abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154508672
Hi,

Met veel plezier lees ik hier al geruime tijd over jullie klussen, projecten en vooral nieuwe keukens. Nu is dan ook de tijd aangebroken dat ik net een nieuw appartement heb gekocht, en daar nog een hele nieuwe keuken kan plaatsen!

We hebben twee scenario's in ons hoofd:

1. kastenwand (4 kasten a 2,4m) + kookeiland (1,2m breed, 2,6m lang)
2. L-vorm: 5 kasten a 3m langs de muur, met aangekoppeld een schiereiland (1,2m bij 2,5m)

We willen heel graag een eiland. Beide enorm kookgek, en willen een soort leefkeuken creëren. Qua interactie en ruimtelijk gevoel lijkt een eiland dan heel gaaf. We hebben gisteravond het e.e.a. in het huis geprobeerd op de vloer uit te leggen met kranten, dat zie je ook op de foto's. Op de foto's zie je tevens witte muren in het midden van de kamer, die gaan er allemaal uit (één grote open ruimte dus).

In het geval van het kookeiland zou dit de ruimtelijke situatie zijn vanaf de muur: kastenwand (60 cm diep) + loopruimte (1m diep) + kookeiland (1,2m diep) + loopruimte tot deur naar gang (1m)

Het past dus, en loopruimtes zijn acceptabel. Eventueel zouden we het eiland 1,1m breed kunnen maken voor extra loopruimte.

De keuken komt dus in de onderste ruimte van de plattegrond, in de rare hoek onderaan komt een grote tafel te staan. Het eiland zou dan starten vanaf de deurpost naar de gang, en dan naar onderen.

Ik zal ook nog wat tekeningen van de keuken toevoegen, maar die moet ik even scannen (handgemaakt =D).

Hebben jullie ervaringen met een eiland? Wat vind je handig/niet handig? Ook nog tips qua indeling?

Alvast bedankt!

Utaddict

[ Bericht 5% gewijzigd door utaddict op 21-07-2015 11:20:33 ]
  dinsdag 21 juli 2015 @ 11:10:13 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_154508687
Je plaatjes werken niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_154508881
Ik zag het, excuus, blijkbaar ben ik HEEL slecht met imgur.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 12:03:31 #4
444825 lydeseven
Shanghai, China
pi_154509855
Ik ga naar een kookeiland en ik neem mee....
Wie niet slim is moet sterk zijn.
zijt ook gij bereidt?
pi_154509922
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 12:03 schreef lydeseven het volgende:
Ik ga naar een kookeiland en ik neem mee....
Een Jura-koffiezetapparaat. Want ook daar, waar zet je die neer! (huge ding)!
  dinsdag 21 juli 2015 @ 12:31:27 #6
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154510463
Een meter loopruimte is op zich voldoende, maar houdt nu ook weer niet over.
Vooral tussen de kastenwand en het eiland is het niet heel praktisch. Trek een lade of kastdeur open en de doorgang is praktisch versperd. Daarbij is een eiland prachtig, maar dan wil ik tijdens het koken de ruimte in kijken en niet vlak voor me een muur hebben.
De loopruimte en ruimtelijkheid is vergelijkbaar met wat je nu hebt. Op mij komen je foto's nogal benauwend over eerlijk gezegd.

Een L-vorm met schiereiland lijkt me praktischer. Je kunt meer loopruimte vrijlaten doordat je maar één doorgang nodig hebt. En die doorgang wordt ook niet geblokkeerd als je een kast open doet.
Je kunt hier ook een T-vorm van maken, waarbij het schiereiland in het midden uit je kastenwand komt. Zo wordt het toch nog wat meer een eiland dan een hoekopstelling waar toevallig één achterwand ontbreekt.

Als je per se een eiland wilt, dan zou ik meer richting de 90cm gaan dan 110. Je hebt toch niet de ruimte om aan de buitenkant van het eiland te zitten. Als je meer werkruimte wilt dan is die vooral handig aan de kant waar je ook kookt en spoelt.
pi_154512136
Dank voor je comment! Eens, een L-vorm lijkt de ruimte beter te benutten. Enige waar we dan over twijfelen is dat je dan de rest van de kamer inkijkt tijdens het koken. normaal niet heel erg, maar wij willen vooral veel gebruik gaan maken van de keuken en het eetgedeelte daarachter. Daar sta je bij een L eigenlijk met de rug naartoe.

T-vorm kan dan wel inderdaad, maar gooi je dan niet veel ruimte weg?

Dit was de eerste tekening van de L-vorm van één van de keukenwinkels waar we zijn geweest. De tafel staat nog wel verkeerd (moet 90 graden andersom)

dinsdag 21 juli 2015 @ 14:43:12 #8
422610 Barrah
pi_154513730
Grappig, ik heb praktisch dezelfde opstelling als op jouw 3D-plaatje. Maar dan in plaats van barstoelen een extra rij dubbele kastjes. Behalve keukendingen die je niet vaak gebruikt kun je daar ook perfect speelgoed in opbergen kan ik je vertellen ;)
En waar jij die grote lamp hebt staan, hebben wij twee wandplanken met onderaan de onderste plank spotjes. Op die planken een plantje, een kookboek en wat potten en het ziet er gezellig en bewoond uit.

Het probleem van met je rug naar de tafel staan herken ik wel, maar vinden wij niet zo'n bezwaar. Wij zitten ook veel bij de 'grote tafel'. Als je gezelschap hebt en je moet wat snijden, dan kun je daarvoor ook even aan tafel komen zitten. En als je pannen staan te pruttelen is er alle tijd om je tussendoor even om te draaien voor een praatje. Toch snap ik wel dat een kookeiland daarom je voorkeur heeft.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een U-opstelling. Nadeel is dan wel dat er minder ruimte is voor hoge kasten (of minder goed toegankelijk).
pi_154518173
Jullie zijn kookgekken, dus je hebt werkruimte nodig.
Bedenk eens hoeveel ruimte je nodig had in je vorig keuken rond de spoelbak en rond het fornuis. Was het voldoende of mocht het meer zijn. In een hoekkeuken of L-vorm heb je wel veel aanrechtruimte maar relatief gezien weinig ruimte aan de kant van fornuis en spoelbak.

In de 3D tekening heb je naar mijn mening te weinig ruimte rond de spoelbak. Het is prettig om daar aan beide zijden ruimte te hebben. Ik zou dus 1 hoge kast weghalen en daarvoor in de plaats eventueel een bovenkast.

Overweeg ook eens om aan de lege muur eventueel nog wat opslagruimte te hebben, eventueel in de vorm van planken.
42 is the Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything.
pi_154524020
Kookeiland is leuk, maar niet praktisch vind ik. Als je niet meteen afwast ziet het er rommelig uit, en je hebt weinig werkruimte.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 21:34:02 #11
422610 Barrah
pi_154524202
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 21:27 schreef usernaamvergeten het volgende:
Kookeiland is leuk, maar niet praktisch vind ik. Als je niet meteen afwast ziet het er rommelig uit, en je hebt weinig werkruimte.
Wat hebben mensen toch met die afwas... Wat je vuil maakt kan gelijk in de vaatwasser toch? En die ene dure pan, wijnglas en keukenmes die er niet in mogen zijn na gebruik in 10 seconden weer schoon.
pi_154538478
@Barrah,

Gaaf! Jouw opstelling klinkt iets logischer. Sowieso heeft de tekenaar in kwestie op deze tekeningen wat dingen afgeraffeld en/of zelf ingevuld. Denk hierbij aan 4 stoelen (liever 2) en de lamp + positie van apparaten. Plankjes zijn een heel goed idee! Gaan we zeker naar kijken.

Vrijdag 'tekenen' we de opstelling met een kookeiland, ik zal die foto dan ook meteen even posten.

@Janar,

Inderdaad, het stuk waar nu de spoelbak in zit is veel en veel te kort. We denken eraan om deze situatie aan te passen door 1 of 2 kasten (hoge) weg te halen en te vervangen voor lage kasten + extra blad.

@Usernaamvergeten,

Hehe, over de afwas maak ik me geen zorgen. We werken meestal vlot en netjes dus vaatwassers zijn snel gevuld en kookgerei dat er niet in mag wordt goed verzorgd. Zo'n Japans koksmes laat je niet vies op het aanrecht liggen, mega-zonde! ;-)

@All,

Kennen jullie trouwens iemand die ervaringen heeft met Kvik?

[ Bericht 4% gewijzigd door utaddict op 22-07-2015 13:03:47 ]
pi_154539543
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 22 juli 2015 12:58 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile
Kennen jullie trouwens iemand die ervaringen heeft met Kvik?
Wij hebben een paar kvik-kastjes op de slaapkamer hangen. Daar zijn ze prima voor. Maar ik zou er echt nooit een keuken van willen.
  woensdag 22 juli 2015 @ 16:45:16 #14
422610 Barrah
pi_154545424
Bij ons zit onder die spoelbak een dubbele keukenkast van 120cm. Links ervan zit het hoge deel en rechts gaat het gelijk de hoek om. Het is niet heel ruim, maar we wilden niet dat de keuken verder de woonkamer in zou komen.
Als je alleen kookt is het geen enkel probleem. Als je staat te snijden is gelijk links de spoelbak en rechts de kookplaat. Als we met meerdere mensen in de keuken voorbereidingen aan het doen zijn gaat meestal één iemand aan de andere kant staan, of aan tafel zitten werken.
Je kunt natuurlijk een hoge kast opofferen. Wij hebben er drie en dat is zat ruimte. Zie ik goed dat jij er vier hebt?

Qua apparaten hebben wij in het hoge deel alleen een (fatsoenlijke) oven. Combimagnetron gebruiken we niet vaak en staat in de bijkeuken, waar we een extra koelkast met groot vriesvak hebben staan. Naast die oven vind je er ook nog de vaatwasser op hoogte (ingebouwd in een kast zijn die iets kleiner, maar verder ideaal) en een koelkast.

Denk trouwens ook even aan voldoende stopcontacten. Ter hoogte van het hart van je schiereiland is 4 op de wand wel handig. En dan nog zoiets midden in je eiland, ben ik tot op de dag van vandaag heel blij mee:
pi_154786915
Ok, kleine update.

We hebben besloten toch voor een opstelling met een eiland te gaan. Anders dan voorheen hebben we besloten daar in het gedeelte dat tegen de muur staat geen hoge kasten te verwerken. We hebben namelijk vooral een hele lange woonkamer + keuken, veel langer dan dat hij breed is. Met lage kasten houdt je dan de ruimte veel meer "open" dan met hoge kasten. Het enige hoge deel wordt een losse vrijstaande koelkast (lichtblauwe SMEG).

Hier de tekeningen, let niet op de positie van (en uberhaupt de) de tafel, die is er raar ingezet. ook lampen etc zijn allemaal eigen invulling van keukenleverancier.

Het enige waar we nog over twijfelen is de prijs, en over het eiland 1,20 breed of 1,00 breed zal worden.

Oh, en het keukenblad. Composiet is wel echt VEEL duurzamer dan overige materialen neem ik aan? Kvik had bijvoorbeeld een soort nieuw Touch materiaal, lijkt me niet echt krasbestendig.
pi_154786937
Een eiland van 1,2 breed is echt heel groot. Je hebt aan 1m genoeg hoor :Y
pi_154787101
@Puala,

Ja, daar twijfel ik dus ook over. Bovenburen met exact hetzelfde huis hebben er wel 1 van 1,2m staan, en dat ziet er wel echt prachtig uit (en zij zweert er bij). Maar ik denk dan ook weer dat die 20cm niet echt uitmaakt qua werkruimte, en wel meer ruimte oplevert in de kamer.

@Barrah,

Exact zo'n stopcontact meegenomen in de tekening en calculatie ;-)
pi_154787148
Je kan even een keukenkampioen oid inlopen. Daar kan je het zien staan. Ik heb daar ook gekeken en ik vond een werkblad van 1m echt meer dan genoeg.
pi_154787680
Ik heb alleen een cokeeiland, bevalt prima!
pi_154787698
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:42 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb alleen een cokeeiland, bevalt prima!
Een coke eiland lijkt me wel vet ja :7
pi_154787926
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:42 schreef Puala het volgende:

[..]

Een coke eiland lijkt me wel vet ja :7
Er zijn er ook genoeg die hun neus er voor ophalen maar ik ben er erg blij mee!
pi_154789131
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:50 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Er zijn er ook genoeg die hun neus er voor ophalen maar ik ben er erg blij mee!
Hehe! In een mooie rechte lijn geplaatst?

En serieus: hoe groot en tips / ervaringen qua indeling?
pi_154793054
Mooi ontwerp!

Hoeveel ruimte heb je tussen het fornuis en het eiland + hoeveel ruimte tussen muur en kookeiland?

120 cm zal iets meer ruimte op het kookeiland opleveren, maar je moet je kont nog wel kunnen keren en lades open te trekken zonder al te veel capriolen.

Ik zat even te bedenken dat de koelkast aan de andere kant misschien beter is. Maar mogelijk maakt een lichtblauwe Smeg koelkast het wel een lekker fris.
42 is the Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')