Hilversum moet vrezen voor het gevaar van Netflix
23-07-15 10:25 uur - Bron: Het Parool![media_xl_3180902.jpg]()
In weerwil tot wat televisiemakers in Hilversum steeds verkondigen, zal de opmars van onlinediensten als Netflix zijn weerslag vinden in de kijkcijfers, blijkt uit onderzoek van PWC. 'We gaan de VS achterna.'
Volgens PWC dringen video-on-demanddiensten (vod-diensten) de Nederlandse markt binnen met een snelheid vergelijkbaar met die van mobiele telefonie
In de Verenigde Staten hebben tv-zenders sinds een jaar te maken met tien tot vijftien procent minder kijkers door video-on-demanddiensten als Netflix. In Nederland is de traditionele manier van televisiekijken nog steeds dominant, maar ook hier zullen video-on-demanddiensten het 'gewone' televisiekijken kannibaliseren, stelt PWC-onderzoeker Tom de Groeve in een nieuw rapport.
Hij was een maand of zes geleden bij een vergadering van Spot (Stichting promotie televisiereclame), waar de teneur nog was: Netflix komt boven op het normale televisiekijken. 'Maar het gaat televisiekijken echt kannibaliseren, als je de cijfers uit de VS bekijkt.'
'In de VS heeft één op drie huishoudens een video-on-demanddienst (behalve Netflix zijn er ook andere, zoals Amazon en Hulu) en daar zie je dalingen van tien tot vijftien procent in lineair televisiekijken. In Nederland heeft nu één op vijf à zes huishoudens een abonnement, maar de snelheid van de penetratie van de markt ligt heel hoog. Dus ik verwacht dat je over twee à drie jaar die dalingen hier ook gaat zien. Er wordt hier nog onderschat hoe hard dat gaat.'
1,3 miljoen
Volgens PWC dringen video-on-demanddiensten (vod-diensten) de Nederlandse markt binnen met een snelheid vergelijkbaar met die van mobiele telefonie. Netflix geeft per land geen abonnee-aantallen, maar heeft volgens schattingen nu al 1,3 miljoen gebruikers in Nederland. In de VS blijkt dat huishoudens met een abonnement op Netflix twintig procent minder lineaire televisie kijken dan huishoudens zonder Netflix, aldus het PWC-rapport.
De Groeve acht de kans groot dat vod-diensten hier net zo populair worden als in de VS. 'De traditionele manier van televisiekijken is nog steeds dominant in Nederland. Ook in de VS leken die diensten op het eerste gezicht geen invloed te hebben op lineaire tv-kijkcijfers. Echter een jaar geleden zijn de kijkcijfers voor met name de zenders die zich op jongeren richten, spectaculair gaan dalen,' aldus De Groeve. In de VS zijn 55-plussers nog wel meer televisie gaan kijken, maar dat compenseert niet de daling bij 55-minners - een veel interessantere doelgroep voor adverteerders.
'In de jongste groepen zie je dalingen van twintig tot 25 procent. Het zijn jongerenzenders zoals Comedy Central en MTV die de hardste klappen krijgen. Bij grotere zenders in de VS, zoals NBC, is de daling tien tot vijftien procent voor de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar.'
Betaaltelevisie
De Groeve benadrukt dat er wel verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Amerikaanse markt. 'In de VS is een kabelabonnement veel duurder dan in Nederland en is er veel meer reclame op televisie. Daarnaast hebben we hier een cultuur van gratis programma's via gesubsidieerde zenders. Nederlanders zijn het minder gewend om te betalen voor televisie.'
'Aan de andere kant: in Nederland is de toegang tot breedbandinternet met 95 procent heel hoog. Dat kan diensten als Netflix juist weer in de kaart spelen.'
Volgens De Groeve zal de verschuiving grote gevolgen hebben voor de televisiemarkt. Eerder maakten sectoren zoals printmedia, de reisbranche en muziek al een digitale revolutie door. Video-on-demand kan dat punt van digitale omslag zijn voor televisie, denkt De Groeve.
Kannibalisatie
'Heel veel televisieprogramma's zullen op de lange termijn steeds meer moeite krijgen om geld te genereren. De adverteerders zullen weglopen en in grote getale naar andere adverteermogelijkheden gaan zoeken.'
Tv-zenders zullen moeten gaan beslissen of ze ook op internet gaan uitzenden. Kabelaars moeten bekijken hoe ze de kannibalisatie van hun diensten tegengaan.
'Je ziet dat iedereen al aan het experimenteren is geslagen met video-on-demanddiensten: KPN, Vodafone, UPC, de zenders RTL, SBS en NPO,' stelt De Groeve.
'Dat moet ook wel. Als je nu niets doet, loop je het risico dat als de muziek stopt, jij geen stoel hebt om op te zitten.'
Netflix is de succesvolste exponent van de video-on-demanddiensten en heeft inmiddels 65,5 miljoen abonnees wereldwijd en een omzet van 1,4 miljard dollar.
'Netflix is er als een van de heel weinige bedrijven in geslaagd om hun bedrijfsmodel om te zetten naar een digitaal model,' stelt PWC-onderzoeker Tom de Groeve, die voorheen bij Netflix heeft gewerkt. Netflix is zo succesvol door verschillende factoren. Zo is het een flexibele en makkelijk te gebruiken dienst en heeft het erg veel content, stelt De Groeve.
Dat laatste is deels te danken aan de onderschatting van de televisiewereld. 'In 2009 vergeleek Jeffrey Bewkes, de toenmalige directeur van Time Warner, het idee dat Netflix de televisie-industrie over zou nemen met het Albanese leger dat de wereld verovert. Door die houding heeft Netflix veel series en films op gunstige voorwaarden binnengehaald.' bron Parool
(Door: Vincent Smits)