Ik heb lang over je post moeten nadenken Ali_boo. Wat ik nou moest antwoorden. Ik vind het allemaal maar moeilijk te geloven eerlijk gezegd omdat men elkaar zo tegen spreekt. En ik kom er echt niet wijs uit. Mischien moet je mij maar even helpen.
Aan de hand van jouw foto's kwam ik terecht in een wereld waar ik niets van snap. Zoiets:
Zo beweert men dat Joden achter communisme zaten.
Zo beweert men dat Joden achter kapitalisme zitten.
Dit spreekt elkaar toch tegen??
Dan lees ik dat Israel het midden oosten onstabiel maakt voor een groot Israel.Maar Israel wordt steeds kleiner.
Dan lees ik dat Joden staat Israel kapot willen maken???
Dan lees ik dat Hitler een Jood was en zijn vrouw Eva Braun ook.
Dan lees ik dat Hitler de grootste man was en juist tegen de Joden vocht
Wat is het nou???
Dan lees ik dat Joden Islam heeft gecreerd om verdeeldheid te krijgen.
Dan lees ik dat Joden de Islam kapot wil maken
Hu?
Dan lees ik dat Joden en moslims dezelfde vijanden zijn van Europa
Dan lees ik dat moslims een gevaar is voor Europa
Dan lees ik dat Joden moslims juist naar Europa wil om blanke volk weg te krijgen
Dan lees ik dat christenen moslims voor 1400 jaar heeft gevochten
Dan lees ik dat christenen samen met moslims de JOden eruit moeten krijgen
Hu?
Dan lees ik dat Jezus de grootste Zionist was.
Dan lees ik dat Jezus de redder is
Dan lees ik dat Jezus juist tegen de Joden was
Wat is het nou?
Dan lees ik dat er nep Joden (Khazaren) zijn die juist voor alle ellende zorgt.
Dan lees ik dat alle Joden voor ellende zorgen
Dan lees ik dat de bijbel getrouwe Joden de ware Joden zijn maar dat zijn juist Joden uit Polen en talmudisch. En de talmud was toch een satanische boek????
Dan lees ik dat Joden die tegen staat zijn ( die de talmud dus omarmen) de echte waren Jodene zijn.
Dan lees ik dat Joden die de talmud volgen satanisten zijn
Pffff
Dan lees ik dat Poetin de beste man is ter wereld samen met Trump. Hitler was nog beter maar die is dood (al zeggen sommigen dat Hitler juist een Jood was)
Poetin zou dan de oplossing zijn. Een sterke christelijke leider die de waarheid over Joden en moslims zegt
Maar feit is: Poetin gaf de Koran als kadoo aan Iran. En Poetin heeft toch echt gezegd dat orthodoxe Russische geloof dichter bij Islam staat dan bij het Kahtolieke en Protestante geloof
Poetin wil ook de grootste moskee bouwen en heeft meer dan 2 miljoen moslims zijn land
Dan lees ik dat Poetin weer een puppet is van de Zionisten
Wie zijn die Zionisten in hemelsnaam vraag ik mij af? Want je hebt Joden en je hebt Joden en Joden en Zionisten. En je hebt ook nog tora getrouwe Joden. En nep Joden
Dan lees ik dat Joden de Palestijnen onderdrukken en uitmoorden, en dat de wereld daar iets tegen moet doen.
Dan lees ik dat diezelde Palestijnen parasieten zijn die Europa kapot maken.
Dan lees ik dat Israel zo snel mogelijk kapot gemaakt moet worden voor de wereldvrede.
Dan lees ik dat Joden uit de wereld moetne oprotten naar hun eigen land ( = Israel)
Maar dat was toch een illegaal land???
Kortom ik vind de 'Joden haters' erg verwarrend. Want wat is het nou?
Verder is het wel zo dat bij deze 'Jodenhaters' zij zo intensief (komt ziekelijk over) bezig zijn met van alles wat met Jood te maken heeft. Ik bedoel citaten van rabbijnen uit 1 of ander shithole zo massaal gaan delen. Kom op
In mijn beleving wordt alles wat Joden of de staat Israel doet door de 'haters' zo ziekelijk in de gaten gehouden. Maar het blijft niet bij kijken alleen want ze zijn zo ermee bezig dat ze dingen verdraaien maar ook non stop herhalen.
Ik snap dat er problemen zijn in de wereld maar ik vind een groep ( of het nu de Joden of chinezen of anti goy sentiment) de schuld geven zo ontzettend gemakkelijk en lui. Alleen maar om geen eigen verantwoordelijkheid te nemen.
De vergrijzing? Niet de Joden de schuld te geven maar maak dan meer kinderen!
Je bewering die antigoy... Daar heb ik echt lang over moeten nadenken. Ik heb deze post ook gemaakt via een kladblok en zo vaak veranderd. Ik wist ook niet zeker of ik wel reactie zou geven Zat erg te twijfelen
Maar antigoy sentiment tja. De vraag is : hoe ontstaan bepaalde stereotypen eigenlijk? Daar ging ik wat dieper over nadenken. De vele vooroodelen of visies van mensen door de geschiedenis. Als we kijken naar de Joodse geschiedenis dus terug naar de Israelieten in de OUdheid daar zien we ( in de geschriften althans) dat de nakomenlingen van Esau ( dus de Amalekiten) de Israelieten aanvielen. Dus de nakomelingen van Esau vielen de Israelieten aan net na hun uittocht uit Egypte.
En later lezen we uit deze Joodse geschiedenis dat de Edomieten ( ook nakomenlingen van Esau figuur) de Joodse overheersing van Jeruzalem kapot wilden maken. De Edomieten gingen met alle andere naties een verbond aan om deze Joodse overheersing van Jeruzalem kapot te gaan maken.
Een profeet uit die tijd genaamd Obadiah die schreef daarover. En hij was heel boos en schreef dat God heel boos was over Edom en dat God gezegd zou hebben : " ik maak jou ( Edom) klein onder de volkeren, jij zult heel erg verafschuwd worden en omdat jij geweld hebt gebruikt tegen de nakomlingen van jouw broer Jakob ga jij hiervan schande dragen en ga jij voor altijd vervreemd blijven ( van de nakomelingen van Jakob)"
Ook schreef hij dat Jakob een vuur zou worden en dat Esau stro wordt wat uiteindelijk aangestoken zou worden en dus door het vuur ( van Jakob dus het Israelische volk) zou verbrand worden
Hij schreef dat God had gezegd tegen: " Er zullen geen overlevenden van Esau meer zijn"
Deze Obadiah legt dus een soort verband tussen Esau en Edom zoals de bijbelse auteur van het boek Esther heeft gedaan tussen Haman en Esau-Edom en Amalek :
quote:
In het Bijbelboek Ester wordt de naam Agagiet toegepast op Haman die een complot smeedde om al de Joden in het koninkrijk Perzië te doden. Blijkbaar was Haman een nakomeling van een Amalekitische vorst. Dat Haman een Amalekiet was, wordt ook door Flavius Josephus gestaafd
Bron Wikipedia
Het verband leggen tussen Haman met de Amakeliten of van Rome met Edom moet blijkbaar voor die mensen (= de vroegere Joden) destijds heel logisch hebben geklonken. Immers: beiden hadden dezelfde doel en dat is dat ze tegen het Joodse volk waren.
Er waren in die tijd massa moorden er werd geplunderd er waren verkrachtingen. En dus ook bij de Joodse gemeenschappen.
Dus voor generaties lang leek het voor de Joden alsof de strijd tussen de broers Jakob en Esau eigenlijk nooit eindigde, alsof de Joden en niet-Joden (ook voor ontstaan van christendom he) nog steeds in oorlog waren. Voor de Joden waren de oude namen nog altijd van toepassing. Want Jakob was de 'vervolgde Jood' in hun ogen en Esau juist de 'Joodse vervolger'
En juist door de harde geschiedenis van de Joden zowel in de Oudheid als 100 jaar geleden was het veel wreeder (voor iedereen uiteraard)
Want er is een geschiedenis geweest van vooroordelen en wreedheden. En voor de Joden was dat zo pijnlijk en leek het voor hen dus gerechtvaardigd om dus een stereotype naam te gebruiken. Dus Esau - Edom - Rome - Haman en dan Hitler ecterera. Dus voor alle vijanden van het Joodse volk. Zij bleven dit dus gebruiken
Zie dat filmpje van de rabbijn die je hebt geplaatst over het christendom die de christenen nog steeds als DE vijand ziet.
Maar bittere herinneringen is maar 1 bron van stereotypen he. Zo werden er in het verleden niet alleen speciale namen maar ook etiketten of nummers uitgevonden en ook gerbuikt en dat komt omdat wij (= de mens) op die manier degenen die ons angstig maken of aan wie we een gruwelijke hekel hebben een catorgie van kunnen maken.
Door Joden ( en ik neem de Joden even als voorbeeld he) een gele ster te laten dragen in nazi tijdperk hoefden de nazi's (die Joden deporteerden) zich niet meer bezig te houden met het feit dat deze Joden mensen waren met dromen een toekomst en een gezin.
Dus door hen een etiket op te plakken ( in dit geval een gele ster) namen de nazi's de indivudualiteit weg en rechtvaardigden ze dus ook de dood van vele Joden.
Als Marokkanen " KUT MAROKKANEN!" of moslims " TERRORISTEN" of zwarte mensen "APEN" of Joden " SMOUZEN" of blanken " KUT KAASKOPPEN" of Chinezen " SPLEETOGEN" of Indonsiers " PINDA'S" of christenen/ blanken " KOLONISTEN/ NAZI'S" genoemd worden is dat niet alleen beledigend maar ook een manier om door te rammen dat degenen die met deze (scheld)namen worden aangeduid minderwaardig zijn.
Want als we mensen eenmaal in categorieën hebben gestopt en ze dus zo van hun eigenheid hebben ontdaan dan kunnen we gemakkelijker hun ideeën of mogelijke bijdragen gaan afdoen als " niet toe doend" :
" Japanners kunnen niets zelf want ze kopieeren alles"
" Als er teveel Marokkaanse voetballers in een club komen dan verdwijnen de clubs"
" Zwarten kunnen geen coach of president worden want Zwarte mensen kunnen niets leiden"
" Teveel moslims zorgt ervoor dat Europa ten onder gaat want die zijn allemaal verkrachters en levende bomgordels"
" Joden willen ons kapot maken en overheersen want ze willen alleen maar macht en slaven"
" Blanken/christenen zijn nazi's"
" Trump/PVV stemmers zijn tokkies/racisten en een gevaar voor de maatschij"
Enzovoort enzovoort
En door etiketten te plakken op mensen maakt het ons mogelijk om ze te veranderen in voorwerpen waarmee de spot mee kan worden gedreven maar soms maken we ze op die manier ook tot een doelwit van geweld
Door slogans en (scheld)woorden en stereotypen te geven aan mensen is zeg maar brandstof aan de natuurlijke neiging om gezamelijk op te trekken tegen echte of vermeende vijanden. Slogans en stereotypen en scheldwoorden is niet alleen bedoeld om tegen bepaalde mensen te zijn maar geven ons ook nog eens het comfortabele gevoel hetzelfde te zijn als anderen die er net zo denken of hetzelfde ideeen erop na houden als jij
Het sterkt ons als het ware in onze overtuiging dat wij superieur zijn en strijden voor de juiste zaak. En wij worden dan de 'goeden' genoemd terwijl de doelwitten van onze vijandigheid allemaal 'slechterikken' zjin die tegen ons samenspannen.
En als we onze gezamelijke tegenstander hebben benoemd kunnen we een oorlog tegen dit 'kwaad' organiseren
Om je voorbeelden te geven: door de Joden als 'moordenaars van Jezus Christus' af te schilderen konden niet-Joden gemakkelijk gewelddadige acties tegen hen organiseren die dit rechtvaardigden.
Door moslims af te schilderen als 'terroristen' die alleen maar tot doel hebben om Europa op te blazen. Of die niets kunnen bijdragen aan de Nederlandse of Europese maatschijppij en alleen maar een gevaar vormt dan kun je gemakkelijk geweld tegen hun gebedshuizen of Islamitsiche scholen rechtvaardigen.
Door blanke mannen af te schilderen als 'racisten of nazi's' die altijd iets tegen de minderheden hebben en nazi's zijn dan kun je geweld tegen hen gemakkelijk rechtvaardigen
Door Japanse Amerikanen tijdens WOII als 'gevaarlijke vreemdelingen'voor te stellen zo rechtvaardigden de leiders van de VS de opsluiting van duizenden Japanse Amrikanen in concentratie kampen.
Door politieke tegenstanders uit te maken voor 'vijanden van de staat' rechtvaardigde Stalin de verbanning en moord op miljoenen burgers
Maar vooroordeel kan ook een ander effect hebben want een slachtoffer kan soms zo beschadigd en geschonden raken dat hij de wereld gaat zien als de vijand
En dat is gebeurd met heel veel Joden denk ik. En ontstond er een anti goy sentiment
Juist omdat veel Joden leden onder de progroms en ballingschappen in het verleden maar ook in de moderne tijden zijn veel Joden achterdochtig gebleven tegenover niet-Joden (alles wat niet Joods is dus)
Veel Joden voelen zcih nu nog altijd zo in gevaar als toen met Israel - Edom of Israel - Rome of Israel - Hitler
De vraag is : zal er ooit een tijd aanbreken waarin mensen elkaar zullen vergeven en elkaar zullen gaan vertrouwen? En zullen Joden en niet-Joden (de zogenaamde Izaaks en Ishmaels of de Jakobs en Esau's ) dus alle mensen ooit broers en zussen worden en ophouden vijanden te zijn?
En wat is de rol wat wij als mensheid hierin hebben? Wat is onze verantwoorlijkeheid voor het scheppen van een tijdperk van begrip en verdraagzaamheid?
Ik wil hiermee afsluiten met een verhaal uit de talmud (ecclesiastes rabbah)
Daarin staat:
Een rabbijn liep langs de kust en hij zag ene boot zinken. En hij zag een man drijven die zich vast hield aan stukje hout en kwam aan op het strand. Alle Joden liepen straal langs hem heen
De man was naakt en hield zichzelf bedekt en smeekte " ik ben een zoon van Esau uw broer ik heb alles verloren geef mij alsjeblieft iets om mijzelf te bedekken"
Maar de Joden weigerden en zeiden " Jullie mensne hebben ons volk heel slehct behandeld en mogen jullie daarom allemaal uitgekleed worden zoals jij!"
De naakte man richtte zich daarom naar de rabbijn en zei " u bent eerbiedige man help mij alstublieft"
De rabbijn gaf hem een kledingstuk en nam hem mee naar huis. Daar gaf hij de drenkeling eten en geld. Zo kon de drenkeling opnieuw met zijn leven beginnen
En toen de keizer stierf werd hij opgevolgd door die drenkeling. En deze drenkeling gaf het bevel om alle Joden in zijn land te doden.
En de Joden gingen naar de rabbijn en vroegen " alsjeblieft zeg hem dat hij ons moet sparen!"
En toen de drenkeling die nu heerser was de rabbijn voor zich zag staan zei hij " zegt uw bijbel niet : je zult een Edomiet niet haten want hij is je broer?! , maar ik zei tegen uw volk dat ik een zoon van Esau was en zij behandelden mij vol haat inplaats van liefde"
De rabbijn antwoorde :" vergeef het ze , ondanks zij zich schuldig hebbben gemaakt aan de overtreding van de wet"
En de heerser herinnerde zich wat de rabbijn voor hem had gedaan en antwooorde " omdat jij gedaan hebt wat je hebt gedaan voor mij zal ik ze vergeven"
Vergeven het mooiste is wat iemand kan doen. Want als men wrok blijft koesteren dan blijft de vijandigheid dus ook voortbestaan
Vegiffenis en begrip zijn de enige manieren om verzoeningen en samenwerking en vrede voor elkaar te krijgen.
En het vasthouden aan vooroordelen door slogans stereotypen en scheldnamen (en noem maar op) maakt het menselijk lijden alleen maar groter.
Het is mischein daarom dat de tora de Joden waarschuwt : "Den Edomiet zult gij voor geen gruwel houden, want hij is uw broeder; den Egyptenaar zult gij voor geen gruwel houden want gij zijt een vreemdeling geweest in zijn land. Aangaande de kinderen, die hun zullen geboren worden in het derde geslacht, elk van die zal in de vergadering des HEEREN komen"
(statenvertaling)
ps: het is mischien lange post en offtopic. Iets waar je niet van houdt weet ik.
Nog bedankt. Mijn vakantie was super ondanks de tandpijn

En nu kap ik ermee. Ben Joden moe