Ik mis zaken als het panel met discussie over de actualiteit op Radio 1. Dat vond ik erg boeiend. Vooral als die meneer met de krakende stem van Trouw erbij was, Willem Breedveld.
Moet zeggen dat ik het Radio 1-journaal zelf steeds meer links laat liggen. Dat heeft voor een deel te maken met het feit dat ik niet altijd zin heb in een golf aan berichten over rampen, oorlogen, bezuinigingen en babaarsheid als ik onderweg ben. Het heeft ook deels te maken met het niveau van de presentatie. Ik ben slecht in namen, maar die mevrouw die in de ochtend zit, stelt haar vragen iedere keer op dezelfde manier, doorspekt met 'euhs' en uiteindelijk gaat de stem tegen het einde van de vraag de hoogte in met een soort nep-scherp ondertoontje. Toen me dat eenmaal ging opvallen, kon ik er niet meer naar luisteren.
Het lijkt er een beetje op dat radiostemmen in Nederland niet worden geselecteerd op hun klank. Als ik naar de BBC luister, Deutschlandfunk of Amerikaanse radiozenders dan hebben de mannen en vrouwen allemaal prachtige stemmen voor radio en of betere kennis van zaken of betere producers die hun voorbereiden. Op Radio 1 mocht ik altijd graag luisteren naar Govert van Brakel. Mooie stem, goede interviewvaardigheden, zeer brede kennis. Nu helaas alleen nog op zondag in de voormiddag te horen.
Jurgen van den Berg heeft overigens ook een uitstekende radiostem. Als in plaats van het Radio 1-journaal in de middag programma's komen met meer diepgang rond de actualiteit, afgewisseld met nieuwsblokken is dat voor mij ook prima trouwens.
Waar ik ook me aan erger is de hoeveelheid reclameblokken. Vier per uur, meer dan op andere zenders volgens mij. Na het nieuws op het uur, rond het nieuws op het halve uur en nog een keer voor het nieuws van het volgende uur. En dan wordt er ook nog muziek gedraaid.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know