abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154168817
Hallo,

Ik ben sinds een anderhalf jaar bekeerd tot de Islam, omdat ik er van overtuigd was dat het de waarheid is. Nu heb ik sinds die anderhalf jaar een aantal momenten gehad dat ik aan de waarheid van de religie twijfelde. Ik zit nu tevens in zo'n periode.
Graag zou ik willen hoe degene die moslim is geweest, de overstap naar het 'niet-moslim-zijn' heeft beleeft en voor wat hem/haar voor de twijfel over de religie heeft gezorgd
Dus ben je zelf zo iemand, of ken je zo iemand, zou je me er wellicht een hele grote dienst mee bewijzen, dat via dit topic, via een persoonlijk bericht of een ander media mede te delen.
Ik zou het erg op prijs stellen, dank je.
pi_154168923
Waarom ben je 1,5 jaar geleden bekeerd als je nog twijfels had?
Protège moi de mes désirs.
pi_154169930
Waarom twijfel je nu?
pi_154170377
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 13:43 schreef Weetnietwaarhijstaat het volgende:
Hallo,

Ik ben sinds een anderhalf jaar bekeerd tot de Islam, omdat ik er van overtuigd was dat het de waarheid is. Nu heb ik sinds die anderhalf jaar een aantal momenten gehad dat ik aan de waarheid van de religie twijfelde. Ik zit nu tevens in zo'n periode.
Graag zou ik willen hoe degene die moslim is geweest, de overstap naar het 'niet-moslim-zijn' heeft beleeft en voor wat hem/haar voor de twijfel over de religie heeft gezorgd
Dus ben je zelf zo iemand, of ken je zo iemand, zou je me er wellicht een hele grote dienst mee bewijzen, dat via dit topic, via een persoonlijk bericht of een ander media mede te delen.
Ik zou het erg op prijs stellen, dank je.
Dit boek al gelezen ? :
  woensdag 8 juli 2015 @ 14:40:55 #5
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_154170601
quote:
Misschien niet echt meer nodig omdat hij zich al aan het oriënteren is op een leven als niet-moslim.

TS: knap dat je dit in ieder geval durft te verwoorden en te vragen. Ik ben altijd al atheïst geweest dus kan je helaas niet helpen maar ik wil je wel succes wensen! ;) Er zijn natuurlijk wel clubjes van: http://www.ex-moslims.nl/
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_154170722
Allereerst, bedankt voor de reacties

quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 13:47 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Waarom ben je 1,5 jaar geleden bekeerd als je nog twijfels had?
Ik had toen geen twijfels meer, die twijfels zijn later met momenten gekomen

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:17 schreef loni55 het volgende:
Waarom twijfel je nu?
Nou, ik ben toen overtuigd geraakt van bepaalde passages die in de Koran worden genoemd, waar de mensen nu pas wetenschappelijk bewijs voor hebben.
Dat was voor mij het bewijs dat het de waarheid was. Nu ben ik die opnieuw aan het bekijken, en onder andere doordat de teksten anders kunnen worden geïnterpreteerd, zijn het voor mij nu niet gelijk meer bewijzen.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:32 schreef ATON het volgende:
Dit boek al gelezen ? :

Trouw religie - De omstreden bronnen over het ontstaan van de islam
Nee, nog niet. Eens kijken wat het inhoud.
pi_154170811
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:40 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Er zijn natuurlijk wel clubjes van: http://www.ex-moslims.nl/
Ja die was ik ook inderdaad al tegengekomen. Daar heb ik verder niks aan gehad, haha. Denk ook niet dat dat echt van ex-moslims is. Maar bedankt voor de reactie
  woensdag 8 juli 2015 @ 14:53:45 #8
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_154170964
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:48 schreef Weetnietwaarhijstaat het volgende:

[..]

Ja die was ik ook inderdaad al tegengekomen. Daar heb ik verder niks aan gehad, haha. Denk ook niet dat dat echt van ex-moslims is. Maar bedankt voor de reactie
Haha, ik zag het net ja. Stelt niet zoveel voor. Zijn er verder geen serieuze clubs op dat gebied dan?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_154171501
Zelf ben ik nooit moslim geweest of zal ik het ooit worden.

Maar zelf heb ik de islam snel kunnen afschrijven.

''De Koran is het enige van de door moslims erkende islamitische Heilige Boeken dat zuiver zou zijn overgeleverd. Volgens de islamitische traditie zijn de woorden in de Arabische taal door God via de engel Djibriel aan Mohammed geopenbaard. Voor moslims is de autoriteit van de Koran absoluut. Het wordt gezien als het Woord van God. De Koran wordt echter wel geïnterpreteerd. Dit kan een dynamische interpretatie zijn die met de omstandigheden verandert.''

Je moet dus naar de Koran kijken. Is er iets binnen het boekje wat niet klopt dan kun je het al afschrijven. Het is in tegenstelling tot de Bijbel het letterlijke 'woord van God' en het is niet-gecorrumpeerd in tegenstelling tot de tawrat, zaboer & indjil, aldus moslims.

In de Koran staat al een foutje over wat christenen geloven. Zo staat de drie-eenheid van de christenen in de Koran beschreven als de vader, de moeder en de zoon. Terwijl het de vader, de zoon en de heilige geest is. Uit zo'n foutje blijkt al dat het geen boek zonder fouten is, maar een product uit zijn tijd.

Verder is het verschil met de religieuze stromingen die na 'Isa' ontstonden zo groot met de boodschap van Mohammed. Dat de indjil niet klopt en gecorrumpeerd is en dat het ware geloof meteen verloren is gegaan doet mij sterk denken aan Joseph Smith en de LDS Church. Ik zie dus niet in waarom ik de claim van Mohammed dat de boodschap van de Indjil gecorrumpeerd is serieus zou moeten nemen.

Is wel behoorlijk apart dat je zo snel alweer twijfels hebt aan je geloof. Je had er misschien beter over na moeten denken tot je koos voor je geloof en er allerlei facetten van had moeten onderzoeken.
pi_154171578
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:53 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Haha, ik zag het net ja. Stelt niet zoveel voor. Zijn er verder geen serieuze clubs op dat gebied dan?
Nee, zover ik heb gezien valt dat wel tegen. Iets wat mijn twijfel natuurlijk weer minder kracht bijzet.
pi_154171637
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 15:11 schreef Weetnietwaarhijstaat het volgende:

[..]

Nee, zover ik heb gezien valt dat wel tegen. Iets wat mijn twijfel natuurlijk weer minder kracht bijzet.
'Aanvullingen of correcties? Mail ze ons.'

Je kunt ze bij ex-moslim.nl dus ook gewoon mailen hierover.
Doe dat maar denk ik dan.

Verder zou je de twijfels die je hebt ook op Marokkaanse fora's oid kunnen uiten.
(al weet ik niet of dat daar goed valt :X)
pi_154173658
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 15:13 schreef TserrofEnoch het volgende:
'Aanvullingen of correcties? Mail ze ons.'

Je kunt ze bij ex-moslim.nl dus ook gewoon mailen hierover.
Doe dat maar denk ik dan.

Verder zou je de twijfels die je hebt ook op Marokkaanse fora's oid kunnen uiten.
(al weet ik niet of dat daar goed valt )
Ik denk eerlijk gezegd geen serieuze mensen aan de overkant te hebben in het geval van www.ex-moslims.nl

Marokkaanse fora is inderdaad wellicht een idee.
pi_154173783
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:32 schreef ATON het volgende:
Dit boek al gelezen ? :

Trouw religie - De omstreden bronnen over het ontstaan van de islam
Ik ga het boek bestellen.
Ze hebben wel bepaalde uitspraken in het filmpje, waar ik mijn twijfels wel bij heb.

Past goed bij mij... dat twijfelen...
pi_154173855
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 15:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
In de Koran staat al een foutje over wat christenen geloven. Zo staat de drie-eenheid van de christenen in de Koran beschreven als de vader, de moeder en de zoon. Terwijl het de vader, de zoon en de heilige geest is. Uit zo'n foutje blijkt al dat het geen boek zonder fouten is, maar een product uit zijn tijd.
Het is ook weer erg snel om te zeggen dat dan het hele boek niet klopt. Het kan ook bijvoorbeeld een fout zijn van de mens om te interpreteren dat hier de 'Drie-eenheid' mee wordt bedoeld.
  woensdag 8 juli 2015 @ 16:31:37 #15
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_154173921
je praat je twijfels toch wel goed
pi_154174537
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 16:28 schreef Weetnietwaarhijstaat het volgende:

[..]

Het is ook weer erg snel om te zeggen dat dan het hele boek niet klopt. Het kan ook bijvoorbeeld een fout zijn van de mens om te interpreteren dat hier de 'Drie-eenheid' mee wordt bedoeld.

Als je claimt dat er geen fouten in zitten en er zitten wel fouten in dan blijft die claim niet overeind snap je.
-----
Zelf neem ik van het islamitische geloof maar drie stromingen 'serieus' als ik naar de islam kijk: soennisme, sjiisme of kharidjisme (ibadisme). Dit heeft vooral met de vraag van autoriteit te maken. Met serieus bedoel ik dat ik denk dat één van deze drie stromingen het meeste lijken op de islam van de tijd van Mohammed. Ahmadi's of Mahdavi's lijken hierbij ver verwijderd van. Dus ik zou vooral uitgaan van die drie stromingen. Waarschijnlijk ben je nu vooral geboeid van de soennitische Islam (lijkt mij aannemelijk), maar probeer te kijken of je wel de antwoorden vindt in andere stromingen.

Je bent het jezelf verplicht door je bekering om er goed over te denken voor je van je geloof afkeert, net zoals je dit hoorde te doen voor je bekering. Probeer dus niet al te snel af te keren van je geloof maar probeer erover te lezen lees kharidjiïstische bronnen of sjiiïtische bronnen of van andere vele stromingen en kijk of je daar waarheid in vindt zou ik zeggen.
(echt van die onmogelijke namen zeg. :P )

Probeer niet te hard van stapel te lopen.

Ik herken de neiging tot het geloof wel. Die ervaar ik al een jaar of zeven tot het katholieke geloof. Binnen het christendom kan ik voortaan ook maar vier stromingen serieus nemen: katholicisme, oosters-orthodox, oriëntaals-orthodox en Syrisch christendom. Heeft ook weer te maken met autoriteit, waar komt het geloof vandaan, wat geloofde de vroege christenen etc. Voor de protestanten onder ons dit is geen sneer bedoeld jegens jullie.

Zelf heb ik vooral heel veel over deze onderwerpen gelezen (een grote verscheidenheid aan religies, maar ik snap dus ook niet hoe en wanneer je die keuze voor geloof gemaakt hebt. Zelf heb ik die keuze namelijk nog niet gemaakt omdat ik vooral toch een agnost ben en ik eigenlijk altijd aan alles twijfel. En pas tot bekering zal willen overgaan als ik alles verkend heb en alle mogelijke geloofsvragen niet tot twijfel aan mijn religie zou lijden. Want het mag niet iets zijn wat je leuk lijkt, het is de waarheid, daar hoor je niet lichtzinnig mee om te springen lijkt mij.

[ Bericht 21% gewijzigd door TserrofEnoch op 08-07-2015 17:02:34 ]
  woensdag 8 juli 2015 @ 16:57:20 #18
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_154174684
De koran had 1 doel en dat was de dood/bloedoffer van Jezus te ontkennen, de rest eromheen is er om het allemaal overtuigend te maken, zoals met 'wetenschappelijke wonderen' en zeggen dat allah de zelfde god is als van de Israëlieten. In de bijbel staat dat als een geest (zoals jibreel) belijdt dat Jezus de zoon van God is en in het vlees is gekomen, deze geest komt van God, zo niet, dan komt deze van satan.
pi_154174896
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 15:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
Het betreffende vers waarnaar je verwijst is geen uitleg van de drie-eenheid, maar gaat over het nemen van Jezus en Maria als goden naast God. En in die tijd had je wel sekten die Maria zagen als godin, ook in Arabië. Het vers is dus geen uitleg van de drie-eenheid, maar gaat over shirk (afgoderij).
  woensdag 8 juli 2015 @ 17:12:33 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154175163
Wat zoek je precies in een groep voor ex-moslims? Er zijn een paar Amerikaanse/Engelstalige groepen die kennelijk goed zijn, maar ik weet niet of dat voldoende bij jouw situatie aansluit.
pi_154175196
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:05 schreef Tevik het volgende:

[..]

Het betreffende vers waarnaar je verwijst is geen uitleg van de drie-eenheid, maar gaat over het nemen van Jezus en Maria als goden naast God. En in die tijd had je wel sekten die Maria zagen als godin, ook in Arabië. Het vers is dus geen uitleg van de drie-eenheid, maar gaat over shirk (afgoderij).
''The Collyridians have become of interest in some recent Christian–Muslim religious discussions in reference to the Islamic concept of the Christian Trinity. The debate hinges on some verses in the Qur'an, primarily [Quran 5:73], [Quran 5:75], and [Quran 5:116] in the sura Al-Ma'ida, which have been taken to imply that Muhammad believed that Christians considered Mary part of the Trinity. This idea has never been part of mainstream Christian doctrine, and is not clearly and unambiguously attested among any ancient Christian group (including the Collyridians). But there has been some modern speculation that Muhammad might have confused heretical Collyridian beliefs with those of orthodox Christianity. There is no evidence that Collyridianism still existed in Muhammad's time (the 6th and 7th centuries AD), but perhaps the idea of the divinity of Mary might have been associated with Christian belief in Arabia because of the heritage of the Collyridian heresy.

Some scholars reject the interpretation according to which the Qur'an is said to assert that Mary was part of the Trinity, since the relevant statements can be seen as emphasizing the purely human nature of Mary to reinforce the Islamic belief in the purely human nature of Jesus, whilst also serving as a general restatement of the central Islamic doctrine of Tawhid, the pure oneness of God.''

Er is dus een debat of de drie-eenheid in zijn algemeenheid bedoeld werd, of dat het gebaseerd zou zijn op het christendom in Arabië.

Eigenlijk dacht ik altijd dat dit met ebionisme en nasrani's te maken had maar dit weet ik niet meer.

In ieder geval zie ik de Koran mede hierdoor als een historisch product van zijn tijd. En dat doet grote afbreuk aan de Islam omdat die de Koran als letterlijk van God ziet. De notie dat de Koran letterlijk van God kan ik nog steeds niet onderschrijven.

Maar bedankt voor de verdieping van dit onderdeel!
pi_154175447
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:53 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Wrs alleen van relnichten zoals Jami, wat meer neerkomt op een moslimhaatclub. :')
pi_154175483
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 16:57 schreef Manke het volgende:
De koran had 1 doel en dat was de dood/bloedoffer van Jezus te ontkennen, de rest eromheen is er om het allemaal overtuigend te maken, zoals met 'wetenschappelijke wonderen' en zeggen dat allah de zelfde god is als van de Israëlieten. In de bijbel staat dat als een geest (zoals jibreel) belijdt dat Jezus de zoon van God is en in het vlees is gekomen, deze geest komt van God, zo niet, dan komt deze van satan.
Tering, aan de (on)goddelijkheid van Jezus zijn misschien maar max 10 verzen aan gewijd in de Koran.
  woensdag 8 juli 2015 @ 17:32:45 #24
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_154175691
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tering, aan de (on)goddelijkheid van Jezus zijn misschien maar max 10 verzen aan gewijd in de Koran.
in het nt 9 keer :P
https://carm.org/bible-verses-show-jesus-divine
pi_154175805
quote:
Ja superleuk enzo, maar zoveel aandacht en focus geeft de Koran ook weer niet op Jezus. Zeker niet om het te benoemen als iets wat centraal om de Jezus figuur draait met wat aanvullingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')