CUL / waarom zijn er zo weinig vegetariers ?quote:
Haha, ben je dit nou serieus gaan zoeken of wist je het nog?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:42 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
CUL / waarom zijn er zo weinig vegetariers ?
CUL / Wentelteefjes te nat
gr gr
Ja, ik wist die posts nog precies hoor!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:56 schreef swoopie het volgende:
[..]
Haha, ben je dit nou serieus gaan zoeken of wist je het nog?![]()
Duidelijk, maar waarom niet? Wat zijn je overwegingen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zie geen enkele meerwaarde voor een stoomoven.
Nou ja, er zijn combi-stoomovens, dan kun je kiezen of je 0 - 100% stoom wil toevoegen, dus dat an sich hoeft geen reden te zijn hem te laten liggen. Maar jij ziet geen praktisch of smaaktechnisch nut voor de toegevoegde stoom?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 14:50 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou kiezen voor een conventionele oven naast de combi. Kun je nog eens serieus bakken.
Misschien weet ik te weinig van stoomovens. Een stoomoven is toch niet een gewone oven met stoomfunctie?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:20 schreef swoopie het volgende:
[..]
Duidelijk, maar waarom niet? Wat zijn je overwegingen?
[..]
Nou ja, er zijn combi-stoomovens, dan kun je kiezen of je 0 - 100% stoom wil toevoegen, dus dat an sich hoeft geen reden te zijn hem te laten liggen. Maar jij ziet geen praktisch of smaaktechnisch nut voor de toegevoegde stoom?
Ik zie de meerwaarde niet. Zie niet wat het kan waar ik wat aan heb.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:20 schreef swoopie het volgende:
[..]
Duidelijk, maar waarom niet? Wat zijn je overwegingen?
Er zijn tegenwoordig ook combistoomovens waar je dus hetelucht/grill kunt combineren met stoom. Die zijn duurder, maar dan heb je dus wel de mogelijkheid met stoom te koken, alleen stoom toe te voegen aan het bakproces of alleen met hetelucht.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien weet ik te weinig van stoomovens. Een stoomoven is toch niet een gewone oven met stoomfunctie?
Klopt, ik heb het over een zogenaamde 'full steam' oven, zie mijn bericht hierboven, je kunt dan flexibel kiezen wat je wil (met stoom koken, met hetelucht bakken, of met combi)quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zie de meerwaarde niet. Zie niet wat het kan waar ik wat aan heb.
Voor alle duidelijkheid, jij hebt het toch over een steamer, niet over een bakoven met stoominjectie, zoals je in bv bakkerijen ziet?
Stoominjectie is leuk als je brood bakt voor de rest vind ik het weinig toevoegen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:26 schreef swoopie het volgende:
[..]
Klopt, ik heb het over een zogenaamde 'full steam' oven, zie mijn bericht hierboven, je kunt dan flexibel kiezen wat je wil (met stoom koken, met hetelucht bakken, of met combi)
Kijk, dat verwacht ik dus ook, dat alles gewoon net even lekkerder en gezonder (dat laatste zul je alleen niet echt merken) is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:30 schreef koffielepel het volgende:
Wij hebben er wel één gekocht en gebruiken hem dagelijks, daarnaast hebben we ook nog een gewone oven. De magnetron gebruiken we nooit.
Het is makkelijk koken, schijnt gezonder te zijn. Zout op de aardappels is niet meer nodig en groentes smaken beter, ook qua structuur. Ik verwarm ook wel eens eten uit de diepvries, dit werkt perfect met stoom, wordt niet droog etc.
Vlees kan ook maar dat doen we eigenlijk nooit.
Hm, ja, stomen op het fornuis ga ik alleen nooit doen denk ik, dat lijkt me dan juist weer teveel gedoe. Ik wil het wel gewoon in de steamer kunnen schuivenquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:32 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dan heb je dus feitelijk twee combi-ovens, waarvan een met stoom.
Nee, dan zou ik nog steeds liever een conventionele oven (met boven- en onderwarmte en die een flink hoge temperatuur kan bereiken) hebben naast de combi voor alles wat ik met de combi-oven niet kan.
Stomen kan ook op het fornuis.
Ok, maar waarom? Zie je het nut niet van stoom of ben je bang dat een combistoom kwalitatief minder goed bakt dan een conventionele oven?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:32 schreef Sorella het volgende:
Ik zou net als lienekin een conventionele oven erbij doen.
dus full steam (als je die ook als magnetron kan gebruiken, geen idee ?) en conventionele oven of een combi magnetron met een stoom mandje erbij en een conventionele oven.
Met conventioneel bedoel ik dus niet hetelucht.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:38 schreef swoopie het volgende:
[..]
Hm, ja, stomen op het fornuis ga ik alleen nooit doen denk ik, dat lijkt me dan juist weer teveel gedoe. Ik wil het wel gewoon in de steamer kunnen schuivenOverigens heeft de combistoom die wij hebben gezien ook onder- en bovenwarmte. Wat noem jij een 'flink hoge' temperatuur?
Ahhh okee, dan gaan we geen conventionele oven doen inderdaadquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Met conventioneel bedoel ik dus niet hetelucht.
Flink hoog is 300 - 350 graden.
Gewoon elektrisch.
Je lijkt mijn vrouw welquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:06 schreef friekin_ het volgende:
Als je altijd conventioneel kookt, heeft het dan wel nut? Als je het nu niet mist, heb je het dan wel nodig?
Hm, misschien ben ik dan weer net iets teveel man ofzo, ik zie mezelf niet met stoommandes klooienquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:29 schreef minilot het volgende:
Als ik wat wil stomen (en dat is best vaak: groenten, vis, schaaldieren, aardapppeltjes, dumplings..) dan doe ik dat altijd hiermee:
[ afbeelding ]
+ pan met kokend water.
Stoommandjes kosten werkelijk geen drol, maar werken als een tiet!
Hmja, als je het vergelijkt met stoommandjes is het de kosten wellicht niet waard nee, zit wat in. Ik ben wel een gemaksdier. De oven inschuiven, klaar en als je dat bereikt met een stoomoven en het eten smaakt nog beter ook, win-winquote:Afgezien van superieure broodkorsten creëren zie ook ik de meerwaarde van een stoomoven echt niet..
Het is super eenvoudig, je geeft aan wat je erin doet en de machine doet de rest. Als je een gerecht instelt begint ie te piepen als er iets in, uit of bij moet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:37 schreef swoopie het volgende:
[..]
Kijk, dat verwacht ik dus ook, dat alles gewoon net even lekkerder en gezonder (dat laatste zul je alleen niet echt merken) is.
Hoe zijn de groenten bij jou? Stel dat je wortels in de steamer kookt, zijn ze dan nog hard, of is het bijvoorbeeld nog wel te prakken? Mijn vrouw houdt namelijk niet zo van harde groenten, het moet wel prakbaar blijven voor haar.
En is het makkelijker en praktischer qua koken? Hoe is het onderhoud van zo'n ding?
Sorry voor alle vragen, jij bent mijn eerste slachtoffer met concrete ervaringen
Miele sponsorde het laatste seizoen van masterchef holland! In die serie werd dus vrijwel alles sous vide bereid in de stoomoven. Robert Kranenborg heeft over deze techniek in een van de afleveringen een masterlass aan gewijd. Kwestie van 'wie betaald wie bepaald', maar het lijkt me een prachtige functie.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:12 schreef RobinOok het volgende:
Ik zie ze tegenwoordig steeds vaker sous vide koken in de stoomoven. Iemand een idee hoe dat werkt? Ik zou denken dat stoom is > 100 graden, maar blijkbaar is de temperatuur toch nauwkeurig aan te passen. Of niet?
Twee personen en al te veel keukenspullen in een klein huis.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:17 schreef _Newman_ het volgende:
Ja die gebruik ik ook dat opvouwbare stoommandje, maar past weinig in. Als je voor meedere personen kookt kan je beter zo een stoom pan met zo een stoomtoren erop kopen (drie mandjes op elkaar) en dat zijn nog best breede pannen ook, kan je in een keer 12 of 15 bapao broodjes of Bao zi stomen (ipv 2 of 3). Je kan ook losse stoominzetten kopen voor de pan die je al hebt.
Ja, bedankt, maar geen antwoord op mijn vraag of je dus de temperatuur kunt beheersen op bijvoorbeeld 62 graden?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 19:21 schreef Martijn1P het volgende:
[..]
Miele sponsorde het laatste seizoen van masterchef holland! In die serie werd dus vrijwel alles sous vide bereid in de stoomoven. Robert Kranenborg heeft over deze techniek in een van de afleveringen een masterlass aan gewijd. Kwestie van 'wie betaald wie bepaald', maar het lijkt me een prachtige functie.
Yup, dat is geen probleem.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 20:30 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, bedankt, maar geen antwoord op mijn vraag of je dus de temperatuur kunt beheersen op bijvoorbeeld 62 graden?
Mocht het feest niet doorgaan dan ga ik dat wel eens een keer proberenquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:49 schreef _Newman_ het volgende:
Ach koop gewoon een stoompannetje bij de toko voor paar tientjes.
Stoom ovens en andere prietpraat is gewoon bedacht door 2e hands autoverkopers met roze stropdassen die jou graag dure keuken apparatuur willen verkopen. Je zou denken dat ze al genoeg verdienen aan die goedkope spaanplaat kastjes die 6 keer over de kop verkocht worden...
Ik vind zelf de ijzeren stoommandjes fijner want met bamboe kan er wel eens een bamboe smaak vanaf komen (tenzij je van die doekjes erin legt).
En stomen is echt geen gedoe, jezet een laagje water in de pan, pleurt er wat bapao broodjes in en wat groentes of wat je ook wil en je zet het gas fornuis aan. nou nou wat een gedoe. Die oven heeft waarschijnlijk zoveel knopjes en menus dat dat meer gedoe is dan een stoom pan.
[ afbeelding ]
Door dit soort berichten word ik toch weer enthousiasterquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:06 schreef koffielepel het volgende:
[..]
Het is super eenvoudig, je geeft aan wat je erin doet en de machine doet de rest. Als je een gerecht instelt begint ie te piepen als er iets in, uit of bij moet.
Groenten worden zoals je wilt, ik heb ze liever knapperig maar je kan ze ook tot moes stomen![]()
Is dat dan niet Vrouwtje Theelepel?quote:Mevrouw Koffielepel wil niet meer zonder, met name groentes vindt ze veel lekkerder.
Wat is er moeilijk schoonmaken aan een oven?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:37 schreef swoopie het volgende:
Zij: We gaan dat nooit gebruiken, ik wil pyrolyse want dat is makkelijk schoonmaken, het is ook nog eens een paar honderd euro duurder.
Nou ja, moeilijk is misschien het verkeerde woord, maar we zijn nogal lui ingesteld. Laten het nogal eens versloffen en dan boen je je een ongeluk. Dan is een druk op de knop voor pyrolyse een heel stuk makkelijker, daarna alleen ff doekje erdoor om de as te verwijderen, klaar. Mijn vrouw is bang dat bij een stoomoven we hetzelfde probleem gaan krijgen. Ik denk dat het met stoom net zo eenvoudig schoonmaken is als met pyrolyse.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 01:39 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat is er moeilijk schoonmaken aan een oven?
Heb ook nooit beweerd dat ik dat zou hebben, ik ben gewoon informatie en meningen aan het verzamelen over iets wat me interessant lijkt. Ik ben ook absoluut geen kookheld, maar sta open voor nieuwe ideeën die op geen gemakkelijke manier het koken makkelijker en het eten lekkerder en gezonder makenquote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:44 schreef klaarover het volgende:
TS, geen disrespect maar volgens mij heb je weinig kennis van voedsel en bereiding.
Ja, dat is net zoiets als zeggen dat ik geen motorrijbewijs nodig heb, want met de auto kom ik ook waar ik zijn moet. Met de motor is het echter wel een stuk leuker. Nodig heb ik een stoomoven dus zeer zeker niet, maar het zou wel wat kunnen toevoegen aan ons dagelijkse eten.quote:Je vraagt: welk tweede apparaat moet ik kiezen?
Het antwoord is: jij, in jouw geval, hebt geen tweede apparaat nodig.
Eens, maar we gaan dan ook voor een middenweg, max 2 apparaten. De magnetronfunctie gebruiken we overigens relatief vaak, nu. Flesje van de kleine opwarmen, potjes opwarmen, kliekjes opwarmen, satésaus maken, ontdooien, sommige recepten die we maken vereisen een combi. Kun je ook allemaal anders oplossen, maar een magnetron maakt ons leven wel veel makkelijker, die zouden we niet opofferen. De combi oven/magnetron komt er dus sowiesoquote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:22 schreef Kreator het volgende:
Combi-apparaten werken nooit zo lekker als een specifieke, in mijn ervaring. Zeker met ovens. En denk er eens over na...hoe vaak heb je de magnetron-functie nou echt nodig als je een oven hebt?
Deze staat op mijn werk. Ideaal:
[ afbeelding ]
edit fuck. plaatje weg.
Hmja, ik ging er misschien niet helemaal neutraal in, maar was wel oprecht benieuwd naar de meningen hier, die eigenlijk overwegend neigen naar 'waarom zou je een stoomoven kopen?', dus zeker de moeite waard om nog even kritisch over na te denken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:38 schreef Lienekien het volgende:
Nou, als jullie geen ambities hebben om bijv. zelf pizza te gaan bakken, zou ik gewoon lekker voor die combi en die stoomoven gaan. Zo te lezen ben je al helemaal om qua stoomoven.
Geen idee of er stoomovens met magnetron zijn.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:44 schreef Peter het volgende:
Hetelucht (incl pyrolyse) + CombiStoom
dan maar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop