Ja klopt. Dus als de hypotheeksom 250k is en je kunt maar 200k lenen dan lossen ze die 50k af vanuit het NHG fonds.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:31 schreef Fe2O3 het volgende:
Bij een haircut, als ze het toestaan, lossen ze toch alleen een deel van de hypotheek af zodat jij hem alleen op jouw naam zou kunnen krijgen.
Maar bij een gedwongen verkoop met aflossing restschuld door NHG leen je ook niets. Dus de oude NHG systematiek. Maar toch levert dat (in mijn ogen overigens logisch) een BKR notering op.quote:Lijkt me niet dat daar een BKR notering uit volgt, je leent tenslotte niks oid.
Nee, volgens het schema op de site kijken ze naar het max wat ik zou moeten kunnen lenen. Als dat meer is dan de verwachte opbrengst bij (al dan niet gedwongen) verkoop is dat voordelig voor NHG, want minder kwijtschelding.quote:Hoe die haircut wordt beoordeeld kan je zo ook wel ruiken trouwens, als de toko 150.000 waard is, en de hypotheek 200.000 dan zullen ze max. tot die 150.000 willen bijleggen, anders gedwongen verkoopt. Dus weet niet hoeveel het gat tussen de huidige hypotheek is en wat jij maximaal kan lenen, maar je kan het zo ongeveer wel narekenen lijkt me.
Ja en nee. We gaan kiezen voor co-ouderschap dus online berekeningen zijn er niet echt beschikbaar. Maar ik weet wel wat er ongeveer nodig is aan haar kant, en zolang we daar in goed onderling overleg uitkomen zal dat nooit echt tot een probleem leiden.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:21 schreef vigier het volgende:
Even over wat andere financiële zaken:
• Heb je dan al een goed beeld van hoeveel die alimentatie gaat worden?
Dat hangt dus allemaal van die regeling af. Als die regeling doorgaat dan wordt zij ontslagen uit hoofdelijke aansprakelijkheid, de hypotheeksom verlaagd tot een voor mij betaalbare lening en de rest is voor mij ook nog onduidelijk. Lijkt mij dat er vervolgens tussen mij en ex-crouw afgerekend dient te worden voor in ieder geval het verschil tussen waarde van het huis (taxatie) en de na haircut overgebleven lening.quote:• Ik lees hieruit dat het huis op beider naam staat. Gaat zij ook haar deel van de onderwaarde meebetalen? Daarmee zou de schuld op het huis kleiner worden, waardoor jouw benodigde hypotheek lager wordt. Of zie ik dat verkeerd? En is er wellicht al een deel kapitaal opgebouwd (in geval van spaardeel in de hypotheek) of een deel afgelost?
Thanksquote:Sterkte met de scheiding en de rompslomp die eruit voortkomt.
P.S. Geen ervaring met NHG, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen
Ik weet niet wat voor nut die BKR notering heeft, je hebt al een hypotheek op dat moment. Misschien een codering om te voorkomen dat je snel verkoopt, en opnieuw koopt?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 08:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja klopt. Dus als de hypotheeksom 250k is en je kunt maar 200k lenen dan lossen ze die 50k af vanuit het NHG fonds.
[..]
Maar bij een gedwongen verkoop met aflossing restschuld door NHG leen je ook niets. Dus de oude NHG systematiek. Maar toch levert dat (in mijn ogen overigens logisch) een BKR notering op.
[..]
Nee, volgens het schema op de site kijken ze naar het max wat ik zou moeten kunnen lenen. Als dat meer is dan de verwachte opbrengst bij (al dan niet gedwongen) verkoop is dat voordelig voor NHG, want minder kwijtschelding.
Dus bv. hypotheeksom is 250k, en ik kan max 200k lenen. Als het huis naar verwachting meer oplevert dan 200k doen ze niets. Maar levert het minder op doen ze aan schadebeperking, en schelden ze het verschil kwijt.
Ik ga zo overigens bellen met de hypotheekverstrekker ook
Dit, nooit leuk zoietsquote:Op maandag 6 juli 2015 23:21 schreef vigier het volgende:
Sterkte met de scheiding en de rompslomp die eruit voortkomt.
Ik denk dat er wellicht wel extra voorwaarden aan vastzitten ja. Maar ik snap die BKR notering sowieso niet echt, ook niet in geval de NHG de hele bups ophoest. Beperkt ontzettend bij het vinden van nieuwe woonruimte... Wachtlijsten voor huurhuizen zijn minimaal 2/3 jaar hier.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 10:01 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor nut die BKR notering heeft, je hebt al een hypotheek op dat moment. Misschien een codering om te voorkomen dat je snel verkoopt, en opnieuw koopt?
Heb de vraag al via contact op de site gesteld, maar wacht al paar dagen op antwoord. Hypotheekadviseur moet het ook wel weten lijkt mij.quote:Telefoontje BKR lijkt me de meest snelle oplossing? Weet je het binnen het half uur waarschijnlijk.
Nope, maar it is what it isquote:
Er is een standaard toets voor staat op de sitequote:Op dinsdag 7 juli 2015 10:36 schreef Sandyman het volgende:
En hou er ook rekening mee dat NHG over het algemeen vindt dat je meer kunt lenen dan de standaard 'bereken het online' tooltjes.
De haircut-regeling is in het leven geroepen omdat ze op die manier inderdaad kunnen "dwingen" dat er 1 van de 2 in het huis blijft en de schade kunnen beperken. Vaak is de max hypotheek die je kunt krijgen als meestverdienende meer dan de opbrengst bij gedwongen verkoop. tenminste, zo staat het min of meer uitgelegd op de site van NHG.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 10:53 schreef hottentot het volgende:
Haircut kan toch verplicht opgelegd worden, als jij daarna alsnog je woning wil verkopen dan doe je dat maar. Daarbij kun je volgens mij ook de haircut afwijzen en alsnog verkopen maar dan word er nooit meer geld bijgelegd dat wat ze bij een haircut zouden doen, de rest is je eigen verlies en als je dat niet kunt herfinancieren of niet hebt liggen dan gaat de bank niet akkoord met verkoop en zit je alsnog vast aan de haircut of je wilt of niet en blijf je er gedwongen wonen. (indien niet correct, kan iemand mij dan verbeteren)
Het is niet meer zoals vroeger dat je bij scheiding even "simpel" je huis verkocht en de NHG legde wel bij.
Volgens de site van de NHG dien je dit via de geldverstrekker te doen. Die ga ik vanmiddag bellen.quote:Maar ongeacht wat wij zeggen je moet toch al de gegevens overhandigen aan de NHG en die komen dan met een voorstel naar jou terug, dan weet je gelijk of ze op een haircut aan willen sturen of dat je aan gedwongen verkoop vastzit. Het beste kun je alvast contact opnemen met het NHG dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Ik ben wel gescheiden maar NHG is daar nooit partij bij geweest. Was al wel duidelijk bij aankoop dat dit ook niet zou gaan gebeuren (tenzij ik door een bedrijfsongeval werkloos zou zijn o.i.d.) Maar de korting op de rente maakte het al de moeite waardquote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:19 schreef sanger het volgende:
Volgens de site van de NHG dien je dit via de geldverstrekker te doen. Die ga ik vanmiddag bellen.
Er staat een heel schema van process bij relatiebeeindiging op de site, heb ik net effe geprint. In pauze maar eens lezen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik ben wel gescheiden maar NHG is daar nooit partij bij geweest. Was al wel duidelijk bij aankoop dat dit ook niet zou gaan gebeuren (tenzij ik door een bedrijfsongeval werkloos zou zijn o.i.d.) Maar de korting op de rente maakte het al de moeite waard
Dus echt de finesses heb ik nooit zo meegekregen.
Hoor graag je ervaringen tot nu toequote:Op dinsdag 7 juli 2015 23:34 schreef Konniefeer het volgende:
Succes. Ik zit in hetzelfde bootje. Alleen al wat stappen verder. Ik wacht nu op het voorstel.
Hmm, ik mag toch hopen dat het wel wat sneller gaat.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:23 schreef Konniefeer het volgende:
Wat werd besproken is dat ik de woning niet kan betalen en de ex ook niet en dat ze gaan kijken of we in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Hier loopt het vanaf januari 2015. Dus hou rekening met langer dan 2 maanden.
Zal misschien ook aan de hypotheekverstrekker liggen hoe snel het gaat.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:56 schreef sanger het volgende:
Hmm, ik mag toch hopen dat het wel wat sneller gaat.
Ze gaan kijken of je het kan betalen volgens nibud, dus maandlasten te hoog kan eigenlijk niet echt.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:56 schreef sanger het volgende:
Hebben jullie hierovernog iets in het echtscheidingsconvenant meegenomen? Stel nu dat ze een aanbod doen en je kunt het toch niet betalen in d emaandlasten. Dan vervalt evt kwijtschelding en zit je met de restschuld...
Pffffquote:Op maandag 13 juli 2015 12:04 schreef Konniefeer het volgende:
[..]
Zal misschien ook aan de hypotheekverstrekker liggen hoe snel het gaat.
Maar ik ben serieus al vanaf maart hiermee bezig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |