abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:42:44 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_154541384
Even snelle vraag hier. Via Google vind ik eigenlijk alleen de andersom siutuatie namelijk.

We koken nu op een keramische kookplaat. Nu zal mijn (binnenkort ex)vrouw de pannen meenemen naar haar nieuwe woning, en ze daar op gas gaan gebruiken. Maar kan dit eigenlijk wel? Andersom kan het niet, dat weten we. Maar hierover kan ik eigenlijk nergens iets terugvinden :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator woensdag 22 juli 2015 @ 14:43:27 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154541404
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:42 schreef sanger het volgende:
Even snelle vraag hier. Via Google vind ik eigenlijk alleen de andersom siutuatie namelijk.

We koken nu op een keramische kookplaat. Nu zal mijn (binnenkort ex)vrouw de pannen meenemen naar haar nieuwe woning, en ze daar op gas gaan gebruiken. Maar kan dit eigenlijk wel? Andersom kan het niet, dat weten we. Maar hierover kan ik eigenlijk nergens iets terugvinden :)
ja kan gewoon, ze trekken dan wel krom en daarna kun je ze niet meer op keramisch gebruiken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:44:06 #3
65960 sanger
pi_154541416
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:43 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

ja kan gewoon, ze trekken dan wel krom en daarna kun je ze niet meer op keramisch gebruiken.
Ik verwachtniet dat ze ooit nog terugkomt, dus dat laatste is geen probleem :P

pi_154541429
keramisch en gas boeit helemaal niks wat voor pannen je erop zet... al wissel je het 10x heen en weer.

Alleen op een inductie-kookplaat zullen ze het niet (goed) meer doen als je ze op gas gebruikt hebt. Dat is de enige mogelijke probleem-volgorde.

In jou geval geen enkel probleem dus, zelfs daarna weer op keramisch gebruiken kan.
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:10:20 #5
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_154542248
Van gas naar inductie levert geen enkel probleem op mits de pan is uitgerust met ijzer dat in de bodem is verwerkt. Dat ijzer zorgt ervoor dat de pan reageert op de electromagnetische straling van de inductiebron. Alles wat je er aan ijzer op ligt zal warm/heet worden; probeer het maar.

RVS, aluminium en (puur) RVS doen het dus niet, gietIJZER bijvoorbeeld weer wel.

Van gas naar keramisch levert de problemen op, doordat de bodem krom is getrokken als gevolg van de plaatselijke verhitting bij gas waardoor de bodem geen goed contact meer maakt met de keramische plaat; en dan krijg je je pan niet goed heet :N

Van inductie, electrisch, keramisch or whatever naar gas is nooit een probleem.
Op een vuurtje krijg je alles warm of heet }) zo je wilt, met of zonder kromme bodem.

Pannen.... *O*

[ Bericht 6% gewijzigd door Tengano op 22-07-2015 15:18:36 ]
pi_154542589
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:10 schreef Tengano het volgende:
Van gas naar inductie levert geen enkel probleem op mits de pan is uitgerust met ijzer dat in de bodem is verwerkt. Dat ijzer zorgt ervoor dat de pan reageert op de electromagnetische straling van de inductiebron. Alles wat je er aan ijzer op ligt zal warm/heet worden; probeer het maar.

RVS, aluminium en (puur) RVS doen het dus niet, gietIJZER bijvoorbeeld weer wel.

Van gas naar keramisch levert de problemen op, doordat de bodem krom is getrokken als gevolg van de plaatselijke verhitting bij gas waardoor de bodem geen goed contact meer maakt met de keramische plaat; en dan krijg je je pan niet goed heet :N

Van inductie, electrisch, keramisch or whatever naar gas is nooit een probleem.
Op een vuurtje krijg je alles warm of heet }) zo je wilt, met of zonder kromme bodem.

Pannen.... *O*
Jij verwisselt de begrippen keramisch en inductie om volgens mij. :o
Op onze keramische kookplaat kan ik zonder pannen prima m'n hand verbranden... Helaas ook nog 5 minuten na het koken weet ik uit ervaring ;(
Een inductie-kookplaat, die weigert aan te gaan zonder goed contact makende pan erop ;)
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:44:13 #7
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154543311
Hij zegt t precies goed.

Hij zegt dat de pan niet heul heet wordt doordat er te weinig contact tussen (kromgetrokken) bodem van de pan en de keramische kookplaat is. Hij zegt niet dat de keramische kookplaat niet warm wordt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:55:05 #8
65960 sanger
pi_154543662
Maar in onze situatie kan het dus gewoon?
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:57:30 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154543748
Ja.
pi_154543758
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:44 schreef MutedFaith het volgende:
Hij zegt t precies goed.

Hij zegt dat de pan niet heul heet wordt doordat er te weinig contact tussen (kromgetrokken) bodem van de pan en de keramische kookplaat is. Hij zegt niet dat de keramische kookplaat niet warm wordt.
Oke, dat is waar, het werkt 'een beetje'.
Maar een kromgetrokken pan op inductie werkt helemaal niet. Daar zit een beveiliging in die weigert in te schakelen als de pan niet volledig vlak is van onderen.
  woensdag 22 juli 2015 @ 21:52:15 #11
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_154554017
quote:
Hij zegt t precies goed.

_O_
pi_154559860
quote:
Hij zegt t precies goed.

Hij noemt de hele tijd keramisch. En op keramisch krijg je alles wel warm. Inductie (dus niet keramisch) is wat issues kan geven na gas.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 09:07:25 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154559935
Maar

quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:44 schreef sanger het volgende:
Ik verwachtniet dat ze ooit nog terugkomt
Dus wat is het probleem ;)
  donderdag 23 juli 2015 @ 15:00:35 #14
65960 sanger
pi_154568317
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar

[..]

Dus wat is het probleem ;)
Dat zij de pannen meeneemt en we dus niet weten of ze daar werken.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 15:01:51 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154568347
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:00 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat zij de pannen meeneemt en we dus niet weten of ze daar werken.
:P haar probleem! maar ik zit maar te dollen hoor :D
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:36:42 #16
65960 sanger
pi_154571380
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:P haar probleem!
True :Y
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:44:58 #17
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154571627
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Hij noemt de hele tijd keramisch. En op keramisch krijg je alles wel warm. Inductie (dus niet keramisch) is wat issues kan geven na gas.
Een door gebruik op gas kromgetrokken pan krijg je misschien wel warm op keramisch, maar niet heet.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 08:02:09 #18
65960 sanger
pi_154618129
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wat ik op Google vind is dat de dichtheid van het metaal verandert door het koken op gas, waardoor het op keramisch niet meer goed zal werken.
pi_154680957
Ik heb een jaar of twee op gas gekookt met toen nieuwe pannen en sinds 1,5 jaar inductie en alle pannen doen het erop zelfs de 2 pannen die niet helemaal vlak meer zijn.
pi_154767650
Als het van die goedkope lichte (rvs) kookpannetjes zijn dan kunnen ze misschien krom trekken en dan zou je wellicht problemen kunnen krijgen op inductie, keramisch weet ik niet. Maar als het gewoon zware pannen zijn met fatsoenlijke bodem (bijvoorbeeld van die 24 kitchen of Herman pannen van de blokker zijn al echt goede zware pannen, maar er is nog beter en duurder bij goede kookwinkels) dan kan je volgens mij verwisselen van bron zo vaak je wil want die bodem trekt echt niet zo snel krom. De hoge prijs wordt vaak bepaald door de hoeveelheid Aluminium platen of koper in de bodem. Hoe meer aluminium of koper hoe beter de hitte geleiding en ook hoe zwaarder de pan.

Als je bodem van de pan krom trekt dan maakt hij geen goed contact meer met inductie plaat. Geen idee hoe dat met keramisch werkt. Maar sowieso kan je altijd alle pannen op gas doen, zelfs al zeggen ze dat het niet kan.

Maar van inductie of keramisch naar gas kan ALTIJD, andersom kan problemen geven, maar hoeft niet. Maar als je eenmaal gewend ben om op gas te koken dan wil je echt niet meer terug naar wat anders, zeker als het een beetje fatsoenlijke gaspitten zijn met fatsoenlijk vermogen (van 3kw of meer)..

Als ik een pan koop houd ik er altijd even een paar in mijn handen dan voel je aan het gewicht al welke goed zijn en welke niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door _Newman_ op 30-07-2015 16:53:49 ]
  vrijdag 31 juli 2015 @ 15:51:08 #21
65960 sanger
pi_154795294
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:44 schreef _Newman_ het volgende:
Als het van die goedkope lichte (rvs) kookpannetjes zijn dan kunnen ze misschien krom trekken en dan zou je wellicht problemen kunnen krijgen op inductie, keramisch weet ik niet. Maar als het gewoon zware pannen zijn met fatsoenlijke bodem (bijvoorbeeld van die 24 kitchen of Herman pannen van de blokker zijn al echt goede zware pannen, maar er is nog beter en duurder bij goede kookwinkels) dan kan je volgens mij verwisselen van bron zo vaak je wil want die bodem trekt echt niet zo snel krom. De hoge prijs wordt vaak bepaald door de hoeveelheid Aluminium platen of koper in de bodem. Hoe meer aluminium of koper hoe beter de hitte geleiding en ook hoe zwaarder de pan.

Als je bodem van de pan krom trekt dan maakt hij geen goed contact meer met inductie plaat. Geen idee hoe dat met keramisch werkt. Maar sowieso kan je altijd alle pannen op gas doen, zelfs al zeggen ze dat het niet kan.

Maar van inductie of keramisch naar gas kan ALTIJD, andersom kan problemen geven, maar hoeft niet. Maar als je eenmaal gewend ben om op gas te koken dan wil je echt niet meer terug naar wat anders, zeker als het een beetje fatsoenlijke gaspitten zijn met fatsoenlijk vermogen (van 3kw of meer)..

Als ik een pan koop houd ik er altijd even een paar in mijn handen dan voel je aan het gewicht al welke goed zijn en welke niet.
Ik zou ook het liefst weer gas willen, alleen lag er geen gasleiding in de keuken en toen we alles kochten wisten we nog niet dat we een paar weken na levering van de keuken de hele vloer eruit zouden slopen om beton te storten... Anders hadden we meteen gas aangelegd...
pi_154796797
Anders zou het je met gasflessen kunnen doen maar ik weet niet of dat handig is bij je en wat de regels zijn. Kan je wel gelijk fatsoenlijk wokken met een 9 of 13 kilowatt ofzo. Maar met een buitenkeukentje of gas BBQ/kookstel kan het zeker. Tegenwoordig kan je ook (lichtgewicht)gasflessen bij de intratuin halen en bijpassende kooktoestellen/bbq zullen ze ook wel hebben, moet je alleen wel ergens tussen april en october zijn anders staat het niet in de winkel in de winter.

Wat je ook kan doen is een brandertje bij de toko halen dat gaat met gas patronen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')