Gisteren was ik aan het werk, en kreeg ik op een emailadres wat ik nauwelijks nog gebruik ineens twee mails binnen van Hollandsnieuwe met als titel "Uw bestelling van Sim Only 150 met ordernummer ..."
Aangezien ik niets besteld heb, en dat zeker ook niet van plan was bij Hollandsnieuwe, gingen bij mij meteen alle alarmbellen rinkelen.
Ik verwachtte eigenlijk dat Hollandsnieuwe mij iets probeerde aan te smeren.
Maar toen ik de mails las, kwam ik persoonsgegevens tegen van een mij onbekende in Nijmegen. Eigenlijk het enige wat van mij was, dat was het emailadres (gratis outlookadres).
Omdat ik vermoedde dat iemand per ongeluk een verkeerd emailadres had opgegeven, ben ik toen met Hollandsnieuwe gaan bellen. De klantenservice daar bleek helaas al vrij snel onbereikbaar en duur.
Aangezien ik ook de klantgegevens had, probeerde ik toen die persoon zelf maar te bellen. Er stond namelijk ook een alternatief telefoonnummer bij. Dat bleek niet in gebruik.
Het adres kon ik niet direct iets mee. Maar er stond ook een KvKnummer bij, en een bedrijfsnaam. Die brachten mij bij een restaurant in Rotterdam. De naam van het restaurant komt ook overeen met mijn emailadres.
Restaurant gebeld, maar de eigenares daar wist van niks.
Het was ook al wat vreemd gezien de afstand Nijmegen - Rotterdam, al is dat op zich niet onmogelijk.
Nu leek het me voor de zekerheid wel zo verstandig om aangifte te doen. Een verkeerd emailadres opgeven kan altijd gebeuren, een tikfoutje bij een KvKnummer ook. Maar dit werd gewoon verdacht.
Ik dus de 0900-8844 gebeld. Daar mijn verhaal gedaan. Verteld dat mijn emailadres gebruikt was, en de naam en KvKnummer van dat restaurant en dat het me beter leek om aangifte te doen. Daarop kreeg ik toen de reactie:"Welnee joh! Dat ging vast per ongeluk!"
Nogmaals verteld dat de combinatie van verkeerde gegevens toch vreemd is voor "per ongeluk".
Maar aangifte leek ze niet nodig. Wel mocht ik altijd een melding doen, als mij dat een goed gevoel gaf.
Ik vraag me af, ben je dan naïef? Gewoon dom? Lui? Of alledrie tegelijk?
Nog wel een melding gedaan bij de fraudehelpdesk, maar dat was waarschijnlijk ook vrij zinloos.
Iemand nog tips?
Ik heb, omdat mijn emailadres is gebruikt, ook de inloggegevens. Wachtwoord heb ik veranderd. De boel annuleren kon helaas niet. Verder niets gewijzigd.
De eigenares van het restaurant heeft inmiddels wel contact gehad met Hollandsnieuwe, en zij heeft wel een afspraak kunnen maken voor een aangifte.
Nu loop ik waarschijnlijk nog het minste risico. Van mij is immers alleen mijn emailadres opgegeven. Dat restaurant, daar klopt men waarschijnlijk wel als eerste aan als blijkt dat het niet deugt. Die zijn via het KvKnummer immers vrij snel te traceren.
Maar zou ik nu nog iets kunnen doen? Ik heb het adres van de besteller in de Lange Hezelstraat in Nijmegen. Nu ben ik komend weekend in Nijmegen, maar er langs gaan lijkt me geen goed idee.