Sarasi | zaterdag 4 juli 2015 @ 11:18 |
Hoi! Ik weet niet of dit het juiste subforum is, maar ik wist zo gauw even niet waar het dan wel zou moeten en uiteindelijk gaat het wel om werk. ![]() Ik ben een studente psychologie en heb bijna mijn tweede jaar afgerond. Hierin heb ik weinig ervaring opgedaan met het afnemen en scoren van tests (klein onderdeel van 1 vak met fictieve ruwe scores die omgezet moesten worden). In het derde jaar is er ook weinig mogelijkheid hier ervaring in op te doen en sowieso geen verplicht vak waarin het aan bod komt. Nou wil het dat ik een bijbaantje heb bij een psychologische praktijk. Ik orden de dossiers en zorg ervoor dat elk dossier compleet en gealfabetiseerd gearchiveerd is. Daarnaast deed ik van sommige aangesloten psychologen de urendeclaraties naar de zorgverzekering (nu niet meer ivm verschuiving kinder en jeugd van zorgverzekeraar naar gemeente). Nu hebben zij mij benaderd met de vraag of ik voor hen de psychologische tests die zij regelmatig afnemen zou willen en mogen interpreteren. Dit houdt dus niet alleen het optellen van cijfertjes in, maar ook het scoren van bepaalde antwoorden op een IQ test bijvoorbeeld. Het liefst zouden ze mij ook een aantal keer mee laten lopen tijdens de afname van verschillende tests en mij uiteindelijk ook zelf de tests laten afnemen bij clienten. We hebben het hier een tijdje over gehad en het willen is absoluut het probleem niet. Ik vind het testen enorm leuk, ik heb al vaker meegekeken tijdens de afname en het scoren. Wij vragen ons alleen af of dit mag, omdat ik eigenlijk helemaal geen kwalificaties heb natuurlijk. Ik zoek waarschijnlijk niet adequaat, maar ik kan niks vinden over de benodigde kwalificaties voor het testen van kinderen (want het gaat hier om minderjarigen). Weet iemand hier wellicht of dit toegestaan zou zijn of anders waar ik terecht kan om dit uit te zoeken? ![]() | |
tanteklara | zaterdag 4 juli 2015 @ 11:45 |
Je school? | |
janzjanz | zaterdag 4 juli 2015 @ 13:17 |
Je mag van alles doen, als het maar onder directe verantwoordelijkheid en supervisie van een gecertificeerde psycholoog is. Zijn of worden daar afspraken over gemaakt? Kijk ook eens bij de beroepscode van psychologen. Wat staat daarin? | |
Sarasi | zaterdag 4 juli 2015 @ 13:20 |
Dat eerste is het sowieso. ![]() ![]() | |
Wespensteek | zaterdag 4 juli 2015 @ 13:38 |
Vreemd dat die psychologen dat niet weten. | |
vlindertje89 | zaterdag 4 juli 2015 @ 15:21 |
Volgens mij moet je daar een bapd voor hebben: basis aantekening psychodiagnostiek. Misschien dat je met die term verder komt met googelen. | |
r_one | zaterdag 4 juli 2015 @ 16:45 |
Het is natuurlijk niet verkeerd deze kennis en ervaring in de praktijk op te doen. Staat straks ook mooi op je CV. | |
automatic_ | zaterdag 4 juli 2015 @ 20:36 |
Inderdaad. Zonder de BAPD mag je officieel niets doen qua testen etc. Dit moet allemaal door iemand met BAPD gekeurd worden. En een officieel verslag moet altijd mede getekend worden door een GZ of Klinisch psycholoog. Ik ben zelf kind- en Jeugdpsycholoog met BAPD, dus ik mag alles zelfstandig doen maar verslagen moet ik extra laten ondertekenen. Kijk, iedereen kan die testen nakijken / scoren (daar hoef je geen hele opleiding voor te volgen vind ik). Maar het afnemen, verslag schrijven én de interpretatie vind ik niet kunnen. En die praktijk moet dat niet willen... Neem dan een afgestudeerde kracht aan om ervaring op te doen. Wat ze je nu willen laten doen, zijn dingen die je met je stage leert. Kijk anders of je een constructie kan bedenken dat je het al als stage doet (of dat kan). Aangezien je het anders in je stage ook allemaal moet doen. Voor een praktijk is het leuk / heeeeel handig dat jij het dan allemaal al kunt, maar daarmee snijd je misschien in je eigen vingers. Dan zullen ze je wellicht uitbuiten ;-) [ Bericht 13% gewijzigd door automatic_ op 04-07-2015 20:43:33 ] | |
Sarasi | zaterdag 4 juli 2015 @ 20:49 |
Ho nee, zo ver gaat het niet. Ik ben geenszins betrokken bij de verdere therapie, interpretatie van de resultaten of het verslag! Het gaat mij in de eerste instantie om het scoren van de test (met behulp van scoreformulieren) en in de tweede plaats om het afnemen van de test. Daar komt een stukje interpretatie bij kijken, zeker bij WAIS's of wipsi's, omdat je 'zoekt' naar een bepaald antwoord. De interpretatie van de resultaten zelf wordt gewoon gedaan door de psycholoog, die dan het verslag schrijft. ![]() Ik denk momenteel (na wat zoeken nav de termen hier, waarvoor dank!) dat ik de tests wel mag scoren, maar niet mag afnemen zonder BAPD. Ik heb het NIP een mail gestuurd en zal maandag nog even bellen voor de zekerheid, hopelijk hoor ik daar nog wat van. Het zou inderdaad heel goed op m'n CV staan, mede daarom zou ik het ook zo graag willen doen. ![]() ![]() | |
Sarasi | zaterdag 4 juli 2015 @ 20:52 |
Ik heb geen stage in de bachelorfase. En hopelijk mag ik een master forensische psychologie volgen waarvoor juist kennis van psychodiagnostiek vereist is. De stage die ik daarvoor zou doen, zou heel anders van aard zijn, dus die overlap is minimaal. ![]() | |
automatic_ | zaterdag 4 juli 2015 @ 21:08 |
Quote werkt even niet, dus dan maar zo haha. Inderdaad, scoren is iets wat gewoon letterlijk op een antwoordformulier staat en wat je zegt; soms moet je een beetje interpreteren/doordenken. Zelf scoor ik vaak tijdens de afname van een IQtest. Dit gaat vrij gemakkelijk en interpreteer je het vaak ook beter dan wanneer iemand anders het achteraf doet. Als ik zelf iemand achteraf scoor, moet ik ook weleens extra nadenken/graven hoe iemand het bedoelde. Dus dan ben je ook erg afhankelijk van de afnemer. Afname van IQ testen zou ik je niet laten doen, vanwege de BAPD en omdat er toch wel wat 'techniek' bij komt kijken en i.m.o de praktijk de betrouwbaarheid / kwaliteit niet kan garanderen. Al denk ik overigens dat het wel vaker gedaan wordt door mensen zonder BAPD. Ben wel heel benieuwd naar de reactie van het NIP! ![]() Grappig dat die kennis van psychodiagnostiek vereist is, terwijl je in de bachelor fase amper wat leert van psychodiagnostiek. Althans, dat was bij mij zo in Tilburg. | |
vlindertje89 | zaterdag 4 juli 2015 @ 21:28 |
Bij mij in Utrecht kon je in het tweede jaar je studiepad kiezen, en bij het studiepad neuropsychologie zat een hele bak psychodiagnostiek. Die vakken kon je ook als keuzevak volgen als je een ander studiepad deed. Raar dat die mogelijkheid er bij jullie niet is/was! Mbt de wais/wisc: als je de afname goed doet, ben je juist niet 'op zoek' naar een antwoord. Het is de bedoeling dat je op geen enkele manier leidend of sturend bent in je manier van vragen, juist omdat je wil weten wat het kind zélf weet. Wat dat betreft ben ik het met automatic eens: er zit best wat techniek en vaardigheid bij om een wisc goed af te kunnen nemen. Of bedoelde je dat je 'zoekt' naar een bepaald antwoord als in dat bij het scoren van de wisc er een deel interpretatie bij zit van in welke punten categorie het antwoord van het kind hoort? Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb zelf zonder bapd wel veel (verkorte, vier subtesten) wiscs afgenomen, maar dat was in het kader van wetenschappelijk onderzoek. Ouders kregen ook alleen een erg kort verslag met per subtest of de prestatie van hun kind beneden gemiddeld / gemiddeld / boven gemiddeld was op een 5 punts schaal (en de disclaimer dat de gegevens waren verzameld voor wetenschappelijk onderzoek en dat het klinisch niet bruikbaar is). Voor het onderzoek moesten we van de onderzoeksgroepen het IQ weten, maar het lag niet heel nauw met of het nou 1 punt hoger of lager was. Vandaar dat ik het wel gewoon mocht doen. Ik scoorde inderdaad ook altijd tijdens het wiscen, deels ook omdat je anders niet weet of je al af moet breken en deels omdat je inderdaad veel preciezer weet wat een kind gezegd heeft (niet alles is letterlijk op te schrijven als een kind vlot praat). Ben ook wel benieuwd wat het NIP zegt! | |
Sarasi | zaterdag 4 juli 2015 @ 21:33 |
Klopt, het is ook geen harde eis en absoluut te compenseren met andere kwaliteiten, maar het is een kleine master (vergelijkbaar met een research master). Ik wil dus wel m'n best doen om aan mijn CV zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de toelatingseisen. ![]() ![]() Ik ben wel benieuwd naar wat ze zeggen ja! Ik wil ook de gemeentes nog even benaderen om er zeker van te zijn dat de vergoedingen voor cliënten niet in het geding komt. | |
automatic_ | zaterdag 4 juli 2015 @ 22:18 |
Mijn ervaring is dat de gemeentes niet weten waar ze het over hebben haha. Verwacht daar niet teve van. Ik vind die toelatingseisen wel vreemd, mede door wat vlindertje zegt. Bij ons zat in het derde jaar een vak statistiek (als je de gezondheidkant koos) en verder had je niks. Qua ervaring begin je dan echt blanco, dus ik vraag mij af hoe die master wil dat je (volkomen legaal / betrouwbaar) aan je diagnostiek ervaring komt ![]() | |
vlindertje89 | zaterdag 4 juli 2015 @ 22:30 |
In Utrecht hadden we in de bachelor inderdaad wel alleen maar 'kennisvakken' over psychodiagnostiek voor zover ik weet, en misschien wat op elkaar oefenen en één of twee opdrachten met een kind dat je kent (heb de vakken niet zelf gedaan dus weet het niet precies). De echte praktijk ervaring doe je ook bij ons inderdaad op tijdens je master stage. | |
Sarasi | zaterdag 4 juli 2015 @ 22:56 |
Ik bedoel inderdaad de interpretatie van wat het kind aangeeft. Vooral ook omdat de intelligentietests ontworpen zijn voor kinderen met een gemiddelde intelligentie en de betreffende praktijk voornamelijk hoogbegaafde kinderen test en behandelt, is dit best ingewikkeld. Soms geeft een kind een antwoord wat niet in het boekje staat, maar wel begrip van de term aantoont, zoals telefoon en computer/oid: kunnen allebei muziek afspelen, tegenwoordig is dat eenvoudigweg een correct antwoord, terwijl het vroeger, toen de test werd ontworpen, nog niet zo was en dus niet in het scoreformulier staat. De gloeilamp en de telefoon (wat mist er? draadje in de lamp en snoer) zijn m.i. ook duidelijk niet meer van deze tijd met spaarlampen en voornamelijk mobiele telefoons. Zeker jongere kinderen hebben erg veel moeite met deze opdrachten, en zo zijn er meerdere opdrachten die meer eigen interpretatie en 'zoekwerk' vereisen van de afnemer dan rechttoerechtaan het boekje volgen. ![]() Psychodiagnostiek komt ook veelal in de master pas aan bod, maar na navraag van mijn kant bleek de betreffende masteropleiding dat ook te verwachten vanuit relevante werkervaring. Daarom ook dat ik van deze kans het liefst maximaal profiteer. ![]() De gemeenten weten inderdaad geen drol. ![]() | |
Sarasi | zondag 5 juli 2015 @ 13:06 |
Wat ik vooralsnog heb kunnen vinden: Pearson hanteert voor persoonlijkheid- en individuele IQ-testen als kwalificatie een afgeronde masteropleiding psychologie. Dat noemen ze een B kwalificatie. Een BIG registratie (oa) is bij hen een C kwalificatie. Het NIP heeft een 'kwaliteitskeurmerk' in de vorm van de BAPD. Nu is het geval dat het BIG register 'werken onder supervisie' toestaat. Dat betekent dat mensen die niet zelfstandig bevoegd zijn tot voorbehouden handelingen onder supervisie deze handelingen toch mogen uitvoeren. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden: Deze zogenoemde 'voorbehouden handelingen' zouden in wet BIG moeten staan, maar daar kan ik alleen medische handelingen vinden (injecties, operaties ed). Maar laten we even aannemen dat werken onder supervisie een optie is. Dan hebben we het NIP nog, met z'n BAPD. Om een BAPD te behalen, gelden er bepaalde eisen, waaronder: Dit suggereert dat ik dus 'alle handelingen die in het kader van een diagnostisch onderzoek worden uitgevoerd' mag doen zonder BAPD. Aan de andere kant heb ik ook niet zoveel met de eisen van het NIP te maken, aangezien ik zelf geen (NIP-geregistreerde) psycholoog ben, maar laten we ze toch meenemen. Als ik deze informatie nu allemaal zo combineer, kom ik uit op de volgende gelaagde constructie. De BIG geregistreerde psycholoog is hoofdbehandelaar en superviseert (is dat een woord? ![]() MAAR. Dan zou het dus kunnen. Theoretisch gezien. Volgens mij. ![]()
| |
silliegirl | zondag 5 juli 2015 @ 15:18 |
Dat laatste zou ik laten; de gemeentes gaan dat nooit goed vinden. Bovendien mag jij de onderzoeken niet op jouw naam zetten; je bent immers nog niet afgestudeerd. De naam die er op komt moet die van je supervisor zijn. Wat betreft het scoren; ik ben psycholoog (o.a. met BAPD) en ik laat mijn stagaires ook zelfstandig scoren, maar wel nadat ze verschillende keren met mij hebben geoefend. Bij twijfel over een score/antwoord overleggen ze ook met mij. Verder is het vooral de handleiding volgen. Kan en mag dus, als je maar zorgt voor goede begeleiding. Je begeleiders naam komt er echter onder, dus die is altijd eindverantwoordelijk. Overigens gelden onder de gemeentes andere eisen aan "hoofdbehandelaarschap" dan voorheen bij de zorgverzekeraars. Registratie in het kwaliteitsregister jeugd wordt daarbij bepalend. Je komt daarin als BIG-geregistreerde, maar ook als kinder-jeugdpsycholoog NIP. Daarbij is er een aparte registratie voor psychologen met een master kinder en jeugd, met een bepaald aantal uur aan relevante werkervaring. | |
Sandertje23 | zondag 5 juli 2015 @ 19:48 |
Los van wat het NIP zegt, Het afnemen van tests en het scoren van tests kan op zich iedereen wel leren van een psycholoog die er goed in getraind is, maar de interpretatie van tests en het vormen van het complete beeld van een patient is iets dat iemand niet 'even' doet. Daar heb je immers jarenlang voor gestudeerd en dat afgesloten met een klinische, diagnostische stage (indien je patienten wilt gaan zien) en je BAPD gehaald. Pas dan vind ik dat je voorzichtige interpretaties mag gaan maken onder supervisie, zolang je nog geen GZ-Psycholoog bent. | |
Sarasi | zondag 5 juli 2015 @ 20:17 |
Dat ga ik dan ook helemaal niet doen. Het idee is juist dat ik de test afneem en scoor terwijl de supervisor/psycholoog erbij zit, zodat die alle aandacht en tijd heeft voor het gedrag van het kind tijdens de test. ![]() | |
Sandertje23 | zondag 5 juli 2015 @ 20:44 |
Oow, dat is iets wat duidelijker ![]() | |
Sarasi | zondag 5 juli 2015 @ 20:46 |
![]() | |
automatic_ | maandag 12 oktober 2015 @ 13:58 |
Hoe is dit afgelopen? ![]() | |
Psy-freak | maandag 12 oktober 2015 @ 14:13 |
Als ik 2000 euro neerleg voor een IQ-test hoop ik niet dat een studente dat amper stage heeft gelopen gaat scoren zeg ![]() | |
silliegirl | maandag 12 oktober 2015 @ 14:45 |
Ik weet niet waar jij je laat testen hoor, maar degene die daar 2000 euro voor durft te vragen moet ik nog tegenkomen ![]() | |
Psy-freak | maandag 12 oktober 2015 @ 14:47 |
Toen ik het deed was het al 2000 gulden | |
silliegirl | maandag 12 oktober 2015 @ 14:56 |
Whut? Echt, dat heb ik nooit gehoord. Zo'n test afnemen kost 3 uur (inc. Pauze). Verslag schrijven en score kan in nog is 2 uur makkelijk. Tel er eventueel een intake en uitslaggesprek bij op (nog is 2 a 3 uur inc verslaglegging) en je hebt maximaal een dag werk aan. Hier rekenen we, als het niet vergoedt wordt of mensen 't zelf willen betalen om wat voor reden dan ook, 400 euro voor het traject van intake tot uitslaggesprek en nee, dan wordt de test niet door een stagaire afgenomen | |
Psy-freak | maandag 12 oktober 2015 @ 14:58 |
Dat valt me mee. | |
automatic_ | maandag 12 oktober 2015 @ 21:29 |
Nou, dan is dat 1 van de dingen die goedkoper is geworden met de euro haha. | |
probeer | maandag 12 oktober 2015 @ 22:42 |
Maastricht? Prestigieuze en veeleisende opleiding inderdaad ... Mijn zusje is er destijds binnengekomen via een honours programma aan de Radboud universiteit. Maar heb geen idee of daar die psychodiagnostiek wel (uitgebreid) aan bod kwam. De gewone bachelor iig niet. Regel sowieso een stapel referentiebrieven waarin je praktijkervaring mbt psychodiagnostiek genoemd wordt. Ow en die BAPD aantekening haalden eigenlijk al die master-studenten daar, pas tijdens die master zelf. |