RRuben | maandag 6 juli 2015 @ 13:25 |
Ik heb zaterdag ( ![]() ![]() | |
spijkerbroek | maandag 6 juli 2015 @ 13:32 |
Mondeling examen wiskunde? wtf ![]() ![]() | |
RRuben | maandag 6 juli 2015 @ 13:34 |
Ja slaat helemaal nergens op, maar het moet ter vervanging van de schoolexamens ![]() ![]() | |
ulq | maandag 6 juli 2015 @ 13:35 |
Je moet een modelinge presentatie over een Wiskunde A onderwerp geven om je Wis B diploma te halen? Oké. | |
GeorgeArArMartin | maandag 6 juli 2015 @ 13:42 |
Ik had het afgelopen jaar een klasgenoot die staatsexamen in een aantal vakken had gedaan naast z'n P om door te kunnen stromen naar de uni. Hij had wiskunde b niet gehaald, maar wel een paar andere vakken. Hij kreeg het aanbod om een presentatie te geven of dat zij hem gewoon vragen zouden stellen. Zijn presentatie ging wel over Voortgezette Integraalrekening, dus ik snap sowieso niet wat voor presentatie hij daarbij had moeten geven. ![]() | |
RRuben | maandag 6 juli 2015 @ 14:11 |
Ja je moet een keuze-onderwerp kiezen, en kanberekening en statistiek zo'n onderwerp. Nee het is allemaal heel erg vaag. Ik denk dat ik het gewoon goed moet uitleggen en dan d.m.v. een voorbeeld laten zien dat ik het echt snap. Maar als ik statistiek kies vind ik het een beetje raar als ik dan een presentatie ga houden over grafieken, tabellen en dat soort gedoe. | |
ikbengeenslappehap | maandag 6 juli 2015 @ 15:19 |
Zo'n staatsexamen is eigenlijk voor mensen die geen normaal onderwijs volgen of helemaal niet. Dan krijg je dus ook geen toetsweken op school die meetellen, in plaats daarvan doe je meestal mondelinge examens voor alle vakken. En nog een verschil is dat je de vakken over verschillende jaren mag verdelen. Bijvoorbeeld: in 2015 twee vakken, in 2016 nog twee en in 2017 de rest. Dan krijg je in 2017 een diploma als je alles hebt gehaald, direct na je laatste mondelinge examen. | |
GeorgeArArMartin | maandag 6 juli 2015 @ 15:43 |
Dat mag ook op de vavo. Volgens mij heeft OP wel gewoon normaal onderwijs gevolgd, maar wil hij een certificaat behalen. | |
RRuben | maandag 6 juli 2015 @ 17:24 |
Ja ik heb dit jaar gewoon VWO (met wiskunde A) gedaan, maar heb voor mijn studie wiskunde B nodig. | |
topdeck | donderdag 9 juli 2015 @ 16:14 |
Misschien is (pseudo)RNG wel een interessante onderwerp? met name in de game wereld. Bijvoorbeeld hoe loot distributie te werk gaat in WoW of hoe Valve critical strike heeft getweaked in Dota2 zodat het 'realistischer' is (e.g.. 20% critical strike in PRNG maakt het waarschijnlijker elke vijfde slag een crit is, tov van RNG waar het echt random is). Maar ik weet niet in hoeverre dit aansluit op wis A : p | |
RRuben | donderdag 9 juli 2015 @ 16:40 |
wel goed idee! Maar ik moet de prensentatie doen over kansverdelingen en verwerking. Ik doe gewoon zo'n cliché voorbeeld met een vaasmodel ![]() | |
Adames | donderdag 9 juli 2015 @ 16:42 |
dat terwijl RNG al niet random is | |
topdeck | donderdag 9 juli 2015 @ 18:04 |
ohja dat is waar | |
GeorgeArArMartin | donderdag 9 juli 2015 @ 20:35 |
Waarom geven ze je eigenlijk niet gewoon een schriftelijk examen over heel het vak? Is dat niet te doen omdat het teveel nakijkwerk zou worden o.i.d.? | |
RRuben | donderdag 9 juli 2015 @ 21:13 |
geen idee. Volgens mij is het mondeling ook om te testen of je het echt gewoon snapt. Ik vind het ook allemaal vaag, ze zeggen er niks over. | |
GeorgeArArMartin | donderdag 9 juli 2015 @ 21:15 |
Ik heb net even op de website van DUO gekeken. 45 minuten voor een examen die "alle" stof behandelt ![]() Dat "echt snappen" is veel beter te toetsen met een schriftelijk examen. Hiermee toets je namelijk alleen de sociale vaardigheden van de leerling, nogal onzinnig imho. Meld even hier hoe het ging. Misschien schat ik het wel verkeerd in. | |
RRuben | donderdag 9 juli 2015 @ 21:23 |
Ik heb ook wel schriftelijk examen gehad he. Dit is extra ter vervanging van schoolexamens. Ik ben ook benieuwd hoe ze dat allemaal in die tijd gaan proppen ![]() ![]() | |
RRuben | zaterdag 11 juli 2015 @ 17:09 |
Het ging goed! Ik had een 8,5 op het schriftelijke examen en een 7,5 op het mondeling, dus een 8. Mondeling viel achteraf heel erg mee. Die examinatoren zijn echt chil en de opdrachten waren gewoon te doen. | |
Moccie | zaterdag 11 juli 2015 @ 19:03 |
Vertel is wat meer inhoudelijk ![]() | |
GeorgeArArMartin | zaterdag 11 juli 2015 @ 20:47 |
Wat Moccie zegt inderdaad, ben nu ook wel benieuwd. Wat voor vragen stelden ze je, oude examens? | |
Afhaalchinees | zaterdag 11 juli 2015 @ 20:54 |
waarom niet? | |
RRuben | zaterdag 11 juli 2015 @ 22:48 |
Heb je ook binnenkort het mondeling? ![]() Oke dan ![]() 20 min. voorbereiding (casus): Hier kreeg ik in een lokaal (waar ongeveer nog 10 mensen zaten, net als een examen.) een blad met een paar (3) vragen. De eerste twee vragen waren formules exact oplossen, en de derde opdracht was een waarde voor een variable exact uitrekenen waarbij twee grafieken elkaar raakten. (geen idee hoe ik van die mooie formules maak, maar het waren geen simpele formules. Iets met logaritmes en breuken en alles door elkaar ![]() ![]() Toen werd ik door iemand opgehaald en meegenomen naar zo'n kamer waar nog een gast zit. De één vraag alles en de ander schrijft dingetjes op (en vraagt ook soms iets tussendoor). 10 min. casus bespreken: Hierna gingen ze de gemaakte opdrachten bespreken. Eigenlijk ging die examinator gewoon mijn uitwerking bekijken en soms vroeg ze bij een stap waarom ik dat deed enzo. Bij die oplossing die ik was vergeten vroegen ze nog of er nog meer aan de hand was en ik had geen idee, dus toen gaven ze wat hints en toen kwam ik er wel uit. Allemaal heel relaxt. 20 min. de wiskunde B onderwerpen bespreken: Die examinator schreef eerst een formule op een blaadje en vroeg hoe de grafiek daarvan eruit zag. De formule was (denk ik) 1/(√(x-1)) en toen vroegen ze wat er bij het punt X=1 aan de hand was. Ik dacht een randpunt, maar na wat hints (en een schets van de grafiek) kwam ik er toch achter dat het een asymptoot was ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 min. presentatie: Presentatie ging over wiskunde A, kansverdelingen en statistische verwerking. Ik heb wiskunde A gehad dus dat was geen probleem. Daarna gingen ze nog verder vragen over de normale en binomiale verdelingen. Met standaard afwijkingen enzo. Oh, en geen oude examenvragen, of tenminste niet in die lay-out. Gewoon een paar vragen op een A4'tje en tijdens het mondeling zelf had die examinator zelf wat geschreven en/of bedacht. Dat was het wel denk ik, en meer kan me anders niet meer herinneren. Het valt allemaal heel erg mee, die examinatoren zijn chil en geven soms wel wat hints ![]() | |
GeorgeArArMartin | zaterdag 11 juli 2015 @ 22:51 |
Dat lijkt inderdaad mee te vallen. Ik denk dat ze meetkunde bewust achterwege laten, dat kost toch iets teveel tijd als je maar 20 minuten hebt. | |
RRuben | zaterdag 11 juli 2015 @ 22:57 |
Ja waarschijnlijk wel, ben ik echt bij mee, want ik ben daar best slecht in. heb op het schriftelijke deel daar ook de meeste punten (zo niet alle) laten liggen. | |
Anoonumos | zaterdag 11 juli 2015 @ 23:41 |
Ik zal nooit het nut van mondelinge wiskunde-examens begrijpen. | |
Adames | zondag 12 juli 2015 @ 02:17 |
Omdat paradoxaal een echte random niet random genoeg is: juist bij een random number generator wil je een gelijke spreiding van de getallen. En die spreiding is voorgebakken uit een lijstje. | |
GeorgeArArMartin | zondag 12 juli 2015 @ 20:47 |
Ik ook niet. 9/10 keer bekijk ik m'n eindantwoord en zie ik dat er een klein foutje ingeslopen is, bij een mondeling examen gaat dat niet zomaar lijkt me. | |
Anoonumos | zondag 12 juli 2015 @ 22:13 |
En een schriftelijk tentamen nakijken lijkt me ook altijd sneller en makkelijker dus voordeel voor de docent zie ik ook niet Maar er zijn docenten die er voor kiezen dus er moet toch iets zijn | |
Moccie | maandag 13 juli 2015 @ 11:49 |
Nee. Ik vind het wel interessant ![]() | |
RRuben | maandag 13 juli 2015 @ 11:56 |
oh oke, ja dankje ![]() |