abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154010163
Goedemiddag!

We zijn aan het kijken naar houtskeletbouw omdat het enkele simpele voordelen heeft:
- flexibiliteit, waardoor het huis makkelijk aan te passen is aan eigen wensen
- Kosten, goedkoper neer te zetten door materialen en bouwtijd
- Ecologisch verantwoord
- Energiezuiniger

Echter, zijn er ook wat zaken waar we niet helemaal zeker van zijn, zoals bijvoorbeeld de waardevastheid van het huis. Dat hangt natuurlijk ook weer samen met hoe 'uniek' je het huis maakt (vreemde bouw is lastiger van de hand te doen). Maar is er ook een algemene tendens dat houtskeletbouw minder goed zijn waarde houdt? Daarnaast is het natuurlijk van belang om enkele zaken goed in de gaten te houden, zoals detaillering, cellulose isolatie, eventueel PCM's? Zwevende dekvloer, goede zonval en ventilatie.

Maar over het algemeen is er gewoon heel weinig objectieve informatie te vinden over dit toch wel redelijk grote onderwerp, harde feiten over waarde, duidelijke nadelen of zaken waar je extra op moet letten. Zijn er mensen die hier meer van weten en over kunnen vertellen?

Bij voorbaat dank!
  zaterdag 4 juli 2015 @ 15:06:33 #2
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154059709
Die relatie zie ik niet. Je aanname dat de materiaalkosten lager zijn is ook niet correct.
Ik geloof in ieder geval niet in een waardeverschil door de gekozen bouwmethode. Locatie, locatie, locatie, en dan daarna heel veel andere kleine dingen die meewegen.
Ik denk bijvoorbeeld dat de EPC scores zo langzamerhand belangrijker worden.
pi_154081429
Wat ik vanuit aannemers e.d. te horen krijg zijn de materiaalkosten wel degelijk lager dan bij 'traditionele bouw', kan je me vertellen van waar je kennis komt dat het niet goedkoper zou zijn?
  zondag 5 juli 2015 @ 12:59:41 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154081866
Brandgevaarlijk, duur in verzekering daardoor, onderhoudsintensief en dus duur, nog maar te zwijgen van levensduur van de opstal
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154082093
Voor zover ik weet moet houtskeletbouw aan dezelfde eisen voldoen als overige bouw, de gehele constructie wordt met brandwerende platen afgedekt waardoor dit niet meer waar is. De verzekeringen die we hierover gesproken hebben hanteerden dan ook geen andere prijzen voor de brandverzekering.

Wat ik bij jou lees zijn vooral de heersende vooroordelen maar eerlijk gezegd geen goed onderbouwde redenen die gelden bij moderne hsb.
pi_154082176
Ben je dan van plan om de buitenzijde wel te metselen, of is dat ook van hout? In het laatste geval kun je er nog behoorlijk wat knaken bij optellen qua onderhoud.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 5 juli 2015 @ 13:21:22 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154082445
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 13:09 schreef uithangbord het volgende:
Voor zover ik weet moet houtskeletbouw aan dezelfde eisen voldoen als overige bouw, de gehele constructie wordt met brandwerende platen afgedekt waardoor dit niet meer waar is. De verzekeringen die we hierover gesproken hebben hanteerden dan ook geen andere prijzen voor de brandverzekering.

Wat ik bij jou lees zijn vooral de heersende vooroordelen maar eerlijk gezegd geen goed onderbouwde redenen die gelden bij moderne hsb.
Ik heb een houten huis gehad, betaalde meer premie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154082446
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 13:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ben je dan van plan om de buitenzijde wel te metselen, of is dat ook van hout? In het laatste geval kun je er nog behoorlijk wat knaken bij optellen qua onderhoud.
Dat is dus allemaal nog onderdeel van de overweging. Zou zowel metselwerk, cementplaten, crepi als hout kunnen worden, waarbij onderhoudskosten een belangrijke doorslaggevende factor kan zijn.

quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2015 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb een houten huis gehad, betaalde meer premie
Wanneer was die gebouwd? Want zover wij nu te horen krijgen en kunnen zien is de premie niet hoger...
pi_154082473
/edit
dubbelpost
pi_154082838
User BBbach even vragen/PMen
Die is nu bezig met een HSB uitbreiding van zijn huis.
Ook is hij projectleider (of zoiets) geweest bij een Belgisch HSB bedrijf

Uit een ander topic van BBach
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 13:28 schreef BBach het volgende:
En waarom houtskelet? Ik kan de vraag omkeren, want ik begrijp niet dat er in onze regio's nog zoveel wordt gemetseld.
Ik persoonlijk ben geen fan van metselen (en kan het ook eigenlijk niet zo goed), want het is zwaar en nat en grof.
Een stenen gebouw heeft wel meer thermische massa, maar voor de rest kan ik weinig voordelen aan een stenen structuur ontdekken, behalve dat het traditie is. Ik kan veel makkelijker werken met hout, en omdat ik alles in mijn eentje doe, is het ook minder fysiek omdat het op zich wel lichte materialen zijn.
Voordelen van hout: flexibel om te wijzigen zowel tijdens de bouw als in gebruik, duurzaam materiaal, veel dikkere isolatie te gebruiken, droog bouwen,installaties aanleggen is veel makkelijker, aangenamer leefklimaat en indien juist gebouwd ook meer dan sterk genoeg voor een huis.
Het gaat ook gewoon veel sneller voor mij en de structuur zal veel nauwkeuriger zijn dan mocht ik alles zelf metsen. Op mijn vorige werk heb ik ook veel kunnen bijleren over detaillering van een houtskelet en heb die in vele huizen ( meer dan 120 grote en kleine in bijna 2 jaar waren er het ~O> ) zelf moeten plannen en leiden.
Ook al zal ik de wanden niet helemaal hetzelfde opbouwen als zij deden, het zal er wel op lijken.

Die huizen waren veel complexer dan mijn veredelde bungalow, dus zou me normaal wel moeten lukken. Hier wat foto's vanuit die periode. Helaas heb ik er niet zoveel van de echt leuke huizen om privacyredenen van de eigenaars.

Al deze huizen zijn gebouwd onder de 100 dagen van braakliggend terrein tot afgewerkt huis.En die afwerking moest wel op hoog niveau gebeuren. Allemaal houtskelet :)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En een gewoon klein huis stond na 3 dagen al zover:
[ afbeelding ]

Blijft wel de moeite waard om te zien.
pi_154082948
Haha, ja hij had me gister al een PM gestuurd en heb hem terug bericht. Heb zijn topics even helemaal doorgelezen, erg leerzaam inderdaad! Nog bedankt voor het wijzen daarop.
  zondag 5 juli 2015 @ 14:36:11 #12
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154084654
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Brandgevaarlijk, duur in verzekering daardoor, onderhoudsintensief en dus duur, nog maar te zwijgen van levensduur van de opstal
Hier zit werkelijk niets van waarheid bij. Hiermee help je de vrager niet.
Houtskeletbouw is iets heel anders dan een chalet.
  zondag 5 juli 2015 @ 14:43:41 #13
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154084946
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 12:43 schreef uithangbord het volgende:
Wat ik vanuit aannemers e.d. te horen krijg zijn de materiaalkosten wel degelijk lager dan bij 'traditionele bouw', kan je me vertellen van waar je kennis komt dat het niet goedkoper zou zijn?
Hout is in Nederland en Belgie een dure bouwstof. Dat compenseer je doordat de bouwtijd, en daardoor dubbele lasten lager zijn. Maar snelbouwstenen zijn zeker goedkoper.
Onder de streep wordt houtskeletbouw gemiddeld 10% duurder gecalculeerd, of tenminste tot 2014, toen ik de afweging heb gemaakt.
Door alle positieve eigenschappen en doordat je met HSB veel gemakkelijker zelf werken uit kan voeren, hebben wij overigens wel voor HSB gekozen.
Ik betaal geen hogere verzekeringspremie, over brandveiligheid zijn voldoende rapporten beschikbaar. Als je echt een tegenargument zou zoeken, een HSB woning is over het algemeen gehoriger dan een stenen woning.
pi_154085137
Dank voor je reactie! Wij zitten tegen de Duitse grens te kijken, toevallig nog gekeken naar duitse aannemers? Schijnt geld te schelen, en wat voor houtsoort heb je voor gekozen? Hoe bevalt het huis?
  zondag 5 juli 2015 @ 15:06:21 #15
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154085764
Ik bouw in België. Ons huis is besteld in Schotland, dat scheelde een boel. Meer details in een topic hier over bouwen met SIP panelen, of anders op http://onsnieuwehuis.be
  zondag 5 juli 2015 @ 15:15:24 #16
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_154086241
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 15:06 schreef Rtificial het volgende:
Ik bouw in België. Ons huis is besteld in Schotland, dat scheelde een boel. Meer details in een topic hier over bouwen met SIP panelen, of anders op http://onsnieuwehuis.be
Leuk om te volgen. :-)
Share your talent, move the world.
pi_154087707
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2015 14:43 schreef Rtificial het volgende:
Hout is in Nederland en Belgie een dure bouwstof. Dat compenseer je doordat de bouwtijd, en daardoor dubbele lasten lager zijn. Maar snelbouwstenen zijn zeker goedkoper.
Onder de streep wordt houtskeletbouw gemiddeld 10% duurder gecalculeerd, of tenminste tot 2014, toen ik de afweging heb gemaakt.
Hout is inderdaad vrij duur in NL.
Als je bijvoorbeeld in Duitsland door de Eiffel of het Sauerland rijdt dan zie je overal grote houtzagerijen.
In Scandinavie is hout ook veel goedkoper, dan wordt de keus al wat makkelijker.
pi_154107998
Wij gaan binnenkort hopelijk inhuizen in een vrij oude woning uit de jaren '70; De garage is er zo slecht aan toe (en een halve meter van de erfgrens gebouwd) dat we besloten hebben deze op den duur opnieuw op gaan trekken. (Dus: alles tegen de grond aan, fundering opnieuw, etc.)

We bikken nog wel de steentjes af, want het aanzicht/buitenmuur gaat van steen zijn. Maar van binnen gaat het houtskeletbouw worden, vandaar dat ik heel aandachtig het topic van BBach bestudeer. Waarom is vrij duidelijk: je kunt een hogere isolatiewaarde behalen met dunnere muren. Zeker in deze tijden waarin grond relatief schaars, is willen we elke vierkante centimeter optimaal gebruiken. Vrij grof gerekend scheelt het zeker 14 cm. Voor onze opstalverzekering was er maar 1 criterium: buitenwanden steen of hout..... Zolang de buitenwand van steen is betalen we hetzelfde
  maandag 6 juli 2015 @ 10:30:02 #19
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154108923
Dat is inderdaad het juiste verzekeringscriterium.
Nu is het natuurlijk wel de vraag wat je met de garage gaat doen. Als die dient als opslag voor auto en fietsen, dan denk ik dat isolatie iets minder belangrijk wordt. Maar de eenvoud van het bouwen met hout maakt HSB dan waarschijnlijk nog altijd interessanter dan stenen/natte bouw.
  maandag 6 juli 2015 @ 10:35:29 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_154109018
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 15:57 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Hout is inderdaad vrij duur in NL.
Als je bijvoorbeeld in Duitsland door de Eiffel of het Sauerland rijdt dan zie je overal grote houtzagerijen.
In Scandinavie is hout ook veel goedkoper, dan wordt de keus al wat makkelijker.
Niet alleen duurder maar ook een stuk slechter in kwaliteit..
Hoe dichter het hout bij een poolcirkel vandaan komt hoe beter het is..

Het meeste vuren hout wat je hier koopt is de grootste rommel.. :Y
  maandag 6 juli 2015 @ 10:40:08 #21
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154109070
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 10:35 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Niet alleen duurder maar ook een stuk slechter in kwaliteit..
Hoe dichter het hout bij een poolcirkel vandaan komt hoe beter het is..

Het meeste vuren hout wat je hier koopt is de grootste rommel.. :Y
Ah, dat wist ik dan weer niet. Welke kwaliteitsklasse wordt hier in Nederland gemaakt dan?
  maandag 6 juli 2015 @ 10:48:39 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_154109210
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 10:40 schreef Rtificial het volgende:

[..]

Ah, dat wist ik dan weer niet. Welke kwaliteitsklasse wordt hier in Nederland gemaakt dan?
Hout word niet gemaakt.. dat groeit.. :P
Ik heb verder weinig verstand van hout en wat er hier zoal te koop is, wat ik weet is dat hoe langzamer het groeit, hoe dichter de vezels, en hoe kleiner de jaarringen zijn (meer ringen in dezelfde diameter stam)
Daardoor kan het hout meer hebben en rot het minder snel (het is ook zwaarder)

Maar in NL moet het vaak jopie goedkopie, ipv duurzaam, en dan kom je bij de slechtere kwaliteit..
Gevolg is dat goed hout hier bijna niet te krijgen is..
  maandag 6 juli 2015 @ 10:53:30 #23
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154109301
Naja, dat is natuurlijk niet helemaal waar, er wordt prima hout geïmporteerd. Maar juist daarom was ik benieuwd naar de kwaliteitsklasse van Nederlands vuren.
  maandag 6 juli 2015 @ 10:57:56 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_154109374
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 10:53 schreef Rtificial het volgende:
Naja, dat is natuurlijk niet helemaal waar, er wordt prima hout geïmporteerd. Maar juist daarom was ik benieuwd naar de kwaliteitsklasse van Nederlands vuren.
Wie importeert dat hout dan?
Een bevriende instrumentbouwer heeft er altijd de grootste moeite mee om het te vinden..
Ik ken geen kwaliteitsklassen in hout.. Ik kan alleen zien en voelen of het goed is.. ;)
  maandag 6 juli 2015 @ 11:01:00 #25
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154109429
Ik haal hier bij de houthandel gewoon Scandinavisch en Oost-Europees vurenhout. Ik begrijp je vraag niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')