abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juli 2015 @ 00:02:06 #1
423158 hont12
hahahaha ja man hahah joe
pi_154159036
In hoeverre bekijkt een werkgever hoe jouw bachelor/master cijferlijst? Wat is daar de bedoeling van?

Ik vind iemand met een bijbaan/nevenactiviteit die met zonder/weinig studeren een zes haalt slimmer en beter dan een werkloos iemand die twee weken van te voren constant gaat zitten blokken en dan een 8 haalt.

Kan iemand mij hierover inlichten?
pi_154159866
Misschien is die ene persoon slimmer. Maar voor een beta-opleiding heb je iemand nodig die ook echt begrijpt waar het over gaat. Bij gamma of alfa maakt dat minder uit, omdat er geen echte kennis is en iedereen het eigenlijk faked met persoonlijkheid/social skills/etc.
Je kunt echt heel veel niet snappen en alsnog een 6 halen. Als je dan onderzoek moet doen is dat best een grote beperking.

Je moet een werkgever overtuigen dat jij haar/hem extra winst gaat geven. Dus dat jij meer waard bent voor het bedrijf dan dat je kost in salaris. En het moet dus niet alleen in de praktijk zo uitpakken, maar ook uit je solicitatie blijken.

Ik denk dat dat vaak heel lastig is omdat een bedrijf eerst in jouw moet investeren voordat je ook voor het bedrijf ook echt productief bent.

Ik denk dat er geen groot minpunt is als je maar een 6 hebt. Los van of je er wat naast gedaan hebt, het laat een zesjescultuur zien die je waarschijnlijk ook door gaat trekken in je professionele carriere. Je had naast je activiteiten alsnog een 7.5 kunnen halen, als je dat belangrijk genoeg vondt.

Je kunt natuurlijk ook dingen nast je werk doen terwijl je daar een 6 presteert.

Als iemand vakken gevult heeft tijdens zijn/haar studie (om te feesten?) en een 6 gehaalt heeft, dan is dat in mijn visie een groot minpunt. Maar dat is mijn mening. Die persoon had die paar jaar ook in zichzelf kunnen investeren en er voor kunnen zorgen dat het vakgebied de basis/theorie waar die persoon de komende 40 jaar in gaat werken nu alvast goed onder de knie kunnen krijgen.

Ik heb zelf mijn bachelor cum laude gehaald en tijdens mij studie (vooral tijdens de zomer) promovendi geholpen met hun onderzoek.

Uiteindelijk zijn de meeste solicitaties puur irrationeel en komt het vooral neer dat je aan het absoluut minimum voldoet en dat je goed overkomt zodat de mensen die uiteindelijk de beslissing nemen dat ze van alle solicitanten het liefste elke dag met jouw opgescheept zitten.

Als je als wo'er soliciteert op werk dat ook een hboer kan doen, of als hboer op werk wat ook een mbo'er kan doen, dan maakt het inderdaad niet zo veel heel uit dat je niet alles uit je studie begrepen hebt. Afhankelijk van het werk zal veel niet terug komen en andere dingen alleen heel specifiek of toch al geslimificeerd. Dus dan gaat het vooral om persoonlijke connectie. Of je dan vakken gevuld hebt of niet maakt dan ook niet zo veel uit.

Weet niet hoe veel werkgevers er naar gaan vragen (ligt aan sector en baan etc etc, maar je kunt natuurlijk bij veel solicitanten op van alles voorselecteren, want waarom niet?). Niet voor elke baan zoeken ze echt iemand die superslim zijn. Beste is vaak dat je net slim genoeg bent om je werk te doen.
Maar er is echt een enorm verschil tussen wat iemand meekrijgt uit een opleiding die een 8.5 gemiddeld haalt en iemand die een 6 gemiddeld haalt. Echt groter dan een 4 (ofwel eigenlijk helemaal niets begrijpen) en een 6.

[ Bericht 22% gewijzigd door Harunobu op 08-07-2015 00:51:06 ]
pi_154160223
Dat hangt een beetje van de werkgever af. Een aantal (relatief) prestigieuze weekgevers hecht er wel veel waarde aan. Daartegenover staan een aantal werkgevers die nevenactiviteiten of zelfs specifiek bestuurservaring vereisen. Ik zou zelf gewoon van je mogelijkheden gebruik maken. Als dat betekent dat je een 8 kan staan met een bijbaan plus nevenactiviteiten dan moet je dat vooral doen. Persoonlijk vind ik veel nevenactiviteiten zwaar overrated.
  woensdag 8 juli 2015 @ 10:37:07 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_154164553
Hangt van de sector / werkgever af hoe belangrijk cijfers zijn. Als je de wetenschap in wilt gaan of advocaat wilt worden zijn hoge cijfers erg belangrijk. Maar ik denk dat meer dan 90% van de studenten niets met hun cijferlijst doet als ze gaan solliciteren. Een werkgever of een recruiter heeft ook geen zin om honderden vakkenlijsten door te moeten werken om te zien wat een student precies gedaan heeft.

Toch is het erg belangrijk om goede cijfers te halen voor je vakken. Wanneer je de materie goed onder de knie hebt is het makkelijker om aansluitend werk te vinden bij wat je gestudeerd hebt. Je bent dan namelijk goed in wat je doet en kan daar ook een carrière van maken. Als je na je studie hoog wilt instromen (en wie wil dat nou niet) of mee wil doen met ambitieuze projecten helpt het meer om te investeren in je netwerk. De leukste en mooiste banen worden altijd nog onderhands verdeeld.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 8 juli 2015 @ 12:06:13 #5
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_154166222
Ik weet niet of mijn toekomstige werkgever mijn cijferlijst interessant zal vinden. Maar voor m'n master die ik uiteindelijk wil gaan doen is het wel belangrijk om goeie cijfers te halen. Ik ken mensen die niet werden toegelaten op masters omdat hun cijfers niet hoog genoeg waren. Dat kan best wel een probleem zijn als je daardoor niet je favoriete richting op kan... daarom geen zesjesmentaliteit.
  zondag 12 juli 2015 @ 01:09:03 #6
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_154261423
Netwerken (dat je op gesprek mag komen) en normaal kunnen functioneren op een sollicitatiegesprek zijn wel belangrijke vereisten.
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_154262058
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 10:37 schreef Ryon het volgende:
Hangt van de sector / werkgever af hoe belangrijk cijfers zijn. Als je de wetenschap in wilt gaan of advocaat wilt worden zijn hoge cijfers erg belangrijk.
Mijn cijfers deden er heel weinig toe. Ik moest een 7.5 gemiddeld staan om toegelaten te worden tot de researchmaster maar verder waren juist onderzoekservaring en onderzoekskills veel belangrijker dan cijfers. Voor mijn PhD-plek heb ik volgens mij niet eens een cijferlijst ingeleverd en voor de vervolgposities weet ik zeker dat niemand ooit naar mijn cijfers heeft gevraagd.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zondag 12 juli 2015 @ 09:51:29 #8
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_154264032
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 01:42 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Mijn cijfers deden er heel weinig toe. Ik moest een 7.5 gemiddeld staan om toegelaten te worden tot de researchmaster maar verder waren juist onderzoekservaring en onderzoekskills veel belangrijker dan cijfers. Voor mijn PhD-plek heb ik volgens mij niet eens een cijferlijst ingeleverd en voor de vervolgposities weet ik zeker dat niemand ooit naar mijn cijfers heeft gevraagd.
Ja, je geeft tot twee keer toe aan waarom jouw cijfers er juist wel heel veel toe deden ;)

Ten eerste is daar inderdaad de harde eis van een 7.5 gemiddelde voor een researchmaster. Dat was ook waar ik in eerste instantie op doelde. Hoewel er nog steeds disciplines zullen zijn waar die eis niet bestaat is deze (voor praktisch alle gamma studies) inmiddels de standaard geworden. Een 7.5 gemiddelde voor de bachelor is dus een harde noodzaak om door te gaan in de wetenschap. Afhankelijk van de studierichting haalt slechts 10 tot 25% een dergelijk gemiddelde. Studenten die (veel) zesjes halen worden de facto uitgesloten voor een wetenschappelijke carrière! Andere selectiemasters selecteren minder streng op cijfergemiddelden!

Ten tweede moet je natuurlijk afvragen wat een cijfer op de universiteit precies vertegenwoordigt. Dat is dus je onderzoekskwaliteiten :P De cijferlijst van je master zal je waarschijnlijk niet mee hoeven sturen met je aanmelding voor een Phd traject, maar je kan je de donder opzeggen dat als je een 5.5 haalt voor je masterthesis je kansen op een plek al een stuk kleiner worden. Ik vermoed ook dat als je de cijferlijsten van de Phd studenten naast elkaar legt je ook al vrij snel een duidelijke rode draad kan ontwaren ;)
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_154276484
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 09:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, je geeft tot twee keer toe aan waarom jouw cijfers er juist wel heel veel toe deden ;)

Ten eerste is daar inderdaad de harde eis van een 7.5 gemiddelde voor een researchmaster. Dat was ook waar ik in eerste instantie op doelde. Hoewel er nog steeds disciplines zullen zijn waar die eis niet bestaat is deze (voor praktisch alle gamma studies) inmiddels de standaard geworden. Een 7.5 gemiddelde voor de bachelor is dus een harde noodzaak om door te gaan in de wetenschap. Afhankelijk van de studierichting haalt slechts 10 tot 25% een dergelijk gemiddelde. Studenten die (veel) zesjes halen worden de facto uitgesloten voor een wetenschappelijke carrière! Andere selectiemasters selecteren minder streng op cijfergemiddelden!

Ten tweede moet je natuurlijk afvragen wat een cijfer op de universiteit precies vertegenwoordigt. Dat is dus je onderzoekskwaliteiten :P De cijferlijst van je master zal je waarschijnlijk niet mee hoeven sturen met je aanmelding voor een Phd traject, maar je kan je de donder opzeggen dat als je een 5.5 haalt voor je masterthesis je kansen op een plek al een stuk kleiner worden. Ik vermoed ook dat als je de cijferlijsten van de Phd studenten naast elkaar legt je ook al vrij snel een duidelijke rode draad kan ontwaren ;)
Zeker, maar ook voor de wetenschap gaat het om "goed genoeg", de grens van wat gezien wordt als goed genoeg ligt wat hoger, maar het maakt vrij weinig uit of je een 8 of een 9.5 haalt.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_154277744
quote:
Hangt van de sector / werkgever af hoe belangrijk cijfers zijn. Als je de wetenschap in wilt gaan zijn hoge cijfers erg belangrijk.
Nee, totaal niet.

quote:
Maar ik denk dat meer dan 90% van de studenten niets met hun cijferlijst doet als ze gaan solliciteren. Een werkgever of een recruiter heeft ook geen zin om honderden vakkenlijsten door te moeten werken om te zien wat een student precies gedaan heeft.
Inderdaad

quote:
Toch is het erg belangrijk om goede cijfers te halen voor je vakken. Wanneer je de materie goed onder de knie hebt is het makkelijker om aansluitend werk te vinden bij wat je gestudeerd hebt.
Dat gaat alleen op als je ook daadwerkelijk een baan krijgt die direct aansluit bij je studie. Echter zijn er veel academisch afgestudeerde die behoorlijk ander werk gaan doen. [/quote]

quote:
Je bent dan namelijk goed in wat je doet en kan daar ook een carrière van maken. Als je na je studie hoog wilt instromen (en wie wil dat nou niet) of mee wil doen met ambitieuze projecten helpt het meer om te investeren in je netwerk. De leukste en mooiste banen worden altijd nog onderhands verdeeld.
Dat is dus maar de vraag. Iemand met hogere cijfers is niet per se beter in het vakgebied en zeker niet op de werkvloer. De vraag is meestal waarom iemand lagere cijfers haalt. Is de materie te moeilijk? Geen motivatie? Niet hard genoeg gewerkt? In de laatste twee gevallen kun je na je studie nog prima bewijzen dat je wel degelijk beter dan gemiddeld kun zijn.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_154278508
Als je als wo'er werk op hbo-niveau gaat doen dan zijn je cijfers inderdaad niet belangrijk. Idem voor hbo'er die mbo-niveau werk gaat doen. En laten we eerlijk zijn, dat geld voor de meerderheid. Maar, daar ben je soms ook tot veroordeeld met een niet zo mooie cijferlijst.

'Geen motivatie', 'niet perfectionistisch ingesteld', 'niet hard gewerkt', dat zijn vaker belemmeringen dan 'niet slim genoeg'.

Zeker bij wo'ers kun je ook te slim zijn. Voor het meeste werk moet je 'net niet te dom' zijn. Daarom zie je ook vaak in vacatures werkgevers per se vragen om mensen zonder PhD of zonder wo. Die bedrijven willen mensen die wel hard werken, verder wel aan alle cliche's van 'is een teamspeler' 'pro-actieve instelling' en is 'resultaatgericht' voldoet, maar verder niet al te slim zijn.
  maandag 13 juli 2015 @ 12:51:07 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_154296575
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 19:44 schreef Shreyas het volgende:
Dat gaat alleen op als je ook daadwerkelijk een baan krijgt die direct aansluit bij je studie. Echter zijn er veel academisch afgestudeerde die behoorlijk ander werk gaan doen.
Ja, daar doelde ik dan ook op met: "Wanneer je de materie goed onder de knie hebt is het makkelijker om aansluitend werk te vinden bij wat je gestudeerd hebt."

Het is niet elke academicus gegeven om werk te vinden dat aansluit bij wat je gestudeerd hebt (eerder uitzondering dan regel). Wanneer je de materie echter goed beheerst vergroot je die kans wel. Niet dat het erg is om iets anders te gaan doen, maar als je lol hebt gehad in je studie is het natuurlijk leuker als je een baan vindt die daar op voortborduurt. Idealiter vind je een baan die direct aansluit op je afstudeeronderwerp / project. Hoe succesvoller je bent afgestudeerd, hoe groter de kans dat je wordt opgepikt binnen je sector.
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 19:01 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Zeker, maar ook voor de wetenschap gaat het om "goed genoeg", de grens van wat gezien wordt als goed genoeg ligt wat hoger, maar het maakt vrij weinig uit of je een 8 of een 9.5 haalt.
Tjah, binnen mijn sector ken ik maar één kerel die een 9.5 stond en die heeft praktisch van elke universiteit een aanbod gehad :P De echte academische uitschieters komen wel goed terecht.
--
pi_154377054
quote:
Als je [...] advocaat wilt worden zijn hoge cijfers erg belangrijk.
Gaat dit dan over bachelor of master of beide?
Play hard, go pro.
  donderdag 16 juli 2015 @ 09:46:15 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_154381506
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:19 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Gaat dit dan over bachelor of master of beide?
Praktisch alle kantoren vragen om beide cijferlijsten. Meeste studenten sluiten hun master ook af met een hoger gemiddelde dan hun bachelor.
--
pi_154381672
quote:
Hangt van de sector / werkgever af hoe belangrijk cijfers zijn. Als je de wetenschap in wilt gaan of advocaat wilt worden zijn hoge cijfers erg belangrijk. Maar ik denk dat meer dan 90% van de studenten niets met hun cijferlijst doet als ze gaan solliciteren. Een werkgever of een recruiter heeft ook geen zin om honderden vakkenlijsten door te moeten werken om te zien wat een student precies gedaan heeft.

Toch is het erg belangrijk om goede cijfers te halen voor je vakken. Wanneer je de materie goed onder de knie hebt is het makkelijker om aansluitend werk te vinden bij wat je gestudeerd hebt. Je bent dan namelijk goed in wat je doet en kan daar ook een carrière van maken. Als je na je studie hoog wilt instromen (en wie wil dat nou niet) of mee wil doen met ambitieuze projecten helpt het meer om te investeren in je netwerk. De leukste en mooiste banen worden altijd nog onderhands verdeeld.
Toch ken ik ook wel iemand die op de Zuidas werkt en matige cijfers had. Ofja, matig, zesjes en zevens. Niet bijzonder goed dus. Maar deed wel van alles naast z'n studie, is intelligent, heeft connecties en is sociaal. Speelt ook mee misschien.
Ach! geen enkel blij Glimlachje liet ik meer, sinds ik u zag.
  donderdag 16 juli 2015 @ 10:06:26 #16
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_154381805
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2015 09:57 schreef Aijmee het volgende:

[..]

Toch ken ik ook wel iemand die op de Zuidas werkt en matige cijfers had. Ofja, matig, zesjes en zevens. Niet bijzonder goed dus. Maar deed wel van alles naast z'n studie, is intelligent, heeft connecties en is sociaal. Speelt ook mee misschien.
Dat kan, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Als je vader advocaat is (en jou als advocaat-stagiair wil aannemen) of als je een goede stage hebt gedaan kom je er ook wel. Maar met de huidige aantallen studenten wordt er bij de eerste schifting al gekeken naar cijferlijsten. Om te laten zien dat je een sociale en intelligente knul/meid bent moet je wel op gesprek worden uitgenodigd.
--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')