14:35
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:59 schreef DonJames het volgende:
Vet hoor! Hoe werkt dat eigenlijk met die roeibootjes? Moet je zorgen dat er eentje aan de kant blijft of zoiets?
Er moet altijd minimaal één bootje aan elke kant liggen. Dus als je bij de oever arriveert en er liggen twee bootjes dan heb je geluk: je vaart naar de overkant en klaar. Als er echter maar één bootje ligt dan moet je eerst naar de overkant roeien om een andere boot op te halen en naar de andere kant te slepen zodat er daarna toch weer een boot ligt aan de kant waar je vandaan komt. Je moet de oversteek dan dus 3x maken.

quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2015 13:18 schreef Postbus100 het volgende:

En hoeveel kilo had je bij je, Selang?
Dat varieerde naar gelang de hoeveelheid voedsel die ik bij me had. Bij de start in Hemavan was dat het het zwaarst met eten voor 8-9 dagen en snacks voor een nog veel langere tijd. Rugzak was toen rond de 20kg. Zonder eten was het ongeveer 14kg. Gemiddeld droeg ik denk ik zo'n 4 dagen eten mee dus dan zat het daar ergens tussenin.

Het scheelt veel dat je geen water hoeft mee te dragen. Dat schep je overal uit beekjes. Alleen het laatste stukje voordat je je tent neerzet moet je even gaan nadenken of daar direct in de buurt water is of dat je beter alvast een paar kilometer van tevoren water kunt scheppen als je langs een mooie snelstromende beek komt, met het risico dat dan later blijkt dat je dat water voor niets had meegezeuld.

quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2015 13:29 schreef xpompompomx het volgende:
Tof verslag, maar, hoe waren de muggen?
Er waren muggen. Maar ik vind dat mensen het erg overdrijven. Sommige mensen lopen heel psychotisch de hele dag met zo'n netje over hun hoofd. Dat vind ik gewoon lachwekkend. Ik had dat voor de zekerheid ook mee maar nooit gedragen. Als het heel erg werd dan deed ik anti-muggen spul op en dat was effectief, maar de meeste dagen heb ik dat nieteens gebruikt. De mogelijkheden om je te wassen zijn beperkt dus dan smeer ik liever zo weinig mogelijk troep op me. Ik heb natuurlijk wel altijd lange broeken en lange mouwen gedragen. Het enige wat je dan nog moet beschermen zijn je handen en je gezicht.
Postbus100maandag 10 augustus 2015 @ 14:49
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 14:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er moet altijd minimaal één bootje aan elke kant liggen. Dus als je bij de oever arriveert en er liggen twee bootjes dan heb je geluk: je vaart naar de overkant en klaar. Als er echter maar één bootje ligt dan moet je eerst naar de overkant roeien om een andere boot op te halen en naar de andere kant te slepen zodat er daarna toch weer een boot ligt aan de kant waar je vandaan komt. Je moet de oversteek dan dus 3x maken.
Maar als er twee bootjes liggen, dan is het in het verleden toch misgegaan? Dan hebben mensen geen boot teruggebracht... Of heb ik het mis?
Wel interessant systeem.
SeLangmaandag 10 augustus 2015 @ 14:50
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2015 14:49 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Maar als er twee bootjes liggen, dan is het in het verleden toch misgegaan? Dan hebben mensen geen boot teruggebracht... Of heb ik het mis?
Wel interessant systeem.
Nee, er zijn totaal 3 boten :). En per kant moeten er dus minimaal 1 en maximaal 2 boten liggen.
Postbus100maandag 10 augustus 2015 @ 14:53
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 14:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, er zijn totaal 3 boten :). En per kant moeten er dus minimaal 1 en maximaal 2 boten liggen.
Ah! ^O^
Basp1maandag 10 augustus 2015 @ 15:00
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 14:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, er zijn totaal 3 boten :). En per kant moeten er dus minimaal 1 en maximaal 2 boten liggen.
Als je aan de verkeerde kant met maar 1 boot staat, is het dan zo dat je dan eerst met 1 boot naar de overkant moet roeien, dan met 2 boten terug en vervolgens weer met 1 boot terug. :D
FreeShootermaandag 10 augustus 2015 @ 15:37
Geweldig verslag SeLang!

Hoe vond je de zwaarte van de trek? Dit lijkt me wel een van de zwaardere treks die je gedaan hebt?
PLAE@maandag 10 augustus 2015 @ 15:53
Mooi hoor, wow _O_

Ben in april eens in Kiruna geweest maar dan lijk je alleen met de sneeuwscooter ergens te kunnen komen. Bijzonder ook hoe al die dieren dat overleven!
SeLangmaandag 10 augustus 2015 @ 16:02
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 15:37 schreef FreeShooter het volgende:
Geweldig verslag SeLang!

Hoe vond je de zwaarte van de trek? Dit lijkt me wel een van de zwaardere treks die je gedaan hebt?
In tegendeel. Dit is een erg lichte makkelijke trek. Goede paden (het grootste deel van de tijd) en weinig klimmen. Het is alleen wel lang kwa totale afstand, maar dat kun je in korte stukjes hakken.

Veel hangt natuurlijk af van hoe zwaar je rugzak is. Ik kijk niet zo nauw dus ik had altijd veel extra eten mee (voor flexibliliteit) maar je kunt het zo plannen dat je over het grootste deel van de trek niet zoveel hoeft mee te sjouwen.
Basp1maandag 10 augustus 2015 @ 16:15
Hoe deed je het trouwens met water, zelf smelten van sneeuw of uit riviertjes drinken, of kwam je zoveel trekhutten tegen met een goede drinkbare put?
SeLangmaandag 10 augustus 2015 @ 16:24
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:15 schreef Basp1 het volgende:
Hoe deed je het trouwens met water, zelf smelten van sneeuw of uit riviertjes drinken, of kwam je zoveel trekhutten tegen met een goede drinkbare put?
Gewoon overal onbehandeld uit riviertjes gedronken. Heerlijk water overal. Ik had ook als backup een filter bij me maar dat heb ik niet nodig gehad. En de hutten scheppen het ook gewoon uit de rivier.
Postbus100maandag 10 augustus 2015 @ 17:16
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

In tegendeel. Dit is een erg lichte makkelijke trek. Goede paden (het grootste deel van de tijd) en weinig klimmen. Het is alleen wel lang kwa totale afstand, maar dat kun je in korte stukjes hakken.
Huh, maar als je 28 dagen loopt, heb je toch gemiddeld 15 km per dag gelopen. Dat valt toch wel mee? Maar met 15-20 kg is het wellicht weer anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Postbus100 op 10-08-2015 23:44:32 ]
tjoptjopmaandag 10 augustus 2015 @ 22:53
Wauw, fantastisch ^O^

En een sneeuwuil, hoe vet is dat _O_
Knutknuttssondinsdag 11 augustus 2015 @ 00:35
Ik heb deze zomer met mijn dochters weer de zogenaamde Vildmarksvägen gereden (zeg maar de Kungsleden, maar dan de autovariant en wat drukker met toeristen, maar mooi voor mensen die wat minder tijd hebben of voor diegene die 420 km wandelen niet helemaal trekken)
Er lag inderdaad ontzettend veel sneeuw nog. En hoewel mijn kinderen in Zweden zijn geboren waren ze nog nooit in Lappland geweest. En hoe jong ze nog zijn; het heeft diepe indruk op ze gemaakt, zoals het ook ELKE keer weer op mij doet. De stilte, de uitgestrektheid, de woeste uitstraling, de sneeuw, de rendieren, de rust, de middernachtzon, noem maar op...alles fantastisch, fascinerend en schitterend.
ondeugenddinsdag 11 augustus 2015 @ 00:41
Selang wat een geweldige reis heb je gemaakt!
En wat een gaaf verslag

Het versterkt mijn wil om ooit nog eens die kant op te gaan.
Dank je wel.
TvhNdinsdag 11 augustus 2015 @ 08:57
Gaaf hoor!
victorinoxwoensdag 12 augustus 2015 @ 11:53
Mooie wandeltocht, ik wil hem ook wel helemaal lopen.
Prachtig ook dat je poolvosjes gezien hebt, ook de lemmingen zijn leuk.

Ik heb trouwens bijna dezelfde foto's van de Tjäktja pas. Alleen dan zonder sneeuw. :P
Amawoensdag 12 augustus 2015 @ 12:18
Wow.. _O_
Wolveswoensdag 12 augustus 2015 @ 12:34
Heel gaaf, dit staat bij mij ook nog steeds op m'n verlanglijstje!
Basp1woensdag 12 augustus 2015 @ 13:11
Nog een andere vraag zijn daar geen voor de mens gevaarlijke wilde dieren zoals wolven of beren?
SeLangwoensdag 12 augustus 2015 @ 13:20
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:11 schreef Basp1 het volgende:
Nog een andere vraag zijn daar geen voor de mens gevaarlijke wilde dieren zoals wolven of beren?
Er zijn beren maar die zijn doodsbang voor jou dus die worden maar zelden gezien. Langs de Kungsleden zul je die dus sowieso niet zien, maar als je diep Sarek NP in gaat (padloos terrein) dan is er een klein kansje.
polariteitmaandag 17 augustus 2015 @ 08:45
Heel gaaf reisverslag Selang! Erg leuk om te lezen met erg toffe foto's van de omgeving en de wildlife. Dit reisverslag maakt mij erg enthousiast om toch ook eens zo'n trektocht te gaan maken, maar denk dat ik dan eerst maar eens moet gaan oefenen op een wat kortere afstand :)

Heb je nog echt gigantisch slecht weer gehad qua stortregen en keiharde storm, of viel het wel mee? Dat lijkt me wel frusterend als je dan je tentje op moet gaan zetten.

Hoe heb je het met de sneeuw opgelost? Ben je daar gewoon overheen gelopen, of ben je om de sneeuwvelden heen gegaan? Ik kan me herinneren dat ik vorig jaar aan het wandelen was in Mount Rainer national park in de VS en ook besloot een sneeuwveld over te steken. Prettig was anders :') De sneeuw was OF spekglad, OF dusdanig zacht dat ik er tot halverwege mijn knieën inzakte (met korte broek!).

Wat voor eten had je bij je? Gedroogd spul? Kan me niet voorstellen dat je voor 8 dagen blikvoer bij je hebt namelijk :o
SeLangmaandag 17 augustus 2015 @ 09:32
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 08:45 schreef polariteit het volgende:
Heel gaaf reisverslag Selang! Erg leuk om te lezen met erg toffe foto's van de omgeving en de wildlife. Dit reisverslag maakt mij erg enthousiast om toch ook eens zo'n trektocht te gaan maken, maar denk dat ik dan eerst maar eens moet gaan oefenen op een wat kortere afstand :)

Heb je nog echt gigantisch slecht weer gehad qua stortregen en keiharde storm, of viel het wel mee? Dat lijkt me wel frusterend als je dan je tentje op moet gaan zetten.
Ja, zoals je kunt lezen heb ik op twee plaatsen zeer harde wind gehad maar dat was vooral s'nachts. In je eentje opzetten en afbreken van de tent is inderdaad lastig bij harde wind en een half opgezette / afgebroken tent is erg kwetsbaar want dat vangt veel wind terwijl hij nog geen steun heeft van scheerlijnen en dergelijke. Op die momenten was ik wel een beetje bang dat er iets stuk zou gaan of weg zou waaien.

quote:
Hoe heb je het met de sneeuw opgelost? Ben je daar gewoon overheen gelopen, of ben je om de sneeuwvelden heen gegaan? Ik kan me herinneren dat ik vorig jaar aan het wandelen was in Mount Rainer national park in de VS en ook besloot een sneeuwveld over te steken. Prettig was anders :') De sneeuw was OF spekglad, OF dusdanig zacht dat ik er tot halverwege mijn knieën inzakte (met korte broek!).
Het diep wegzakken in de sneeuw was vooral een probleem op de randen van een sneeuwveld (eerste paar meter) maar meestal niet meer als ik eenmaal op het midden liep. Je moet wel uitkijken op plaatsen waar er water onderdoor stroomt, dus goed luisteren en kijken. Vaak was de sneeuw op die plaatsen ook ietsje ingezakt dus dan weet je dat je moet oppassen. Verder maakt het tijdstip van de dag ook wat uit. S'morgens vroeg is de sneeuw harder dan s'middags, dus stukken met veel sneeuw probeerde ik relatief vroeg te doen (ik hou sowieso van vroeg starten).

quote:
Wat voor eten had je bij je? Gedroogd spul? Kan me niet voorstellen dat je voor 8 dagen blikvoer bij je hebt namelijk :o
Inderdaad geen blik, want dan zit je met (vies) afval dat je moet meedragen tot je het ergens kwijt kunt. Alles was gedroogd en zat in zakjes dus kwa afval ook zeer licht en compact. Ik had gedroogde pasta, tortellini, muesli en trailmix (nootjes, pinda's, rozijnen, etc) mee en dat werkte goed en ging me niet vervelen. Verder zijn zakjes eten natuurlijk ook makkelijker in te pakken dan blik omdat het geen vaste vorm heeft.
kanovinniemaandag 17 augustus 2015 @ 09:43
Mooie tocht hoor! En leuk verslag.

Kan je dat eten dan bij dorpen langs de kant kopen? Ik had voor mijn trip zakken adventurefood mee en hardkeks etc, maar dat kan je natuurlijk niet voor 28 dagen meenemen.
SeLangmaandag 17 augustus 2015 @ 10:26
quote:
14s.gif Op maandag 17 augustus 2015 09:43 schreef kanovinnie het volgende:
Mooie tocht hoor! En leuk verslag.

Kan je dat eten dan bij dorpen langs de kant kopen? Ik had voor mijn trip zakken adventurefood mee en hardkeks etc, maar dat kan je natuurlijk niet voor 28 dagen meenemen.
Eten kun je kopen bij de meeste hutten dus je hoeft niet zoveel mee te dragen. Als je de hele route loopt dan is Jäkkvik - Kvikkjokk (ca 4 dagen) het grootste stuk dat je moet overbruggen zonder herbevoorrading. Ik droeg altijd meer mee want ik hou van de flexibiliteit (uitstapjes en omwegen kunnen maken, ergens langer kunnen blijven, etc) en de meeste hutten hebben maar een kleine selectie. Ook zijn dingen die ik lekker vind soms uitverkocht of helemaal niet in het assortiment.

Die Adventurefood hebben ze overigens meestal wel in de hutten, maar ik koop dat nooit omdat dat voor mij te weinig is en ik dus per maaltijd 2 zakken nodig heb (en dat kost je in Zweden dan zo'n ¤20 per maaltijd :o ). En de "boil in the bag" mogelijkheid heb ik toch niet nodig.
kanovinniemaandag 17 augustus 2015 @ 10:41
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 10:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Eten kun je kopen bij de meeste hutten dus je hoeft niet zoveel mee te dragen. Als je de hele route loopt dan is Jäkkvik - Kvikkjokk (ca 4 dagen) het grootste stuk dat je moet overbruggen zonder herbevoorrading. Ik droeg altijd meer mee want ik hou van de flexibiliteit (uitstapjes en omwegen kunnen maken, ergens langer kunnen blijven, etc) en de meeste hutten hebben maar een kleine selectie. Ook zijn dingen die ik lekker vind soms uitverkocht of helemaal niet in het assortiment.

Die Adventurefood hebben ze overigens meestal wel in de hutten, maar ik koop dat nooit omdat dat voor mij te weinig is en ik dus per maaltijd 2 zakken nodig heb (en dat kost je in Zweden dan zo'n ¤20 per maaltijd :o ). En de "boil in the bag" mogelijkheid heb ik toch niet nodig.
Wij hadden ook voor een dag extra mee, toch wel fijn zodat je niet in nood kan komen.
achteraf hadden we voor 4 dagen te veel mee, maar daar ga ik nog een verslagje over schrijven

Adventurefood was voor ons prima, en boil in he bag was erg makkelijk. *O*
SeLangmaandag 17 augustus 2015 @ 10:45
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 10:41 schreef kanovinnie het volgende:

maar daar ga ik nog een verslagje over schrijven

Ik ben benieuwd naar jouw trek!
Red_85maandag 17 augustus 2015 @ 15:09
quote:
14s.gif Op maandag 17 augustus 2015 10:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar jouw trek!
Goed verslag ^O^
Superlatieven te kort over de Kungsleden. Echt heel mooi daar. Samen met de Tongariro de mooiste wandeling die ik tot nu toe gedaan heb. Wat ik eigenlijk nog het beste vond, is dat je je nooit zorgen hoeft te maken over water. Altijd binnen 50 meter. Geen extra flessen, dus ballast, nodig.

Heb 2 jaar terug de route van Nikka naar Abisko gelopen. Dag 1 liep de zon helemaal vast in het dal en raakte zelfs de 30 graden aan. Loop je daar met je laagjes winterkleding.. Bij Kebnekaise en later in Sälka vertelde ze dat ze nog nooit zo'n hete dag hadden meegemaakt in dat gebied. Volgende dag? 25 graden kouder...
Jij hebt wel veel meer sneeuw gezien.

Maar was het zo druk dan op de route van Singi naar Abisko? Ben daar welgeteld bij elkaar in 4 dagen 20 mensen of iets in die buurt tegengekomen. 3de week juli. Werd pas weer drukker in Abisko NP.

Abiskojaure is een nationaal park. Allemansrecht is daar echt uitgesloten. Stond ook op de borden toen je van de laatste hoge berg af kwam voor het park.

Ook goed van daar is dat je bij al die Fjäll'stations' een outhouse heb. Inclusief wc papier en desinfectant. En iedereen die daar is doet het ook gewoon netjes en heeft de menselijke waardigheid dat het ook menselijk wordt achter gelaten. Lees: gewoon zoals het hoort. Heb m'n WC rol ook gewoon onaangebroken weer terug naar Kiruna terug genomen.
Red_85maandag 17 augustus 2015 @ 15:15
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 11:53 schreef victorinox het volgende:
Ik heb trouwens bijna dezelfde foto's van de Tjäktja pas. Alleen dan zonder sneeuw.
Hier ook. Met een bui hangend in het dal met daarachter de opklaring. En een beetje sneeuw. Iedereen maakt die, maar het is dan ook echt een uitzicht.

Tas af, zitten, voetjes rusten, fles open, koekje, uitblazen, stil zijn en opnemen met verbazing.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:11 schreef Basp1 het volgende:
Nog een andere vraag zijn daar geen voor de mens gevaarlijke wilde dieren zoals wolven of beren?
Dat is meer geluk dan pech als je die tegenkomt.
Basp1maandag 17 augustus 2015 @ 15:54
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 15:09 schreef Red_85 het volgende:

Ook goed van daar is dat je bij al die Fjäll'stations' een outhouse heb. Inclusief wc papier en desinfectant. En iedereen die daar is doet het ook gewoon netjes en heeft de menselijke waardigheid dat het ook menselijk wordt achter gelaten. Lees: gewoon zoals het hoort. Heb m'n WC rol ook gewoon onaangebroken weer terug naar Kiruna terug genomen.
Maar die liggen dan toch op zijn langst 4 dagen uit elkaar zoals ik begrijp van selang of is er nog een verschil tussen door jou genoemde fjallstations en hutten waar selang het over heeft?
Red_85maandag 17 augustus 2015 @ 16:10
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 15:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar die liggen dan toch op zijn langst 4 dagen uit elkaar zoals ik begrijp van selang of is er nog een verschil tussen door jou genoemde fjallstations en hutten waar selang het over heeft?
Er zijn er een paar op de route die wel wat uit elkaar liggen. De meeste liggen zo'n 20 a 30 km van elkaar. En ja, de ene is wat beter bevoorraad als de ander. Maar dat scheelt je echt geen reet als je daar loopt. Je behandeld alles met respect en laat het achter zoals je het gevonden hebt voor de volgende.
Er zijn er zelfs compleet met winkel en sauna, de ander is een stuga met alleen een dak en deur.
Blestermaandag 17 augustus 2015 @ 19:27
Erg gaaf! Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar welke temperaturen kun je daar ongeveer verwachten in juli?
SeLangmaandag 17 augustus 2015 @ 20:07
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 15:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar die liggen dan toch op zijn langst 4 dagen uit elkaar zoals ik begrijp van selang of is er nog een verschil tussen door jou genoemde fjallstations en hutten waar selang het over heeft?
Het langste stuk zonder herbevoorradings mogelijkheid is de 96 km tussen Jäkkvik en Kvikkjokk.

quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 19:27 schreef Blester het volgende:
Erg gaaf! Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar welke temperaturen kun je daar ongeveer verwachten in juli?
Dat kan erg wisselen. Het kan 25 graden zijn en het kan rond het vriespunt zijn. Hangt ook sterk van de hoogte af natuurlijk. Ik had gemiddeld denk ik 10-15 graden. S'avonds had je soms wel een erg koude wind op de hogere plekken en dan moest ik echt al mijn laagjes aan.
Red_85maandag 17 augustus 2015 @ 20:56
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 20:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het langste stuk zonder herbevoorradings mogelijkheid is de 96 km tussen Jäkkvik en Kvikkjokk.

[..]

Dat kan erg wisselen. Het kan 25 graden zijn en het kan rond het vriespunt zijn. Hangt ook sterk van de hoogte af natuurlijk. Ik had gemiddeld denk ik 10-15 graden. S'avonds had je soms wel een erg koude wind op de hogere plekken en dan moest ik echt al mijn laagjes aan.
Wat was eigenlijk je paket aan spul wat je mee had?
Kleding, klein ijzerwaren, schoenen, slaapspul, eten en tbh?
polariteitdinsdag 18 augustus 2015 @ 08:12
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 09:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]

[..]

Inderdaad geen blik, want dan zit je met (vies) afval dat je moet meedragen tot je het ergens kwijt kunt. Alles was gedroogd en zat in zakjes dus kwa afval ook zeer licht en compact. Ik had gedroogde pasta, tortellini, muesli en trailmix (nootjes, pinda's, rozijnen, etc) mee en dat werkte goed en ging me niet vervelen. Verder zijn zakjes eten natuurlijk ook makkelijker in te pakken dan blik omdat het geen vaste vorm heeft.
Aah ok, dus als ik het goed begrijp heb je ook amper groente/fruit gegeten of kocht je dat los bij die STF-hutjes waar je langs kwam? Ergens kan ik me niet voorstellen dat je een paar dagen achter elkaar alleen maar kale pasta eet met een hand nootjes en rozijntjes erbij; maar dat zal ongetwijfeld een knop zijn die je om moet zetten?

Heb je zelf nog fruit geplukt en bijv je eigen vis gevangen? Of is dat verboden daar?

Hoe weet je trouwens dat je water gewoon kan drinken en dat het niet nodig is te filteren? Of doe je dat op gevoel? (er vanuit uitgaand dat het er niet goor uitziet en/of stinkt) en je geen kadavers ziet liggen.
SeLangdinsdag 18 augustus 2015 @ 09:37
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 20:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat was eigenlijk je paket aan spul wat je mee had?
Kleding, klein ijzerwaren, schoenen, slaapspul, eten en tbh?
Gewoon de standaard dingen: tent, matrasje, slaapzak, kookspullen, eten, kleding, deodorant, etc.

Daarnaast dingen als dagboek, pocket camera, verrekijker, trekkingpoles, kayak schoentjes om rivieren over te steken, waterfilter (niet nodig gehad).

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 08:12 schreef polariteit het volgende:

[..]

Aah ok, dus als ik het goed begrijp heb je ook amper groente/fruit gegeten of kocht je dat los bij die STF-hutjes waar je langs kwam? Ergens kan ik me niet voorstellen dat je een paar dagen achter elkaar alleen maar kale pasta eet met een hand nootjes en rozijntjes erbij; maar dat zal ongetwijfeld een knop zijn die je om moet zetten?
Geen kale pasta maar van die pasta maaltijden waar alleen water bij moet. Op de trail kon ik maar één soort kopen (Carbonara - ook vaak uitverkocht) maar zoals ik schreef had ik ook veel van thuis meegenomen en thuis heb je natuurlijk veel meer variatie (mushroom, ham kaas, etc - al had ik natuurlijk wel de meest calorie rijke soorten mee). Daarnaast beviel tortellini me erg goed, ook als ontbijt. En daar zit al kaas en vlees in.

Je krijgt natuurlijk nog steeds te weinig groente/ fruit op die manier dus ik had vitamine supplementen mee om dat te compenseren (multivitamine + extra vitamine C). En ik heb me de hele trek kerngezond gevoeld.

Het is natuurlijk nog steeds niet even lekker eten als thuis maar het ging mij in elk geval niet vervelen. Sowieso smaken dingen ook beter als je de hele dag op pad bent geweest en gewoon honger hebt.

quote:
Heb je zelf nog fruit geplukt en bijv je eigen vis gevangen? Of is dat verboden daar?
Fruit (bessen) was er (nog) niet. Eigen vis vangen is op veel plaatsen zeker een optie, maar het is niet iets waar je blind op kunt vertrouwen (en je moet dan natuurlijk een hengel mee, evenals wat extra kookspullen). Maar vissen is erg populair in Zweden en ik ben een aantal Zweedse trekkers tegengekomen die puur gingen trekken om te vissen. Dus trekken van meertje naar meertje en dan s'avonds vis grillen op een kampvuurtje. Ik heb zelf totaal geen verstand van vissen maar dat sprak me wel erg aan!

quote:
Hoe weet je trouwens dat je water gewoon kan drinken en dat het niet nodig is te filteren? Of doe je dat op gevoel? (er vanuit uitgaand dat het er niet goor uitziet en/of stinkt) en je geen kadavers ziet liggen.
Gezond verstand gebruiken. In de regel pak ik alleen snelstromend water. Het is helemaal ideaal als ik de bron kan zien (een smeltend sneeuwveld ofzo). En hoe hoger en dichter bij de bron hoe veiliger. Maar ik heb ook een aantal keren water uit een meer geschept. Ik gebruik een doorzichtige waterfles dus ik kan het visueel inspecteren en ruiken. Als dat okee is evenals de omgeving dan proef ik het voorzichtig even. Als ik het niet vertrouw dan heb ik altijd nog mijn filter.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 18-08-2015 09:42:57 ]
Red_85dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 09:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gewoon de standaard dingen: tent, matrasje, slaapzak, kookspullen, eten, kleding, deodorant, etc.

Daarnaast dingen als dagboek, pocket camera, verrekijker, trekkingpoles, kayak schoentjes om rivieren over te steken, waterfilter (niet nodig gehad).

[..]

Geen kale pasta maar van die pasta maaltijden waar alleen water bij moet. Op de trail kon ik maar één soort kopen (Carbonara - ook vaak uitverkocht) maar zoals ik schreef had ik ook veel van thuis meegenomen en thuis heb je natuurlijk veel meer variatie (mushroom, ham kaas, etc - al had ik natuurlijk wel de meest calorie rijke soorten mee). Daarnaast beviel tortellini me erg goed, ook als ontbijt. En daar zit al kaas en vlees in.

Je krijgt natuurlijk nog steeds te weinig groente/ fruit op die manier dus ik had vitamine supplementen mee om dat te compenseren (multivitamine + extra vitamine C). En ik heb me de hele trek kerngezond gevoeld.

Het is natuurlijk nog steeds niet even lekker eten als thuis maar het ging mij in elk geval niet vervelen. Sowieso smaken dingen ook beter als je de hele dag op pad bent geweest en gewoon honger hebt.

[..]

Fruit (bessen) was er (nog) niet. Eigen vis vangen is op veel plaatsen zeker een optie, maar het is niet iets waar je blind op kunt vertrouwen (en je moet dan natuurlijk een hengel mee, evenals wat extra kookspullen). Maar vissen is erg populair in Zweden en ik ben een aantal Zweedse trekkers tegengekomen die puur gingen trekken om te vissen. Dus trekken van meertje naar meertje en dan s'avonds vis grillen op een kampvuurtje. Ik heb zelf totaal geen verstand van vissen maar dat sprak me wel erg aan!

[..]

Gezond verstand gebruiken. In de regel pak ik alleen snelstromend water. Het is helemaal ideaal als ik de bron kan zien (een smeltend sneeuwveld ofzo). En hoe hoger en dichter bij de bron hoe veiliger. Maar ik heb ook een aantal keren water uit een meer geschept. Ik gebruik een doorzichtige waterfles dus ik kan het visueel inspecteren en ruiken. Als dat okee is evenals de omgeving dan proef ik het voorzichtig even. Als ik het niet vertrouw dan heb ik altijd nog mijn filter.
Het water vond ik daar trouwens het lekkerste wat ik ooit gedronken heb. Zo van de berg uit de vele stroompjes, zonder filter inderdaad.
fathankdinsdag 18 augustus 2015 @ 09:59
Baas hoor _O_
Faeroerdinsdag 18 augustus 2015 @ 11:02
quote:
7s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:56 schreef SeLang het volgende:
Reisverslag: Kungsleden trek (420 km door Arctisch Zweden)
afbeelding
Op het plateau kom ik langs dit hutje. Is dit iets van de Sami?
Dit is idd een Sami huisje. ;)
INViCTuSdinsdag 18 augustus 2015 @ 12:25
Awesome _O_

Kom je veel hutten tegen onderweg? Wassen kan gewoon in smeltwater riviertjes, toch? Of was het douchen/wassen in een hut?

Heb je hier en/of van andere treks in het noorden speciale (Nederlandse) boekjes?
SeLangdinsdag 18 augustus 2015 @ 20:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 12:25 schreef INViCTuS het volgende:
Awesome _O_

Kom je veel hutten tegen onderweg? Wassen kan gewoon in smeltwater riviertjes, toch? Of was het douchen/wassen in een hut?
Ja er zijn veel hutten. Wassen kan idd in riviertjes (wel berekoud). In sommige hutten hebben ze een douche mogelijkheid. Ik heb dat zelf niet gedaan.

quote:
Heb je hier en/of van andere treks in het noorden speciale (Nederlandse) boekjes?
Geen idee. Ik heb zelf wel het een Engelstalig boekje over de Kungsleden. Volgens mij is dat ook het enige Engelstalige boek daarover.
INViCTuSdinsdag 18 augustus 2015 @ 21:06
Zelf alleen ervaring met het lopen in de Pyreneeen 8-daagse hike in de buurt van Foix en plateau de beille en in de Alpen met het lopen van de tour du Mont Blanc. Het was daar wel wat warmer dus het wassen in zo'n rivier of douche in een hut was in de avond wel een verademing.
HenkPietKlaasWimdinsdag 18 augustus 2015 @ 21:44
De plaatjes doen me ontzettend denken aan Nooit meer slapen van Hermans!
Mooi!
Isegrimzondag 23 augustus 2015 @ 20:34
Ik zie dit topic nu pas. Wat ontzettend gaaf weer! _O_
trekker25zondag 30 augustus 2015 @ 11:50
Gave trip SeLang!

Hoe doe je de navigatie?
En genoeg stroom voor camera?
SeLangzondag 30 augustus 2015 @ 12:07
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 11:50 schreef trekker25 het volgende:
Gave trip SeLang!

Hoe doe je de navigatie?
En genoeg stroom voor camera?
Navigatie is makkelijk op de Kungsleden aangezien dat gewoon is aangegeven met markers. Verder kaart/ compas/ GPS als backup maar dat heb je eigenlijk nieteens nodig. Wel handig als je van de trail afwijkt en door trackloos terrein gaat, zoals ik een paar keer heb gedaan.

Voor de camera had ik 5 reserve accu's mee (weegt totaal 95 gram) dus dat was ook geen probleem.
INViCTuSmaandag 31 augustus 2015 @ 11:50
Je kunt wel stroom gebruiken in de hutten, toch?
SeLangmaandag 31 augustus 2015 @ 11:57
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 11:50 schreef INViCTuS het volgende:
Je kunt wel stroom gebruiken in de hutten, toch?
Geen idee, ik heb gekampeerd en ben niet in de hutten geweest (afgezien van een paar keer een paar minuten om eten te kopen).
INViCTuSmaandag 31 augustus 2015 @ 12:00
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 11:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb gekampeerd en ben niet in de hutten geweest (afgezien van een paar keer een paar minuten om eten te kopen).
Ok! Ik ken het zelf van de Tour du Mont Blanc, die ik liep. Ik sliep ook alleen in mijn tent, maar kwam af en toe wel in een hut voor eten, toilet of een douch. Daar konden we dan wel gebruik maken van stroom om bijvoorbeeld je telefoon op te laden. Een aantal plekken kon/mocht je gedoogd wildkamperen, maar niet overal. Andere plekken kon je je tent in de buurt van een hut opzetten.
Zithmaandag 31 augustus 2015 @ 12:37
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 11:50 schreef INViCTuS het volgende:
Je kunt wel stroom gebruiken in de hutten, toch?
Nee. De hutten hebben (vaak) maar een enkele kleine zonnepaneel, maar die is voor de persoon die daar werkt zodat hij weerberichten en radio kan luisteren.

Telefoon opladen hoeft ook niet want er is geen bereik daar (behalve bij het beginpunt en eindpunt, wat dorpjes aan grote wegen zijn).

[ Bericht 2% gewijzigd door Zith op 31-08-2015 12:42:45 ]
knepvrijdag 11 september 2015 @ 20:55
Prachtig verslag en dito foto's weer _O_.
Saninlmaandag 14 september 2015 @ 17:16
Tof verhaal!
danoszondag 27 september 2015 @ 18:19
Genot om te lezen!
Xeormaandag 28 september 2015 @ 14:46
Heb genoten van je verslag, lijkt me heerlijk die rust :)
Hoe deed je het trouwens met jezelf opfrissen? Gewoon in een beek/rivier of?

[ Bericht 24% gewijzigd door Xeor op 28-09-2015 14:54:11 ]
SeLangmaandag 28 september 2015 @ 17:40
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:46 schreef Xeor het volgende:
Heb genoten van je verslag, lijkt me heerlijk die rust :)
Hoe deed je het trouwens met jezelf opfrissen? Gewoon in een beek/rivier of?
Bij beekjes inderdaad. Maar het (smelt)water was veel te koud om er gewoon in te gaan liggen dus het blijft bij bibberen met wat spatjes water. Vaak ook gewoon met een washandje en een fles water.
Isegrimmaandag 28 september 2015 @ 17:45
Je hebt ook van die wassen-zonder-water-washandjes die ze o.a. in het ziekenhuis gebruiken.