Bronquote:◾bitcoins en andere virtuele betaalmiddelen
Virtuele betaalmiddelen, zoals bitcoins, staan op uw computer opgeslagen. U kunt deze alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte.
Eerst even emigreren dus alvorens je ze inwisselt.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:26 schreef Leandra het volgende:
Ander leesvoer: http://www.bitcoinspot.nl/belasting-betalen-over-je-bitcoins.html
Klopt.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:34 schreef Tourniquet het volgende:
Het maakt toch overigens niet uit of je de bitcoins wel of niet verkoopt? Of je nu het bedrag in euro's of bitcoins hebt, het is allebei vermogen in box 3.
Tevens zou ik, mocht je toch gaan verkopen, wel een goede strategie hiervoor bedenken hoe je dat wilt gaan doen. Via een exchange? Of via een 1-op-1 verkoop? Op de meeste online exchanges zijn de orderboeken niet zo heel diep en als je in 1 keer 3000 BTC verkoopt krijg je behoorlijk wat 'slippage'. Ik zou dus sowieso een limietorder gebruiken. Tevens zijn er vaak regels met de bedragen die je kunt 'verhandelen'.
Voor de belasting maakt het idd niet uit, maar als TS verwacht uit de Wajong te worden herkeurd dan heeft hij er wel belang bij dat hij geen vermogen meer heeft als hij in de bijstand wil komen.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:34 schreef Tourniquet het volgende:
Het maakt toch overigens niet uit of je de bitcoins wel of niet verkoopt? Of je nu het bedrag in euro's of bitcoins hebt, het is allebei vermogen in box 3.
Tevens zou ik, mocht je toch gaan verkopen, wel een goede strategie hiervoor bedenken hoe je dat wilt gaan doen. Via een exchange? Of via een 1-op-1 verkoop? Op de meeste online exchanges zijn de orderboeken niet zo heel diep en als je in 1 keer 3000 BTC verkoopt krijg je behoorlijk wat 'slippage'. Ik zou dus sowieso een limietorder gebruiken. Tevens zijn er vaak regels met de bedragen die je kunt 'verhandelen'.
Als hij dat geld snel gaat uitgeven is hij helemaal de klos want daar trappen ze niet in, geld weg en geen uitkering is dan het gevolg.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor de belasting maakt het idd niet uit, maar als TS verwacht uit de Wajong te worden herkeurd dan heeft hij er wel belang bij dat hij geen vermogen meer heeft als hij in de bijstand wil komen.
Ergo: hij wil gaan frauderen om zijn uitkering zeker te stellen.
Als TS zijn bitcoins niet opgegeven heeft bij de belasting, en nu verwacht uit de Wajong te worden gezet, dan is dat waarschijnlijk de beste methode om niet met zijn belastingfraude te worden geconfronteerd.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:31 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Eerst even emigreren dus alvorens je ze inwisselt.
Ik vind dat nogal een voorbarige conclusie eerlijk gezegdquote:Op maandag 20 juli 2015 19:37 schreef Leandra het volgende:
Klopt, daarbij heb ik het idee dat hij sowieso al een probleem heeft omdat hij zijn bitcoins niet in z'n belastingaangifte verwerkt heeft.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als hij dat geld snel gaat uitgeven is hij helemaal de klos want daar trappen ze niet in, geld weg en geen uitkering is dan het gevolg.
Ja okay, maar TS verwijst zelf een paar keer naar bijstand (het vangnet als je uit de Wajong geschopt wordt), en met zo'n vermogen aan bitcoins komt hij daar simpelweg niet voor in aanmerking, want TS heeft helemaal geen vangnet nodig, die heeft een stapel matrassen waar de prinses op de erwt jaloers op is.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:41 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vind dat nogal een voorbarige conclusie eerlijk gezegd
Absoluut, ik heb er contact over gehad met de Belastingdienst om het op de juiste manier te doen en niet nog een vervelende heffing achteraf te krijgen.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, daarbij heb ik het idee dat hij sowieso al een probleem heeft omdat hij zijn bitcoins niet in z'n belastingaangifte verwerkt heeft.
zou het niet gewoon mogelijk zijn dat TS geen enkel verstand van belastingaangifte doen heeft en zich nooit verdiept heeft in de kwestie bitcoins/belastingdienst? Het is niet zo een heel eenduidig verhaal namelijk.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja okay, maar TS verwijst zelf een paar keer naar bijstand (het vangnet als je uit de Wajong geschopt wordt), en met zo'n vermogen aan bitcoins komt hij daar simpelweg niet voor in aanmerking, want TS heeft helemaal geen vangnet nodig, die heeft een stapel matrassen waar de prinses op de erwt jaloers op is.
Klopt, het is een "vervelend" geluk wat hij heeft.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja okay, maar TS verwijst zelf een paar keer naar bijstand (het vangnet als je uit de Wajong geschopt wordt), en met zo'n vermogen aan bitcoins komt hij daar simpelweg niet voor in aanmerking, want TS heeft helemaal geen vangnet nodig, die heeft een stapel matrassen waar de prinses op de erwt jaloers op is.
Ik ga ook zeker niet van het slechte uit, hoewel iedereen de wet hoort te kennen is het met alle regels niet voor iedereen helder.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:47 schreef Geralt het volgende:
[..]
zou het niet gewoon mogelijk zijn dat TS geen enkel verstand van belastingaangifte doen heeft en zich nooit verdiept heeft in de kwestie bitcoins/belastingdienst? Het is niet zo een heel eenduidig verhaal namelijk.
Waarom meteen van het slechte in de mens uit gaan? Misschien heeft hij die coins heel in het begin gekocht en is hij ze min of meer vergeten tot hij ineens realiseert van hey ik moet herkeurd worden. Wat nou als ik goedgekeurd wordt; dan moet ik weer (meer) werken. Wacht eens, ik heb nog een hele bult van die coins liggen waar ik nooit wat mee gedaan heb!!! Die ga ik verkopen!
Dat kan toch ook?
Ik niet. Trouwens ook als heel die herkeuring niet ter zake deed en hij gewoon al die jaren al bitcoins had gehad.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
Of ziet iemand anders een andere oplossing?
Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor de belasting maakt het idd niet uit, maar als TS verwacht uit de Wajong te worden herkeurd dan heeft hij er wel belang bij dat hij geen vermogen meer heeft als hij in de bijstand wil komen.
Ook als je onbewust vermogend bent en je je niet realiseert dat je dat vermogen gewoon moet meenemen in de aangifte (of daarom zelfs aangifte moet doen), ontslaat je dat niet van je verplichting.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:47 schreef Geralt het volgende:
[..]
zou het niet gewoon mogelijk zijn dat TS geen enkel verstand van belastingaangifte doen heeft en zich nooit verdiept heeft in de kwestie bitcoins/belastingdienst? Het is niet zo een heel eenduidig verhaal namelijk.
Waarom meteen van het slechte in de mens uit gaan? Misschien heeft hij die coins heel in het begin gekocht en is hij ze min of meer vergeten tot hij ineens realiseert van hey ik moet herkeurd worden. Wat nou als ik goedgekeurd wordt; dan moet ik weer (meer) werken. Wacht eens, ik heb nog een hele bult van die coins liggen waar ik nooit wat mee gedaan heb!!! Die ga ik verkopen!
Dat kan toch ook?
Ook als je nu niet casht blijf je met het probleem zitten dat je dit jaar al 21.000 Euro belasting had moeten betalen omdat je Bitcoins op 1 januari 2013 een waarde van 1,7x Miljoen vertegenwoordigden in Box 3.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:51 schreef VincentWolf het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.
Het probleem zit hem erin dat ik pas over een paar jaar herkeurd wordt terwijl de prijs van bitcoin sterk kan fluctueren. Dan liever nu cashen. ;- )
Als je had willen cashen dan had je dat al veel eerder kunnen doen natuurlijk, maar je hebt het zelf in je OP over een komende herkeuring, dat suggereert dat dat een stuk eerder gaat gebeuren dan "over een paar jaar".quote:Op maandag 20 juli 2015 19:51 schreef VincentWolf het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.
Het probleem zit hem erin dat ik pas over een paar jaar herkeurd wordt terwijl de prijs van bitcoin sterk kan fluctueren. Dan liever nu cashen. ;- )
Dan heb je het niet handig aangepakt met de belastingdienst. Daar had je voor moeten dokken.quote:
Maar even los van of het wel of niet met opzet gedaan is: TS staat nu voor deze situatie en ik ben benieuwd op welke manier TS dit tot een goed einde kan brengen.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook als je onbewust vermogend bent en je je niet realiseert dat je dat vermogen gewoon moet meenemen in de aangifte (of daarom zelfs aangifte moet doen), ontslaat je dat niet van je verplichting.
En nee, ik ga in principe niet van het slechte van de mens uit, maar in deze bekruipt mij heel erg het gevoel dat einde wajong + vermogen in bitcoins willen verkopen niet helemaal uit vergeetachtigheid is, juist omdat hij zelf die Wajong herkeuring koppelt aan zijn bitcoins.
Mijn advies naar TS is luisteren naar jouquote:
Dit is idd de beste oplossing voor TS.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, het is een "vervelend" geluk wat hij heeft.
De beste optie voor TS is:
- zoek betaald werk, maakt niet uit wat, zorg dat je uit de Wajong / Bijstand komt en blijft. Dan kan je in iedergeval je Bitcoins laten uitbetalen en bijvoorbeeld van 1 deel een woning kopen en het andere deel als een aanvulling op je inkomen gebruiken.
- neem contact op met de Belastingdienst (of eerst een deskundige) en zorg dat je een oplossing zoekt voor de aangiftes van de afgelopen 2-3 jaar. Bereken per jaar wat je had moeten betalen, mijn berekening is al aardig nauwkeurig.
Ieder ander scenario wat ik bedenk loopt op een kleine ramp uit.
Of ziet iemand anders een andere oplossing?
Jouw advies...quote:Op maandag 20 juli 2015 19:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar even los van of het wel of niet met opzet gedaan is: TS staat nu voor deze situatie en ik ben benieuwd op welke manier TS dit tot een goed einde kan brengen.
Wat zou jouw advies zijn?
Met een beetje mazzel heeft TS de afgelopen jaren geen aangifte hoeven doen, en kan hij dat dus alsnog doen, maar als hij ook huur- en/of zorgtoeslag heeft ontvangen wordt het nog een feestje...quote:Op maandag 20 juli 2015 20:01 schreef Geralt het volgende:
Hoe gaat de belastingdienst eigenlijk met zoiets om? Dat je dus zelf achteraf zegt van ja ik wist dat niet, maar ik wil het nu wel goed doen en alsnog betalen over mn bitcoins.
Kun je dan met terugwerkende kracht een aanslag krijgen of iets? Of wordt je in het gevang geflikkerd wegens belasting ontduiken of iets dergelijks?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |