Nee, ook iemand met een 0 uren contract kan je niet zomaar op 0 uren zetten.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:05 schreef WillieW het volgende:
[..]
Wanneer jouw baas krijgt te horen dat je bewust geen loonheffingskorting laat toepassen om meer geld te krijgen, kan hij jou ook op 0 uur zetten en dan verdien je dus niets.
Als je als ondernemer geen verstand hebt van loonheffingen dan moet je een accountant/boekhouder inschakelen. Wil je dit niet, of kan hij jou geen advies geven over maximale salarissen/uurlonen, dan is het ondernemerschap wellicht niet geschikt voor hem.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 15:47 schreef bloodymary1 het volgende:
Tja, als dat je instelling is... Die baas heeft dat ook alleen zo afgesproken omdat hij er zelf geen bal van snapt hoe het werkt met loonheffingen.
Ik vind het altijd vreemd hoe mensen werkgevers maar menen uit te mogen buiten alsof die een enorme berg geld hebben liggen waar je maar recht op hebt. Waarschijnlijk is dit een kleine horeca-ondernemer of zo, die het zelf ook allemaal maar net redt.
Maar dan moet je toch eerst voldoen aan het volgende:quote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nee, ook iemand met een 0 uren contract kan je niet zomaar op 0 uren zetten.
Of heb jij een betere bron?quote:Als je een medewerker niet meer nodig hebt kun je niet zomaar onder het contract uitkomen door de werknemer niet meer op te roepen. Bij een nul uren contract gelden namelijk dezelfde regels en arbeidsvoorwaarden als bij een regulier contract. Heb je een medewerker die zes maanden of langer bij je werkt en minimaal 20 uur per maand wordt ingezet? Dan moet je deze persoon blijven oproepen, anders zul je hem/haar moeten doorbetalen wanneer er geen oproep plaatsvindt.
Naar mijn weten is het 3 maanden, mijn bron is de FNV toen ze de laatste keer belde. Maar de bonden en politiek zitten er bovenop dus je komt er steeds moeilijker mee weg.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 16:24 schreef WillieW het volgende:
[..]
Maar dan moet je toch eerst voldoen aan het volgende:
[..]
Of heb jij een betere bron?
Als jij een nettoloon afspreekt van 10 euro per uur komen daar nog belastingen bovenop voor de werkgever. Feitelijk kost je dan 20 euro per uur. Spreek jij een brutoloon af van 10 euro per uur, dan ontvang je daar netto maar 7,50 van en kost je je werkgever 15 euro per uur. Erg simplistisch natuurlijk, maar dat is het principe als je een netto of brutoloon afspreekt.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 16:41 schreef NewHorizon het volgende:
Ook als je netto afspreekt maakt het niet uit toch?
Je werkgever betaalt je dan gewoon hetzelfde bruto. Dan krijg je netto elke maand dus minder dan 10 euro per uur, maar dit wordt met je belastingaangifte weer aangevuld tot 10 euro per uur netto.
Dat klopt, maar de werkgever zal die netto afspraak doen met inachtname van de loonheffingskorting. Dus als jij die niet toepast zal je netto minder dan 10 euro van de werkgever krijgen, maar dit wordt weer gecorrigeerd als je aangifte doet.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 12:38 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
Als jij een nettoloon afspreekt van 10 euro per uur komen daar nog belastingen bovenop voor de werkgever. Feitelijk kost je dan 20 euro per uur. Spreek jij een brutoloon af van 10 euro per uur, dan ontvang je daar netto maar 7,50 van en kost je je werkgever 15 euro per uur. Erg simplistisch natuurlijk, maar dat is het principe als je een netto of brutoloon afspreekt.
De keuze die je daarna maakt in het dan wel of niet aanzetten van je loonheffingskorting zorgt ervoor dat erop die 10 euro netto meer loonheffing zal zitten dan normaal. Zodra er meer loonheffing op dat loon zit, is de kans groot dat aan het einde van het je je teveel loonheffing hebt betaald. Dit krijg je dan weer terug. Als het je enige werkgever is en het is een bijbaan waarin je niet eens zoveel verdient op jaarbasis (<~¤7000) krijg je nagenoeg alle loonheffing terug.
Vreemde aanname want dan zou TS dit niet hoeven te vragen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 17:41 schreef NewHorizon het volgende:
maar de werkgever zal die netto afspraak doen met inachtname van de loonheffingskorting
Lijkt mij logische aanname, je spreekt een netto bedrag af en dan zoek je als werkgever de bijbehorende bruto betaling op. Daarbij neem je uiteraard de loonheffingskorting mee. Of TS dat direct toepast of pas aan het einde van het jaar doet er niet aan af.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 18:11 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Vreemde aanname want dan zou TS dit niet hoeven te vragen.
De werkgever wilde het loon bij het andere baantje matchen, daarbij werd de loonheffingskorting al bij het andere baantje toegepast, wil de werkgever dan nog een loon op basis van het nettoloon na verrekening loonheffingskorting betalen dan moeten ze dus zelfs rekening houden met de als gebruikte korting bij de andere baan...quote:Op zaterdag 18 juli 2015 18:37 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Lijkt mij logische aanname, je spreekt een netto bedrag af en dan zoek je als werkgever de bijbehorende bruto betaling op. Daarbij neem je uiteraard de loonheffingskorting mee. Of TS dat direct toepast of pas aan het einde van het jaar doet er niet aan af.
Een netto loon afspreken vind ik verre van logisch, ik heb ook geen reden om aan te nemen dat er dus logisch over is nagedacht.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 18:37 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Lijkt mij logische aanname, je spreekt een netto bedrag af en dan zoek je als werkgever de bijbehorende bruto betaling op. Daarbij neem je uiteraard de loonheffingskorting mee. Of TS dat direct toepast of pas aan het einde van het jaar doet er niet aan af.
Dat ben ik met je eens inderdaadquote:Op zaterdag 18 juli 2015 18:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Een netto loon afspreken vind ik verre van logisch, ik heb ook geen reden om aan te nemen dat er dus logisch over is nagedacht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |