Metalen behuizing, dus lijkt me dat aarding verplicht is.quote:Op donderdag 2 juli 2015 10:02 schreef roberthoman het volgende:
De armaturen die ik gebruik zijn van aluminium/glas en zijn niet dubbel geïsoleerd. Bovendien hebben ze drie aansluitklemmen, dus mét aarde.
Mijn gezond verstand en 90% van het internet zijn het met je eens, maar om diverse redenen sluit ik die paar lampjes liever aan met een zo dun mogelijke kabel. Als twee-aderige, dunnere XMVK toegestaan is, ga ik die ook echt gebruiken.quote:Op donderdag 2 juli 2015 10:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Metalen behuizing, dus lijkt me dat aarding verplicht is.
Ik weet niet beter dan dat als er een aarde aansluiting opzit, je die ook dient aan te sluiten.quote:Op donderdag 2 juli 2015 10:22 schreef roberthoman het volgende:
Als het dus echt niet mag is, pak ik gewoon 3x1,5.
Het gaat me niet zozeer om de diameter en flexibiliteit van de kabel maar van de individuele aders. Ik wil de lampen onderling doorlussen, dus zonder dozen/lassen. Zes van die 2,5mm2 draden in een lamp prutsen is echt een hels karwei, zeker gezien de krappe ruimte die ik in die dingen heb. Vandaar dat die 2x1,5mm2 zo aanlokkelijk leek. Dat spul buig je veel makkelijker in de gewenste hoeken en gaten en met het ontbreken van de aarde zou het nog eenvoudiger worden.quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:25 schreef hottentot het volgende:
Dubbel geïsoleerde buitenlampen hebben geen aarding nodig, maar die heb ik nog nooit in metalen uitvoeringen gezien, de rest van de lampen heeft die wel nodig.
Daarnaast scheelt van Twenkaplus xmvk het maar 0,3 mm in doorsnede van de kabel of je 2x1,5mm2 of 3x1,5mm2 gebruikt, dus het argument van dunner vind ik onzin.
Het gaat om je veiligheid, niet lopen kloten dus.
En eigenlijk dien je 3x2,5 te gebruiken want de nul en de aarde moeten bij een vast aansluiting 2,5mm2 zijn, en die kabel is maar 1,2mm dikker dan de 2x1,5mm2
Gaat nergens om dit.
Beter 3x1,5 dan 2x2,5 in mijn beleving.quote:Op donderdag 2 juli 2015 14:57 schreef roberthoman het volgende:
[..]
Het gaat me niet zozeer om de diameter en flexibiliteit van de kabel maar van de individuele aders. Ik wil de lampen onderling doorlussen, dus zonder dozen/lassen. Zes van die 2,5mm2 draden in een lamp prutsen is echt een hels karwei, zeker gezien de krappe ruimte die ik in die dingen heb. Vandaar dat die 2x1,5mm2 zo aanlokkelijk leek. Dat spul buig je veel makkelijker in de gewenste hoeken en gaten en met het ontbreken van de aarde zou het nog eenvoudiger worden.
Uiteraard gebruik ik voor buiten normaal gesproken de gebruikelijke 3x2,5 XMVK maar volgens de NEN1010 hóeft het niet bij gebruik van kabels. Ik denk dat ik het grote aarde-mysterie dan maar voor lief neem, maar de boel wel aan ga sluiten met 3x1,5 kabel.
Het gaat op 1,5 meter hoogte tegen een schutting, zover was ik al wel met mijn kabelonderzoek :-)quote:Op donderdag 2 juli 2015 18:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je de kabel in de grond gaat leggen moet het sowieso een 2x2,5 mm² Ymvk-As kabel zijn !
Die is voorzien van een aardscherm. Xmvk en Ymvk mag je niet zo in de grond verwerken !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |