Je hoeft toch niet persé iemand te vergeven (of iets te vergeten) om zelf door te kunnen gaan met je leven? Aan sommige mensen kun je beter gewoon schijt hebben en ze links laten liggen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 08:56 schreef duracellkonijntje het volgende:
Misschien een vreemde vraag: hoe vergeef je? Ik merk de laatste jaren dat er altijd veel gebeurtenissen zijn waar ik veel woede aan over heb gehouden en nu lees je overal dat vergeven goed is. Vergeven, maar niet vergeten (wel je lessen er uit trekken), lijkt wel een nuance te zijn dan.
Maar hoe doe je dit? Hoe vergeef je iemand voor iets ergs wat ze bij jou of iemand waar je om heeft gedaan hebben?
Mensen vergeven en ze links laten liggen zijn 2 verschillende dingen. Vergeven doe je voor jezelf, door te accepteren wat is geweest, is geweest, en je het niet meer kan veranderen, en dat het achter je ligt. Bovendien heeft het geen invloed op de toekomst. In die toekomst kun je er voor kiezen om geen tijd / energie / aandacht aan iemand te besteden omdat ze je als persoon niet verder helpen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 09:35 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Je hoeft toch niet persé iemand te vergeven (of iets te vergeten) om zelf door te kunnen gaan met je leven? Aan sommige mensen kun je beter gewoon schijt hebben en ze links laten liggen.
Ik zie absoluut geen reden waarom je ook maar iemand die je het ziekenhuis in heeft geslagen zou vergeven, vooral niet als je er zo lang last van hebt. Als je zulke mensen gaat vergeven kom je niet erg ver...quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 10:04 schreef Leandra het volgende:
Het maakt nogal uit of het om een roddelende vriendin gaat of om je verkering die je het ziekenhuis in geslagen heeft...
Beiden zullen wellicht om vergiffenis vragen, en beiden hebben misschien spijt, maar als je 10 jaar later nog iedere winter in de kou last hebt van de botten die destijds kapotgeslagen zijn dan valt het feitelijke vergeven niet mee...
Dit vind ik een hele goede post, zo ervaar ik het ook. Het heeft in sommige gevallen wel echt vele jaren geduurd voor ik het zo voelde. Het fijne van vergeven is dat je je er echt beter van gaat voelen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 09:08 schreef Woutjeh het volgende:
Ten eerste: Door in te zien dat woede, boosheid, wraakgevoelens, etc. jou niets opleveren.
Ten tweede door in te zien dat dingen niet zomaar gebeuren. Herken je eigen aandeel in wat er gebeurd is en neem daar verantwoordelijkheid voor. Leer ervan, en zorg dat het niet nog eens gebeurd.
En tot slot moet je begrijpen dat het gebeurd is zoals het gebeurd is. Je kunt er nu niets meer aan veranderen, en tijd daaraan besteed is tijd verspild.
De gebeurtenissen in ons leven maken ons tot de persoon die we zijn. Van je slechte ervaringen leer je het meest.
Dus verander je houding. In plaats van boos te zijn om wat er is gebeurd kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om trots te zijn op de manier waarop jij er mee omging.
Voor mij persoonlijk hebben de nare gebeurtenissen in mijn leven mij tot een beter mens gemaakt. Inmiddels kan ik oprecht zeggen dat ik blij ben dat ik die dingen heb meegemaakt, want de lessen die ik daar uit leerde, stelde mij in staat om de dingen te doen die nodig waren om tot mijn huidige staat te komen.
Dat altijd. Scherpe randjes eraf. Maar daarna altijd vergeven/vergeten/een plaats geven. Welk naampje je er ook aan wil geven ;-)quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 21:07 schreef jodelahity het volgende:
Kan je iemand geforceerd vergeven? Lijkt me dat je het altijd verwerkt moet hebben op een bepaalde manier.
quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 23:23 schreef Gary_Oak het volgende:
Niet. Je neemt wraak totdat diegene en al zijn of haar geliefden in je kelder liggen te rotten.
Dat is niet wat ik onder vergeven versta.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 09:39 schreef CyberTijn het volgende:
Vergeven doe je voor jezelf, door te accepteren wat is geweest, is geweest, en je het niet meer kan veranderen, en dat het achter je ligt.
Geen idee. Ik denk niet dat ik ooit iemand heb vergeven die me echt iets rots heeft aangedaanquote:Op zaterdag 8 augustus 2015 08:56 schreef duracellkonijntje het volgende:
Misschien een vreemde vraag: hoe vergeef je? Ik merk de laatste jaren dat er altijd veel gebeurtenissen zijn waar ik veel woede aan over heb gehouden en nu lees je overal dat vergeven goed is. Vergeven, maar niet vergeten (wel je lessen er uit trekken), lijkt wel een nuance te zijn dan.
Maar hoe doe je dit? Hoe vergeef je iemand voor iets ergs wat ze bij jou of iemand waar je om heeft gedaan hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |