Mijn cijfers deden er heel weinig toe. Ik moest een 7.5 gemiddeld staan om toegelaten te worden tot de researchmaster maar verder waren juist onderzoekservaring en onderzoekskills veel belangrijker dan cijfers. Voor mijn PhD-plek heb ik volgens mij niet eens een cijferlijst ingeleverd en voor de vervolgposities weet ik zeker dat niemand ooit naar mijn cijfers heeft gevraagd.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:37 schreef Ryon het volgende:
Hangt van de sector / werkgever af hoe belangrijk cijfers zijn. Als je de wetenschap in wilt gaan of advocaat wilt worden zijn hoge cijfers erg belangrijk.
Ja, je geeft tot twee keer toe aan waarom jouw cijfers er juist wel heel veel toe dedenquote:Op zondag 12 juli 2015 01:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Mijn cijfers deden er heel weinig toe. Ik moest een 7.5 gemiddeld staan om toegelaten te worden tot de researchmaster maar verder waren juist onderzoekservaring en onderzoekskills veel belangrijker dan cijfers. Voor mijn PhD-plek heb ik volgens mij niet eens een cijferlijst ingeleverd en voor de vervolgposities weet ik zeker dat niemand ooit naar mijn cijfers heeft gevraagd.
Zeker, maar ook voor de wetenschap gaat het om "goed genoeg", de grens van wat gezien wordt als goed genoeg ligt wat hoger, maar het maakt vrij weinig uit of je een 8 of een 9.5 haalt.quote:Op zondag 12 juli 2015 09:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, je geeft tot twee keer toe aan waarom jouw cijfers er juist wel heel veel toe deden
Ten eerste is daar inderdaad de harde eis van een 7.5 gemiddelde voor een researchmaster. Dat was ook waar ik in eerste instantie op doelde. Hoewel er nog steeds disciplines zullen zijn waar die eis niet bestaat is deze (voor praktisch alle gamma studies) inmiddels de standaard geworden. Een 7.5 gemiddelde voor de bachelor is dus een harde noodzaak om door te gaan in de wetenschap. Afhankelijk van de studierichting haalt slechts 10 tot 25% een dergelijk gemiddelde. Studenten die (veel) zesjes halen worden de facto uitgesloten voor een wetenschappelijke carrière! Andere selectiemasters selecteren minder streng op cijfergemiddelden!
Ten tweede moet je natuurlijk afvragen wat een cijfer op de universiteit precies vertegenwoordigt. Dat is dus je onderzoekskwaliteitenDe cijferlijst van je master zal je waarschijnlijk niet mee hoeven sturen met je aanmelding voor een Phd traject, maar je kan je de donder opzeggen dat als je een 5.5 haalt voor je masterthesis je kansen op een plek al een stuk kleiner worden. Ik vermoed ook dat als je de cijferlijsten van de Phd studenten naast elkaar legt je ook al vrij snel een duidelijke rode draad kan ontwaren
Nee, totaal niet.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:37 schreef Ryon het volgende:
Hangt van de sector / werkgever af hoe belangrijk cijfers zijn. Als je de wetenschap in wilt gaan zijn hoge cijfers erg belangrijk.
Inderdaadquote:Maar ik denk dat meer dan 90% van de studenten niets met hun cijferlijst doet als ze gaan solliciteren. Een werkgever of een recruiter heeft ook geen zin om honderden vakkenlijsten door te moeten werken om te zien wat een student precies gedaan heeft.
Dat gaat alleen op als je ook daadwerkelijk een baan krijgt die direct aansluit bij je studie. Echter zijn er veel academisch afgestudeerde die behoorlijk ander werk gaan doen. [/quote]quote:Toch is het erg belangrijk om goede cijfers te halen voor je vakken. Wanneer je de materie goed onder de knie hebt is het makkelijker om aansluitend werk te vinden bij wat je gestudeerd hebt.
Dat is dus maar de vraag. Iemand met hogere cijfers is niet per se beter in het vakgebied en zeker niet op de werkvloer. De vraag is meestal waarom iemand lagere cijfers haalt. Is de materie te moeilijk? Geen motivatie? Niet hard genoeg gewerkt? In de laatste twee gevallen kun je na je studie nog prima bewijzen dat je wel degelijk beter dan gemiddeld kun zijn.quote:Je bent dan namelijk goed in wat je doet en kan daar ook een carrière van maken. Als je na je studie hoog wilt instromen (en wie wil dat nou niet) of mee wil doen met ambitieuze projecten helpt het meer om te investeren in je netwerk. De leukste en mooiste banen worden altijd nog onderhands verdeeld.
Ja, daar doelde ik dan ook op met: "Wanneer je de materie goed onder de knie hebt is het makkelijker om aansluitend werk te vinden bij wat je gestudeerd hebt."quote:Op zondag 12 juli 2015 19:44 schreef Shreyas het volgende:
Dat gaat alleen op als je ook daadwerkelijk een baan krijgt die direct aansluit bij je studie. Echter zijn er veel academisch afgestudeerde die behoorlijk ander werk gaan doen.
Tjah, binnen mijn sector ken ik maar één kerel die een 9.5 stond en die heeft praktisch van elke universiteit een aanbod gehadquote:Op zondag 12 juli 2015 19:01 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Zeker, maar ook voor de wetenschap gaat het om "goed genoeg", de grens van wat gezien wordt als goed genoeg ligt wat hoger, maar het maakt vrij weinig uit of je een 8 of een 9.5 haalt.
Gaat dit dan over bachelor of master of beide?quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:37 schreef Ryon het volgende:
Als je [...] advocaat wilt worden zijn hoge cijfers erg belangrijk.
Praktisch alle kantoren vragen om beide cijferlijsten. Meeste studenten sluiten hun master ook af met een hoger gemiddelde dan hun bachelor.quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:19 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Gaat dit dan over bachelor of master of beide?
Toch ken ik ook wel iemand die op de Zuidas werkt en matige cijfers had. Ofja, matig, zesjes en zevens. Niet bijzonder goed dus. Maar deed wel van alles naast z'n studie, is intelligent, heeft connecties en is sociaal. Speelt ook mee misschien.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:37 schreef Ryon het volgende:
Hangt van de sector / werkgever af hoe belangrijk cijfers zijn. Als je de wetenschap in wilt gaan of advocaat wilt worden zijn hoge cijfers erg belangrijk. Maar ik denk dat meer dan 90% van de studenten niets met hun cijferlijst doet als ze gaan solliciteren. Een werkgever of een recruiter heeft ook geen zin om honderden vakkenlijsten door te moeten werken om te zien wat een student precies gedaan heeft.
Toch is het erg belangrijk om goede cijfers te halen voor je vakken. Wanneer je de materie goed onder de knie hebt is het makkelijker om aansluitend werk te vinden bij wat je gestudeerd hebt. Je bent dan namelijk goed in wat je doet en kan daar ook een carrière van maken. Als je na je studie hoog wilt instromen (en wie wil dat nou niet) of mee wil doen met ambitieuze projecten helpt het meer om te investeren in je netwerk. De leukste en mooiste banen worden altijd nog onderhands verdeeld.
Dat kan, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Als je vader advocaat is (en jou als advocaat-stagiair wil aannemen) of als je een goede stage hebt gedaan kom je er ook wel. Maar met de huidige aantallen studenten wordt er bij de eerste schifting al gekeken naar cijferlijsten. Om te laten zien dat je een sociale en intelligente knul/meid bent moet je wel op gesprek worden uitgenodigd.quote:Op donderdag 16 juli 2015 09:57 schreef Aijmee het volgende:
[..]
Toch ken ik ook wel iemand die op de Zuidas werkt en matige cijfers had. Ofja, matig, zesjes en zevens. Niet bijzonder goed dus. Maar deed wel van alles naast z'n studie, is intelligent, heeft connecties en is sociaal. Speelt ook mee misschien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |